Projekt 2021

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mina projekt:

Hell Shell: experimenterar med någon sorts brädspelig OSR-inspirerad drama-influerad Starship Troopers-grej. Weird hög influenser, men börjar faktiskt bli ganska roligt. Just nu i "gör klart tillräckligt med shit för ordentlig speltest"-fasen.

Mourne: mitt solorollspelsprojekt, som känns lite som att ta vatten över huvudet. Just nu i någon sorts researchfas, där jag införskaffat diverse solospel att speltesta, för att se hur vissa saker går att lösa. Lär inte vara spelbart förrän till hösten 2021.

Remember the End: spelledarlöst samberättande där spelarna gestaltar flera generationer på ett generationsskepp. Borde gå att testa innan sommaren i alla fall.

Best: petar med en 2.0 av enkvällsrollspelet om monsterjägare på 1700-talet. Vill komma närmre ursprungsmålet, som var att göra ett "pick up and play"-spel för snabba sessioner. Inte alls nöjd med nuvarande version efter speltestandet. Ny version går nog rätt fort att skriva klart, dock. Behöver bara åtgärda den ökända tummen.

The Ord: regelsystem, kampanj, och setting. Alla tre lite experimentella till sin natur. Mer långsiktigt. Hoppas på att kunna sätta igång den här kampanjen när spelgruppen är färdig med 5E-kampanjen. Antagligen inte förrän 2022.

Renskrivna one-shots: skall se till att renskriva alla one-shots från 2020 på engelska. Har visat sig vara mycket svårare än jag hade räknat med. Kommer bli sporadiska "leveranser" under hela året antagligen. Tror det är totalt 12 scenarier.

Översatta konventsgrejer: tänkte ta mig an att översätta Gustav måste dö och Fyra StuG till engelska, med lite modifikationer. Har dock kolossalt låg prio.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Månens krigsherrar del 3: Den avslutande delen av vår sword & planet-kampanj för Svärd & Svartkonst. Väntar på en karta. Texten behöver fixas lite med. Och sen layouten då.

Grimoire: Ett femte nummer borde vi väl klämma ur oss. Fokus blir en fortsättning på kampanjmiljön Lotusöarna.

Hemligt: Skriva ytterligare ett bidrag till en produkt som utgivarna inte utannonserat ännu.

Annat? Jag har blivit sugen på att göra ett ockult mysterie-scenario. Antagligen kompatibelt med populära T100-skräckspel, men utan HPL-mythos.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Här är de projekt jag tänkt försöka bli klar med under 2021:
  • Rotsystem – Robotskallen. Färdigskrivet, layoutmallen nästan klar, väntar mest på de sista illustrationerna.
  • Rotsystem – Ny version av grundboken. Behöver gå igenom den gamla texten och skriva om en del, men det borde gå.
  • Kutulu – Mardrömmar från Amerikat. Gabrielle de Bourgs äventyrssamling. Jag är nästan klar med första ordentliga korr/redigeringsvändan av det sista äventyret. Har beställt illustrationer. Hoppas på Gothcon, men tänker inte stressa ihjäl mig.
  • Kutulu – Äventyret vars namn är en spoiler. Jag skrev en tråd om det, det är det där om en kvinna som hittas drunknad i sin säng. Det är spelbart, men jag vill bygga ut det och göra det till mer än en enkvällare.
  • Call of Cthulhu – Tatters of the King del 2 och 3 fast bra. Originalkampanjen är egentligen bara vettig fram tills del 1 tar slut. Jag har lovat min spelgrupp en förbättrad fortsättning.
  • Sentinels of the Weave. Ödesväktarna på engelska. Den korrade versionen av texten är klar. Ska nog också mest layoutas, vad det lider, om vi inte hittar fler korrläsare som har engelska som modersmål och inte kräver en massa pengar.
  • Volt. Regelsystemet i Ödesväktarna, som vi brutit ut, gjort mer generellt och ska försöka fixa åtminstone en PDF av.
  • Agency. Mitt spela-agenter-som-undersöker-mystiska-saker-spel, som består av 5-6 lösa häften och mestadels består av spelledartekniker.
  • Agency – Transformers med serienumren avfilade. Kampanjmodul till Agency.
  • Äventyrsspelet Rymd: Universums Öde: Andromeda. Det här har jag lovat skriva världen till, så det ska jag försöka prioritera, framför allt bortåt sommaren tror jag. Pitchen är typ Traveller plus Stargate plus svensk brötig och dystopisk 80-talsscifi.

Givet att fem av de där i princip är klara så tror jag att mina chanser att åtminstone få ut 50% av de här tio projekten så de blir släppklara är ganska goda.

EDIT: "Jag tar det nog lugnt under 2020", sade jag. "Släpper pressen, skiter i att släppa något vid påsk. Tar upp rollspelsskapandet 2021 istället". Resultatet = Universums Öde klart under 2020, och fem andra projekt i princip redo. Tydligen jobbar jag med en annan betydelse av begreppet "ta det lugnt" än jag trodde.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag är på ett konstigt ställe där jag har ganska få projekt. De här är inte heller alla rollspelsprojekt tekniskt sätt antar jag... Men jag har ett par:

Rå, ond och stygg: Är en enaktapjäs som jag skrev 2020 och som jag håller på att skriva om till en helkvällspjäs.

: Jag har skrivit en hel tie-in kortroman. Men har fortfarande inte kommit särskilt långt med spelet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Mina projekt:

Hell Shell: experimenterar med någon sorts brädspelig OSR-inspirerad drama-influerad Starship Troopers-grej. Weird hög influenser, men börjar faktiskt bli ganska roligt. Just nu i "gör klart tillräckligt med shit för ordentlig speltest"-fasen.

Mourne: mitt solorollspelsprojekt, som känns lite som att ta vatten över huvudet. Just nu i någon sorts researchfas, där jag införskaffat diverse solospel att speltesta, för att se hur vissa saker går att lösa. Lär inte vara spelbart förrän till hösten 2021.

Remember the End: spelledarlöst samberättande där spelarna gestaltar flera generationer på ett generationsskepp. Borde gå att testa innan sommaren i alla fall.

Best: petar med en 2.0 av enkvällsrollspelet om monsterjägare på 1700-talet. Vill komma närmre ursprungsmålet, som var att göra ett "pick up and play"-spel för snabba sessioner. Inte alls nöjd med nuvarande version efter speltestandet. Ny version går nog rätt fort att skriva klart, dock. Behöver bara åtgärda den ökända tummen.

The Ord: regelsystem, kampanj, och setting. Alla tre lite experimentella till sin natur. Mer långsiktigt. Hoppas på att kunna sätta igång den här kampanjen när spelgruppen är färdig med 5E-kampanjen. Antagligen inte förrän 2022.

Renskrivna one-shots: skall se till att renskriva alla one-shots från 2020 på engelska. Har visat sig vara mycket svårare än jag hade räknat med. Kommer bli sporadiska "leveranser" under hela året antagligen. Tror det är totalt 12 scenarier.

Översatta konventsgrejer: tänkte ta mig an att översätta Gustav måste dö och Fyra StuG till engelska, med lite modifikationer. Har dock kolossalt låg prio.
Onda människor? :(
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Just nu:
  • Översätta klart Warriors Adventure game till min dotter. Knappast för spridning annat än helt informellt.
  • Skriva ett Mörk borg-hack till min sons spelgrupp. Mest på skoj men skulle kunna bli något att dela i och med deras OGL. Å andra sidan är mina kunskaper i layout usla, så det kanske inte blir så presentabelt.
  • Skriva något nytt kort till Symbaroum. Kanske till Free League Workshop.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
  • Diverse korrekturläsning. Har ett projekt just nu och ett som jag tror kommer i februari.
  • Bistå @Bifur med översättningen av Warriors Adventure Game
  • Slutföra en "case file" till Handbok för Superhjältar-rollspelet, som min dotter, min sambo och jag skrivit på hur länge som helst.
  • Skriva ett äventyr till Call of Cthulhu Sverige
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
”Säkra” grejer
  • Vindsjäl. Äventyrsrollspel i en färgstark och främmande värld, med fokus på frihet, upptäckarglädje och kamratskap. Släpps i april.
  • Vindsjäl-grejer. Kortlek för förmågor, några utlovade pamflettäventyr, block för rollfoldrar och bandfoldrar, några lite mer omfattande äventyr.
  • Blood Feud. Ett story-rollspel om heder, makt och toxisk maskulinitet. Inte skrivet av mig, men jag är med i teamet som ser till att det blir släppt. Kickstarter i februari, släpp under sommaren.
Förhoppningar
  • Ett ännu inte utannonserat story-rollspel. Kickstarter i höst, släpps sent i år eller tidigt nästa år.
  • Vindsjäl-häfte med communitymaterial. Upplägget stulet från MBC. Det har redan kommit in lite material, får se om det kommer in mer när spelet väl släpps. Sen har jag en bunt småartiklar, tabeller och äventyr som kan färdigställas och slängas med. Förhoppningsvis får vi ihop något innan året är slut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Cyberpunk-Somalia En setting som skildrar ett framtida Somalia i en hård cyberpunk-värld. Är bara i startgroparna på detta projekt.

Se Neapel och dö! Äventyr till Mutant 2089. Äger rum i ett framtida Neapel som helst styrs av maffian. Rollpersonerna löser brott, men tillhör egentligen en organisation som vill störta styret. Problemet är att ingen av rollpersonerna vet att de andra också tillhör en organisation. Har kommit ungefär halvvägs.

Farsoter Ett skräckäventyr till Mörk Borg. Landet har drabbats av en våg av farsoter och de styrande betalar bra för att hitta vem eller vad som ligger bakom. Är nästan färdig med texten, illustrationer och layout återstår.

Sanatorium Till Kutulu. Rollpersonerna befinner sig på ett bröllop där bruden mystiskt försvinner. Spåren leder till ett gammalt till synes övergivet sanatorium. Är i startgroparna på detta projekt så är inte helt hundra på att det blir klart i år.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Säkert:

Jag har just påbörjat ett litet äventyr till Call of Cthulhu Sverige, som har arbetstiteln Cthulhu på räls.

Dessutom håller jag och en vän på med ett mysterium till Väsen, som är avsett att spelas under arkeologisk utgrävning i sommar på den platsen där det utspelar sig.


Möjligen:

Jag skulle även bli klar med mitt tidigare projekt till CoCS, arbetsnamn Hotelldrömmar.

Nämnde i en annan tråd en möjlig spelvärld, baserad på Theodor Stalheims galna tankar. Vi får se!

Kanske ska jag även ta en titt på Mörk borg, har ju kickstartat en grej där. I övrigt... får se, ja.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • Basker Blå: En peacekeeping-setting för nya Chock, utspelar sig i ett fiktivt västafrikanskt land under andra halvan av 1980-talet.
  • Svenska Runequest: En svenskbyggd version av Runequest, inte en rak översättning, dvs ungefär som svenska Call of Cthulhu.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,235
Skriva. Här är det projekt där jag ska färdigställa och skriva råtext som ska skickas in. Detta täcker upp vad jag jobbar med till och med februari ungefär, sedan är min skrivkalender tom på bestämda projekt.
  • Chock – Fridhems pensionat: En Ond plats, en plats med äventyrsfrön du kan stoppa in i en kampanj som utspelar sig på ett pensionat.
  • Miniäventyr till Sagospelet Rymd: Ett av Kickstarter-målen var några miniäventyr från mig som ska bli klara.
  • En äventyr på engelska: Inte annonserad än, men jobbar på ett spännande äventyr på engelska som jag suttit med senaste veckan som nu mest bara ska läsas igenom och skickas.
Färdigställa och ge ut. Det här är sådant som jag har skickat in, men som kan kräva en del textbearbetning av mig beroende på återkoppling. En hel del av detta ska förhoppningsvis ges ut i år.
  • Kutulu – Mardrömmar i Amerikat: Fyra äventyr till Kutulu, som @krank skrev om ovan, som nu börjar närma sig att ges ut!
  • The Troubleshooters – Fabulous: Ett quickstart äventyr i Swinging Sixties London som lär bli helt fab!
  • Ett annat äventyr på engelska: Inte heller utannonserat, men ett som har varit en long time coming, men där jag skickade in ett nytt utkast innan julen, så får vi se hur det rör på sig.
Utöver det har dessutom ett internationellt förlag bett mig att pitcha en grej till dem, så planen är att skicka en pitch till dem i nästa vecka. Filar också på en kampanjidé till ett annat spel jag jobbat med där det ska filas och kanske börja skrivas på, men det återstår att se.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Mitt mål för i år när det gäller rollspel är att:

Scanna in 3 konventsscenarion. Mål: Att vara klar nu i januari.

Rita/göra klart 6(?) bilder till en forumits rollspel. 2 är ritade och håller på att få gråtoner. En är skissad och en har en idé. Mål: att vara klar i första halvan av året.

Scanna in, färglägga och publicera ca 300 rollspelsbilder för allmän användning. Ungefär 20 klara. Mål: Att ha nått 300 bilder i december.

Scanna in, färglägga och publicera ca 100 rollspelskartor för allmän användning. 4 klara. Mål: Att vara klar med 100 kartor i december.

Översätta eller skriva klart 1 D&D-kampanj och tillhörande värld för användande i klassiska D&D, AD&D och D&D5E. (Och spelleda äventyren som ingår i den kampanjen.) Mål: att vara klar med allt i december.

Göra iordning hemsidan så att man kan komma åt de tre sakerna jag nämner över denna mening. Mål: att öppna den i slutet av februari med det som är klart då, vilket jag hoppas är kanske 50 bilder, några kartor, några monster, några magiska artefakter och ett äventyr.

Skapa några seriesidor och en bild till mitt klubbfanzin. Ingen specifik deadline.

Göra klart Yuletomten's Guide to etc. Klart i december.
 
Top