PSI, SI eller P.S.I?

Hur uttalar du PSI?

• PSI (med p-ljudet i början)

Votes: 51 81.0%
  • SI (utan p-ljudet i början)

Votes: 7 11.1%
  • P.S.I (alltså varje bokstav för sig)

Votes: 3 4.8%
  • På annat sätt, jag skriver i en kommentar!

Votes: 2 3.2%

• Total voters
    63
Hello!

Lyssnade på den utmärkta snackpodden Finlir som pratar Mutant 2089. Där gör de en liten utvikning kring uttalet av "PSI-mutant". Alltså PSI-delen. Så nu undrar jag, hur uttalar ni PSI i Mutant-sammanhang?
Jag är halvvägs genom avsnittet. Och jag tänkte att jag måste komma hit och ställa samma fråga. Men du hann före, tack för det. Jag hade skrivit något olämpligt om kobolder som inte ens kan uttala psimutant rätt. :-D

Det är uppenbart att denna omröstning är riggad. Så här enade är forumet aldrig någonsin i någon fråga.
Just nu nästan exakt lika många som har rätt uttal på PSI som folk som tycker att räls åtminstånde i teorin inte behöver vara negativt ;)

Just nu nästan exakt lika många som har rätt uttal på PSI som folk som tycker att räls åtminstånde i teorin inte behöver vara negativt ;)
Nu hallucinerar du. Vänligen kontrollera syrenivån i rymddräkten.

Förslag på andra försonande diskussioner och omröstningar…

”Det uttalas i alla fall [årsh]!”

”Är det Giff eller Jiff”

”Är det en postman eller en brevbärare som ringer två gånger?”

Last edited:
Jag har en kompis som alltid stavar "jävla" som "djävla" och också uttalar det så, och jag tycker det är bättre. Mer oomph.
Jag har fortfarande inte förlikat mig med att det är jävlar.... Vill skriva med d som antydan mot djävulen som också används som svordom där jag växte upp. Så håller med din kompis Krank, alla andra har helt klart fel!

Jag har fortfarande inte förlikat mig med att det är jävlar.... Vill skriva med d som antydan mot djävulen som också används som svordom där jag växte upp. Så håller med din kompis Krank, alla andra har helt klart fel!
På tal om uttalet på Psi, stumt p för egen del. Precis som Psalm.

Procentuellt alltså. 19,7 tyckte att räls enbart var negativt, jämfört med 19,3 (i skrivandets stund) som inte tycker PSI uttalas "psi" =D
OT, men ditt korståg fick mig de facto att ändra till att räls alltid är negativt då jag såg hur resultatet kunde tolkas...

Jag har fortfarande inte förlikat mig med att det är jävlar....
Som tur är får vi skriva hur vi vill! Jag skriver oftast djävlar med ’d’. Jag skriver också ”jos” och inte ”juice”, och använder cedilj i ordet ”speça”.

Alla borde verkligen ha sina egna stavningskonventioner, precis som vi har olika uttal på saker. Det berikar språket!

Back