Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,180
Location
Uppsala (Umeå)
@Andersson vilken fördelning tror du vi är i spelet? Jag lutar åt att det är 5/4/1/1
6/3/1/1 eller 6/2/2/1
Jag tror inte att byborna är under hälften. Det skulle kunna innebära att byn i R3 reducerats till en person med lite otur i bybospelet och då är det ett snabbt och snöpligt game over.

Tre eller två ulvar beror isf på vilka förmågor och vinstvillkor DoD har. Om de har någon slags infektions/korruptionsförmåga kan de börja med att vara ensam och ändå ha majoritet som mål. Men en fraktion som har som vinstvillkor att få majoritet och inte kan bli fler känns väldigt tungjobbad. Fast strängt taget vet vi för lite om DoD just nu för att kunna göra särskilt bra gissningar.

Jag tror platsen spelar roll för förmågeanvändning så att den bara är verksam på den plats där den aktiveras. Däremot borde det inte gälla för nattmorden - det skulle ju göra det helt omöjligt för ulvarna. 25 % chans att nattmorden alls går in på en viss plats och möjligen även risk för avslöjande om vem som är mördare (skulle morden vara platsbundna vore det tokenkelt att knäcka spelet genom att alla på förhand outar vart de går - då är de som är på samma plats som den nattmördade både röda och döda).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Fick precis en helt vild tanke: kan det vara så att draken har en förmåga som Förstör platser helt och hållet?
Det skulle kunna balansera upp effekten av att nattmord är lokala och det då blir svårt att utföra nattmord senare i spelet, och spelet blir därmed mer balanserat för långsiktighet. Det är tematiskt fluffigt med drakar (och en svincool förmåga!). Det kan vara någon sorts kombinerat nattmord involverat i förmågan med.

Jag tror liksom att det ligger mer bakom fraktionerna än vad vi tänker på, för att de ska fungera med sten-sax-påse-tänket som måste finnas här någonstans och som ger spelet långsiktighet.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Min röst ligger fortfarande på Hägerstrand. Jag tycker inte han riktigt lyckats förklara det jag skulle vilja att han förklarade, dessutom har han inte svarat på mitt senaste inlägg till honom (tror jag!). Men eftersom ingen annan verkar hålla med mig om Hägerstrand får jag kanske tänka om.
Är det denna post du menar?

För det första är jag inte alls säker på att ett jakande svar från Sidd hade varit negativt för byn - det är inte som att WH frågar Sidd om han är siare liksom. För det andra är Sidd ansvarig för sin egen roll, om hans inställning är att han inte vill (p.g.a. att han har en powerroll eller att han vill skydda byns powerroller indirekt) svara på WH:s fråga går det alldeles utmärkt att säga "Det tänker jag inte svara på." och fortfarande vara en ärlig bybo.

Jag tror vi behöver ha lite mer utvecklade teorier än att "Ulvarna vill förstöra för byn" om vi ska kunna jaga ulv på ett meningsfullt sätt. Klart de vill förstöra för byn. Hur då? Jag gissar att ditt (och övrigas) svar är att Ulvhouse vill förstöra för byn genom att locka fram information om powerroller för ett eventuellt nattmord. Är det teorin? Om ja så är alltså min invändning att "fiska efter powerroller" sällan är en grej och se mitt svar till SIdd ovan för övrigt.
Jag tänkte att det besvarades, både av mig och av andra, att det tolkas som ulvigt att fiska powerroller, ja. Jag har förstått att du inte delar den uppfattningen. Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att du tycker det är SÅ konstigt att tycka det är ulvigt att fiska powerroller att du istället tycker att det är ulvigt att tycka att det är ulvigt att fiska powerroller. Det är ju ändå en ganska spridd uppfattning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Dagens inlägg om att det kanske inte är ulvigt att spela dåligt känns fruktansvärt långsökt. Oavsett tycker jag att en "bra bybospelare" har ett visst pedagogiskt ansvar där resten av byn ska kunna följa logiken, som jag inte tycker Vimse uppfyller idag.
Vad är det ens du skriver här? På vilket sätt "känns" det långsökt? Jag har ju skrivit massor med inlägg där jag pedagogiskt förklarat hur jag resonerar (recap: vi ser massa beteenden vi tycker är konstiga eller dåliga, hela tiden, om vi inte på ett vettigt sätt kan förklara varför de är ulvbeteenden har vi inte en scumtell att rösta på. Vad är det som är oklart med detta?)

Det här inlägget var mitt senaste riktat till dig. Det har du inte svarat på, men lajkat ser jag, så du har ju läst det antar jag. Hur kan du på riktigt mena att du inte förstår vad jag menar?

Du placerar mig i rött här. Vad är det i mitt spel som är "ulvigt" menar du? De sker du tar upp är:
- jag var lite snabb på att spekulera om ett kul upplägg som inte riktigt lirade med reglernas exakta formulering när vi bollade teorier om spelupplägg
- du har inte förstått varför jag (trots otaliga inlägg som i varje fall jag inte tycker är särskilt otydliga) inte håller med om att WH:s fråga till Sidd är rödande

Är det ditt case för att jag är ulv? På riktigt?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,180
Location
Uppsala (Umeå)
Grejen med powerrollsfiske är att det är en sån där grej som man tycker låter som "något ulvar gör" men jag tror det finns noll och inget empiriskt stöd för att det faktiskt sker.

Min ulv-erfarenhet säger mig att ulvar visst är intresserade av att försöka förstå vilka bybor som har powerroller, men att de snarare passivt lusläser tråden och letar i bybornas inlägg efter power roll-tells.

"Dra igång en diskussion om förmågor och powerroller" är nästan aldrig en scum tell.
Håller med. Min erfarenhet av att spela ulv är att jag undvikit att prata powerroller som pesten. Det är det kanske enklaste sättet att dra på sig drev som finns. Däremot brukar powerrolls-drev vara mumma som ulv för det tenderar att dra fram information om vem som har dem.

Det är nog som Vimes säger lite av en wrnu-sanning att powerrollsfisket faktiskt görs.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
6/3/1/1 eller 6/2/2/1
Jag tror inte att byborna är under hälften. Det skulle kunna innebära att byn i R3 reducerats till en person med lite otur i bybospelet och då är det ett snabbt och snöpligt game over.

Tre eller två ulvar beror isf på vilka förmågor och vinstvillkor DoD har. Om de har någon slags infektions/korruptionsförmåga kan de börja med att vara ensam och ändå ha majoritet som mål. Men en fraktion som har som vinstvillkor att få majoritet och inte kan bli fler känns väldigt tungjobbad. Fast strängt taget vet vi för lite om DoD just nu för att kunna göra särskilt bra gissningar.

Jag tror platsen spelar roll för förmågeanvändning så att den bara är verksam på den plats där den aktiveras. Däremot borde det inte gälla för nattmorden - det skulle ju göra det helt omöjligt för ulvarna. 25 % chans att nattmorden alls går in på en viss plats och möjligen även risk för avslöjande om vem som är mördare (skulle morden vara platsbundna vore det tokenkelt att knäcka spelet genom att alla på förhand outar vart de går - då är de som är på samma plats som den nattmördade både röda och döda).
Tänk på att det inte nödvändigtvis är byborna vs. Ulvar + drakar + demoner. Det är ju rätt stor sannolikhet att U/D/D kommer jaga varandra en hel del med nattmord och dylikt, så att byn är färre än hälften är inte omöjligt då. Även om det bara är en bybo kvar i spel så finns ju fortfarande chansen att de andra bara mördar varandra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
att det tolkas som ulvigt att fiska powerroller, ja
Det tolkas så ja. Det är tydligt. Tycker du att det är det eller är du mer intresserad av hur saker "tolkas"? Hela anledningen till att jag röstar på dig från början är ju att jag tycker din röst på WH är opportun.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Det tolkas så ja. Det är tydligt. Tycker du att det är det eller är du mer intresserad av hur saker "tolkas"? Hela anledningen till att jag röstar på dig från början är ju att jag tycker din röst på WH är opportun.
Ja! Jag tycker att det är det!

Ditt case mot mig bygger på att det i praktiken sällan faktiskt faller sig så. Det är möjligt att du har rätt i det, att ulvar är för rädda för att närma sig det ämnet, men jag tycker att jag redogjort för hur jag hamnade där.

Att du tycker att det rödar mig att jag tycker att det är rödande att fiska powerroller var var jag pratade om när jag skrev ”tycker att det är ulvigt att tycka att det är ulvigt att fiska powerroller.”
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Jag kommenterar spelares ton när jag tycker att det är relevant.
Kör hårt, jag fäster numer ingen vikt vid vad du tycker är god ton eller inte.

Min fråga var kanske vass men helt uppriktig. Jag följde upp den med en i mina ögon extremt noggrann och övertydlig förklaring av det du inte verkat förstå trots att flera i tr redan förklarat det.
Ja, du följde upp den med en bra förklaring varför du tycker det var dåligt att fråga Sidd om han har en platsbaserad roll och att avslöja att jag inte har det. Jag fattar ditt med fleras argument, vad får dig att tro att jag inte gör det? Ni kan mycket väl ha rätt och det var dåligt/farligt, jag tycker dock ni kraftigt överdriver.
Du har själv använt en tråkigare ton tidigare i tråden och det utan att det var svar på ett inlägg som sänkte nivån från saklig till fånig (som när du skrev att jag har sagt att Anthrox behöver försvara Sidd från angrepp vilket är löjligt).
Du skrev alltså detta: "Han behövde ju aldrig svara på den skarpa feågan (som jag alltså tycker var dum iom att den i te kan leda till nåt gott och riskerar att leda till nåt dåligt) iom att Anthrox gick emellan."

När jag läser det som att du tycker Anthrox behövde gå emellan och skydda/hindra Sidd från frågan så spelar jag dum? OK.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Rätt säker på att iaf @Vimes använt den tidigare. Varulvsdisco i Nora, där ulvarna hade några fria nattmord, men i övrigt behövde vara på dansgolvet tillsammans med mordoffret för nattmord om jag minns rätt. Så jag tror inte det är helt orealistiskt. Platserna borde väl ha någon mer betydelse än att ge ett samtalsämne (ska bli spännande att se vad det är) och med upptill 3 möjliga scumfraktioner behöver byn någon form av skydd, begränsning på nattmord verkar rimligt, eftersom vi inte kan ha en väktare i spel.
@Vimes
Det här är WHs argumentation om att det kan vara fler varianter av nattmord i spel samtidigt👍
Ok post och jag håller med.

En grej jag i efterhand funderat på är hur fasiken Waterhouse hade koll på det? ’
Jag hade inte nån koll på det liret från 2013.

Min fråga är: Vad tror du Whaterhouse fått den infon ifrån?
Har han lusläst reglerna i Varulsspelen och kollat bakom spoilertaggarna från 2013?
Har ni pratat om det? Så han har fått det från dig? I så fall när då?

Varför undrar jag?
Jo för här har vi argument som ger oss ännu ett alternativ till ”globalt”/platsbundet nattmord - alltså- att det kan vara både och.
Lite som att här och nu täcka upp för alla möjliga varianter så det blir meningslöst att ens försöka gräva i det.

Försöker WH brusa diskussionen eller bara hjälpa byn med att lyfta att det kan vara på fler sätt med Nattmord.

Jag tyckte i alla fall det var lite konstigt att WH hade sån koll eftersom han inte verkade vara med på den tiden.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
@Vimes
Det här är WHs argumentation om att det kan vara fler varianter av nattmord i spel samtidigt👍
Ok post och jag håller med.

En grej jag i efterhand funderat på är hur fasiken Waterhouse hade koll på det? ’
Jag hade inte nån koll på det liret från 2013.

Min fråga är: Vad tror du Whaterhouse fått den infon ifrån?
Har han lusläst reglerna i Varulsspelen och kollat bakom spoilertaggarna från 2013?
Har ni pratat om det? Så han har fått det från dig? I så fall när då?

Varför undrar jag?
Jo för här har vi argument som ger oss ännu ett alternativ till ”globalt”/platsbundet nattmord - alltså- att det kan vara både och.
Lite som att här och nu täcka upp för alla möjliga varianter så det blir meningslöst att ens försöka gräva i det.

Försöker WH brusa diskussionen eller bara hjälpa byn med att lyfta att det kan vara på fler sätt med Nattmord.

Jag tyckte i alla fall det var lite konstigt att WH hade sån koll eftersom han inte verkade vara med på den tiden.
Hej Sidd! Jag är med i spel, du får fråga mig istället för Vimes som är på middag med mina föräldrar, kanske går snabbare? Eller är jag så röd i dina ögon att det är helt ointressant vad jag skriver?
Jag har inte spelat mycket varulvsspel, däremot umgås jag en hel del med Vimes (vi är alltså bröder) och han pratar (tro det eller inte!) mycket om varulvsspel, framförallt dem han skapat själv. Just varulvsdisco i Nora är en av hans favoriter, framförallt fluffmässigt. De senaste månaderna har jag blivit rätt intresserad av varulvsspel också och tittat lite på gamla spels upplägg.

Nu vet du!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Hej Sidd! Jag är med i spel, du får fråga mig istället för Vimes som är på middag med mina föräldrar, kanske går snabbare? Eller är jag så röd i dina ögon att det är helt ointressant vad jag skriver?
Jag har inte spelat mycket varulvsspel, däremot umgås jag en hel del med Vimes (vi är alltså bröder) och han pratar (tro det eller inte!) mycket om varulvsspel, framförallt dem han skapat själv. Just varulvsdisco i Nora är en av hans favoriter, framförallt fluffmässigt. De senaste månaderna har jag blivit rätt intresserad av varulvsspel också och tittat lite på gamla spels upplägg.

Nu vet du!
Tack för svar.
Jag gissar att jag inte är så fel ute med att du kommer med bra info som är förvånande att folk har koll på framför allt när du själv inte var med.
Nu kan vi se om Vimes konfirmerar detta.
Jag vill inte att en bybo blir utdrevad och just nu har du heat på dig så då är det inte så konstigt att dina poster granskas extra.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,389
Jag fattar ditt med fleras argument, vad får dig att tro att jag inte gör det? Ni kan mycket väl ha rätt och det var dåligt/farligt, jag tycker dock ni kraftigt överdriver.
Kan ju ha haft något med att göra att du aldrig gett något som helst sken av att ha fattat kritiken, utan bara haft taggarna utåt per omgående.

Liksom, du kallade mig arrogant för något, men klarar själv inte av att ta till dig att dina inlägg knappast är så glasklara som du själv verkar tycka att de är, och hävdar, med bestämda ord som att det är "omöjligt" och liknande, att misstolka eller läsa fel på det du skriver, trots att var och varannan spelare läser fel, slarvar och misstolkar hela tiden.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Anthrox Jag har möjligtvis skygglappar när det gäller Anthrox. Vi verkar ofta läsa och förklara saker på samma sätt, så om han är ulv har jag säkert en blind fläck där. I fiskegate är han den lugna parten. Idag har han läst nuvarande situation på samma sätt som jag har. Grön
Vad tycker du han gjort som är så grönt förutom att angripa mig för att jag "fiskat roller"? Ärligt fråga, jag tycker inte han tillfört speciellt mycket alls i övrigt. Lite vilda idéer om spelupplägget, typ "tänk om draken kan förstöra platser liksom?". Startinlägget var ovanligt mellanmjölkigt för att vara honom också imo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Att du tycker att det rödar mig att jag tycker att det är rödande att fiska powerroller var var jag pratade om när jag skrev ”tycker att det är ulvigt att tycka att det är ulvigt att fiska powerroller.”
Det tycker jag inte och det var inte därför jg röstade på dig.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Kan ju ha haft något med att göra att du aldrig gett något som helst sken av att ha fattat kritiken, utan bara haft taggarna utåt per omgående.

Liksom, du kallade mig arrogant för något, men klarar själv inte av att ta till dig att dina inlägg knappast är så glasklara som du själv verkar tycka att de är, och hävdar, med bestämda ord som att det är "omöjligt" och liknande, att misstolka eller läsa fel på det du skriver, trots att var och varannan spelare läser fel, slarvar och misstolkar hela tiden.
Ja, när du medvetet klipper sönder citat så vänder jag taggarna utåt. Jag tycker det är riktigt usel stil. När Impetigo menar att jag spelar dum för att jag läser vad han skriver och svarar på det får jag taggarna utåt också.
Men visst, uppenbarligen uttrycker mig inte tillräckligt bra, eftersom ni två samt Sidd aldrig verkar första vad jag skriver. Alternativt missförstår medvetet.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Vad tycker du han gjort som är så grönt förutom att angripa mig för att jag "fiskat roller"? Ärligt fråga, jag tycker inte han tillfört speciellt mycket alls i övrigt. Lite vilda idéer om spelupplägget, typ "tänk om draken kan förstöra platser liksom?". Startinlägget var ovanligt mellanmjölkigt för att vara honom också imo.
Argumenterar utifrån samma ståndpunkt som mig gällande rollfiske idag när han skrev med Vimes och jag var frånvarande (dvs efter själva grälet med dig).

Eftersom jag fortfarande tycker att det är den enda 100% rimliga inställningen till rollfiske så är det grönande för honom att han delar den.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
När jag läser det som att du tycker Anthrox behövde gå emellan och skydda/hindra Sidd från frågan så spelar jag dum? OK.
Du skriver att du förstår mitt resonemang om varför det vore dåligt att sätta Sidd eller någon annan på pottkanten med en fråga om roll.

Fortsättningen av samma redogörelse handlar om att Anthrox går emellan och avstyr frågam som du riktat mot Sidd och att detta är bra iom att en tredje part som påpekar detta innebär att Sidd inte behöver lämna nåt rakt svar. Anthrox resonemang är på ett teoretiskt plan (”som bybo bör man inte ställa frågor till andra om vilka rollerde har eller inte har”), om Sidd svarar på frågan själv hamnar vi ju i situationen som jag exemplifierade med Väder-Kalle-exemplet.

Du vrider sen detta till att det skulle handla om att Sidd skulle behöva skyddas/vara nybörjare/ömkansvärd eller vad man nu kan tänka sig att du menar.

Om du har a) förstått mitt resonemang, och samtidigt b) säger dig tro att jag tycker att Anthrox inblandning i frågan beror på att Sidd behöver beskyddas pga att han inte klarar av att fatta sina egna beslut eller vad du nu menar, då spelar du ju uppenbarligen dum i den klassiska bemärkelsen att du vet vad jag menar men låtsas som att du tror att jag menar något annat.
 
Top