Nekromanti [Promotion] Nordnordost är död, länge leve Nordnordost.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Retropodcast?

Det öppnar sig kanske en möjlighet för lite AP från NNO. Det blir med samma utrustning som tidigare, dvs en delad mikrofon för hela bordet.

Ni som tillhör skaran av NNO-lyssnare som OCKSÅ gillar AP. Skulle det skänka er glädje att höra ett sådant avsnitt?

Att redigera podcast är drygt, att redigera ett 5-timmars spelmöte är åtskilliga timmars jobb, och tämligen onödigt om ingen skulle se fram emot det.

AP:n skulle i så fall vara Dödsmatch 2000 till Cyber M/77, med en blandad skara av NNO-kändisar och gästspelare..
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
wilper;n270735 said:
Retropodcast?

Det öppnar sig kanske en möjlighet för lite AP från NNO. Det blir med samma utrustning som tidigare, dvs en delad mikrofon för hela bordet.

Ni som tillhör skaran av NNO-lyssnare som OCKSÅ gillar AP. Skulle det skänka er glädje att höra ett sådant avsnitt?

Att redigera podcast är drygt, att redigera ett 5-timmars spelmöte är åtskilliga timmars jobb, och tämligen onödigt om ingen skulle se fram emot det.

AP:n skulle i så fall vara Dödsmatch 2000 till Cyber M/77, med en blandad skara av NNO-kändisar och gästspelare..
Gilla
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Spela in det, redigera så mycket eller lite du ids. Om du känner att det är okej kvalitet på det efter det så är det bara att släppa :) Jag är jättenyfiken både på äventyret och hur reglerna ter sig i spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag tror de flesta kan göra hyffsat kvalificerade gissningar om hur det ter sig i spel, iaf om de spelat en del KSR tidigare.
Det var ett gäng på Bräd- och Rollspelsforum på Facebook som hade blandat CM77 med ett klassiskt svenskt cyberpunkspel och spelat, och det hade tydligen gått hur bra som helst. Dock, det framgick inte vilka bitar som kom ur respektive spel för dem.

Men jag anar att det ivriga husreglandet i gamla DoD-grupper i alla fall till en del kommer ur att BRP är så lättförutsägbart. Att plussa procent och förutsäga hur det funkar klarar ju de flesta med i alla fall grundskolans matte i bakhuvudet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Puh. Jag är helt slut. Har precis spellett Dödsmatch 2000 till Cyber M/77.

Att spelleda trad är ju skitjobbigt. Indieflum är mycket enklare.

Inspelningsutrustningen var på genom hela passet, vi får se om något fastnade. Att klippa lär ta en heldag, och någon sådan har jag inte att ge just nu, det får kanske ske i intervall, några minuter redigerat i taget tills jag är genom.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
wilper;n271093 said:
några minuter redigerat i taget tills jag är genom.
Jag lovade gästerna att jag skulle klippa det. Med resultatet att det finns en del interna grejjer som inte är menade för yttre öron i filen. Att dumpa den as is på några entusiaster är inte aktuellt. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Äventyret tog typ 4 timmar att spela, med pauser. Så rätt lagom för faktiska konvent.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
wilper;n271093 said:
Att spelleda trad är ju skitjobbigt. Indieflum är mycket enklare.
Du är bara feltränad. Jag har spelat indieflum (notera spelat, alltså inte ens spellett) och tyckte det var skitjobbigt. Att spelleda trad är mycket enklare (så länge jag slipper hårt rälsade saker).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
luddwig;n271104 said:
Du är bara feltränad.
Det kan vara så! Jag minns inte att jag tyckte Höstdimma var så utmanande att spelleda. Men här var det ett rejält jobb att lägga räls framför partyt. Det kanske blir lättare om jag kör några pass, Jag har nog inte spelat på det här viset på över fem år.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
wilper;n271109 said:
Men här var det ett rejält jobb att lägga räls framför partyt.
Räls är jobbigt, åtminstone om man bryr sig om sådant som att följden av händelser ska kännas naturlig. Desto hårdare räls, desto jobbigare spelledande vill jag påstå. Som spelledare fokuserar jag mycket hellre på annat än att skyffla rollfigurerna framåt i handlingen. Å andra sidan, man kan säkert vara vältränad på att spelleda rälsade prylar också, och i KRS hör räls förstås hemma om jag minns definitionen rätt.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
314
Som en av spelarna i passet kan jag styrka att rälsen var skinande grann och mycket behaglig. Perfekt för en första bekantskap på konvent eller som introäventyr tyckte jag!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
wilper;n271093 said:
Puh. Jag är helt slut. Har precis spellett Dödsmatch 2000 till Cyber M/77.

Att spelleda trad är ju skitjobbigt. Indieflum är mycket enklare.

Inspelningsutrustningen var på genom hela passet, vi får se om något fastnade. Att klippa lär ta en heldag, och någon sådan har jag inte att ge just nu, det får kanske ske i intervall, några minuter redigerat i taget tills jag är genom.
Gilla
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Men vafan! Jag som alltid säger att jag inte fattar vad grejen med AP-poddar är sitter här och är helt uppslukad.

Väldigt lagom längd på ett avsnitt, som vanligt. Men just nu hade jag velat köra en binge på hela äventyret :D

Skitsmart upplägg på ett introäventyr, förresten. Att få testa stridsreglerna i början i uppvärmningsläge och sen kasta in gruppen i ett händelseförlopp. Det där äventyret måste ges ut!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Kul att du gillade det. Jävlars vad tråkigt det var att redigera till i efterhand. Att spela in var dock lika kul som vanligt. Jag tror jag måste skaffa mig några sådana där mecenater som kan hålla mig med uppmuntrande förfriskningar om vi skall göra några fler AP:ar. :)

Men jag känner kvalitetsskillnaden i NNO#44 vs De Stora Poddarna, med sina custom soundtracks, och proffsiga inspelningsutrustningar och redigeringar.

Samtidigt kan jag känna att det lite lite svårt att relatera till när det blir _för_ proffsigt, det känns mer och mer som radioteater.

I ett annat samtal tidigare kallade jag det Romanticised Play (till skilland från Actual Play) men eftersom jag aldrig suttit med hos DSP när de spelar så vet jag ju inte i vilken grad de skulle vara RP eller AP.

Därmed inte sagt att radioteater är dåligt, jag diggar juste radioteater, men jag skulle nog få rejält med prestationsångest om jag skulle faktiskt skulle leva upp till nivån som DSP presenterar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n271418 said:
Det där äventyret måste ges ut!
Jo, det kommer att släppas som tillbehör till CM/77. Och möjligen i någon form i HYDRA, vi får se hur det blir med det senare.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
314
wilper;n271434 said:
Jo, det kommer att släppas som tillbehör till CM/77. Och möjligen i någon form i HYDRA, vi får se hur det blir med det senare.
Jag är personligen rätt sugen på att drop-in spelleda det på Gothcon om nån känner för att prova CM.
 
Top