Nekromanti Projekt barndomsfantasy!

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
Ska bara säga att det inte krävs särskilt mycket för att skapa en awesome Shannara kampanj. Settingen är grymt bra för rollspel, och dras bara ner av Terry Brooks ofta cringiga karaktärer.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Och i och med detta tror jag att Projekt Barndomsfantasy är officiellt avslutat. Amber läste jag faktiskt inte förrän i vuxen ålder, så den får jag läsa om vid annat tillfälle.

Nu ska jag tvätta hjärnan från fantasyn ett tag med att läsa serier och läsa historia. Sedan kanske det blir ett nytt läsprojekt någon gång. Vi får se. Tack för mig!
Tack för barndomsfantasynostalgitrippen! Har varit mycket underhållande.
Det fick mig dessutom att läsa hela Prydain-sagan för 10-åriga sonen med stort behåll.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Säga vad man vill om Shannara böckerna men de här omslagen e så hejdundras koola


Det är också en bok utan egentlig karaktärsutveckling. Kart lär sig förvisso saker under resans gång, men han använder inte kunskapen, förändras inte av den. När boken slutar är han samma jeppe som i början, fast längre och med en krona på knoppen. Vet att minst en av mina vänner tycker den därmed är en dålig bok. :)
Det känns som ett väldigt modernt klagomål, det finns ju en massa litteratur o filmer som inte är bildningsromaner eller har karaktärsutveckling som en del av historien. Att påstå avsaknaden av sådant gör något dåligt känns något inskränkt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det känns som ett väldigt modernt klagomål, det finns ju en massa litteratur o filmer som inte är bildningsromaner eller har karaktärsutveckling som en del av historien. Att påstå avsaknaden av sådant gör något dåligt känns något inskränkt.
Tja, jag har mycket mer problem med strukturen i boken och de vansinnigt galna anakronismerna än just karaktärsutvecklingen. Där avsaknaden av karaktärsutveckling mest skaver är när Merlin gång på gång lär Kart saker, och det liksom aldrig riktigt betalar av sig. Ingen dramatisk kurva, ingen setup och payoff, etc. Men jag köper helt och klart att det inte är ett måste på det tydliga sätt jag egentligen efterfrågar.
 
Top