Varulv [R1] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,569
nä jag vet inte något med säkerhet, vet vi ens om det finns nattmord?
spekulerade kring att samtalsämnet är ett sätt att dubbelkolla att någon faktiskt gick dit de sade att de gjorde. däremot tycker jag det är troligt att ex nattmord men även andra förmågor är lokala
skämskudden är framme - jo vi vet av startinlägget att det finns nattmord
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Det här var intressant. Innebär det att det finns olika typer av nattmord?
Ett rimligt antagande där är väl att ifall en drake skickar in ett nattmord på en ulv, och ulven senare skickar in ett nattmord på en bybo, så blir ulvens nattmord nollat, eftersom draken äter upp ulven. Jag utgår ifrån att minst en av fraktionerna drakar/demoner fungerar ungefär som zombies gjorde i kyrkogården och är ute efter att jaga ulv själva. Förstår dock inte hur en fjärde fraktion ska blandas in i smeten, men jag har nog inte druckit tillräckligt med kaffe än idag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Ja, det verkar brutalt. Därför tror jag att spelet ser ut något åt det här hållet:
3 ulvar (fler än 25 % alltså), med nattmord
drakar/demoner som enbart kan nattmörda varulvar

Det är i linje med kyrkogårdsspelet.

Med tanke på spelarantalet verkar det inte orimligt att drakarna och demonerna är en-mans-fraktioner, alternativt att en av dem saknas. Då får vi något åt det här hållet
Ulvar 3
DTF:er 2
Bybor 6
Du menar att du tror att drakar och demoner inte gör olika saker?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,396
Det här var intressant. Innebär det att det finns olika typer av nattmord?
Intressant, missade det i startinlägget.
Det tyder väl på att flera fraktioner kan nattmörda. Säg att det finns en ulv kvar som lägger nattmord på X, men en drake som lägger nattmord på sista ulven. Då avgörs X öde av huruvida draken sprutade eld på ulven innan ulven högg X.
Intressant med förmågor, finns det någon blockeringsförmåga ska man alltså vara snabb med att använda den om man vill blocka någon förmåga.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
God morgon bybor!

Kul upplägg @Basenanji , dock upplever jag det lite rörigt om hur man vinner som bybo.
Räcker det med att ulvarna är fler än byborna för att de ska vinna? Måste byborna rösta ut alla drakar och demoner också? :O

1. Håll käften om vart ni går men skvallra allt om vad som händer där, att dölja vad positionerna gör är rödande (även om jag kan tänka mig att det finns skäl till att man vill hålla det hemligt)

2. Om vi nu har 4 faktioner på 11 personer så lär det vara 2-4 per grupp, om inte en ensam spelare är drake (flufftext enligt Vimes). Jag tror att vi har begränsat med bybor, färre än hälften. Jag räknar också med att det inte är så enkelt som att utplåna en faktion är tillräckligt för att vinna.

3. Jag ska försöka att inte lågflyga för mycket :ROFLMAO: Kanske borde ändra från Krigarpoet till "Lågflygarkungen"?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Du menar att du tror att drakar och demoner inte gör olika saker?
Ja. Eller, jag har ingen aning egentligen, och kanske är det bara min föreställningsförmåga som är lite klen, men jag tror att de dödar varulvar. Och om båda är med i spel tror jag även de dödar varandra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
OK, men vad ska vi fästa vikt vid då? Vad ska vi diskutera som by nu i långa första rundan? Hur eventuell Drak- och Demonfraktion fungerar, antal medlemmar etc måste väl vara grunden? Hur platserna och samtalsämnena fungerar kommer vi väl lite att få facit för i runda 2 tänker jag.
Ja, det är väl en helt ok diskussiontråd att dra i. Jag antar att vi för sinnesrons skull om inte annat behöver försöka landa i någon uppfattning om vad vi har att hantera. Brasklappen är förstås att diskutera drakar och demoner är en utmärkt diskussion även för varulvar att engagera sig i.

Med byns debacle i senaste Mäster Ulv i färskt minne skulle jag vilja lägga till att det viktigaste i R1 (och i hela spelet) är att bygga drev och faktiskt ställa folk i spotlighten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Du sa i post #11 att du inte trodde på drakar. Jag tror vi har 1 (minst)
Jaha. Ja, det var något form av skämt alltså. Jag tror på riktigt att vi antingen har en DTF-fraktion med två medlemmar, eller två en-mans-DTF:er.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,396
Kul upplägg @Basenanji , dock upplever jag det lite rörigt om hur man vinner som bybo.
Räcker det med att ulvarna är fler än byborna för att de ska vinna? Måste byborna rösta ut alla drakar och demoner också? :O
Kollade startinlägget igen, detta är det enda jag hittar om vinstkriterier: En fraktion vinner när andra fraktioner inte kan vinna. Hur många fraktioner som finns i spel avslöjas inte innan spel.

Det borde väl innebära att byn vinner när all ohyra är ute ur spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Lyfter detta så vi inte missar:

Efter att kollat igenom sista rundan i Varulvskyrkogården så verkar det som att det vart svårt för byn i slutet med kaos pga av att de missade att hitta Zombierna.
Det är väl risk för samma problem nu denna gång att det finns andra med egna vinstmål som vi inte får tappa bort inför ett slutspel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
"§0: Spelet består av två, tre eller fyra fraktioner: bybor, varulvar, drakar och demoner. En fraktion vinner när andra fraktioner inte kan vinna. Hur många fraktioner som finns i spel avslöjas inte innan spel."

Var god notera att det enligt reglerna inte behöver finnas varken drakar eller demoner i spel, och det kanske bara är ett helt Vanligt Varulvsspel(TM) och Basse bara fluffar med oss för att vi ska gå bananas och leta fraktionstillhörighet på varenda jeppe i Utkante.

Så vad känns rimligt:
Bara bybor + ulvar: 11 spelare totalt, 7/4, 8/3, 9/2 i split?
Bybor + ulvar och/eller drakar eller demoner: 6/3/2, 7/2/2, 7/3/1, 8/2/1, 5/3/3?
Bybor + ulvar+ drakar + demoner: 4/3/2/2, 5/3/2/1, 5/2/2/2, 6/2/2/1, 7/2/1/1?

Vad känns rimligt? Att vi har en ulvfraktion känns väl i alla fall rätt givet, även om reglerna de facto tillåter upplägget att bara vara drakar och demoner i byn.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,396
Lyfter detta så vi inte missar:

Efter att kollat igenom sista rundan i Varulvskyrkogården så verkar det som att det vart svårt för byn i slutet med kaos pga av att de missade att hitta Zombierna.
Det är väl risk för samma problem nu denna gång att det finns andra med egna vinstmål som vi inte får tappa bort inför ett slutspel.
Det var väl exakt vad Vimes skrev i sitt startinlägg. Välkommen in i spel btw.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
"§0: Spelet består av två, tre eller fyra fraktioner: bybor, varulvar, drakar och demoner. En fraktion vinner när andra fraktioner inte kan vinna. Hur många fraktioner som finns i spel avslöjas inte innan spel."

Var god notera att det enligt reglerna inte behöver finnas varken drakar eller demoner i spel, och det kanske bara är ett helt Vanligt Varulvsspel(TM) och Basse bara fluffar med oss för att vi ska gå bananas och leta fraktionstillhörighet på varenda jeppe i Utkante.

Så vad känns rimligt:
Bara bybor + ulvar: 11 spelare totalt, 7/4, 8/3, 9/2 i split?
Bybor + ulvar och/eller drakar eller demoner: 6/3/2, 7/2/2, 7/3/1, 8/2/1, 5/3/3?
Bybor + ulvar+ drakar + demoner: 4/3/2/2, 5/3/2/1, 5/2/2/2, 6/2/2/1, 7/2/1/1?

Vad känns rimligt? Att vi har en ulvfraktion känns väl i alla fall rätt givet, även om reglerna de facto tillåter upplägget att bara vara drakar och demoner i byn.
Jag tolkar startinlägget som att det garanterat finns ulvar i varje fall.

Jag tror på:
6/3/2 eller 6/3/1/1
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,588
Location
Oktoberlandet
Jag tror @Basenanji i möjligaste mån försöker göra fluffet så rätt som möjligt.

Därav utgår jag ifrån att det bara finns 1 drake och 1 demon i spel.
Dessa figurer är inte riktigt av den samarbetande sorten skulle jag säga.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,248
Vi kan inte ha en Hitta Jesus-grej, där draken och demonen är ensamma och om den ena dödar den andra så vinner de spelet, eller något liknande?
 
Top