Nekromanti Principer för resor snabbare än ljuset?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag kan inte mycket mer än att hålla med.
Krille har läst på det här och har rätt i det han säger. Modeller är en sak och praktik en annan.
Enligt några av Einsteins teorier kan man inte åka snabbare än ljuset, men han kunde inte svara på alla frågorna och han ändrade sig med jämna mellanrum allt eftersom han filosoferade.


Hur som helst, kvarkar kan mygla med fysikens lagar ganska rejält, så med sådana som förklaring skulle man kunna skapa någon luddig förklaring om överljusfärd.
Dock skulle jag inte gilla det riktigt eftersom det brukar råda andra regler när de tar sig lite samlade former som atomer o dyl.

Nått annat mer troligt är om man tar och letar upp en maskhål, problemet är att det inte är lika lätt att styra då..
Men var skulle man kunna hitta såna då? Tja så vitt jag vet så finns det bara ett möjligt ställe... svarta hål.

Det sista sättet är vad jag skulle säga vara mest verkligthetsnära, men kanske inte mest lämpligt.
Tiden är relativ precis som allt annat. Ju snabbare någonting går, desto långsammare går tiden. Undrar man hur, kan man kolla i en vanligt Fysik B (gymnasie) bok, svårare än så är det inte. Det innebär hur som helst att tiden går snabbare om man står nedanför eiffeltornet än uppe i det.
Hur som helst, bygger man ett skepp som kan färdas i rymden rätt så snabbt, säg nästan ljusets hasighet typ 40 000 ljusår, så innebär det:
* Hade man kört i ljusets hastighet hade det tagit 40 000 år från jorden räknat (helt meningslöst att skicka sonder o dyl alltså).
På skeppet däremot hade det tagit 0 i tid och man hade kommit fram direkt.
* Men nu kan man inte köra i ljusets hastighet (åtminstone inte om man gör så som jag beskrev), eftersom massan på skeppet osv inte kan vara 0. (Endast fotoner och gravitoner(om de finns) har hittils den massan)
Men man kan ju köra nästan så fort, det behövs bara *extremt* mycket energi. Vi säger att det tar, tja, en vecka för besättningen.
Det gör två veckor för att åka tur och retur. Men hur 17 ser jorden ut då? Finns jorden? Det är ju ganska svårt att se 80 000 år in i jordens framtid.
Här ser ni ett litet problem som man kan försöka klara.

Tilläggas kan att 40 000 ljusår är en mycket liten sträcka, men jag har för mig att man kan ta sig in till vintergatans centrum...

- Zire, jag skulle inte säga att det är omöjligt, bara opraktiskt och onödigt
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Den klassiska beskrivningen är ett papper med två punkter på;
Det där är annars den klassiska beskrivningen av "warp" (förvrida, förvränga) eller maskhål. Den klassiska hyperrymdsförklaringen är annars att man kliver ur universum till en "karta",</I>

Låter mest som en diskrepans i fråga om vilken modell som är den "klassiska"... Termen hyperrymd härstammar mig veterligt från tidigt 50-tal; nån aning om hur den framställdes då?

--
Åke
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
"Nja. Massan behöver vara imaginär (en faktor av kvadratronet ur -1). I så fall kan man inte åka långsammare än ljuset. Skulle man nu råka ha imaginär massa så har man dessutom imaginär längd och tid."

Det visste jag inte.. men vad händer om massan sjunker ner under 0?


Det där med warpandet brukar vara ganska kul. Forskarna brukar inte kunna komma överens om hur många dimensioner det måste finnas för att div. saker ska kunna fungera, däribland maskhålen (kräver precis som du sa, en slags krökning av rymden[inte massa i detta fall]). Men eftersom allt är relativt, varför inte antal dimensioner också?

- Zire, som räknade ut vad han har för våglängd då han cyklar...
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Man vet inte ett dugg

Visst i framtiden är det kanske möjligt. Men du missade lite av poängen. Jag bryr mig inte om Einstein , Hawkin osv och det gör inte SF författarna heller. Istället slänger de in ett "allt är möjligt" och några halvtama förklaringar som mest liknar plumt fylle snack. Det finns väl igen människa som på allvar ser några vetenskapliga teorier /förutsägelser när Voyagers hyper super plasma motorer krånglar, vilket för dem att hamna i en blah blah dimensions förveckling. Därför är det en FARS, att låsas vara vetenskaplig. Det sorgliga är att det finns folk som tar det på allvar.

Nu finns det förstås SF författare som tar vetenskapen på allvar, Isaak Asimov till exempel. Men de allra bästa SF författaran enligt min mening (Orson Scott Card och Ursula Le Guin) sätter tekniken i andra hand och samhället och männsikan i första hand.

Jag tror inte heller att altt är möjligt, vi kanske aldrig kommer få reda på var gränsen går men den finns. Bara en dåre och dagdrömmare tror att vi lever i en värld utan gränser. Och om du villl sitta och diskutera fyskiska teorier kan jag väl göra det, men det visar bara hur mycket du missa poängen.

Per<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2000-09-25 15:19.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Man vet inte ett dugg

"Men du missade lite av poängen."

Och du missade min poäng. Observera att jag skrev "gårdagens kunskap". Inte dagens. Sedan 1970-talet har man roat sig med att skjuta fotoner genom olika medier och få upp dem i hastigheter som är snabbare än ljuset. Med andra ord, det är möjligt att få saker snabbare än ljuset med dagens teknik. Och om det är möjligt att göra det (vilket att faktiskt ha gjort det är ett ganska gott bevis på; läs mer om det till exempel här: <A HREF="http://xxx.lanl.gov/abs/physics/0009023" target="_new">http://xxx.lanl.gov/abs/physics/0009023</A>, eller här:<A HREF="http://lal.cs.byu.edu/ketav/issue_3.2/Lumin/lumin.html" target="_new">http://lal.cs.byu.edu/ketav/issue_3.2/Lumin/lumin.html</A>), varför skulle det då vara fars?

För om det är fars att utifrån dagens vetenskap fundera kring överljusfart, då är det precis lika mycket fars att utifrån gårdagens vetenskap hävda att det är omöjligt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
"Ju snabbare någonting går, desto långsammare går tiden. "
Detta håller jag med om...

"Det innebär hur som helst att tiden går snabbare om man står nedanför eiffeltornet än uppe i det."
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. En vanlig förklaring till tid och rum brukar vara "iakttagandet av en studsande boll från två olika platser." (Bollen studsar upp och ner mellan två plattor uppe på t.ex en vagn som rör sig vågrätt.) Där ena stället är uppe på vagnen och det andra på avstånd.
Enligt din förklaring så går tiden saktare om man står uppe på en kulle än nedanför!?



Blackstorm
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Man vet inte ett dugg

För det första, jag skrev inte att resor snabbare än ljuset är omöjligt. Det jag skrev gällde hyperrymden vilket är en markant skillnad, fast du kanske missa det. Inte heller skrev jag att det var en fars att fundera kring det vetenskapligt. Men det är just det de inte gör. De hittar på några halvtama förklaringar med lite spexade ord och några vetenskapliga teorier de inte förstår ,sen är det bara att köra, och det är en FARS.

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Man vet inte ett dugg

Ok, man har fåt fotoner att färdas snabbare. Rätta mig om jag har fel men är inte fotoner ett ljuskvantum eller som man säger ljus. Det man har gjort är alltså att få ljuset att färdas snabbare än vad det gjort tidigare. Men kan man då säga att någonting färdas snabbare än ljuset?

Per
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: *skrattar*

Aaa oroa dig inte hawkings är väl den enda som inte får huvudvärk av att försöka förstå sådana här hypotetiska teoretiska paradimensionella babbel men å andra sidan han kan inte cyckla så *ler* njut av att du troligen klar av det..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Cykla [OT]

Japp, cykla är härligt. Jag cyklar jämt! Cykla cykla cykla!

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
(Tackar herr Guru för att bli påmind om att jorden roterar. :)
En annan faktor som man bör ta hänsyn till när man pratar om tid på höjder är gravitationen. Tiden går saktare vid stark gravitation. (==> Uppe i tornet så bör tiden gå snabbare.)
Sedan får man väl jämföra dessa två faktorer.



Blackstorm
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Man vet inte ett dugg

<I>De hittar på några halvtama förklaringar med lite spexade ord och några vetenskapliga teorier de inte förstår ,sen är det bara att köra, och det är en FARS.</I>

Nej...det är litteratur.

/RD


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Man vet inte ett dugg

<I>Det man har gjort är alltså att få ljuset att färdas snabbare än vad det gjort tidigare. Men kan man då säga att någonting färdas snabbare än ljuset?</I>

Man måste iofs skilja på "ljusets hastighet" och <I>ljusets</I> hastighet - det är ju ganska enkelt att få fotoner att sakta ner - men om man får dem att gå fortare än de brukar göra i vacuum så går de fortare än de (eller nåt annat utan massa) såvitt man vet <I>ska</I> kunna göra, och då är det nåt anmärkningsvärt på G.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Superslöa fotoner

"det är ju ganska enkelt att få fotoner att sakta ner"

Där jobbar man också med en massa anmärkningsvärda saker - rekordet hittills är att sakta ner fotoner till den menlösa hastigheten av 60 km/h (!), vilket ju är lite halvslött sådär.

Vad man ska med det till och vilka implikationer det har vet man dock inte. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Konsekvenserna av ökad ljushastighet

"Ok, man har fåt fotoner att färdas snabbare. Rätta mig om jag har fel men är inte fotoner ett ljuskvantum eller som man säger ljus. Det man har gjort är alltså att få ljuset att färdas snabbare än vad det gjort tidigare. Men kan man då säga att någonting färdas snabbare än ljuset?"

Åkej, antag följande: vi vet hur man skapar förhållanden för att ljuset ska gå snabbare. Vi har helt enkelt puttat upp c ett antal snäpp.

Nu gör vi ett tankeexperiment. För enkelhetens skull, putta upp ljushastigheten till säg 10 ggr högre än normalt (rekordet är så vitt jag vet 4,7 ggr högre än normalt). Sedan tar vi en titt på Einsteins relativitetsteori igen. Eftersom energi är massa, och massa är beroende på hastigheten relativt ljusets, innebär det att om vi ökar ljushastigheten med en faktor tio och ska behålla rörelseenergin = massan så ökar också hastigheten med en faktor tio. En sak som far med halva ljushastigheten får utifrån sett en hastighet på 0,5x10=5 ggr ljushastigheten. Inne i mediet färdas det dock fortfarande i underljusfart, men utifrån, hej vad det går!

Resultatet? Fullständigt fysiskt möjlig överljusfart som inte bryter mot Einsteins relativitetsteori, draget ur konsekvensen av fysiska experiment 1995 för att tunnla fotoner snabbare än ljuset.

Och det är precis det som "hyperrymd" enligt klassisk förklaring går ut på: öka ljushastigheten på något sätt så att avstånden avkortas. I så fall kan man utifrån sett färdas snabbare än ljuset, även om man i själva "hyperrymden" färdas långsammare än ljuset.

Fortfarande fars?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Konsekvenserna av ökad ljushastighet

Fortfarande fars? Hyperrymd enligt klassik förklaring ? Jag har hört flera olika förklaringar och jag kommer alltid anse att det är en fars, när man diverse SF böcker, serier, filmer, börjar prata om warpmoter, hyperrymds aggregat osv.

Inom SF kom idén att användas för att plotta en "karta" av verkligheten i tre dimensioner och sedan ändra "skalan". Idén var då att om en meter i verkligheten är en millimeter på skalan, och en farkost som färdas in i kartan, kan åka en meter på kartan och komma ut 1000 meter längre bort i verkligheten. På så sätt kan man krypa runt relativitetsteorin, i och med att man faktiskt inte färdas i överljusfart i hyperrymden - avstånden är bara bra mycket kortare.

eller

Och det är precis det som "hyperrymd" enligt klassisk förklaring går ut på: öka ljushastigheten på något sätt så att avstånden avkortas. I så fall kan man utifrån sett färdas snabbare än ljuset, även om man i själva "hyperrymden" färdas långsammare än ljuset

förklaringarna kommer båda från dig men är inte exakt lika, fars?<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2000-09-26 14:35.</EM></FONT></P>
 
Top