Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

…du menar att de flyttades fram från månadsskiftet sep-okt till nu? Och du fick veta det nu? När du skrev ”jobb jobb men kommer” igår lät det ju inte som att du hade fått mycket plötsligt oväntat jobb.

Det här låter verkligen som ett ”lämna mig ifred till R3”-fuskbygge.

Röst: @RasmusL
Precis så :)

Visst kompis <3

Jag har landat i att jag tror att siaren kan låta bli att outa i R1 om den inte är på väg att bli utröstad.

A) R1: Vi röstar ut en ulv. En outad siare hade inte hjälpt byn R1, och ger ulvarna 1/7 istället 1/8 att träffa spionchefen.
B) R1: Vi röstar ut en bybo som inte är siaren (för den hade outat på väg mot galgen). En outad siare i R1 hade inte gjort till eller från här heller, det är ju bara en röst i mängden utan siarinfo.

Så jag tycker siaren ska vänta till åtminstone R2 med att outa om den inte är på väg att röstas ut. Det sista är ju lite spännande för det betyder ju att en ulv på väg mot galgen förlorar inget på att outa siare och då är ju frågan om siaren bör motclaima. Det innebär ju också att om den riktiga siaren är på väg att bli hängd och outar så kan en ulv motclaima och vi hamnar i en spännande situation. I det läget med två outade ”siare” är ju frågan vad vi gör, vi behöver tänka igenom det ytterligare.

Den jobbiga kan ju naturligtvis uppstå även när den riktiga siaren outar, särskilt i en tidig runda som R1 eller R2. Om det är fyra ulvar så har de råd att motclaima och öka chansen att byn spelar fel, de har ju bättre än 50% vinstchans om byn spelar perfekt och ulvarna kastar pil på en tavla som det verkar på upplägget så allt de kan göra för att öka chansen att byn spelar fel ökar ju vinstchansen ytterligare.

Det sista scenariot tycker jag också talar för en senare outning, för om vi redan knipit en ulv så kostar det mer att motclaima då ulvarna är färre. I R1 är det nästan ”gratis” för ulvarna.
Ja, det var snarare outning i R2 jag hade i åtanke. Men har inte räknat på sannolikheterna. Bara fnulat ut lite nackdelar och fördelar utan att väga dem.

Jag har landat i att jag tror att siaren kan låta bli att outa i R1 om den inte är på väg att bli utröstad.

A) R1: Vi röstar ut en ulv. En outad siare hade inte hjälpt byn R1, och ger ulvarna 1/7 istället 1/8 att träffa spionchefen.
B) R1: Vi röstar ut en bybo som inte är siaren (för den hade outat på väg mot galgen). En outad siare i R1 hade inte gjort till eller från här heller, det är ju bara en röst i mängden utan siarinfo.

Så jag tycker siaren ska vänta till åtminstone R2 med att outa om den inte är på väg att röstas ut. Det sista är ju lite spännande för det betyder ju att en ulv på väg mot galgen förlorar inget på att outa siare och då är ju frågan om siaren bör motclaima. Det innebär ju också att om den riktiga siaren är på väg att bli hängd och outar så kan en ulv motclaima och vi hamnar i en spännande situation. I det läget med två outade ”siare” är ju frågan vad vi gör, vi behöver tänka igenom det ytterligare.

Den jobbiga kan ju naturligtvis uppstå även när den riktiga siaren outar, särskilt i en tidig runda som R1 eller R2. Om det är fyra ulvar så har de råd att motclaima och öka chansen att byn spelar fel, de har ju bättre än 50% vinstchans om byn spelar perfekt och ulvarna kastar pil på en tavla som det verkar på upplägget så allt de kan göra för att öka chansen att byn spelar fel ökar ju vinstchansen ytterligare.

Det sista scenariot tycker jag också talar för en senare outning, för om vi redan knipit en ulv så kostar det mer att motclaima då ulvarna är färre. I R1 är det nästan ”gratis” för ulvarna.
Ah, jag har nog missförstått diskussionen lite kände jag nu. Jag tänkte "ska siaren outa öht eller inte" (more or less), snarare än "ska siaren outa R1, 2 eller 3". Tycker det här låter smart och genomtänkt.

Jag har landat i en slutsats såhär på pendelmorgonen:

Mäster Ulv är en feg tönt.

Nä, men lyssna. Hade MU ens haft ett uns av coolhet i sig hade ju ulvarna kört såhär:

1. MU väljer alternativ A (1 extraulv, ingen siare)
2. MU claimar siare i R1. Typ i första inlägget: "jag har funderat under helgen och landat i att det är bäst att göra såhär på grund av blah blah olika rationaliseringar blah blah"
3. MU:s ulvkollega kontra-claimar! "Meh! Jag är ju siaren, han måste va ulv!"
4. Byn kommer rösta ut en av dem. Och! Spionchefen vet ju att MU är ulv! Alltså kommer det rimligtvis vara MU som ryker.
6. Ulvarna analyserar drevet i R1 och MU skjuter ner den mest sannolika spionchifen utifrån den analysen.
7. Skjuts fel bybo ner borde den andra ulven ha några rundor på sig som "byns siare". När ulvarna har smalnat ner fältet "möjliga spionchefer" tillräckligt mycket börjar ulven "rödsia" spelare i detta fält. Om den rödsiade blir utröstad är hen inte spionchef, men om hen inte blir utröstad är det sannolikt spionchefen. När ulven/falske siarn röstas ut tar han med sig spionchefen i fallet.
8. Game, set, match. Ulvvinst.

Det är en jävla toppengambit, men eftersom Mäster Ulv är en feg tönt spelar vi det här partiet istället.
Skönt att du outar att du är MU ;)

Siaren ska outa när det är optimalt för byn, det bestämmer siare.

För alla nyfikna så är rollspel.nu blockat på mitt jobb men inte discord. Detta har jag påpekat flera gånger tidigare. Nästan lite misstänksamt att försöka gräva hål på samma ställe @Anthrox

För alla nyfikna så är rollspel.nu blockat på mitt jobb men inte discord. Detta har jag påpekat flera gånger tidigare. Nästan lite misstänksamt att försöka gräva hål på samma ställe @Anthrox
Meh, som om jag läser och minns vad folk skriver.
Kan vi inte vara imponerade av att jag kom ihåg att Impe jobbar knas på måndagar istället?

@Big Mama tror du verkligen på att 4 lågflygare skulle klara av att hålla sig borta från byn medan de gräver sin egen grav? Tvek på den faktiskt.

Ja, det är ju självklart - siaren bestämmer och siaren spelar med byn.

Däremot tycker jag det är värt att diskutera scenarion runt outning, timing och motclaim innan, dels för att hjälpa siaren men också för att hjälpa byn så att den är mer förberedd om till exempel en spelare på väg mot galgen outar siare 20:55, då kan det ha varit bra att resonera igenom hur vi kan tänka och agera.

Jag vet inte om du skrev så där för att stänga ner diskussionen eller själv inte ville ta ställning till hur siaren bör agera men jag tycker ingen av de alternativen är särskilt bra för byn.

En lite spännande observation som vi kan öppet prata om tycker jag:

Det har varit väldigt lite pressande vad folk tycker om andra spelares färg och röd-grön-listor etc. Jag har själv varit på väg att både pressa och posta flera gånger men stoppar mig själv för att jag är rädd att det ger mer signal till ulvarna om spionchefen än vad vi får om deras ulvkompisar.

Det blir ju ett dilemma det här för vi behöver ju signal för att jaga ulv, men samtidigt så riskerar vi ju att ge pusselbitar till spionchefens identitet. Är jag överdrivet försiktig och tänker fel eller bör vi vara lite försiktiga här? Misstänker att jag inte är enda bybon som haft tanken så det kanske är bra att vädra den publikt så vi inte spelar bort oss i det tysta.

Jag tycker sillkungen är rätt underlig asså. Kastar skiffer och storslagna ulvplaner omkring sig. Vad tycker du om läget just nu, vimes? Du verkade positiv till siaroutning. Hur tänker du kring det numera när det luftats lite?

Röst: @Vimes

En lite spännande observation som vi kan öppet prata om tycker jag:

Det har varit väldigt lite pressande vad folk tycker om andra spelares färg och röd-grön-listor etc. Jag har själv varit på väg att både pressa och posta flera gånger men stoppar mig själv för att jag är rädd att det ger mer signal till ulvarna om spionchefen än vad vi får om deras ulvkompisar.

Det blir ju ett dilemma det här för vi behöver ju signal för att jaga ulv, men samtidigt så riskerar vi ju att ge pusselbitar till spionchefens identitet. Är jag överdrivet försiktig och tänker fel eller bör vi vara lite försiktiga här? Misstänker att jag inte är enda bybon som haft tanken så det kanske är bra att vädra den publikt så vi inte spelar bort oss i det tysta.
Jag tycker vi ska härja på som vanligt, det är svårt att passa sig åt alla håll.

Hört talas om Ajfån, kan man göra massa grejer på.

Jag har simmat på morgonen och kommer nu jobba till ganska sent. Ses ikväll! Vi måste ena oss och jag tycker alla ska rösta samma för att dölja Chiefen. Men på vem?

Jag sökte på poster från dig med söktermerna "discord" "vrållådan" "blockat" och "blockerat". Jag hittar inga tecken alls på att du påpekat det tidigare.

Back