Rickard
Urverk speldesign
Vad innebär fotografiet? Det är den tydningen som Gumshoe lägger vikt på. Om ledtråden är ett uppenbart svar på ett problem är ledtråden i sig felkonstruerad, utan det är först när man sätter fotografiet i ett sammanhang och tolkar dess innebörd som ledtrådar blir intressanta. Det är då spelarna riskerar att feltolka ledtråden och kan ge sig ut på skenspår. Beroende på exempelvis hur spelarna har etablerat sin relation till personen i fotografiet kan dom tolka bilden olika.Vissa spelare ogillar starkt när SL bara slänger ur sig "Ni kommer i i rummet och bakom elementet hittar ni Fotografiet!"
Men jag antar att du bara frågar hur man gör rumssökningar intressanta, inte ledtrådar i sig.
Det är genom att ge detaljer så att spelarna måste tyda vad som är viktigt utifrån sammanhanget. Du kan dränka detta genom att ålfiska och berätta om detaljer om världen medan dom rör sig i rummet men du kan också vara sparsmakad med informationen så att alla detaljer tillsammans skapar en oviss helhet.
Jag använder den sista principen i allt jag beskriver, vare sig jag är spelare eller spelledare. Jag ger fragmentariska detaljer, vad som verkar ovidkommande av varandra, och dom andra deltagarna får pussla ihop det i sina huvuden. Det är ett "enkelt" sätt för att aktivera sina lyssnare.
Last edited: