Nekromanti Principer för resor snabbare än ljuset?

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
AAAH, TJÖÖÖTA! [NT]

ô

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Åke, Åke, Åke....

Du kan inte öppna käften utan att det flyger ut en fyndighet, va? /images/icons/wink.gif Fast det kan ju vara bra. Dina serier är (jätte)bra. Ju. Bra bra hurra!

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Man vet inte ett dugg

Är det inte bra att ha en "vetenskaplig förklaring" då? Så att spelarna fattar vad som händer, och deras rollspelande inte hindras. (Må det vara sant eller ej.) Jag gillar fars-förklaringarna.

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Man vet inte ett dugg

Vist är det bra med en vetenskaplig förklaring men det är just det serier som star trek saknar. Istället använder de krångliga ord och snackar goja.

Per
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hatten snabbare än Ljuset

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Där jobbar man också med en massa anmärkningsvärda saker - rekordet hittills är att sakta ner fotoner till den menlösa hastigheten av 60 km/h (!), vilket ju är lite halvslött sådär.
Vad man ska med det till och vilka implikationer det har vet man dock inte.
- Krille<p><hr></blockquote><p>Aaa ha viste att jag hade rört mig snabbare än ljuset MEN MED PAPPAS BIL ..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Roger. [NT]

4lize 0wnz j00

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Re: Vad är hyperrymd?

Det är ju intressant. I Space Master är den skalfaktorn beroende av vilken hastighet man har innan man övergår i "hyperrymden". Själv föredrar jag givetvis min egen variant på principen för resor snabbare än ljuset, dislokalitetsdriften, i en kommande Travellerkampanj.

Principen är att det är möjligt att manipulera en abstrakt sannolikhetstäthetsvåg och att forcera den mest sannolika positionen till att vara den önskade destinationen istället för den ursprungliga positionen. Den abstrakta vågfunktionen definieras som en lösning till en känd differentialekvation, Schrödingerekvationen. Principen har givetvis nästan ingen förankring i verkligheten.

Man strävar efter en ögonblicklig superluminal övergång när man upphäver lokaliteten. Det låter sig emellertid inte alltid göras och det kan hända att förflyttningen tar en viss tidsrymd i anspråk, under vilken rymdfarkosten befinner sig i ett tillstånd då den är mer eller mindre sannolik i varje punkt i universum, snarare än att den verkligen passerar varje punkt av universum med en oändlig hastighet, som ju är varianten i Douglas Adams böcker.

Man kan man ju betrakta detta som en rörelse längs en fjärde rumsaxel, om man vill, då det inte finns ett linjärt beroende till de övriga koordinataxlarna. Det kan man ju kalla en euklidisk hyperrymd. Övriga tillämningar av flerdimensionella system i t.ex. brottsstatistik kan man ju lämna därhän i detta fall.

För att det skall vara trovärdigt får den princip man hittar på i sitt spel inte vara vara motstridig mot de redan kända fenomenen. Newtons mekanik är ju tillämplig fortfarande t.ex., med reservation för höga hastigheter då massa, tid och längd är subjektiva.

Fysikern Miguel Alcubierre har beskrivit hur en warpmotor som förekommer i Star Trek skulle vara möjlig om det skulle finnas ett sätt att producera tillräckligt med energi, vilket det inte gör. Principen bygger på konstaterandet att universum expanderar och finessen med principen är att en farkost i överljushastighet ändå skulle befinna sig i lokal vila, utan problem med relativistiska effekter som tidsdilatation och annat. Den principen lär också kräva exotisk materia, vad nu det kan vara.

För den rollspelsmakare som vill läsa mer kan jag rekommendera http://www.weburbia.com/physics/FTL.html


Med oerhört vänlig hälsning
Jens G
 

Sonderblade

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
3
Re: Man vet inte ett dugg

>>dagens teknik. Och om det är möjligt att göra det (vilket att faktiskt ha gjort det är ett ganska gott bevis på; läs mer om det till exempel här: http://xxx.lanl.gov/abs/physics/0009023, eller här:http://lal.cs.byu.edu/ketav/issue_3.2/Lumin/lumin.html), varför skulle det då vara fars?

Artiklarna verkar faktiskt vara aningen... populärvetenskapliga. Det brukar då och då dyka upp någon liten sak forskarna kommit på och så missförstår journalisterna det och blåser upp det till en jätteballong.
Att man har lyckats överföra information fortare än ljusets hastighet är inte samma sak som om man hade lyckats överföra partiklar snabbare än ljusets hastighet, och definitivt inte samma sak som om man hade lyckats överföra partiklar med massa snabbare än ljusets hastighet.
Det sägs att man lyckats hitta antimateria, utvinna energi ur vatten, hittat utomjordingar, funnit bevis för Gud och bevisat Fermats stora sats. Sådant tänker jag iallafall hålla på en armbågslängds avstånd så länge.

Måste väl påpeka att jag inte tror att Einsteins teorier kommer att vara för evigt. Jag tror de stämmer idag, men jag tror att jag kommer att tro att de inte stämmer någon annan gång.

Och till själva frågan då. Om man skall förklara hyperrymdsresor i sitt rollspel måste man antingen göra det ordentligt eller inte alls, tycker jag iallafall. Det duger inte att komma upp med en halvtaskig förklaring som vilken högstadieelev som helst kan skjuta hål på. Men är man kvantfysiker kan man säkert plita ner en rätt juste förklaring. Det viktiga är ju inte att förklaringen är korrekt, utan att den är trovärdig.
Som i en film, jag vill inte se kulisserna när jag tittar på filmen, men lite extra blod i kanten skadar aldrig... :)

MvH Björn Lindqvist
 
Top