Nekromanti [Promotion] KULT: Divinity Lost - Omslaget avslöjat

Status
Not open for further replies.

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Cassius;n153358 said:
Hahaha! Som om nakna kvinnor skulle vara kontroversiellt. Har ni varit på internet(de har ni bevisligen), öppnat en tidning eller kollat på tv? Snacka om trams. Hade de velat vara kontroversiella så hade de kunnat ha en kuk på framsidan. Då jävlar hade vi snackat.

Jag gillar bilden eftersom jag får den där episka känslan som Kult gav mig när jag läste SL delen i boken. Men jag tänker att det hade kunnat göras utan plastik-boobs. Hade velat ha en riktigt androgyn ängel. Gjort på rätt sätt hade det kunnat skapa det sakrala. Det hade varit fett.
Mycket bra sammanfattat. Stor kuk hade varit något som skrikit gränsöverskridande. Boobs är bara så banalt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Måns;n153372 said:
Nu vet jag inget om nya Kults mythos, men spontant känner jag att något som provocerar som Ecce Homo-utställningen hade varit coolt och passande. Och provocerat mer i Kults anda. Jag menar, när verklighetens ridå rämnar kan ju vad som helst gömma sig där bakom! Just "nakna kvinnobröst" är ju inte värdigt en arkont liksom :)
Ord!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Eksem;n153559 said:
Jag tycker omslaget är snyggt. Jag hade dock gärna sett något ondare och mer vansinnigt, och det känns ganska "sälj grej med tjej"-igt. Nog kan det i någon mån betraktas som ett provocerande omslag av vissa, men det känns inte riktigt som att det utmanar etablissemanget eller så, så det är inte så mycket bett i provokationen
Nä, jag har rätt svårt att föreställa mig något mindre utmanande och edgy än att använda sexualiserade kvinnokroppar för att sälja saker... Det ÄR ju typ etablissemanget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu vet jag inget om nya Kults mythos, men spontant känner jag att något som provocerar som Ecce Homo-utställningen hade varit coolt och passande.
Det är väl inte ett smack provocerande, mellanmjölk numera. Ecce Homo var ju 18 år sedan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag har svårt att köpa att nakna kvinnobröst hade varit så provocerande som här försöker måla upp det som. Ha i åtanke att världen för tillfället största media produktion är Game of Thrones, en serie som har VÄLDIGT mycket nakna bröst.
Om detta verkligen var så provocerande så hade den serien INTE varit så populär som den är idag, den hade varit mer som Stadsteaterns utställning ”Negerkungens återkomst” eller som filmen ”serbian film” Alltså en gjej som de flesta människor aktivt undviker för de har problem med det som visas.

Arfet har rätt att WRNU inte alltid delar åsikter med stora massan, och i det här fallet så kanske det är vettigt för HELGAST att inte göra så som flera här skicker om. Det är helt beroende på vad för mål Helmgast har med spelet. Men just nu verkar det finnas de som försöker argumentera för att detta val är provocerande och det är helt enkelt inte sant.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Det går att argumentera för att Kvinnobröst ses som provocerande i medier när de visas på ett sett som inte är objektifierande, som till exempel vid amning.

Alltså när man visar dem på ett sett som inte alls är som det den här bilden gör
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Magnamund;n153533 said:
Tittar vi på media, facebook, femen, offentlig amning som genererar äckel och hatkommentarer mm så ÄR nakna kvinnobröst fortfarande kontroversiellt. Hur kan någon missa det?

Ja, jag gillar omslaget och jag kommer köpa spelet. Har sett fram emot crowdfundingen länge och bidrar mer än gärna med en slant. Allra helst hade jag velat få en möjlighet att köpa även en svensktextad utgåva av spelet.

Go Helmgast!
=)
Jag tycker att det saknas lite motargument här faktiskt.

Fört och främst så tycker jag att kritiken som riktats mot omslaget varit både riktig, sansad och nyanserad. Den har inte bestått av moralism eller någon liknande pryd avsky för blottar kött. Faktum är att jag känner att mina argument helt ignoreras eller bemöts med skämt eller av just nämnda påhitt om någon slags bröstvårtshysteri.

Så jag känner mig tvungen att påpeka att:

FEMINISM HAR INGET MED MORALISM ATT GÖRA.

Personligen skulle jag nog betrakta mig som hedonist. Njutning, i åtminstone flera av dess former, är my poison. Och jag har verkligen inget emot nakna kroppar, oavsett kön.

Vad det här handlar om är något helt annat. Jag tror att jag får börja från början (och det här är mer allmänt riktat mot forumet):

Jag, och alla andra här i tråden (tror jag) har uttryckt uppskattning för bilden. Den är FÖRBANNAT snygg!

Det är vidare en fin homage till originalspelet.

Men nu kommer det.

Originalet föreställde en halvnaken man. Helmgast valde att byta kön på ängeln.

Så, vad är problematiskt med det? det reproducerar sexistiska normer. En maktlös halvnaken kvinna är liksom skolboksexemplet. Visst, det saknas en man som har fängslat henne. Vi har bara kedjor, och rent teoretiskt så kan det vara kvinnor som fängslat henne. Men, nu är man normen, så om inget annat sägs så utgår vi ifrån att den aktiva parten är en man (ja, det finns forskning på det).

Jag tycker att det är olyckligt att Helmgadt bytte kön på ängeln. Jag tycker att Kult ska provocera. Men jag set hellre att RIKTIGA moralister provoceras (därför jag nämnde Ecce Homo-utställningen).

Nu är inte den här bilden i sig fruktansvärd. Den blir BARA problematisk i en bredare kontext. Den kontexten kan vara "rollspelsomslag" eller "kvinnoporträtt" eller något annat, men i den kontexten så provocerar bilden bara genom att ytterligare befästa de normer som finns. Om något tycker jag att Kult ska vara normbrytare.

Så, jag, eller någon annan, kallar inte konstnären eller Helmgast för sexister, men de har, medvetet, gjort ett val som de visste att du skulle kritiseras för, och de har, ärligt talat, inte kommit med några övertygande argument om varför ängeln blev en kvinna.

Jag hoppas fortfarande att det kommer en cool twist på det här, för jag gillar Helmgast och Kult.

Och jag har inget emot nakna bröst.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Lukas;n153574 said:
Det går att argumentera för att Kvinnobröst ses som provocerande i medier när de visas på ett sett som inte är objektifierande, som till exempel vid amning
Shit vilken bra idé!!!! Låt henne hålla ett spädbarn i famnen som suger på den ena tutten. Lite blod ur mungipan på barnet. Kanske en svart gloria.

Det ska ju vara provocerande på samma sätt som när man bildgooglar lathe accident, men med sex.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Nu är det flera personer som ägnar sig åt att diskutera hur andra diskuterar och håller på med hobbymoderering och annat onödigt. Var snälla, diskutera omslaget och inget annat, så blir alla glada och nöjda.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Måns uttrycker det mycket väl. +1 på det.
Om hon åtminstone GJORDE någonting, men nej, hon står där och smeker sig som någon sorts utvikningsbrutta.
Tråkigt.

Men, jag har gjort min åsikt hörd, så nu ska jag hålla klaffen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Arfert;n153571 said:
Det är väl inte ett smack provocerande, mellanmjölk numera. Ecce Homo var ju 18 år sedan.
Ok, fair enough. Jag tror att du har fel, men byt gärna ut mot något som du anser faktiskt ÄR provocerande, eftersom det var själva poängen.

Och jag är ganska säker på att Bög-Jesus är ganska provocerande även idag.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det största problemet med omslaget är att det inte är provocerande på något sätt utan att det är superkonventionellt på alla sätt och vis. Att använda sig av en fastkedjad kvinna, ängel eller ej, är den sortens objektifiering av kvinnan som finns precis överallt. Förutom att det är sunkigt på samma nivå som Paradise Hotel är det intetsägande.

Ambitionen med Kult är väl att det ska vara allt annat än intetsägande. Poängen är väl att det ska beröra, skrämma, äckla men samtidigt roa.

Med reservation mot att jag inte läst innehållet är frånvaron av mindfuck i omslaget fraperande.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag har faktiskt blivit tvungen att omvärdera min syn av bilden en smula efter att ha kollat närmare på den ett antal gånger. Måhända är den fortfarande konventionell och inte särdeles fylld av udd eller vansinne, men jag reagerade lite när Dazumal påpekade att hon inte gör något på bilden; det är både sant och osant på samma gång, det var lite det som kickade igång symboliktänket i min halvruttna geléklump mellan öronen.
Mycket riktigt; hon står bara där. Passiv, fastkedjad, sexualiserad och objektifierad. Kort och gott förslavad, om man vill uttrycka det så. Men samtidigt så gör hon en annan sak; hon lyfter sina vingar, i vilka kedjorna de facto är fästade, vilket får konsekvenser. Den tydligaste och mest uppenbara av dessa konsekvenser är ju den kedja vi faktiskt ser redan har brustit. Men notera också sättet på vilket kedjorna hänger från vingarna och reser sig ur dimman. Om hon inte sträckt ut sina vingar skulle kedjorna ha legat fortsatt dolda, och hon hade enbart varit en passiv, objektifierad sexbrud med blödande bröstvårtor - omedveten om sin fulla potential.
Nu är jag visserligen måhända långt ute i death of the artist-land, men läser man in den symboliken så tycker jag allt att bilden fångar Kult-kosmos på ett väldigt snyggt sätt - samtidigt som man kan dra paralleller till vår samtid om man är lagd åt det hållet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Varför snöar folk in så mycket på att omslaget ska provocera. Oavsett vad man gör med spelet så kommer det inte provocera eller väcka uppmärksamhet a la första utgåvan. Eftersom spelets ockulta ramar är helt oprovocerande på 00-talet är det bättre att satsa på en stämningsfylld bild som speglar innehållet än en som provocerar.

Med det sagt så känns det lamt som fan att ge ut ett bröstvårtefritt alternativ för att blidka tidsålderns PK-iter

PS. En avrättad profeten Muhammed hade varit riktigt ballsy.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Haha, jaa, typ Kult-suffragette bonanza :p

Nä, jag tycker inte att det är katastrof men jag önskar mig nytt omslag! Det är inte en "spelet suger!"-kritik men för mig är det en dealbreaker.

/RasmusL, nymoralist
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Evokee;n153616 said:
Varför snöar folk in så mycket på att omslaget ska provocera. Oavsett vad man gör med spelet så kommer det inte provocera eller väcka uppmärksamhet a la första utgåvan. Eftersom spelets ockulta ramar är helt oprovocerande på 00-talet är det bättre att satsa på en stämningsfylld bild som speglar innehållet än en som provocerar.

Med det sagt så känns det lamt som fan att ge ut ett bröstvårtefritt alternativ för att blidka tidsålderns PK-iter

PS. En avrättad profeten Muhammed hade varit riktigt ballsy.
Mjaa, kanske. Jag hade önskat mig lite mer status quo-kritik (vilket jag lite upplever att förelagan var, för sin tid).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om ängeln vore en man så hade Helmgast fått höra vilka mansgrisar de är för att inte porträtera en kvinna. Helmgast ni kan inte vinna den här debatten, men jag kommer köpa spelet och jag tror MÅNGA med mig vill dels uppleva nostalgin eller helt enkelt ett svenskt spel olikt de andra.

Personligen älskar jag omslaget och det har gjort mig jävla peppad på Kult :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
RasmusL;n153619 said:
Mjaa, kanske. Jag hade önskat mig lite mer status quo-kritik (vilket jag lite upplever att förelagan var, för sin tid).
Istället får du möjligheten att välja ett icke objektifiernade omslag :)
 
Status
Not open for further replies.
Top