Nekromanti [Promotion] Coriolis är tillbaka!

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
DeBracy;n98989 said:
Men hörrni... Min impuls har alltid varit att spela Coriolis som en rymdstationssåpa/dramaserie. Hur passar en sån ansats med de nya reglerna? Jag har börjat inbilla mig att det blir resor/utforskning eller mer klassiskt rymdäventyrande som är fokus. Är jag ute på en cykeltur?
Det är inte spelets fokus, nej. Men det går naturligtvis att spela Coriolis som Babylon 5 the RPG om man vill. Vi kommer dock att fokusera på mer klassiskt äventyrande i form av att man upplever hela horisonten och dess kulturer. Firefly möter Tusen och En Natt är hisspitchen som summerar det ganska bra.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Lite synd för i vår spelgrupp var vi lite inne på just Babylon 5-känslan också. En centralpunkt för små utflykter, men alltid återvända dit. Finns så mycket roliga relationer att bygga på där också, så det kändes naturligt att fokusera på livet där istället för utforskandet. Alla maffiga händelser som finns därute skulle ju givetvis förr eller senare drabba Coriolis ändå. Nåja, det kommer säkerligen bli bra ändå i slutänden. Ser fram emot det!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Fråga: Gamla Coriolis hade på intet sätt ett regelsystem som stödde såpa/dramaspelandet i min mening. Och det enda i världen som talade emot utforskning som tema var att det inte fanns något att utforska om inte SL själv hittade på allting (dvs rymdstationen var rätt väl beskriven, och Kua hyfsat, men inget annat).

Är det något i nya Coriolis som skulle göra det mindre lämpat för drama-såpor än gamla Coriolis?
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Rymdhamster;n99398 said:
Fråga: Gamla Coriolis hade på intet sätt ett regelsystem som stödde såpa/dramaspelandet i min mening. Och det enda i världen som talade emot utforskning som tema var att det inte fanns något att utforska om inte SL själv hittade på allting (dvs rymdstationen var rätt väl beskriven, och Kua hyfsat, men inget annat).

Är det något i nya Coriolis som skulle göra det mindre lämpat för drama-såpor än gamla Coriolis?

Nej, det kan jag inte påstå. Gamla Coriolis lider i mina ögon lite av att det var ganska ofokuserat och inte hade någon tydlig "vad gör man"-pitch alls. I nya Coriolis försöker vi ge stöd åt mer klassiskt äventyande genom att göra horisonten till mer än en abstrakt fond. Det betyder inte att det finns mindre att riffa från vad gäller Coriolis, snarare tvärtom. Den stora skillnaden är att vi i nya Coriolis utgår från att spelgruppen har ett gemensamt skepp eller bas, det betyder naturligtvis inte att man inte kan spela en intrigbaserad kampanj ombord på Coriolis. Det enda jag menar att just det inte är spelets största fokus. Coriolis är en bas, och kärnpunkten för Emissarien som Försvann. Men det finns en hel horisont att upptäcka bortom stationen om man så vill.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Tror du (Nils) sätter fingret helt rätt i att det gamla var "ganska ofokuserat och inte hade någon tydlig "vad gör man"-pitch alls". Det man hade var den fasta punkten Coriolis och det var där man utgick i från vid spel. I alla fall i vår spelgrupp. Det blir säker betydligt tydligare hur er vision är då spelet kommer och då blir det inte alls samma förvirring som det är när det är ofokuserat. :)
 
Top