Att starta och försöka driva ett bryggeri är lika existerande eller oexisterande (välj själv) som yrke som komersiella spelledare. Det finns ingen som helst skyddad titel, cerifikat eller liknande för att få kalla sig det i någon av de saker jag nämner. Ytterst få"hantverksbryggerier" har produktionsbryggare anställda. Nu griper du efter halmstrån.
Det är, återigen, enorm skillnad på branscher som faktiskt går att observera och dra slutsatser ifrån, och sådana som är så pass perifera och marginella företeelser att det i princip inte går att dra några slutsatser överhuvudtaget utanför ett individperspektiv.
Vi har en
bryggeribransch med miljardomsättning och tiotusentals anställda i mängder med yrkesroller. Den är dessutom strikt reglerad utifrån allt från generella regler för företagande, som specifika regleringar som rör livsmedel, alkoholförsäljning osv. Nej,
bryggmästare kanske inte är en skyddad yrkestitel. Men det är fortfarande inte det vi pratar om, du är inte professionell bryggare om du inte jobbar på ett bryggeri. Du kan ju såklart
kalla dig vad du vill, men det är ju en faktiskt existerande profession att vara personen som har huvudsakligt ansvar för bryggprocessen på ett kommersiellt bryggeri. Det är något som finns, det finns folk som har det jobbet, oavsett vad titeln är.
Om du
inte jobbar på ett bryggeri, så är du inte professionell bryggare. Även om du är
världens bästa hembryggare.
Däremot, om du jobbar på ett bryggeri och är
fullständigt usel på att vara huvudansvarig för bryggprocessen, så jobbar du fortfarande professionellt på den posten. Om du var så usel att du drev hela företaget i konkurs så var du
ändå professionellt yrkesverksam som det under tiden verksamheten pågick. Detsamma gäller om du var världens bästa bryggare som jobbade på ett kommersiellt bryggeri, men verksamheten gick omkull av andra anledningar (vilket verksamheter ofta gör).
Vi pratar inte om
skyddade titlar utan om
existerande verksamheter.
Och om vi tar vår utgångspunkt från verkligheten, inte hypoteser och "kanske om"-scenarion, så är det just nu så att det i någon relevant mening inte existerar någon "spelledarbransch".
Det finns, totalt sett, några handfull individer som försörjer sig på att spelleda rollspel, kanske finns några av dessa till och med i Sverige. Resten av alla som kallar sig "profesionella spelledare" gör det som en betald hobby/sidoverksamhet. Hur dessa individet som försörjer sig på det har hamnat i den positionen beror på massa omständigheter, men först och främst beror det på att de har valt att vid något tillfälle börja sälja sina tjänster som SL.
Det är det enda kriteriet, det är det enda faktiskt konkreta som skiljer "proffsen" från "amatörerna" i detta sammanhanget. Jag, och vem som helst annan i hela världen, kan börja annonsera mina spelledartjänster för försäljning, precis när som helst, och kalla mig "proffs". Då är jag, definitionsmässigt med den enda definition som finns och används, en professionell spelledare.
Jag kan
inte bli professionell bryggare, då måste jag först få anställning på ett bryggeri, eller i vart fall starta ett kommersiellt bryggeri med allt vad det innebär,
sen kan jag hävda att jag är det. Det går såklart att försöka utan att kunna någonting om ölbryggning, och dagen mitt bryggeri står där och jag jobbar på det så kanske jag visserligen inser att jag gjort ett
misstag, men jag är ändå professionell bryggare (i vart fall fram till konkursen), och i efterhand kan jag fullt legitimt hävda att jag
varit professionell bryggare.
"Bryggmästare" kan jag kalla mig hur mycket jag vill, det behöver jag inte ens brygga öl för. Men då är det ju bara en konstig sak att säga.
Alltså:
Det vi pratar om är att vara professionell eller kommersiell spelledare inte
betyder någonting.
Det betyder inte att man är duktig, det är faktiskt inte ens en indikator på att man skulle vara det.
Det betyder inte att man försörjer sig på det, den överväldigande majoriteten av de som kallar sig för "professionella spelledare" gör det inte.
Det betyder inte att man uppnått någon sorts "yrkesmässig kompetens", för någon sådan finns inte beskriven, ingen vet vad "yrkesmässighet" betyder i rollspelssammanhang.
Det betyder inte att man är ett dugg framgångsrik som det.
Det betyder
bara att man erbjuder sina tjänster mot betalning, och det är något som
precis vem som helst kan göra. Den personen är då, definitionsmässigt, en professionell SL, även om den är en komplett misslyckad amatör som aldrig lyckats sälja ett pass.
Argumentet är alltså att "professionell spelledare" inte av någon i något sammanhang bör läsas som någon sorts kvalitetsstämpel, och att det inte finns någon som helst anledning att anta att någon som beskriver sig som "professionell" i detta sammanhanget överhuvudtaget besitter förmågor som i någon sorts "snitt" är högre än den genomsnittlige spelledaren är. Det finns nämligen inte någon inneboende korrelation mellan att vara bra på någonting kreativt och att vara kommersiellt framgångsrik eller intresserad av göra det till kommersiell verksamhet.
Eftersom det inte finns någon "spelledarbransch" att jämföra mot (så som det finns en bryggeribransch) så finns det inget sätt att dra den definitionen någon annanstans än just vid vad folk kallar sig. En person kan ju exempelvis kalla sig bryggmästare, men om den inte har den positionen på ett bryggeri så är det ju antingen ljug, skämt, lek eller vanföreställning.
Om någon säger "jag är professionell SL" och erbjuder tjänsten att sälja, så är ju personen också det.