Nekromanti Praktisk fråga om design!

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jupp, mina axlar värker efter allt skrivande.

Ett rollspel som inte kan tryckas i digital form? Jag kan tänka mig ett gjort som en interaktiv 3d miljö eller något liknande. Det vore fantastiskt coolt dessutom.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Snyggast layoutade rollspelen.

Underground har flerfärg i texten så att ett blått ord eller term sedan förklaras med samma blå färg ute i marginalen.

Planescape.
Snygg design med flytande marmorstrukturer som bryter upp texten och bilder som har text wrappad runt en bilds huvudelement men över bakgrunden.

ST TNG.
Bårder och rutor som använder sig av de grafiska element som sereiens datorer använder.

Forgotten Realms, första boxen från 1997.
Genom att ha en pergamentliknande textur och blyertsbilder och text i bruna nyanser ger det en extra upplevelse utan att krångla med lättlästheten av texten.

Två skräckexempel på dålig layout tycker jag dock att Gemini och D&D 3rd edition PHB är.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fel

"Detta låter kanske konstigt, men är ju i själva verket ett naturligare sätt att låta skrivaren arbeta. Om du ser en tidning med sidor i A4-storlek och sprättar upp häftklamrarna, ser du ju att den är tryckt i uppslag på A3-papper. (Det måste ju finnas papper mellan sidorna för att häftklamrarna skall kunna sättas i mittvecket)"

Om du tar en tidning i A4, säg t.ex. Kalle Anka, Bamse eller liknande. Den trycks inte alls på A3. Den trycks på större ark än så...antingen så att det går 8 A4:or eller 16 A4:or. Sedan skärs sidorna ut. Därför råkar man på att ibland sitter några sidor ihop i ena kortsidan (upptill eller nedtill), vilket kan hända då kniven som skär kan missa ibland. Detta gäller även tidningar som Aftonbladet, Expressen etc... fast då större format än A4.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
varför..?!

varför bygger folk visnings-program där virus kan existera??! det är helt jävla idiotiskt! jag vill inte ha några makron i min text, det räcker gott och väl med text som man kan klicka på och hamna nån annan stanns + lite bilder.

arghhh.. okej, om de bygger makro-visare så kan de väll i alla fall ta bort alla funktioner som de kan tänka sig användas för att göra virus. tänk som en virus-författare när ni (inte ni - programmerarna) skriver era jävla makro-visande program!!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
ren text!

jag tycker att man ska använda ren text, och att om rollspelet är fritt så ska det gå att ladda ner de rena textfilerna förutom de fina grafiska grejerna.

hela metropolis kommer att skrivas i 100% ren svensk-utökad åttabitars ASCII-kåd (notepad.. typ). på så sätt kan alla i hela världen som kan läsa svenska kunna ladda ner och läsa texten. folk kommer inte att behöva ladda ner acrobat reader för att läsa texten..

det blir både enklare för folk ändra vad de vill ha ändrat i sin version av spelet, folk kommer lättare kunna skriva extra-moduler och hela arbetet blir helt allmänt mycket mycket enklare att skriva.. fler folk kommer att kunna hjälpa till (om de vill) och förhoppningsvis så blir spelet mycket större och bättre på så vis.

hmm.. sedan, när all texten är klar så kan man överföra texterna till ett sammanhållande dokument. (eller flera ifall texten blir äckligt stor - regelsystem, världen, skapa rp..). filformatet man överför texten till kan juh gärna se ut precis hur som hellst... man kan lägga till bilder, snabb-klick-till-en-annan-platts (aka hyperlänkar)..

själva designen tillhör INTE det viktiga i spelet. det tillhör något av det mest oviktigaste av allt. när man spelar rollspel sitter ung. 4/5 av alla deltagare utan några som hellst designade texter eller böcker i händerna. så det har faktiskt ingen som hellst skillnad!

det enda jag kan tänka mig vara bra är att göra texten mindre, vilket notepad är rätt kass på. man kan klippa över allt till nått annat format (word) och sedan välja mindre teckenstorlek. på så vis blir det fler som skriver ut rollspelet.. fler som spelar rollspelet.. fler som älskar dig som författare (som om du skulle bry dig!?).

nu har jag nog sagt tillräkligt om vad jag tycker i denhär frågan /images/icons/tongue.gif

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Korrektion

Okej, jag förenklade processen en aning för att bli förstådd. Principen med hur man skriver ut motstående dokument blev tydligare så, resonerade jag. Så här är det:

För det första är inte Kalle Anka en A4-tidning. Nästan ingen tidning utges i riktigt A4-format. Istället beskärs den till ett något mindre (och mer lättbläddrat) format. Kolla själv, så får du se.

När man väl trycker dokument i A4-formatet, används (om upplagan är tillräckligt stor) A0:or, på vilka det går 2 A1:or, 4 A2:or, 8 A3:or och således hela 16 A4-sidor.

Däremot är hela den diskussionen totalt ointressant för oss när vi diskuterar hur man ska skriva ut dubbelsidiga dokument, så när du anklagar mig för att vara inadekvat gör du dig själv (och diskussionen som sådan) en rejäl otjänst.

Min poäng var att A5-formatet är ett naturligt sätt för skrivare att arbeta på (om man som jag, gärna vill ha häftningar i mittuppslaget), och som slutord kan jag nämna att man ganska ofta väljer att trycka ut publikationer på så små format som A3. Just för att kostnaderna med skärapparater blir högre än det kan vara att framställa så få tryckplåtar (och stora = som det får plats många sidor på) som möjligt. Så jag hoppas att vi i framtiden kan slippa fler inlägg av den här typen, som bara distanserar oss från ämnet, utan att bidra med relevanta fakta.

/Rising

"Live and don't learn, that's us!" -Hobbes
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Förtydligar om PDF-virus

Om det neomind skriver stämmer (vilket jag inte har någon minsta anledning att ifrågasätta) så förtydligar jag lite här bara:

Distiller använder man när man gör PDF-filer från andra postscriptfiler.

Det räcker med Acrobat Reader för att titta på en PDF-fil, och mig veterligen kan inte de ställa till med mycket. (Well, man kan använda olika kommandon för att göra dokumentet vansinnigt svårläst, men det är ju inte mycket till förtret för användaren)

PDF ska, vad jag vet och förstår, vara ett oerhört säkert filformat att använda.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: ren text!

"hela metropolis kommer att skrivas i 100% ren svensk-utökad åttabitars ASCII-kåd (notepad.. typ)."

Hmm, jag tänkte i dessa banor själv, men nu råder jag dig till att skriva i RTF-formatet istället. Det har alla fördelar du nyss nämnt, och löser också det problem du tar upp senare:

"det enda jag kan tänka mig vara bra är att göra texten mindre, vilket notepad är rätt kass på. man kan klippa över allt till nått annat format (word) och sedan välja mindre teckenstorlek."

Om du använder formatmallar när du skriver ditt material (du börjar med att defeniera rubrikteckensnitt, brödteckensnitt osv, och sedan anger rätt format i allt du skriver) så kommer användarna att bara behöva ändra en gång för att hela dokumentet skall korrigeras. -Saknar de ditt rubrikteckensnitt? Då får de använda ett de själva tycker passar, och de behöver bara göra det en gång. Vill de ha indrag, för att göra textstycken mer lättlästa? De behöver bara ändra en enda gång.

Så här skall man förresten alltid arbeta, även om man bara skriver bidrag till fanzin och liknande. Lycka till!

/Rising

"But my mom says I'm cool..." -Millhouse
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nja...

själva designen tillhör INTE det viktiga i spelet.
Detta kan jag hålla med om.

det tillhör något av det mest oviktigaste av allt.
Detta håller jag däremot inte med om. Bra genomarbetad text gör rollspelet lättläsligt, plus att man kan lägga in lite kuriosa i form av små faktarutor och sånt utan att göra avbrott i texten. Gemini är ett utmärkt exempel på detta. Dessutom ger illustrationer en bra bild av vad spelkonstruktören tänkt sig och adderar en känsla för atmosfären i spelet, återigen är Gemini ett utmärkt exempel.
Tänk dig alla monsterförklaringar i Eon eller liknande utan illustrationerna. Det blir nästan omöjligt att beskriva en Vrakh (jag tror de heter så), utan att ha med en bild på en. Eller ett hyggelmonster. Den enda lösningen är om man håller sig till mytologin eller "standardfantasy": Alver, dvärgar, hober, ni vet hur de ser ut...


"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Håller med [OT]

Har inte sett Gemini, men jag tycker KULT är ett föredömligt exempel på bra layout.

Kults varelser är inte lätta att föreställa sig. De flesta kallas bara "en varelse av ____, ____ och ____" där luckorna fylls i med olika kombinationer av orden "Blod", "Kött", "Stål", "Kol" och "Tjära", typ. Inte heller finns det några bra bilder på dem. Och det är inte heller meningen, för om spelarna någonsin får syn på sina demoner i Kult, då har Spelledaren gjort ett dåligt arbete, eller så kommer äventyraren ändå dö närsomhelst och ta upplevelsen med sig i graven (eller vanligare, till ett purgatorium *fniss*).

Men där kommer den fantastiska och föredömliga layouten till pass. Bara genom små bilder och den kusliga röda färgen lyckas jag ändå "känna" spelet genom dess typografi, illustrationer och dess övergripande layoutlösning.

Att läsa KULT som RTF skulle inte göra en enda människa glad.

/
Rising

Spelaren: "Äh, jag hugger ner prästinnan."

Spelledaren: "Ovanför dig kommer ett åskmoln det står 'SL' på, och du blir plötsligt rädd att blixten skall slå ner i ditt huvud..."

Spelaren: "Okej, okej, jag hugger inte ner henne. Men jag kräver att hon ska klä av sig -"

SL: "Det säger -POFF- och plötsligt står en man framför dig med tärningar om halsen och bokstäverna 'SL' broderat på bröstet och han tittar på dig med BITTER UPPSYN!"

En annan spelare: "Är det en trollkarl? Jag dödar honom!"

SL: "Ni båda elektrifieras omedelbart. Hejdå."

Den andra spelaren: "Du hade rätt i det där du sa om att ingen 'vann' i ett rollspel..."
 

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Re: Förtydligar om PDF-virus

Det stämmer. Acrobat reader är säkert så vitt jag vet, och jag tror att det är osannolikt att ett virus någonsin kommer till readern. Sluta definitivt inte använda PDF bara pga ett mycket ovanligt virus, PDF är ett utmärkt format (om det sedan är bättre eller sämre än postscript kan sedan diskuteras).

/neomind


Rymden är mörk - atrox caelum:
<A HREF="http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum" target="_new">http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Antar att jag är en minoritet som bara skriver ut tabeller i ett rollspel om det är mer än 6-7 sidor. Trots allt är det bara dem som jag skulle behöva. Reglerna borde jag kunna redan och jag hatar att bläddra bland massor av papper bara för att titta på en tabell.

Framsidan struntar jag blankt i och om den har dålig upplösning ser jag det mer som om skaparen bara vill sprida vidare sitt verk utan att göra't snyggt. Så om man nu ska ha med bilder så ha hög upplösning på dem. Jag sitter på 56,6 modem och ladda ner 7-8 Mbs filer kan ju ta ett tag men eftersom jag har GetRight så spelar det inte nån roll för mig. Jag får filen förr lr senare.

Förslaget att ha två vers. En för att läsa på datorn och en för komplicerad utskrift borde inte vara så svårt att fixa (om man nu inte använder Word o/c men varför skulle man).
Nackdelen med PDF är väl just att man kan inte ändra så mkt själv så ha gärna med en fil med bara tabeller och dyl.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig skrivit ut ett helt rollspel
 
Top