Nekromanti R.a Salvatores böcker.

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Måste verkligen rekommendera R.a Salvatores böcker om Forgotten Realms. Otroligt värda att läsa...läs dom.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Hmmm

Hmm på dig. Dungeons & Dragons är böcker eller hur? och dom handlar om just... DnD. Ra Salvatores böcker är.. böcker och handlar om....DnD. Dessutom har han skapat Drizzt som också hör till.... DnD. Snälla var inte så dryg. :)

MvH peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Nej tack...

Tja, själv hör jag till de som inte skulle ha något emot ett litet bokbål på samtliga TSRs Forgotten Realms-böcker (inklusive Drizzt-serien). De jag läst (25+) har helt enkelt varit så uruselt sunkiga att bibliotekets färgglada pekböcker för femåringar framstår som litterära mästerverk.

Jag kanske är lite negativ, men jag kan faktiskt inte komma på några som helst fördelar med Forgotten Realms-romanerna. Samtliga verkar vara skrivna av frilansande amatörer som inte ens kan stava till "trovärdiga karaktärer" eller "sammanhängande handling".

-E
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Nej tack...

Visst det är skräpfantasy, men det är bra skräpfantasy. Totalt avslappnande och hjärndödande. ;)


-J (fd babylon)
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Nej tack...(OT)

De verkar vara bra på skräp over there som man säger.

Skräpmat, skräpkultur och nu skräpfantasy. Det fattades bara att de skulle förstöra denna finna konstform.

Vill bara påpeka att ovanstående skall läsas med ironi, 70-talist som jag är, och det är inte meningen att någon skall ta illa upp.

OBS! Vill bara påpeka att påpekande ovan inte skall läsas med ironi. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Nej tack...

Om de är så dåliga, varför har du då läst hela 25 st av dem?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

Dels i den fåfänga förhoppningen att jag skall stöta på något bra, och dels därför att jag har svårt för att sluta läsa en serie eller trilogi efter första delen.

-E
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Jag tycker R.A. Salvatore är en av de absolut bästa fantasyförfattarna idag. Jag tycker det är väldigt underligt hur folk plötsligt blir experter när de fördömer honom och allt han har skrivit. Särskilt med tanke på att riktiga experter och andra fantasyförfattare öser beröm över honom, ger honom priser m.m... Däremot kan jag hålla med om att de andra FR-böckerna inte är särskilt givande.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Nej tack...

Rev du verkar inte ha någon aning om vad du snackar om, iaf är du ingen fantasy kännare. XertaiX har givetvis rätt, på Herr Salvatores första bok, skrev tom Terry Brooks en inledning om hur bra Salvatore var på att skriva. Jag menar, hur många författare har ett intro av beröm i sin bok???. Lyssna inte Rev han är ute och cyklar, visst får man ha sin egen smak men denna gång är den inte bra. Läs, plz... ni kommer njuta.

MvH peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Nej tack...

Något behöver inte vara bra bara för att miljontals amerikaner tycker det ;)

Själv tycker jag att t ex Salvatore och Cunninghams populära FR Noveller är sömnpiller och utifrån en "Realmslore" aspekt är de extremt andefattiga och motsäger ofta fakta som etablerats i spel supplementen. Ed Greenwoods noveller rockar förstås när det gäller "Realmslore" men som författare är han rätt kass. Dock kan jag rekomendera Greenwoods Spellfire och uppföljaren Crown of Fire som hyfsade introduktionsnoveller till Forgotten Realms.

Dessutom gillade jag verkligen Troy Dennings senaste novell the Summoning. Även om Troy är en av de mest nedrackade författarna så tycker jag att han verkligen artat sig rätt hyfsat under alla dessa år som han har skrivit realms-noveller, dessutom har han fattat att ta hjälp av realms-experten Eric Boyd. The Summoning är den bok man bör införskaffa om man vill veta mer om de senaste händelserna angående Evereska alvernas pågående krig med supermäktiga rasen Phaerimm samt Netheril arkanisterna från City of Shades återkomst till Realms. Det är även i the Summoning som Elminster hamnar i Nine Hells och Khelben Blackstaff får så mycket stryk att han knappt vet vad han heter :gremwink: Kul läsning. Nivå med Tolkien? Inte på långa, långa vägar!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Nej tack...

"skrev tom Terry Brooks en inledning om hur bra Salvatore var på att skriva"

Ursäkta om jag asgarvar.

AHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAH

Skulle en rekommendation av Brooks vara något??? Ho ho ho! Ni får förlåta mig om jag är brutal, men Brooks är utan tvekan en av de sämsta, nu levande, sf/f-författarna. En plagiarist vars like världen inte skådat, och en dålig sådan t.o.m.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Jag enade inte riktigt så...
Det jag menade var att folk som egentligen inte vet så mycket försöker låta som att de är riktiga experter och dessutom på ett sätt som får folk som faktiskt gillar böckerna att känna sig påhoppade och idiotförklarade. Dessutom menade jag inte miljontals amerikaner utan kunnigt folk, tex Terry Brooks, som ju är en erkänt bra författare och fantasykännare.

Om man ska springa runt och jämföra allt med Tolkien blir man aldrig nöjd. Och får förmodligen ett väldigt jobbigt liv ;)

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

Som tidigare påpekats är Terry Brooks inte så mycket att komma med. Höga försäljningssiffror är inte lika med bra författare, detta bevisas ganska lätt om man tar en titt på t.ex. Terry Brooks, Robert Jordan och David Eddings.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

<em>Det jag menade var att folk som egentligen inte vet så mycket försöker låta som att de är riktiga experter och dessutom på ett sätt som får folk som faktiskt gillar böckerna att
känna sig påhoppade och idiotförklarade.</em>

Inte vet så mycket? Försöker låta som experter? Jag har läst samtliga Salvatores "böcker", och jag berättade endast vad jag personligen tycker om dem. Räcker inte det för att jag ska få uttala mig om dem, eller måste jag skriva en litterär avhandling först?

Jag tycker inte att du eller andra som gillar FR-böckerna är idioter. Jag ger sjutton i om du föredrar att läsa Salvatore, Harry Potter eller Franz Kafka.

Dessutom har jag en känsla av att Terry Brooks (som f.ö. inte heller skriver speciellt bra) inte hade öst beröm över Salvatore om han inte hade haft så höga försäljningssiffror. Fast det är som sagt bara en känsla.

Slutligen tycker jag också det är lite haltande att jämföra med Tolkien. Jag kan till och med gå så långt att jag personligen inte tycker Tolkien är speciellt bra (helgerån!).

-R
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Terry och Co.

Själv har jag inget emot Terry Brooks. Shanara böckerna var väl inte så värst orginella men ändå lite smått charmiga. Kändes lite bättre än Jordans evighetssåpa. Nej jag orkade aldrig kämpa mig igenom mer än de tre första böckerna i Wheel of Time serien. Tror dock att de konstanta namn-stölderna från Kung Arthur och Riddarna av det Runda Bordet legenderna irreterade mig mest. Svagt av en författare att inte kunna hitta på något sånär egna namn. Man undrar ju då hur värst kreativ författaren kan vara. Faktiskt en anledning till att jag inte kan med Salvatore eller Cunninghams böcker heller, då de envisas med att använda både ryska, nordiska och engelska namn på sina karaktärer. Tjena det passar ju verkligen in i Forgotten Realms. När dessa författare dessutom konsekvent förlöjligar dvärgar genom att göra dem till stereotypa pajasar och ger dem namn som Ebinezer eller Buster så blir jag rejält förbannad och måste bara lägga skiten åt sidan. Värsta fantasy författaren måste väl dock Eddings vara. Mycket verkade ju kopierat rakt av från Silmarillion och de flesta huvudpersonerna tycktes ha exakt samma dryga och omogna personlighet. Var jag den enda som satt och önskade att Garion och de övriga gnällkärringarna han hade med sig skulle dö så plågsamt som möjligt? Så egentligen tycker jag nog att det är lite osjuste att klanka på realms-novellerna, så värst mycket sämre än böcker skrivna av dagens etablerade fantasy författare är de nog inte.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Terry och Co.

<em>Så egentligen tycker jag nog att det är lite osjuste att klanka på realms-novellerna, så värst mycket sämre än böcker skrivna av dagens etablerade fantasy författare är de nog inte.</em>

Har jag sagt det, då? /images/icons/wink.gif

Jag irriterar mig minst lika mycket på Eddings, Jordan och Brooks. Dessa herrar har t.om. mage att inte bara skriva tre-fyra böcker om sina seriefigursliknande huvudpersoner. Helst ska det vara en mastodontserie á 20 hårdpärmsvolymer. Fast det är klart, följer man fantasymall 1A är chansen stor att man säljer mycket, så det kanske inte är så underligt att de skriver som de skriver.

-R
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Nej tack...

Nu börjar den här diskussionen arta sig. Jag skulle hemskt gärna hör mer ingående om dina tolkien-åsikter.

MVH


-J (fd babylon)
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Det kanske var ett dumt svar av mig på ditt inlägg. Jag syftade inte direkt på dig utan mest på andra människor som fördömer böckerna innan de har läst dom, bara för att det är "spelliteratur".

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Förresten, vad gillar du då? Det är ju uppenbart att du inte har mycket till övers för de största, mest lästa författarna inom fantasygenren. Har du några tips på bättre författare än Brooks, Jordan och Tolkien?

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 
Top