Nekromanti Praktisk fråga om design!

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Det viktigaste är nog att en PDF-version är så utskriftvänlig som möjligt. Alla har inte tillgång till en bra skrivare, för att inte tala om en (bra) färgskrivare. Därför är omslagsbilder meningslösa som standard. (Jag tycker i o f s att de är helt onödiga, överhuvudtaget.) Sådana bifogas med fördel som alternativ.

Flera alternativ är annars att föredra i största allmänhet. Det är exempelvis enklare att läsa ett dokument i RTF-format än i PDF. (DOC-formatet bör dock undvikas.) Dessutom kan man ändra själv efter behov, vilket är ett stort plus.

Vad gäller utskriftformat så bör A4 vara standard. Svartvit enkelsidig utskrift är nog vad de flesta klarar av. (Alla lär inte heller ha råd med pärm och plastfickor.) Därför är A5-format helt otänkbart!

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Måste försvara A5:an!

När man säger att man ska "skriva ut på A5", så stoppar man förstås inte in ett litet A5-ark i skrivaren, utan man skriver ut dubbla sidor, liggandes, på ett vanligt A4-ark.

Detta låter kanske konstigt, men är ju i själva verket ett naturligare sätt att låta skrivaren arbeta. Om du ser en tidning med sidor i A4-storlek och sprättar upp häftklamrarna, ser du ju att den är tryckt i uppslag på A3-papper. (Det måste ju finnas papper mellan sidorna för att häftklamrarna skall kunna sättas i mittvecket)

Då måste man förstås skriva ut på baksidorna av papperet också, annars blir vartannat uppslag blankt. (I branschen skriver vi, när vi gör en proxy, ofta ut på bara ena sidan ändå och så häftar/limmar vi samman dessa tomma sidor mot varandra så att man kan bläddra som vanligt och få en bättre överblick över hur dokumentet till sist kommer att bli) Varje sida blir förstås helgalen i sig. (andra sidan i ett enkelt tolvsidigt dokument har sidnumreringarna 3 och 9 på ena uppslaget, och 4 samt 10 på den andra.) men har man bara tungan rätt i mun när man skriver ut så blir det bra när man till sist häftar.

Jag föredrar häften framför papper i pärmar, och jag tycker att designmöjligheterna med att kunna låta bilder löpa över sidorna är EXTREMT nödvändiga! (nja, i vart fall balla) Och dessutom är jag van att skriva ut dokument på det viset.

Du behöver bara lite tjockare och finare papper än vanligt (inte top-notch-papper, men liiite bättre än vanligt behöver du) Och så måste du skriva ut jämna sidor först, för att sedan skriva ut samma sidor igen, men nu tar du de udda, och börjar baklänges. Jag tror att alla skrivare kan klara det, även om man ofta gör fel första gångerna...

Så går det till!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ytlig?

Ja när det gäller en del saker så går jag efter form och yttre före substans. Det motsatta könet är ett utmärkt exempel.

Det är uppenbarligen synd om dig på fler plan :)

En bild säger mer än tusen ord så jag antar att de gör dig en tjänst i printerkostnad genom att ha dem med :gremsmile:

Ibland är det gränsfall... På en A4 får man väl in minst 1000 ord så helsidesbilder är ju rent slöseri.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
missförstånd

Jag förstår alltså hur man bär sig åt, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra det själv. Jag antar också att jag inte är helt ensam om den åsikten, även om alla givetvis inte lär hålla med mig.

Jag har helt enkelt ingen lust att anstränga mig till den grad som föreslås av föregående talare. För det första har jag ingen lust att skriva dubbelsidigt - eller inhandla särskilt skrivapapper för ändamålet. För det andra har jag ingen lust att häfta ihop sidorna till ett häfte - jag föredrar i så fall en bunt A4-blad som är ihophäftade i övre hörnet. (Dessutom kan man inte sätta sidorna i en pärm, vilket jag i och för sig inte heller har lust att göra, men det är ändå bättre än ett A5-häfte.) För det tredje så vill jag kunna läsa materialet på skärmen innan jag skriver ut någonting överhuvudtaget, vilket är så gott som omöjligt när dokumentet är disponerat för att skrivas ut i A5 (alltså liggade A4-blad med dubbelsidig utskrift). Sidorna ligger helt enkelt huller om buller.

Bland det intressantaste materialet som jag har hittat på Internet var faktiskt i det aktuella formatet nödgades jag kassera för att det varken gick att läsa på skärmen eller skriva ut. (Jag vägrar alltså att skriva ut dubbelsidiga liggande sidor.) Jag tror att alla drar en gräns någonstans, och min gräns går som sagt just här.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Där antalet tryckta ex är begränsningen för trycksaker är antalet som har internettillgång begränsningen för internetpublikation. Och om du vill påstå att fler har tillgång till internet än papper så ska jag skicka Eminem efter dig för att ta ifrån dig de där pillren.

Det är ju knappast vanligt att man trycker fler ex av ett verk än vad det finns folk i världen som har internetåtkomst på ett eller annat vis, så det är ju rätt uppenbart vilken av de där restriktionerna som är mest begränsande :)

De flesta har säkert tillgång till papper, men det innebär inte att de har tillgång till _dina_ papper. Färre människor har tillgång till nätet men _alla_ dessa har strikt sett tillgång till din webbsida (hypotetiskt sett).
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
tillägg

Jag tänkte bara tillägga att den som känner ett behov av att tillgripa avancerad formgivning på Internet antagligen skjuter över målet. Om dokumentet inte kan 1. läsas enkelt på skärmen och 2. skrivas ut svartvit på en dålig skrivare så ställer man nog för höga krav på "konsumenten". Vill man ha tryckkvalitet så får man helt enkelt trycka materialet på riktigt istället.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det viktigaste är nog att en PDF-version är så utskriftvänlig som möjligt.

Håller med. Layout och bilder i all ära men det är inte kul att behöva trycka ut sida efter sida med utfyllnad :)

Det är exempelvis enklare att läsa ett dokument i RTF-format än i PDF.

Det kan knappast ses som någon universell sanning. Jag har t.ex mycket lättare att läsa PDF, delvis för att jag inte behöver oroa mig för att de innehåller virus. :)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Närå, jag förstår prexis

Jag håller med dig om att materialet måste gå att läsa ordentligt innan man ens funderar på att skriva ut det. Jag tycker att det ska finnas ett RTF-dokument att tillgå som alla på ett mycket enkelt sätt kan öppna och läsa igenom.

Jag tror det här är en fråga om hur dokumentet ser ut. Är det bara text, tabeller och prislistor så vill jag, precis som du, bara ha det med en klammer i hörnet så att papperen hålls ihop. Mer än så behöver man ju inte.

Men nu var det ju så att jag ville glänsa lite med ett riktigt väldesignat rollspel, med mycket bilder och genomtänkt layout. Naturligtvis vill jag erbjuda en rak textversion, en annan version avsedd för svartvitskrivare med ekonomiska (för att inte säga snåla) användare, men jag vill faktiskt också ha en riktigt, riktigt snygg slutversion. -För de som ändå vill ha något extra. Det betyder ju inget egentligt extraarbete för mig (inte i ett digitalt dokument), så varför inte ha en "snyggversion" för de som så önskar? -Det är ju ändå lättare att läsa ett snyggt dokument?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Jo den ekonomiska delen kan jag inte argumentera mot.

Men jag tycker ändå att man ska se det ur konsumentens synvinkel, om man vill att ens verk ska konsumeras det vill säga. Bryr man sig egentligen inte om att nå så många man skulle kunna kan man ju publicera det vart man vill.

Skaparen gör precis vad sjuttsingen han vill när det gäller var hans verk ska hamna, om du läst mina inlägg så borde du sett att jag inte har gett någon någon order och även om jag gjorde det har jag ingen som helst möjlighet att se till att det följs. Jag säger bara att man begränsar sig och vad jag tycker om internetpublicering, inte vad alla andra tycker.

Sen får vi väl hålla en tyst minut för all de skapare det är jättesynd om som inte har internet och kan förgylla vår vardag med sina alster.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Nej, det är inte vanligt att man trycker mer ex än antalet internetanvändare, det borde vara ultrafå publikationer som har sådan upplaga. Bibeln och Koranen är två sådana jag kan tänka mig, och kanske nåt byråkratiskt papper som Kinas regering skickar till alla. Men möjligheten finns där, inte sannolikheten.

Precis som din hypotes lade jag fram min.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Flåsar ondskefullt i nacken

Jupp, pengar torde vara det största hindret för konventionell publikation.

Med risk för allmän vallfärd tänkte jag berätta hur det fungerar i min kommun. Där trallar man ner till repro, ler och fyller i en blankett med namn, ex och detaljer om tryck, sen kommer man tillbaks på avtalad tid.

Ska man bara trycka en enda sak kan man ljuga om namn och tfn-nummer och sedan skratta ondskefullt för att man lurat "the man". Och nu inte betalar ett dugg.

Nu har jag inte gjort så men möjligheten finns ju. Jag har turen att kommunen i alla fall stöder föreningspublikationer och föreningar så just det problemet har jag inte. Och priset vi betalar är .8 kronor per a4 om man avtalat tid, 1 kr om man inte avtalat. Tyvärr är detta dyrare än de flesta vanliga kopiatortjänster med tanke på vad de fanzin jag har hemma kostar. Kommunen ger ju inte bättre pris för mängd så som dessa gör. Men för ett så litet och obetydligt alster som jag producerar är de det billigaste alternativet.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
PDF-filer med varje sida ''självständig'' är bra tycker jag. Jag brukar skriva ut de jag gillar lite extra och göra hål och sätta i hop dem med en smart liten klämma som man kan få i bokhandeln för 3 kr. Det är trevligt om sidorna är olika på udda och jämna sidor så att man får en extra bred marginal inåt bindningen, oavsett typ så blir det lättare att läsa när man inte behöver dyka ned mellan sidorna för att hitta orden. Lösa framsidor för dem som vill ha är en bra idé (trots att jag inte gjort så själv...).
Eftersom jag är grön biolog så måste jag säga att det finns andra anledningar att skriva ut dubbelsidigt - spara de stackars träden för sjuttsingen <font size=+1>:)</font>

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Jag tänker nog chansa på Reinventing iaf även om jag bor i Stockholmstrakten, i en håla som heter Enköping, 1 timmes färd väst-nordväst från hufvudstaden.

Ja, jag måste ha några att skicka till först, förlagsvis seriebutiker om det är serier och rollspelsdito om det är ett rollspel. Eller väl utvalda kompisar om jag känner att jag vill ha bara positiv respons :)

Om jag gör det på dator...Serier gör jag för hand, med blyerts och tusch, rollspel skriver jag för hand, renskriver med en dator, skriver ut och sedan illustrerar jag för hand. Det löser layoutproblemen om jag istället för scannar in bilder och infogar dem i texten så lämnar jag tomma områden och får artiklarna avslutade på ett snyggt sätt, utan gap innan nytt kapitel osv. Så krångligheten varierar med medium. Kanske var dumt att dra in serier i det hela. Men med de internetprogram jag använder så uppdateras inte sidan automatiskt så fort jag laddat upp något till min hemsida utan då ska jag åtminstone skriva en ny htmltag och i värsta fall flytta den till en annan folder och ta bort något tidigare alster och dess länk om mitt designerade utrymme börjar ta slut. Använder man sin egen dator som server är väl risken för sviktande webplats mindre men då måste man antingen ha fast lina eller personer som vill ladda hem ens alster när man själv är uppe.

Eftersom jag flyr från alla serier på Internet har jag givetvis inte sett damien5s verk. Och tänker inte kolla upp den heller :)

Ett tag där trodde jag du förolämpade glesbygdsborna men det ordnande ju upp sig rätt snyggt. Men det var väl så jag skrev att inet är till för info om serier inte att ha serierna på.

Jag har två monitorer, en 15 tum och en 32 tum beroende på maskin. Jag kan nog fixa en 14 tums också om jag vill ha surroundbild och inte bara stereo.

Ja det är dyrare för mig att skriva ut än att köpa. Här i Enköping vet butiker att ta betalt för sig. Speciellt de som säljer bläckpatroner. Grumble, grumble.

Notepad? Men du absolut vägrar att trycka själv. Nåja, jag är inte den som backar för en kompromiss. Ett rollspel som jag själv hjälper till med ska finnas både på el internet och som papper. Jag funderar på om man skulle kunna projicera det på månen också, och skicka iväg det som radivågor. Man vill ju inte missa sin publik. Och intalat på cd, md, kasett och en brailleversion. Och olika språk...

Att både publicera digital och på papper är det ultimata men det jag upplevt här är att de som publicerat sitt på internet sedan ger blanka fan i det analoga mediet och det är det jag motsätter mig mer än något annat.

Heh, jag vet inte varför men din sista dialog där får mig att tänka på Gamma World. För de som inte förstår vad jag menar kommer här en svensk version: Din sista dialog får mig att tänka på gamla Mutant.



Daniel "Warduke" Schenström
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Skiftande åsikter angående Vampire ...

Måhända är illustrationerna till vampire snygga -- men det
här handlar inte om dem, det handlar om hur text och bild
samanfogas på ett bra sätt (i layouten); och på den punkten
har White Wolf misslyckats. Jag sitter och bläddrar i
Tzimisce-boken och måste säga att mycket är fult, kanske
för att jag är lite väl fokuserad vid typografin vilken är
vedervärdig i White Wolfs produkter.

Jag måste förresten påpeka att nyaste versionen av Drakar
och Demoner är otroligt fin!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Slutordat?

Jag tror att vi närmar oss ett slut på den här diskussionen.

Om man som du arbetar för hand är såklart datorn bara ett jobbigt mellansteg, och jag förstår mycket väl att du drar dig för att publicera dina seriealster på nätet. -Att utskrifter blir så kostsamma för dig beklagar jag också. Själv kan jag ju göra mina utskrifter på jobbet, så jag är lyckligt omedveten om vilka kostnader det medför.

"Ett rollspel som jag själv hjälper till med ska finnas både på el internet och som papper."

Du har övertygat mig. Just nu lever jag efter devisen "Gärna finfin version för folk att skriva ut på egen maskin, men först en version som alla kan läsa utan krångel på skärm, och alltid kopiera rediga pappersversioner för att ge till de som önskar sig sådana." -Även om jag kommer låta folk beställa dessa pappersversioner över nätet.

Eller som du skriver:
"Att både publicera digital och på papper är det ultimata men det jag upplevt här är att de som publicerat sitt på internet sedan ger blanka fan i det analoga mediet och det är det jag motsätter mig mer än något annat."

-Ja, jag har förstått det nu. Och jag håller med. Såtillvida inte projektet är av sådan art att den inte KAN tryckas ut i analog form. Även om jag i nuläget har svårt att föreställa mig hur ett sådant rollspel skulle se ut.

Till sist vil jag tacka alla för värdeful feedback, det är alltför sällan vi tar upp de praktiska detaljerna av rollspelsskapande här på forumet.

/Rising

"Ditt liv och ditt äventyr slutar här"
 
Top