Nekromanti R.a Salvatores böcker.

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

<em>Jag skulle hemskt gärna hör mer ingående om dina tolkien-åsikter.</em>

För all del. Jag anser att:

• Tolkien inte kan riktigt jämföras med nutida fantasy, eftersom hans böcker IMHO inte verkar vara skrivna för att avnjutas som skönlitteratur. Snarare påminner de (detta verkar ibland också vara Tolkiens mening) om ett slags mytologisamling eller medeltida versberättelse. Personligen brukar jag jämföra Tolkiens sagor med Eddan eller andra liknande verk.

• Tolkien har också lite svårt för trovärdiga personligheter på en del av sina karaktärer. Några av personerna i Ringen-trilogin känns fruktansvärt tvådimensionella. Jag har också noterat att trilogin är väldigt fattig på känsloyttringar (undantaget vrede och hat). Hur ofta är det t.ex. någon som skrattar i Ringen-trilogin (förutom första hälften av första boken)?

• Dock bör noteras att Tolkien var mer begåvad än någon av sina imitatörer. Även om många av hans berättelser är lite platta och trista är allting oerhört konsekvent, och kartorna, språken, tidsepokerna m.m. är sammanhängande och trovärdiga.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

<em>Har du några tips på bättre författare än Brooks, Jordan och Tolkien?</em>

Det första som dyker upp i skallen på mig är Far Kingdoms-serien av Allan Cole och Chris Bunch (tror jag). Den består av fyra böcker:

The Far Kingdoms (Bäst av de fyra, IMHO)
The Warrior's Tale
Kingdoms of the Night (Fortsättningen på The Far Kingdoms)
The Warrior Returns (Fortsättning på The Warriors Tale)

Del ett och tre bör läsas efter varandra, då de har samma huvudperson. Samma gäller för del två och fyra, men här är det en annan person som är bokens huvudkaraktär.

Dessa böcker är helt enkelt väldigt, väldigt bra. De har trovärdiga karaktärer med känslor och motiveringar, något som känns ganska sällsynt inom nutida fantasy. Framför allt slutar de inte med att huvudpersonen får prinsessan, det magiska svärdet och halva kungariket (slutet i The Far Kingdoms är bland det bästa jag läst).

-R
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Nej tack...

Fair

Jag anser inte heller riktigt att Tolkien kan jämföras med nutida fantasy, imho skriver han sagor, inte romaner. Att det sedan är de bästa sagorna jag någonsin läst gör det inte sämre ;)


-J (fd babylon)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Nej tack...

Hårklyverier!!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Nej tack...

Nej jag tycker inte det. Förväntar du dig en realistisk personlighet av en häxa i Bröderna Grims Sagor (extremt exempel, med det visar min poäng)??


-J (fd babylon)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Nej tack...

En realistisk personlighet inom berättelsens kontext, ja.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Okej, det lät ju bra. Jag ska genast kolla upp dessa böcker. Intressant med fantasy som skiljer sig lite från mängden.

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Nej tack...

Förresten, var kan man få tag på dom? Jag kollade på Sfbok men de hade bara första delen. Några tips på var jag kan leta? (helst i Sverige)

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Luna Silvervarg

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
15
Location
Habo
Re: Hmmm

På tal om inget annat. Vilket DnD är det egentligen som Forgotten Realms utspelar sig i? Har inte läst serien ännu men har nyligen lånat hem del 1 o 2 från biblioteket.

/Luna
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nja

han ahr ju allt som det skall vara med:

stora slag
kärlek
magi
mer slag
elaka gudar

jag vet att jag har skrivit i andra forum att eddings suger, för det gör han, men han har ju med stora delar av det som gör fantasy, dock inte alver och dvärgar men vem behöver dem??

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men tolkien...

är inte bäst. personligen tycker jag att hans böcker inte slår Raymond E Feist. Feist är däremot mycket bättre. MYCKET bättre.
till och med newbie fantasy som Dragonlance kan vara bättre i vissa avseenden

---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Nej tack...

Jag kan till och med gå så långt att jag personligen inte tycker Tolkien är speciellt bra (helgerån!).

inget helgerån alla har vi våran egen smack
vi är faktiskt en demokrati



---------
-Netfeed-
---------
Fight for the future
---------
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Nej tack...

Inom sitt kontext är väl Tolkiens karaktärer och deras personlighet hyfsat trovärdiga? Annars är jag nyfiken på hur ni anser att dessa karaktärer skulle ha gestaltats för att bättre främja böckernas handling, budskap och läsnjutning?
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Hmmm

Forgotten Realms novellerna utspelas i världsdelen Faerûn på planeten Abeir-Toril. I rollspelsversionen är det Dungeons & Dragons reglerna (valfri utgåva men 3rd edition är nyast) som används för att återskapa denna värld och dess innevånare.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: men tolkien...

Åherregudjagtrorinteminaögon!!

Feist skrev bra en gång i tiden, kanske fram till och med A Darkness at Sethannon (stavning?), men har sedan dess reducerat till ... Harlequinnivå. Men inte ens under sin glanstid kom han upp till Tolkiens nivå. Annat än om man jämför dem som rena "äventyrsböcker", då kan man kanske säga att Feist är bättre.

Dragonlanceböckerna av Weiss & Hickman är på sin höjd underhållande. Alla andra böcker jag läst inom den serien, av andra författare, är som bäst tråkiga.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Det gör porr också [nt]

.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top