PSI, SI eller P.S.I?

Hur uttalar du PSI?

• PSI (med p-ljudet i början)

Votes: 62 80.5%
  • SI (utan p-ljudet i början)

Votes: 9 11.7%
  • P.S.I (alltså varje bokstav för sig)

Votes: 4 5.2%
  • På annat sätt, jag skriver i en kommentar!

Votes: 2 2.6%

• Total voters
    77
Psykiskt Sutant Iänniska?
Jag gissar att de tyckte MMM som förkortning såg fult ut. Annars fanns det också FMM - Fysiskt muterad människa, FMD - Fysiskt muterat djur, och MMD - Mentalt Muterat Djur.

(Och IMM - Icke Muterad Människa, och RBT - Robot)

I senare versioner verkar det mest beskrivas i still med "psi-mutant är människor med mentala mutationer och psykiska krafter".

//sidonot// … den grekiska bokstaven Psi (Ψ) som symbol för psykologi/parapsykologi.
När jag pluggade psykologi på högskolan så använde lärarna ofta den symbolen som förkortning för "psykologi", det sparade mycket tid när jag gjorde anteckningar på föreläsningarna. :-)

Är det en förkortning ur något av spelen, eller är det ögonblickets kreativitet?
Det är en backronym; jag tror inte något av spelen faktiskt gjorde PSI till en förkortning. När psimutanterna fick en riktig förkortning tror jag det var MMM? Men jag minns inte och ids inte kolla.

Det är en backronym; jag tror inte något av spelen faktiskt gjorde PSI till en förkortning. När psimutanterna fick en riktig förkortning tror jag det var MMM? Men jag minns inte och ids inte kolla.
Första mutant hade bara IMM och MM som förkortningar, inga till de andra klasserna.

Back