Prep is play. Vad mer är play?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Fast man kan ju hålla på med fotboll utan att spela match? Är det mindre fotboll när man tränar? Eller mindre fotboll när man kör en vänskapsmatch än en ligamatch?
Det var ju exakt den liknelsen jag använde innan. Fast du inför en ny term, "fotboll". Jag tror att alla vi andra i den här tråden utgår från att:
träning = prepp
match = spel
fotboll = rollspelshobbyn

Håller du med om det?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast man kan ju hålla på med fotboll utan att spela match? Är det mindre fotboll när man tränar? Eller mindre fotboll när man kör en vänskapsmatch än en ligamatch?
Det var därför jag valde att använda mig av ordvalet spela match , när man tränar så sysslar man definitivt med fotboll men man spelar inte match .

På samma sätt när man preppar SYSSLAR man med rollspel men man spelar inte rollspel utan endast den AKTIVA akten att SPELA är att spela rollspel .

Men som sagt det är en fråga om substans och vad du som individ väger in i frasen spela rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Iom att detta är ett filosofiskt ställningstagande där folk kommer att väga in sina subjektiva åsikter så går det inte att få något konkret objektivt svar .

Detta är en hönan eller ägget fråga
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Men som du formulerade så bra tidigare, är det inte snarare en del av att "hålla på med rollspel"? För den termen tyckte jag var solklar, jag håller på med rollspel när jag preppar, läser regelböcker osv. även om man inte spelar just då.
Sure, men det känns som att i det läget är det ju bara en fråga om hårklyverier och att märka ord =)

Och som ursprungsinlägget är inne på: var går egentligen gränsen? När upphör du att "spela rollspel" och övergår till att bara "hålla på med rollspel"? När övergår du från att "spela rollspel" till att "spela brädspel" eller "spela figurspel"? Och är det samma gränsdragningar för alla? (Knappast.) Och är det egentligen en viktig gräns att dra? (Inte egentligen, annat än för att ha en filosofisk diskussion omrking.)

(Det där om rollspel kontra brädspel/figurspel finns det redan en tråd om föresten, så om någon vill spinna vidare på den tråden föreslår jag att denne letar upp den tråden. Eller startar en ny om det visar sig att jag blandat ihop WRNU med Facebook igen).
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det var ju exakt den liknelsen jag använde innan. Fast du inför en ny term, "fotboll". Jag tror att alla vi andra i den här tråden utgår från att:
träning = prepp
match = spel
fotboll = rollspelshobbyn

Håller du med om det?
Nej, när jag var liten och spelade fotboll så avslutades träningen alltid med att vi ställde upp oss i två lag och försökte göra mål på det andra laget. Ibland med extra regler som att man måste passa fyra gånger eller inte fick röra bollen fler än tre gånger själv utan att passa (ok vi var väl rätt dåliga på att passa), men jag skulle aldrig få för mig att kalla det för något annat än att vi "spelade fotboll" då, det var inte så att vi "preppade för att spela fotboll" på samma sätt som ett gäng ungar på gården som sparkar på en boll "spelar fotboll" även om ingen ens vet vad resultatet är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Är det inte uppenbart att spel är spel, prepp är prepp, läsning är läsning, diskutera på WRNU är diskutera på WRNU och så vidare. Och allt är en del av rollspelshobbyn. Jag menar, hur många är inte "rollspelare" trots att de inte spelat rollspel på år och dar?

I spel där preppen är något som händer runt spelbordet kan man såklart argumentera för att det är en del av spelet. Likt draftingen är en del av spelet i en draftturnering i Magic eller liknande (eller likt budgivningen i Bridge är en del av spelet).
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Nej, när jag var liten och spelade fotboll så avslutades träningen alltid med att vi ställde upp oss i två lag och försökte göra mål på det andra laget. Ibland med extra regler som att man måste passa fyra gånger eller inte fick röra bollen fler än tre gånger själv utan att passa (ok vi var väl rätt dåliga på att passa), men jag skulle aldrig få för mig att kalla det för något annat än att vi "spelade fotboll" då, det var inte så att vi "preppade för att spela fotboll" på samma sätt som ett gäng ungar på gården som sparkar på en boll "spelar fotboll" även om ingen ens vet vad resultatet är.
Och... ja? Du säger ju inte emot mig på något sätt? Var jag otydlig?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Så jag tänker nog låta bli den, men jag blir lite nyfiken, ni som menar att prepp inte är play, menar ni också att flummiga indiespel där man till exempel ritar en relationskarta eller bygger upp rollerna löpande under "spelet" inte heller är spel? Spel som "For the Drama", "Svart av Kval", "Best friends" och liknande? (Jag vill alltså inte diskutera ifall dom är rollspel eller inte jag är bara nyfiken på om det finns en koppling, för för mig som smutsig hippiespelare så har jag svårt att se att det finns någon skillnad på ifall jag ritar relationskartan under spel eller innan spel, och jag kan tänka mig att 'rita relationskarta' helt enkelt aldrig är 'play' för en del?)
”Prep is play” kommer ju från indiesvängen och är ju tänkt att uppvärdera förberedelser. Typ ”spel som kräver förberedelser är inte dåliga, för förberedelser är en del av spelet”, men också ”man ska som konstruktör göra så att förberedelserna är rolga, för de är också en del av spelet”.

Själv tycker jag att prepp inte är play, vare sig det görs innan eller under spel. Det är värt att lägga ned tiden för att göra spelet bättre, men det är en kostnad, och mindre prepp är bättre.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Spelleda. 10
Preppa spelmöte 8
Läsa nya rollspel 7
Slå i regelböcker 4
Diskutera rollspel på WRNU 1
Skapa egna äventyr 7
Skriva eget rollspel 8
Speltesta, där målet är att förstå mekaniken snarare än att "ha kul" 10


Att spela är att uppleva ett spel, det kan man göra på många sätt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Och... ja? Du säger ju inte emot mig på något sätt? Var jag otydlig?
Du påstod att träning = prepp, jag menar att träning = spel kan vara minst lika sant? Eller ja, minst en av oss var antagligen väldigt otydlig för vi verkar prata om olika saker.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
”Prep is play” kommer ju från indiesvängen och är ju tänkt att uppvärdera förberedelser. Typ ”spel som kräver förberedelser är inte dåliga, för förberedelser är en del av spelet”, men också ”man ska som konstruktör göra så att förberedelserna är rolga, för de är också en del av spelet”.

Själv tycker jag att prepp inte är play, vare sig det görs innan eller under spel. Det är värt att lägga ned tiden för att göra spelet bättre, men det är en kostnad, och mindre prepp är bättre.
Men vad blir det kvar av spel då? Om vi tar bort all "prepp" under spel så får vi väl det som elaka tungor brukar kalla rena improvisationsövningar.

Om vi spelar nerver av stål och jag vänder på ett spelkort för att etablera en sanning har jag då plötsligt slutat spela och börjat preppa, när vi antecknar efter scenen vilka trådar som är lösa och vilka som är lösta, spelar vi inte nerver av stål då? Eller när man slår tärningar? Jag har verkligen svårt att se var den här gränsen skulle gå eller varför det skulle vara relevant att skilja ut det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Jag måste backa från min position. Solospel är 6 av 10 att spela rollspel. 1000 year old Vampire tex.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
I dunno, man. Jag tycker inte fotbollsliknelsen funkar fullt ut. Kanske för att jag inte gillar fotboll… =)

Datorspel; att spela single player och att spela multiplayer är båda att "spela datorspel".

Teater; att gestalta en karaktär inför spegeln, verkligen spela ut och leva sig in och hela grejen – det är jag nog beredd att kalla "spela teater", även om det inte är "skarpt läge" eller inför publik.

Jag har varit med om en hel del prepp jag definitivt skulle kala play i rollspelssammanhang – att till exempel sitta på bussen till skolan och diskutera rollpersonernas filmsmak. Det är en djupt involverad aktivitet som jag skulle kunna tänka mig kalla "spela rollspel" även om vi aldrig rullar en tärning eller går in i förstapersonsläge. Eller att råka spendera en rast med att prata med SL om ens rollpersons förflutna, och glida in i och ut ur sin rollpersons perspektiv; svara på vissa frågor med rollpersonens röst och med jagperspektiv, etc.

Jag vet inte; jag tycker nog helt enkelt att alla kringaktiviteter är lika viktiga och lika roliga som (i vissa fall roligare än) att faktiskt sitta där vid bordet och "spela".

Eller så är det bara något jag intalar mig själv för att jag så sällan har orken som krävs för faktiskt spelande numer…
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I dunno, man. Jag tycker inte fotbollsliknelsen funkar fullt ut. Kanske för att jag inte gillar fotboll… =)

Datorspel; att spela single player och att spela multiplayer är båda att "spela datorspel".
Att spela single eller multiplayer är definitivt båda att spela datorspel men är att slå på datorn , ta ut skivan ur fodralet , placera den i skivläsaren , slå på skärmen ,logga in i spelet att spela datorspel eller är det först när du är inloggad i spelet och aktivt spelar som du faktiskt spelar datorspel ?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Att spela single eller multiplayer är definitivt båda att spela datorspel men är att slå på datorn , ta ut skivan ur fodralet , placera den i skivläsaren , slå på skärmen ,logga in i spelet att spela datorspel eller är det först när du är inloggad i spelet och aktivt spelar som du faktiskt spelar datorspel ?
Problemet här är vad i sammanhanget vi bestämmer att vi ska mappa mot rollspelsprepp. För mig är ju mycket rollspelsprepp mer likt att spela singleplayerspel än det är att slå på datorn. Att slå på datorn kan mer vara som att slå igång anteckningsprogrammet jag använder för att skriva ner saker, eller att ta fram de böcker jag behöver ha tillgång till under själva preppandet.

I vissa spel är ju till exempel rollspelsskapandet såpass invecklat att jag har svårt att se det som annat än minst lika mycket "spel" som att faktiskt sitta kring bordet sen. Till exempel spel som har komplicerade bakgrundsgenereringar – Traveller eller Mutant Chronicles eller Rotsystem som har tabeller över olika karriärer och life paths, eller Fallen Reich med sitt spelbräde…

Jag tror att liknelser med andra aktiviteter är dömda att fallera, helt enkelt för att aktiviteterna är för olika och eftersom det inte är självklart vilket delmoment i aktivitet A som motsvarar vilket delmoment i aktivitet B…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Som jag ser det är rollspel en skapande verksamhet. Vi skapar en historia tillsammans runt spelbordet.

Om jag sedan skapar en bit av den i samtal på vägen till spelbordet, är det en del av skapandeprocessen i mina ögon. Elle rom jag skapar en bit på min kammare när jag skriver en bakgrund till min RP. Eller när jag preppar min fisktank spelarnas RP ska springa runt i nästa spelmöte. Det är en del av den gemensamma berättelsen vi skapar tillsammans, bara att just den biten är min att skapa. Den ska ju ändå fogas samman i det gemensamma.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu kan det vara lite hårklyverier hur man defierar ord, nedan är min definition.

För mig är endast spela och spelleda (och kanske speltesta) = spela rollspel.

Jag ger ett exempel så förstår ni vad jag menar.
Säg att man spelar och en regeldiskussion uppstår - så man avbryter spelet för att kolla upp regeln.
De flesta av oss har någon gång varit med om detta.
Min poäng: avbryter man spelet så spelar man inte längre.
Kort sagt: spel är endast när alla spelare sitter vid bordet och faktiskt spelar rollspel tillsammans.
Preppa och kolla regler är definitivt en del av rollspelet med det är inte att spela rollspel.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Du påstod att träning = prepp, jag menar att träning = spel kan vara minst lika sant? Eller ja, minst en av oss var antagligen väldigt otydlig för vi verkar prata om olika saker.
Den högra sidan handlade bara om rollspel. Alltså är "match i fotboll" = "sitta med sin spelgrupp och spela"
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Som jag ser det är rollspel en skapande verksamhet. Vi skapar en historia tillsammans runt spelbordet.

Om jag sedan skapar en bit av den i samtal på vägen till spelbordet, är det en del av skapandeprocessen i mina ögon. Elle rom jag skapar en bit på min kammare när jag skriver en bakgrund till min RP. Eller när jag preppar min fisktank spelarnas RP ska springa runt i nästa spelmöte. Det är en del av den gemensamma berättelsen vi skapar tillsammans, bara att just den biten är min att skapa. Den ska ju ändå fogas samman i det gemensamma.
Jag tänker att det är viktigt att den skapas tillsammans. Att du skriver ner saker i dina SLpapper eller på rollformuläret är inte att spela rollspel. Men när du använder dina anteckningar och förmedlar till de andra deltagarna så spelar du.
 
Top