Prep is play. Vad mer är play?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag tänker att det är viktigt att den skapas tillsammans. Att du skriver ner saker i dina SLpapper eller på rollformuläret är inte att spela rollspel. Men när du använder dina anteckningar och förmedlar till de andra deltagarna så spelar du.
Så solorollspel är inte rollspel?

Hur är det om man under ett möte tar ut en av rollpersonerna i hallen för lite one-on-one när alla andra spelare sitter kvar vid spelbordet och snackar strunt? Är det rollspel även fast bara en liten delgrupp är involverade?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Så solorollspel är inte rollspel?
Ska jag vara ärlig så nej. Jag väljer ju bara var jag ska fortsätta läsa berättelsen.

Hur är det om man under ett möte tar ut en av rollpersonerna i hallen för lite one-on-one när alla andra spelare sitter kvar vid spelbordet och snackar strunt? Är det rollspel även fast bara en liten delgrupp är involverade?
Ja, ni är ju minst två.

Edit: Är solorollspel när en spelledare spelar med en spelare, så svarar jag ja på den förresten!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag har för övrigt två rollspelsrelaterade hobbyer: spela rollspel och skriva rollspel. Ingen av dem inkluderar förberedelser. Att förbereda, läsa in mig på nya spel och s
Ska jag vara ärlig så nej. Jag väljer ju bara var jag ska fortsätta läsa berättelsen.
Finns ju en hel del solorollspel som inte har en färdig berättelse, dock. Där du skapar en helt unik berättelse som spelskaparen aldrig tänkt på. Jag är inte så ha på dem, men jag vet att det är en genre.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Men vad blir det kvar av spel då? Om vi tar bort all "prepp" under spel så får vi väl det som elaka tungor brukar kalla rena improvisationsövningar.

Om vi spelar nerver av stål och jag vänder på ett spelkort för att etablera en sanning har jag då plötsligt slutat spela och börjat preppa, när vi antecknar efter scenen vilka trådar som är lösa och vilka som är lösta, spelar vi inte nerver av stål då? Eller när man slår tärningar? Jag har verkligen svårt att se var den här gränsen skulle gå eller varför det skulle vara relevant att skilja ut det.
Nä, det där är mestadels inte prepp. Frågepappret är på gränsen, dock. Det är lite preppigt. Det finns definitivt ingen gräns som kan objektivt bestämmas, men för min del gör jag skillnad mellan förberedelser och spel för att jag inte gillar att spendera en massa tid på förberedelser utan föredrar att lägga den tiden på spel. Och för att kunna ha en sådan åsikt måste jag ha en bild av vad som är förberedelser och vad som är spel. Jag gillar Dream Askew och Dream Apart, men tycker att det är synd att en fjärdedel av tiden man har till att spela går åt till förberedelser. Jag hade hellre lagt den tiden på spel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Finns ju en hel del solorollspel som inte har en färdig berättelse, dock. Där du skapar en helt unik berättelse som spelskaparen aldrig tänkt på.
Det hade jag ingen aning om! Intressant, det skulle man gärna testa! Men det låter inte som rollspel...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Edwards visade mig en gång ett solospel han hade skrivit som handlade om en helig text, från dess författande, tills dess den blev upptagen som del av en religiös kanon, hur den tolkades och omtolkades, tills dess att de hamnar på ett museum någonstans.

Det finns ju det där spelet där man skapar en dunge, från geologisk tidsålder där saker som naturliga grottor, malmådror och vattendrag skapas, tills dess att olika varelser flyttar in, modifierar utrymmet, slåss mot varandra och så vidare.

Vill minnas att jag läste om ett mer berättelseinriktat spel där man skrev dagbok för sin rollperson, med lite tabeller och grejer om vad som kunde hända och vad man skulle skriva om.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Så då kokar det bara ner till, precis som Krank säger, att vi inte ens är överens om vad rollspel är för något =)
Hindrar det diskussion? :cry:

Jag antar att du menar att du räknar in soloäventyr (typ Ensamma Vargen?) till rollspel. Intressant, jag vill veta mer, vad tycker du gör det till rollspel?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Hindrar det diskussion? :cry:
Det sätter definitivt käppar i hjulet för meningsfullheten =)

Jag antar att du menar att du räknar in soloäventyr (typ Ensamma Vargen?) till rollspel. Intressant, jag vill veta mer, vad tycker du gör det till rollspel?
Absolut, om än ett extremfall av det. På samma sätt som jag räknar spela Fallout på datorn som rollspel. Jag väljer en roll som kommer att påverka min spelupplevelse, sen gör jag val som har konsekvenser för båda karaktären och världen runtomkring den. För mig är det kärnan i rollspel, även om det inte är en särskilt bra definition av rollspel. Men rollspel som koncept är en sån grej jag tycker det är rätt meningslöst att försöka definiera och kategorisera =)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
På samma sätt som jag räknar spela Fallout på datorn som rollspel.
Det här håller jag med om. Talar vi rollspel så blir det ganska brett. Talar vi bordsrollspel så snävar vi in.

När det kommer till bordsrollspel skulle jag säga att alla moment runt spelet räknas till rollspelandet. Regelläsandet är en del av rollspelandet, förberedelserna en annan del, spelandet en tredje del. Alla delar behövs dock i någon utsträcking för att skapa det jag skulle vilja kalla bordsrollspel, så för mig blir det svårt att säga att delarna väger olika, tillsammans skapar de en helhet.

Talar vi rollspel däremot i bred bemärkelse då blir det väldigt mycket som hamnar på listan över aktiviteter som räknas in i aktiviteten för rollspelande. Jag ser inte att jag behöver en medaktör för att skapa rollspel, så länge jag tar val genom en roll och har ett ramverk att förhålla mig till utifrån vilket jag gör aktiva val är det rollspel för mig. Jag definierar rollspel utifrån möjligheten att göra val, inte möjligheten att spela ut en roll tillsammans med andra spelare.
 
Top