Nekromanti [Promotion] Coriolis är tillbaka!

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Tre dagar in i kickstartern har vi nått nästan 135K, vilket vi är helt enormt tacksamma för!

Det betyder att två praktiska skeppsritningar, två miniäventyr och två atlas-volymer följer med spelet för varje backer. Dessutom en nygjord och stilig stjärnkarta över den tredje horisonten i posterformat. Hepp!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Rock and roll! Äntligen blir Coriolis en produktlinje att räkna med på riktigt. Nästan så jag funderar på att försöka ragga lite spelare sen när det är släppt...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Status nu är att alla mål är uppfyllda, bl a blir det en box! ..och givetvis har det lagts till tio nya mål! :) (där några redan betats av!)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Är det bara jag som är kissnödig, eller är meningsbyggnaden i backernivåerna underlig?

Du får både spelet och äventyrssviten Emissarien som försvann i fysisk form (bok eller låda beroende på kampanjens slutmål), inklusive spelet och upplåsta mål, samt äventyrssviten i pdf format.
Det finns två komma, men så som jag läser det är det ändå två separata meningar. Hur ska jag läsa ut det?

Här är min gissning (notera att meningsbyggnaden nu är otvetydig):

Du får spelet och äventyrssviten Emissarien som försvann i fysisk form (bok eller låda beroende på kampanjens slutmål). Du får dessutom spelet, upplåsta mål, samt äventyrssviten i pdf format.

Detta är vad jag tror, mest på grund av att min första parsning, där jag ersätter komma nummer två med semikolon, gör att "inklusive spelet" blir oförståeligt. Dessutom vore det hemskt synd om 200-kronors nivån ger dig något som du inte får på 750-kronors nivån (dvs spelet i pdf format).

Är det så? Beror de dubbla kommana på att ni vill säga att "upplåsta mål" enbart levereras i pdf-form, inte fysisk form?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är rätt populärt med lådor som stretchgoals, är det verkligen så populärt bland rollspelare? Är det inte bättre med en bok som passar in bland de andra i hyllan och som inte slits lika hårt?
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Zapp: Det stämmer, vi missade tyvärr att korra texterna för pledge-nivåerna så det är inte så tydliga som de borde vara. Men din tolkning är helt korrekt, allt ingår i pdf-format på den nivån.

Ond bråd död: Svårt att säga utan att ha gjort någon sorts marknadsundersökning såklart, men vi gillar lådor för att de ger en mer "spela mig"-känsla än böcker. Det skramlar trevligt och allt man behöver finns med från scratch. Men visst är det fint med snygga hardbacks också. Dock är min personliga erfarenhet att de inte nödvändigtvis håller för slitage särskilt mycket bättre, coffee table-känslan försvinner snabbt efter några månader av spel-slit. Men som sagt, båda har sina klara fördelar!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Lite förvånad över att Coriolis drar in så mycket pengar och så snabbt. Trodde inte spelet var såå populärt. Kanske beror det mer på Fria ligans goda rykte och track record?

Gratulerar till en bra start på kickstartern iaf.

Edit: Hur låg Eon egentligen till efter 6 dagar (eller hur länge nu Coriolis legat ute)?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Ond bråd död;n97651 said:
Edit: Hur låg Eon egentligen till efter 6 dagar (eller hur länge nu Coriolis legat ute)?
Eon låg på ca 400,000 kr vid motsvarande tidsrymd.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
NilsK;n97644 said:
Ond bråd död: Svårt att säga utan att ha gjort någon sorts marknadsundersökning såklart, men vi gillar lådor för att de ger en mer "spela mig"-känsla än böcker. Det skramlar trevligt och allt man behöver finns med från scratch. Men visst är det fint med snygga hardbacks också. Dock är min personliga erfarenhet att de inte nödvändigtvis håller för slitage särskilt mycket bättre, coffee table-känslan försvinner snabbt efter några månader av spel-slit. Men som sagt, båda har sina klara fördelar!
Förhoppningsvis slår kickstartern hela vägen upp till hårdpärm i låda så får alla vad de vill ha! :)
Själv föredrar jag en stor hårdpärmsbok, i kombination med pdf-version!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu väntar vi bara på remaker av Gemini, Wastelands och Khelataar! Go for it. ;) Jag vet att ni vill.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Arfert;n97992 said:
Nu väntar vi bara på remaker av Gemini (...) Jag vet att ni vill.
Jag vill, absolut. Ge mig ett Gemini med tydligt kampanjfokus och som inte lägger upp sig så att man måste ha framtida böcker som aldrig kommer ut för att fatta metaplotten. Ge mig ett Gemini som förklarar hur det är tänkt att spelas och hur det stora episka är tänkt att knytas in i den egna kampanjen. Och med samma regelsystem fast utan tråkiga straff för den som vill vara mer kreativ än att nöja sig med de ganska torftiga medföljande magierna...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Big Marco;n97729 said:
Eon låg på ca 400,000 kr vid motsvarande tidsrymd.

Fortfarande objektivt bäst alltså. :) Men Coriolis lär nog ta andra platsen. Antar att den hölls av någon MÅ0-version innan.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Arfert;n97992 said:
Nu väntar vi bara på remaker av Gemini, Wastelands och Khelataar! Go for it. ;) Jag vet att ni vill.

Wastelands och Gemini tror jag skulle dra in lite pengar. Wastelands är ju post-apocalyps utan söta djur, vilket nog passar somliga, och Gemini var ju lite småcoolt ändå. Khelataar är det nog sämre med, även om det kom ut mest grejer till den. Järn fyller nog den nischen till viss del (kanske en Khelataar-setting till Järn?) om det nu ens är en nisch med grisodlig, lågfantasy i stamsamhällen med boobs på omslagen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Arfert;n97992 said:
Nu väntar vi bara på remaker av Gemini, Wastelands och Khelataar! Go for it. ;) Jag vet att ni vill.

Wastelands for sjukt fett! Fast faan vet om det skulle hålla måttet om man läste det nu, så här 20 år efter man läste det senast. Jag bytte bort mitt ex. någon gång på 90-talet tyvärr. Hade varit ball att ha kvar i nostalgisyfte.

Så för att det inte skall vara för ot, grattis till lyckad Kickstarter!

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Personligen är jag en smula trött på på efter-katastrofen-spel. Även om Wastelands var en Mad Max-ripoff som ligger bra i tiden. Men ett Gemini som fet kampanj kanske vore nåt.

Khelataar kan vara en alternativ spelvärld till Järn, men vete fan hur många som är intresserade.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Arfert;n98003 said:
Personligen är jag en smula trött på på efter-katastrofen-spel. Även om Wastelands var en Mad Max-ripoff som ligger bra i tiden.
Jo, efter framgången med Mutant: År Noll är den genren kanske lite mättad i den begränsade svenska rollspelsmarknaden. Samtidigt känns det som att det är ett gäng fantasy-spel som kommit inom kort tid och varit hyfsat framgångsrika (tänker på ex. Svavelvinter, Symbaroum, Eon och nyss Järn).

Men jag erkänner villigt att Wastelands mest vore av nostalgiska skäl. Skulle man göra Khelataar så skulle man kanske försöka fånga retro-känslan och ha super-traddiga regler med träffområden för specifika saker som 'vänster hand' eller 'höger knäskål', utmattningspoäng (fanns också i KULT som är på tapeten igen), både kropps- och blodspoäng, manöverpoäng osv. osv. Skulle det går att göra något fungerande som behåller den "känslan" men samtidigt blir spelbart? :)

Cog.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Arfert;n97992 said:
Nu väntar vi bara på remaker av [....] Wastelands [....] ! Go for it. ;) Jag vet att ni vill.
Alla andra kickstarters är bara övning inför denna kickstarter! :)

En CD med en inscannad pdf av Wastelands (Thug Life) var anledningen till att jag började spela rollspel igen för några år sedan, vilket samtidigt genererade 2 (och en halv) nyintroducerade rollspelare i direkt följd!

Så otroligt i tiden också med tanke på hur varmt nya Mad Max tagits emot! Jag hade dock klarat mig utan avsnittet om Byrr! :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Ond bråd död;n97999 said:
Fortfarande objektivt bäst alltså. :) Men Coriolis lär nog ta andra platsen. Antar att den hölls av någon MÅ0-version innan.
Mutant: Genlab Alfa drog in 43 576 euro för ganska exakt ett år sen - mer än dubbelt så mycket som Mutant: År Noll 2013 faktiskt - sannolikt en följd av att folk blivit vana crowdfunding, att vi bytte plattform från Fundedbyme till Indiegogo och att vi lärt oss mycket av År Noll-fundern och faktiskt visste lite mer vad vi höll på med. :) Coriolis rullar på bra, men det blir en utmaning att klå Genlab!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Men hörrni... Min impuls har alltid varit att spela Coriolis som en rymdstationssåpa/dramaserie. Hur passar en sån ansats med de nya reglerna? Jag har börjat inbilla mig att det blir resor/utforskning eller mer klassiskt rymdäventyrande som är fokus. Är jag ute på en cykeltur?
 
Top