Prep is play. Vad mer är play?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Tankeexperiment utifrån begreppet Prep is Play. Rollspel är en skala.

Att sitta runt ett spelbord och ha ett spelmöte är att spela rollspel. Men är det mindre rollspel om man sitter med miniatyrer och mer brädspel? Är det mindre rollspel att förbereda ett spelmöte än att spela det? Hur mycket är det att spela rollspel att plugga in reglerna för sin klass? Eller att läsa på om världen? Eller att skapa RP?

index.png

Om vi förutsätter att 0 = inte rollspel och 10 = så mycket rollspel som bara går, var lägger du in olika delar av rollspelshobbyn?

Spelleda?
Preppa spelmöte?
Läsa nya rollspel?
Slå i regelböcker?
Diskutera rollspel på WRNU?
Skapa egna äventyr?
Skriva eget rollspel?
Speltesta, där målet är att förstå mekaniken snarare än att "ha kul"?

Diskutera i smågrupper.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nyckel: Ungefärlig minimumpunkt för aktiviteten - Ungefärlig maxpunkt för aktiviteten (normaliserad punkt)
Spelleda 8-10 (10)
Preppa spelmöte 3-6 (4)
Läsa nya rollspel 0-3 (2)
Slå i regelböcker 0-7 (3)
Diskutera rollspel på WRNU 0-1 (0)
Skapa egna äventyr 4-7 (6)
Skriva eget rollspe 0-3 (2)
Speltesta, där målet är att förstå mekaniken snarare än att "ha kul" 1-9 (7)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Att förbereda ett spelmöte är inte på något vis att spela rollspel, men däremot så är det ju onekligen en del av rollspelshobbyn.
Det finns många delar av rollspelshobbyn som inte involverar att spela rollspel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Håller med om att "prep is play" inte är bokstavligt sant. Det vore som att säga "träning är match" eller "pluggande är provskrivning".

Däremot kan uttrycket fungera som en tankeställare, en påminnelse om något som (likt i mina andra exempel) är en oundgänglig förutsättning.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker inte heller att Prep is play, men jag vet inte om jag har förstått hur du menar.

Det är ingen som har rollpersoner och agerar utifrån dem när jag preppar. Så jag tycker inte att det momentet är rollspel.

När man spelleder så är det momentet rollspel även om spelledaren inte alltid är den som ska agera som någon i spelvärlden, vederbörande gör ju det för spelarna (som spelar sina rollpersoner).

Så jag tycker spelleda är 10 och allt annat är 0. Inklusive att slå i regelböcker. Det är snarare så att man tillfälligt bryter rollspelet för att kolla upp en regel.

Kantboll: I Järn spelar man (följer regler) för att skapa klanen och världen kring klanen. Men man spelar inte sina rollpersoner (de är inte ens skapade än) och jag tycker att det snarare har mer likhet med brädspel. Kul? Absolut! Rollspel? Nej.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Kantboll: I Järn spelar man (följer regler) för att skapa klanen och världen kring klanen. Men man spelar inte sina rollpersoner (de är inte ens skapade än) och jag tycker att det snarare har mer likhet med brädspel. Kul? Absolut! Rollspel? Nej.
Klanskapandet är ju prep, bara i större samverkan än traditionellt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,913
Location
Ludvika
Eh... jag tänker att det ligger lite etymologi, vardagstal och vaghet bakom detta?

Att skriva äventyr, läsa regler, diskutera rollspel på forum är helt klart en del av "hobbyn rollspel". Så att tillbringa en helg med att skriva ett äventyr eller preppa en kampanj är ju helt klart "att hålla på med rollspel".

Är det att _spela_ rollspel? Nej? Beroende lite på exakt vad det är du gör för något. Vissa karaktärsskaparmekaniker i en del rollspel är ju i princip ett minispel i sig.

Samtidigt, i dagligt tal, om folk frågar dig i största allmänhet vad du håller på med, säger du då inte att du spelar rollspel rätt upp och ner? Kanske inte specifikt "vad ska du göra i helgen", utan i mer allmänna termer. Allt det där andra är liksom en del av att "spela rollspel" även fast det inte strikt talat är att _spela_ rollspel.

Precis som att "spela figurspel" även kan involvera att bygga och måla figurer. Men du lär knappast säga att du ska "spela figurspel i helgen" om planen är att sitta och speedmåla en armé. Även fast för en del folk är det målandet och byggandet som är den roligaste biten med figurspel (Undrar om det på samma sätt finns folk som tycker att prepp är den roligaste biten av rollspel?).

Så på det temat är allt nedanstående "en del av att spela rollspel", även om en del av dem inte strikt talat är att _spela_ rollspel.


(Men det hindrar mig så klart inte från att gradera dem på en skala från 1-10!)

Spelleda - 10
Preppa spelmöte - 6
Läsa nya rollspel - 2
Slå i regelböcker - 6
Diskutera rollspel på WRNU - 3
Skapa egna äventyr - 6
Skriva eget rollspel - 3
Speltesta - 5
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Så på det temat är allt nedanstående "en del av att spela rollspel", även om en del av dem inte strikt talat är att _spela_ rollspel.
Men som du formulerade så bra tidigare, är det inte snarare en del av att "hålla på med rollspel"? För den termen tyckte jag var solklar, jag håller på med rollspel när jag preppar, läser regelböcker osv. även om man inte spelar just då.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag kan visserligen sympatisera med stelbenta byråkratiska tolkningar och har flera gånger argument mot att "resan är målet" eller att "lagom är bäst" (det är klart att målet är målet och att bäst är bäst) men jag tror att den diskussionen ganska snart blir ointressant och dessutom närmar vi oss den heta och tycker jag ganska utjatade diskussionen om vad som är "rikitgt" rollspel ifall vi försöker rangordna rollspelande på en skala.

Så jag tänker nog låta bli den, men jag blir lite nyfiken, ni som menar att prepp inte är play, menar ni också att flummiga indiespel där man till exempel ritar en relationskarta eller bygger upp rollerna löpande under "spelet" inte heller är spel? Spel som "For the Drama", "Svart av Kval", "Best friends" och liknande? (Jag vill alltså inte diskutera ifall dom är rollspel eller inte jag är bara nyfiken på om det finns en koppling, för för mig som smutsig hippiespelare så har jag svårt att se att det finns någon skillnad på ifall jag ritar relationskartan under spel eller innan spel, och jag kan tänka mig att 'rita relationskarta' helt enkelt aldrig är 'play' för en del?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
När börjar man spelleda? När man börjar prata med spelarna? När man slår första slaget? När man preppar spelmötet? Först när man slår tärningar?
Look, jag tänker säga att man börjar spela när alla andra börjar spela och att gå in i närmre definition är meningslöst.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju en fråga om substans , vad väger man in i konceptet att spela rollspel.

Om jag sitter i omklädningsrummet och snörar på mig fotbollsskorna spelar jag då match ?

Detta är nån form av filosofisk ickefråga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
För att förtydliga mina tidigare liknelser: prepp är en del av spelet på så vis att spelet är beroende av preppen, och för att kunna preppa behöver man ha spelat. Men det är ändå själva spelsessionen som är centrum i verksamheten, det är den man pratar om efteråt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Det är ju en fråga om substans , vad väger man in i konceptet att spela rollspel.

Om jag sitter i omklädningsrummet och snörar på mig fotbollsskorna spelar jag då match ?

Detta är nån form av filosofisk ickefråga.
Fast man kan ju hålla på med fotboll utan att spela match? Är det mindre fotboll när man tränar? Eller mindre fotboll när man kör en vänskapsmatch än en ligamatch?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Undrar om det på samma sätt finns folk som tycker att prepp är den roligaste biten av rollspel?
Jag tycker att prepp kan vara i alla fall lika roligt som att spela. En inte obefintlig del av att det som är kul med spelmöten att de aktiverar kreativiteten mellan pass, och att göra förberedelser är ofta ett trevligt sätt att få ut det. Det är möjligt att jag skulle tänka annorlunda om jag hade praktisk möjlighet att spela när och hur jag ville, men s funkar ju inte verkligheten så det är ju ointressant.
 
Top