Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Välkomna till varulvsspelet ”Utkante”!

Här finns ett fint värdshus, en smedja, en marknad och en mystisk tempelklippa. Men det verkar också finnas otäcka varulvar som vill äta upp byborna?! Nu ryktas det också att drakar och demoner kommit till byn! Kan ryktena stämma? Det gäller att snabbt identifiera vem som är vem för att inte förlora!

Spelet har följande features:

Bybor och ulvar

X antal drakar

X antal demoner

Ni ska varje runda bestämma er för till vilken PLATS ni går genom att PM:a SL (se §4 i reglerna). Ni kan välja mellan:
  • Värdshuset
  • Smedjan
  • Marknaden
  • Tempelklippan
Det går bra att stå kvar på samma PLATS som man gick till i föregående runda. Varje PLATS innehåller ett SAMTALSÄMNE som man får reda på när man kommer till platsen. SL PM:ar dig detta samtalsämne när du kommer till en viss PLATS. I början av varje ny runda presenteras vem som befinner sig var.

När spelet startar befinner ni utanför stadsportarna till Utkante (vilket inte räknas som en PLATS).

§0: Spelet består av två, tre eller fyra fraktioner: bybor, varulvar, drakar och demoner. En fraktion vinner när andra fraktioner inte kan vinna. Hur många fraktioner som finns i spel avslöjas inte innan spel.

§1: Bybor får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna, Drakarna och Demonerna får prata med sin egen fraktion utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: En spelare kommer att röstas ut varje runda.

§2a: Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas.

§2b: Rösterna måste kunna fångas av Martin3:s rösträkningsverktyg för att räknas. Använd formatering med @-tagg:

Röst: @Vimes

§3: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start.

§3a: När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden.

§3b: Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3ba: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

§4 Varje runda ska du i ett PM till spelledaren meddela vilken plats du vill gå till. Du kan välja att gå till vilken plats som helst. Du kan också välja att stå kvar på den senaste platsen. Om du inte PM:ar SL avgör slumpen vart du går.

Ordning

1. Utröstning
2. Förflyttning till PLATS
3. Nattmord
4. Annan förmågeanvändning

För alla nattmord och förmågor gäller att först inskickad förmågeanvändning går före annan förmågeanvändning.

Exempel på bybo-PM:

Titel på PM: Du är bybo i Utkante

Bybo-PM

Du är en hederlig bybo i Utkante.

Förmåga: Ingen/ev förmåga

Deltagare:
@Andersson
@Anthrox
@BiobunkerVII
@Brynolf
@fjodorsenuba
@Hägerstrand
@Impetigo
@Octagonal
@Sidd
@Vimes
@Waterhouse

Denna runda börjar den 17/11 kl. 08.00 och slutar 19/11 kl. 21.00!

Länk till rösträkningsverktyget: https://werewolf.florin.nu/82267

Lycka till alla deltagare!
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej! Nu har alla spelare fått sina roll-PM och spelet kan börja, men respektera spelstarten 17/11 kl. 08.00! Har ni frågor, PM:a mig!

LYCKA TILL!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Observera att startinlägget kompletterats med en ordning för när olika saker sker!
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Då kör vi! Mina inledande tankar om spelet:

1. Om jag förstått upplägget rätt har vi förutom by och ulvar eventuellt två andra fraktioner, Drakar och Demoner. Oklart hur SL kommit fram till antalet, slump eller inte. Även oklart vilken typ av förmågor de har, kan de nattmörda, isf med några begränsningar? Någon form av siar-förmåga för att få reda på andras fraktion etc.

2. Platser och samtalsämnen. Jag gissar att platser har betydelse för förmågeanvändning, notera att nattmordet och förmågor sker efter alla förflyttat sig till en plats. Det framgår inte vad jag kan se om vi får veta var alla personer (och ev lik) befinner sig i början av varje runda, får vi det @Basenanji ? Samtalsämnena går jag bet på, någon som har någon smart idé där?

3. Den eviga frågan i R1, hur mycket ska man outa? Min spontana tanke är iaf att jag inte tänker avslöja till vilken plats jag kommer bege mig.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Inleder med en
Röst: @Hägerstrand

In i spelet nu, i MU postade du ditt startinlägg 16 mintuer efter spelstart, nu har det gått 18 och inte ett ljud från dig. Du spelar inte som du brukar! :D
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hokay, lets go!

Det var ju inte så jättemycket info om upplägget vi fick här. Om platserna har någon effekt, och vad samtalsämnena gör misstänker jag att vi får lära oss genom trial and error. Men eftersom det är så distinkta platser tänker jag att de har någon dold effekt.

Spelet som Basse baserat detta på hade ju tre fraktioner, där en av dem hade förmågan att nattmörda ulvar specifikt. Misstänker att någon av drakarna/demonerna fungerar på samma sätt. Sen att den andra fraktionen kanske har något specifikt för bybor? Typ att demonerna kan nattmörda bybor, men inte drakar och ulvar och drakarna kan döda ulvar och demoner, men inte bybor kanske?

Rent tematiskt tänker jag att det skulle vara snyggt om byn hade en roll som var demon-/drakjägare, utöver eventuell siare och väktare, men det är baserat på absolut ingenting.

Eftersom det är dold flytt mellan platser utgår jag ifrån att det är där mycket av "spelet i spelet" ligger, men jag kan inte riktigt komma på hur det skulle vara relevant med den informationen som finns tillgänglig so far.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Kastar in en vänlig kom-in-i-spelet-röst med:

Röst: @fjodorsenuba
Hur går dina tankar kring upplägget?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Jag tror att samtalsämnena är för att kunna bevisa att man gick dit man sa.
Ponera att Vimes hävdar att han gick till Värdshuset när han egentligen gick till smedjan och nattmördade Impe. Eller jag vet det fan hur det skulle funka, bygger ju på att samtalsämnet byts mellan varje runda.

Ok så här ligger landet jag har feber och mina inlägg kan därför potentiellt vara rörigare än vanligt.

Öppnar med en röst lågsniffarnas okrönte kung, in i spelet med dig kom inte och sprattla när du är på väg till galgen

Röst: @fjodorsenuba
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
1. Om jag förstått upplägget rätt har vi förutom by och ulvar eventuellt två andra fraktioner, Drakar och Demoner. Oklart hur SL kommit fram till antalet, slump eller inte. Även oklart vilken typ av förmågor de har, kan de nattmörda, isf med några begränsningar? Någon form av siar-förmåga för att få reda på andras fraktion etc.
Basse har ju skrivit att han inspirerats av Varulvarnas Kyrkogård (LJSLarsson 2020), där fanns en zombiefraktion som kunde nattmörda varulvar men som annars var som en egen varulvsfraktion:

Varulvarnas kyrkogård said:
Zombie (0-2 i spel)
Du var för länge sedan en varulv, men dina lagkamrater offrade dig till byn – och förlorade ändå! Nu har du rest dig från graven för att hämnas mot förrädarna!

Ditt lag jagar varulvar istället för bybor och får varje runda välja en annan spelare för nattmord. Väljer ni en ulv dör den, annars händer ingenting. När ulvarna är slut börjar ni istället jaga bybor och utför vanliga nattmord.

Du vinner när det är lika många zombier, eller mer, som andra spelare. Varulvar är starkare än zombier på dagen och vinner fortfarande vid egen paritet (till exempel två varulvar och två zombier kvar i spel). Däremot är zombier immuna mot varulvarnas nattmord.

Du får kommunicera med de andra i ditt lag utanför speltråden.
Gissningsvis är det något liknande med drakar och demoner här.

Jag tror inte vi ska bry oss så mycket om detta. Vårt mål är att hitta och rösta ut alla som inte är bybor. Det som är värt att ta med sig från kyrkogårdsspelet är dock att inte gröna folk som uppenbart är dedikerade till varulvsjakten, eftersom de lika gärna kan tillhöra en annan, konkurrerande, scum-fraktion. I Kyrkogrådsspelet grönades båda zombierna för att de var hängivna varulvsjägare, så det är en fälla vi inte vill trilla i.

Med tanke på att Basse var rätt tydlig med spelarantal och sådant i anmälningstråden borde det gå att försöka bakåtkedja designprocessen lite och eventuellt landa i ett rimligt antal scum i spelet. Jag ska fundera lite vid tillfälle. Annars tror jag egentligen bara att vi ska köra som vanligt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Åkej, då kör vi! Nu jävlar blir det revansch.

Tankar:
Puh. R1 ända till söndag kväll? Känns utmattande att hålla på och spinna på så lite information så länge. Jag måste försöka ta det lugnare än i MU R1.

Fyra faktioner?!? Det är mycket. Hobbypsykologiserandet säger mig att Basse vill ha med både drakar och demoner i DoD-spelet. I så fall väldigt små faktioner där?

I Larsons kyrkogårdsspel som nämndes som förlaga kunde zombies enbart nattmörda ulvar. Känns rimligt att vi har ett liknande upplägg här. I så fall någon slags Sten-sax-påse om drakar, demoner och ulvar alla är i spel?

Förflyttning sker innan nattmord. Min tanke då är att förmågor (alla eller några) är platsbundna, dvs att man väktar sin plats (otrolig buff på väktare) eller väktar en specifik person på sin plats (nerf på väktare). Nattmord är i så fall säkert också justerade för att kompensera, det vore ju konstigt om alla kan vara safe genom att röra sig i grupp från plats till plats? Det här kan också vara jag som tänker alldeles för långt i galen riktning, har ni erfarna spelare någon visdom om hur saker funkar i spel med platsmekanik?

I övrigt känner jag nu på samma sätt inför @Waterhouse som ni andra beskriver @Vimes. Han är såklart inte troligare ulv än någon annan just nu, men jag ser ändå framför mig hur han sitter och skrattar åt alla.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eftersom att det är Drakar och demoner-fluff kan vi kanske utgå från att det finns demoner men inte drakar? ;)
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Eftersom att det är Drakar och demoner-fluff kan vi kanske utgå från att det finns demoner men inte drakar? ;)
Förklara för en som inte spelat rollspel sedan mellanstadiet. Finns väl både drakar och demoner i DoD?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Förklara för en som inte spelat rollspel sedan mellanstadiet. Finns väl både drakar och demoner i DoD?
Om man kollar alla de klassiska äventyren så är de fullsketna med olika demoner, medan drakar lyser med sin frånvaro.

(Det var alltså ett skämt och jag tror inte det är en analys som har någon bäring på mekaniken i det här spelet!)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ponera att Vimes hävdar att han gick till Värdshuset när han egentligen gick till smedjan och nattmördade Impe.
Vet du något om hur nattmorden fungerar som vi andra inte vet, eftersom du skriver det så definitivt? Jag hade inte reflekterat över det, eftersom det inte stod något om det i reglerna, så det var först när jag såg att både du, WH och Häger nämnt att platserna kan vara kopplade till förmågeanvändningen. Men du skriver det som att det är så, inte som att det kan vara så.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Jag tror att samtalsämnena är för att kunna bevisa att man gick dit man sa.
Ponera att Vimes hävdar att han gick till Värdshuset när han egentligen gick till smedjan och nattmördade Impe. Eller jag vet det fan hur det skulle funka, bygger ju på att samtalsämnet byts mellan varje runda.
Så kan det ju vara, men i så fall måste ju förmågor vara platsberoende, annars finns det ingen anledning alls för ulvar att ljuga om ifall de gick till en plats heller. Är nattmord platsberoende för att väga upp att flera faktioner har nattmord?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Åkej, då kör vi! Nu jävlar blir det revansch.

Tankar:
Puh. R1 ända till söndag kväll? Känns utmattande att hålla på och spinna på så lite information så länge. Jag måste försöka ta det lugnare än i MU R1.

Fyra faktioner?!? Det är mycket. Hobbypsykologiserandet säger mig att Basse vill ha med både drakar och demoner i DoD-spelet. I så fall väldigt små faktioner där?

I Larsons kyrkogårdsspel som nämndes som förlaga kunde zombies enbart nattmörda ulvar. Känns rimligt att vi har ett liknande upplägg här. I så fall någon slags Sten-sax-påse om drakar, demoner och ulvar alla är i spel?

Förflyttning sker innan nattmord. Min tanke då är att förmågor (alla eller några) är platsbundna, dvs att man väktar sin plats (otrolig buff på väktare) eller väktar en specifik person på sin plats (nerf på väktare). Nattmord är i så fall säkert också justerade för att kompensera, det vore ju konstigt om alla kan vara safe genom att röra sig i grupp från plats till plats? Det här kan också vara jag som tänker alldeles för långt i galen riktning, har ni erfarna spelare någon visdom om hur saker funkar i spel med platsmekanik?

I övrigt känner jag nu på samma sätt inför @Waterhouse som ni andra beskriver @Vimes. Han är såklart inte troligare ulv än någon annan just nu, men jag ser ändå framför mig hur han sitter och skrattar åt alla.
Någon som är mer erfaren sv spel med platser får rätta mig om jag har fel men som jag förstått det kan det finnas både lokala och globala förmågor. Rent fluffmässigt kanske drakarna kan spruta eld över hela byn, samtidigt blir jag fundersam, @Vimes du som arrat en miljard spel, 3 fraktioner med nattmord känns inte det brutalt?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
I övrigt känner jag nu på samma sätt inför @Waterhouse som ni andra beskriver @Vimes. Han är såklart inte troligare ulv än någon annan just nu, men jag ser ändå framför mig hur han sitter och skrattar åt alla.
Helt förståeligt, första gången jag spelade varulvsspel lurade RasmusL upp mig på läktaren och tycker alltid han är ulvig sedan dess. Man glömmer aldrig sin första ulv eller något.

Jag tror inte vi ska bry oss så mycket om detta. Vårt mål är att hitta och rösta ut alla som inte är bybor. Det som är värt att ta med sig från kyrkogårdsspelet är dock att inte gröna folk som uppenbart är dedikerade till varulvsjakten, eftersom de lika gärna kan tillhöra en annan, konkurrerande, scum-fraktion. I Kyrkogrådsspelet grönades båda zombierna för att de var hängivna varulvsjägare, så det är en fälla vi inte vill trilla i.
OK, men vad ska vi fästa vikt vid då? Vad ska vi diskutera som by nu i långa första rundan? Hur eventuell Drak- och Demonfraktion fungerar, antal medlemmar etc måste väl vara grunden? Hur platserna och samtalsämnena fungerar kommer vi väl lite att få facit för i runda 2 tänker jag.
Spelet som Basse baserat detta på hade ju tre fraktioner, där en av dem hade förmågan att nattmörda ulvar specifikt. Misstänker att någon av drakarna/demonerna fungerar på samma sätt. Sen att den andra fraktionen kanske har något specifikt för bybor? Typ att demonerna kan nattmörda bybor, men inte drakar och ulvar och drakarna kan döda ulvar och demoner, men inte bybor kanske?
Möjligt, jag kan tänka mig att t ex Drakfraktionen består av en spelare med väldigt starka förmågor också.
Med tanke på att Basse var rätt tydlig med spelarantal och sådant i anmälningstråden borde det gå att försöka bakåtkedja designprocessen lite och eventuellt landa i ett rimligt antal scum i spelet. Jag ska fundera lite vid tillfälle. Annars tror jag egentligen bara att vi ska köra som vanligt.
Ja, detta är lite intressant att han högst tog emot 12 spelare. Man tycker ju att spelet borde gå att skala upp utan problem om det är hyfsat symmetriskt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
Vet du något om hur nattmorden fungerar som vi andra inte vet, eftersom du skriver det så definitivt? Jag hade inte reflekterat över det, eftersom det inte stod något om det i reglerna, så det var först när jag såg att både du, WH och Häger nämnt att platserna kan vara kopplade till förmågeanvändningen. Men du skriver det som att det är så, inte som att det kan vara så.
nä jag vet inte något med säkerhet, vet vi ens om det finns nattmord?
spekulerade kring att samtalsämnet är ett sätt att dubbelkolla att någon faktiskt gick dit de sade att de gjorde. däremot tycker jag det är troligt att ex nattmord men även andra förmågor är lokala
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Någon som är mer erfaren sv spel med platser får rätta mig om jag har fel men som jag förstått det kan det finnas både lokala och globala förmågor. Rent fluffmässigt kanske drakarna kan spruta eld över hela byn, samtidigt blir jag fundersam, @Vimes du som arrat en miljard spel, 3 fraktioner med nattmord känns inte det brutalt?
Ja, det verkar brutalt. Därför tror jag att spelet ser ut något åt det här hållet:
3 ulvar (fler än 25 % alltså), med nattmord
drakar/demoner som enbart kan nattmörda varulvar

Det är i linje med kyrkogårdsspelet.

Med tanke på spelarantalet verkar det inte orimligt att drakarna och demonerna är en-mans-fraktioner, alternativt att en av dem saknas. Då får vi något åt det här hållet
Ulvar 3
DTF:er 2
Bybor 6
 
Top