Nekromanti R.a Salvatores böcker.

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: nja

Visst är Eddings fantasy. Har någon ifrågasatt det?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Nej tack...

Håller inte helt och hållet med dig. Visst finns det mycket att klaga på vad det gäller djup av karaktärer och dylikt, men se vad t.ex. Salvatore har gjort: Han öppnade The Underdark, hela Northlands och överhuvudtaget allt som har med drowelves att göra. Innan hans noveller om Drizzt kom ut så var utbudet i supplement rätt torftigt. Sedan finns det andra fördelar med de här novellerna. För en rollspelsgrupp som aldrig spelat i FR, eller fantasyspel överhuvud taget, så kan de här novellerna göra underverk. Strunta i varför, eller hur bra, Salvatore och de andra skriver, de ger tillsammans en relativt enkel och snabb inkörsport till FR och andra spelvärldar. Som exempel på vad en författare kan åstadkomma med noveller kan jag nämna Robert N. Charettes Shadowrun-triologi. Fasa släppte i princip inga andra noveller förän Charettes hela triologi hade kommit ut. Dessa böcker gav en fullkommlig bild av världen där Shadowrun utspelar sig, hur magin funkade och så vidare. Det enda vår spelledare behövde göra var att ge oss de här att läsa, och sedan var det bara att göra karaktärer och köra! Självklart behövdes det lite inkörning på reglerna osv, men böckerna gjorde jobbet att hamna i synk med en ny spelvärld mycket enklare. Jag vet att Shadowrun är et sci-fi rollspel, men det här kanske förklarar vad jag menar. Att Salvatores böcker blivit kaka på kaka är uppenbart, och att Drizzt och de andras upptåg blivit för maxade är ju uppenbart, men se böckerna för vad de är!(har läst alla inläggen nedanför, håller med vissa, andra inte, Rev, jag tycker att det var bra att ämnet togs upp. Men vi kan väl hoppa över bokbål och andra dylika otrevligheter. Det blit mer demokratiskt på det sättet. Jag tycker vi tar upp ärendet i amerikanska Senaten i stället, och tvingar TSR och de andra förlagen att skicka ekonomiskt kompensation som drabbats ;)

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

Drow elves, drow elves, drow elves. Det verkar vara allt Salvatore kan skriva om. Trots att han hittills skrapat ihop nästan fyra trilogier så har han ändå inte lyckats göra drow till något mer än sadistiska svarthudade spetsöron.

Tragiskt.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Ändå läste du så många...

Som jag redan påpekat försökte jag ganska länge hitta något som inte var bullshit. Helt förgäves, tyvärr.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

Nej, tyvärr. SF-bokhandeln hade alla delarna senast jag kollade. Men beställ första delen, den är ganska fristående och helt förjävla bra.

-R
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Skyll främst på TSR/WotC

Om man ska tro Salavatore själv så tröttnade han på Driz'zt och Co. efter de 6 första novellerna. Det var då han började skriva på kvintetten om Cadderly i stället. Jag har inte läst Cadderly böckerna men min fru har och gillar dem visst. I alla fall så återvände Salvatore till Drow maskineriet när TSR/WotC bestämde sig för att tjäna mer stålar på Driz'zt utan Salvatores då han var för kinkig och inte ville delta. Så kort och gott så hittade de en annan författare som till och med skrev en Driz'zt novell vilket fick rejält fart på Salvatore som då ändrade sin inställning och krävde Driz'zt tillbaka. Den andra författaren betalades av trots att hans novell aldrig såg solens ljus och Salvatore fick ensam skriva om Driz'zt och TSR/WotC tjänade en massa flis.

Det är alltså främst inte Salvatores fel att det i dag finns ett ton noveller om Drow eller att alla Ed Greenwoods noveller innehåller antingen Elminster eller 7 Sisters. Det är deras chefer på WotC som ber dem att just skriva böcker om dessa karaktärer då de tror att dessa ska sälja mest.

Samma anledning vi har så få spel-supplement om Halflings, Dwarves och Gnomes medan det finns en hel drös om Elves och Drow. Det är Elves i alla format som säljer. Money rules!
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Nej tack...

Hallå, Rev! Börjar undra om du kanske inte tar saker och ting lite för bokstavligt. Jag nämner tre olika saker som exempel för vad Salvatore har inspirerat till och du kapar genast vid fotlederna. Min poäng var inte att glorifiera, jag säger enbart att de här novellerna kan föra gott med sig. Jag håller med om att Salvatores drowfixering har gått överstyr (kanske just på grund utav att det uppenbarligen säljer bättre än healing potions efter ett slag vid Bloodstone Mines...), men det finns spelare därute som faktiskt uppskattar frukterna av hans inledande noveller.

Jag pratar nu inte längre enbart om FR-noveller utan om rollspelsnoveller i allmänhet. Vissa författare har ibland tillochmed skrivit riktigt vettiga supplement, just på grund av att de har fattat spelvärlden så pass väl.

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Re: Skyll främst på TSR/WotC

Tack Tamshan! Det var ngt nytt. Det kanske förklarar att det gick en såpass lång period mellan bok 6 och 7. Det visste jag inte, men det låter logiskt nu när du säger det...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Instämmer!

Man läser en Eddings på en eftermiddag - antagligen för att det var så länge det tog att skriva den.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nej tack...

Ja, vi har alla vår egen smak, men det är ändå helgerån:)


Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 
Top