Nekromanti Praktisk fråga om design!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hur vill ni rollspelare ha eget komponerade rollspel? Som PDF-filer, antar jag. Tar ni och skriver ut dessa och häftar ihop, eller?

(De rollspel jag har laddat hem har varit små bagateller som jag läst igenom på skärm och bara skrivit ut tabeller och rollformulär ifrån. -Resten har jag kunnat ha i huvudet.)

Om ni skriver ut rollspelen, då kommer vi till min fråga; skriver ni ut dessa dubbelsidigt? Eller lämnar ni "baksidorna" tomma, (det är ju ändå extremt mycket lättare att skriva ut så) Inte finns det väl några som trycker ut andras rollspelsprojekt?

Jag arbetar som Art Director och har därför lagt ner lite extra energi på layouten i mitt projekt, bland annat har jag arbetat med hela uppslag, så att en bild och en rubrik, till exempel, löper från vänster sida och in över den högra. -Skriver man ut ett sådant dokument "blad för blad" som vanligt blir det ju helideotiskt; plötsligt får man en sida med en halv bild och de tre sista orden ur en rubrik!

Vill ni ha riktiga framsidor, förresten? Det blir ju större filer på det viset, utan att man fått "mer" rollspel? Ska man skära ner på grafiska element överhuvudtaget?

Kort sagt:
Hur gör ni?
Hur vill ni ha det?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om ni skriver ut rollspelen, då kommer vi till min fråga; skriver ni ut dessa dubbelsidigt? Eller lämnar ni "baksidorna" tomma, (det är ju ändå extremt mycket lättare att skriva ut så) Inte finns det väl några som trycker ut andras rollspelsprojekt?"

Har jag tillgång till en skrivare som skriver ut dubbelsidigt så använder jag den. Annars skriver jag ut enkelsidigt och använder plastfickor. Plastfickorna parkeras sedan i lämplig pärm.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Praktiskt svar om design!

»Hur vill ni rollspelare ha eget komponerade rollspel?
Som PDF-filer, antar jag. Tar ni och skriver ut dessa och
häftar ihop, eller?«


PDF låter bra, men eftersom jag sällan spelar gratis-
rollspel brukar jag endast läsa igenom dem på skärm. Det
finns dock undantag, då jag skrivit ut allt och häftat ihop
sidorna. Jag ser fram emot ditt projekt, snygga rollspel är
inte vanliga, särskilt inte när de är gratis. Och om jag
skiver ut ditt kommer jag förmodligen att plasta in
sidorna -- för att få hela uppslag...

»Vill ni ha riktiga framsidor, förresten? Det blir ju
större filer på det viset, utan att man fått "mer"
rollspel? Ska man skära ner på grafiska element över-
huvudtaget?«


Jag lägger gärna ner lite extra nerladdningstid för att få
någorluna högupplösta bilder.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
<I>Hur vill ni rollspelare ha eget komponerade rollspel? Som PDF-filer, antar jag. Tar ni och skriver ut dessa och häftar ihop, eller?

Om ni skriver ut rollspelen, då kommer vi till min fråga; skriver ni ut dessa dubbelsidigt? Eller lämnar ni "baksidorna" tomma, (det är ju ändå extremt mycket lättare att skriva ut så) Inte finns det väl några som trycker ut andras rollspelsprojekt?</I>

Oftast läser jag på skärm. Om jag skriver ut skriver jag ut enkelsidigt om layouten inte är tänkt dubbelsidig (sidhuvudet alignat på olika håll osv). Plastfickor i pärm är bra. Häftning om det är lite papper. Smidigast är bindomatic.

I ditt fall skulle jag lätt skriva dubbelsidigt.

<I>Vill ni ha riktiga framsidor, förresten? Det blir ju större filer på det viset, utan att man fått "mer" rollspel? Ska man skära ner på grafiska element överhuvudtaget? </I>

Jag vill ha riktiga framsidor, men sen har jag inget modem utan nätverk i väggen. Varför inte ha omslaget separat. Så kan den som vill tanka det. Eller två olika varianter, en med och en utan.
Övriga grafiska element är trevliga och ger spelet stämning (de har potential iallafall)! Rollspel är stämning, utan stämning inget rollspel. Men två versioner kanske är på sin plats om det blir en väldigt stor fil.




Snow
Dead, but still walking around
 

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Bra frågor det där..
Personligen anser jag att man alltid bör erbjuda en version i det "normala" formatet så att det är lättläst på skärm, och dessutom är det överlägset lättast att göra ett eget format från detta (med t.ex. mpage).
Om man sedan vill erbjuda fler format tyckar jag att det som känns mest aktuellt är att ha varje sida i a5-format med två stående sidor på ett liggande a4 (skulle väl fixa ditt rubrikproblem).

Personligen undrar jag hur stor filen (filerna) får vara? För min del har det ingen betydelse men många sitter ju på modem. När undviker folk att laddda hem något? 1 Mbyte? 5 Mbyte? Kanske 10 Mbyte? Vad är för stort?

/Neomind *=/ har just lagt ut 2200:- på kurslitteratur*


Rymden är mörk - atrox caelum:
<A HREF="http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum" target="_new">http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum</A>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Okej, nu har jag lyssnat på er....

Tack för all fin respons. Det verkar som om ni gör på alla möjliga vis. Säkrast är det förstås att erbjuda många förslag och varianter. Dock är det ingen som gör mig riktigt nöjd.

A5-förslaget tyckte jag var särskilt intressant. -Jag gillar nämligen också A5-formatet, det är ett litet gulligt format som det osar "hemmagjort" om. Tyvärr måste man ju skriva ut på baksidan av dessa också. (Säg att du har ett mittuppslag på sidorna 8-9. Var skall du då skriva ut sidan 10, om inte på baksidan av sidan 9? (Och här blir det extra konstigt, eftersom den inte kommer angränsa till sidan 11, utan vara en motstående sida till sidan 7(!). (prova att sprätta upp en tidning och kolla på sidarken var och en för sig så ser du hur konstigt det är.)

Ska man skriva ut det här på en vanlig skrivare (vilket går alldeles utmärkt) så måste man skriva ut alla jämna sidor först, och sedan stoppa in alla arken i skrivaren och skriva ut en gång till. Denna gång tar man de udda sidorna, och nu börjar man skriva ut bakifrån. Tyvärr gör även vi proffs fel ibland (varannan sida uppochner, tillexempel) så det är väl inget man kan kräva av folk som bara vill ha kul med rollspel. Dessutom ser man också igenom papperet om man skriver ut på vanligt skruttpapper och det blir en störande läsupplevelse.

Jag är inte förtjust i plastfackalternativet heller. (Det går kanske att göra bilder som löper över uppslagen, men en rubrik som går över pärmskarven blir nog inget vidare lättläst...) Jag får väl helt enkelt göra en lite enklare layoutskiss...

Vilket rollspel tycker ni är snyggast layoutat och designat? Min favorit är KULT, med de kvadratiska bilderna, rubrikerna efter stämningsingressen och exempel ute i marginalen. Dessutom har de en paginering som lutar och går ut i sidkanten. Det är konsekvent, och det passar den övergripande stämningen i spelet. Vad tycker ni?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Inte för att vara anti men så här vill jag verkligen ha mina rollspel, oavsett om de är hemkomponerade eller ej. På papper. Och inte något kopiatorpapper för senast jag kollade fanns det ingen kopiator till min bokhylla. Omslag och illustrationer tycker jag är ett måste ur presentationssynpunkt.

Iofs kan man ju skita fullständigt i dem som inte har dator, de som inte har skrivare och inte internet. Det är ju upp till en själv. hittills har jag laddat ner 0 online rollspel, 0 onlinefanzin 0 onlineäventyr och inte planerar jag att göra det någonsin heller. Jag är bara en person, men jag är personen på andra sidan ITklyftan som kommer envisas med att fisa i onlinepenochpappersrollspelens allmäna riktning.

Bitterhetsmode off.

:)))

Daniel "Warduke" Schenström
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Jag föredrar PDFer i A4 format som går att skriva ut både enelsidigt och dubbelsidigt...
Ofta händer det att man bara kan skriva ut massiva mängder papper i skolan, i datorsalen, om man är i min ålder, och om man då skall mata in pappret igen för att skriva ut dubbelsidigt finns det en stor risk att någon annan får SLP på baksidan till sin franskauppsats...
:(
A5 tycker jag inte om, för sidorna är för små. Man måste bläddra mer, ha mindre bilder, och bunten blir tjockare...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
I de fall jag skriver ut ett rollspel (vilket bara sker om jag verkligen gillar det) försöker jag skriva ut dubbelsidigt, helt enkelt för att spara papper (ja, jag är en snål jävel). jag säger "försöker" eftersom jag på sista tiden haft problem med en skrivare som tuggat sönder papprena lite då och då, varför dubbelsidiga utskrifter inte alltid varit den mest ekonomiska lösningen.

När det kommer till sammanfogning föredrar jag att limma ihop papprena, för det blir lätt att använda (till skillnad från lösbladssystem) och påminner om en riktig bok. Häftning ser jag knappast som något alternativ, pappersbuntarna brukar vara allt för tjocka för att det ska ge något bra resultat, och för övrigt har häftklamrar en tendens att lossna. Ett tänkbart alternativ är då att slå hål på papprena och sätta in dem i en pärm.

Framsidor kan vara roliga att ha, men själv föredrar jag ett minimum av grafiska element i övrigt. Det är ju ganska enkelt att välja bort en framsida men grafiska element som är inkorporerade i texten är svårare att bli av med (åtminstone om dokumentet är i pdf-format), och eftersom det går åt en massa bläck för att skriva ut dem räds jag dokument med allt för mycket grafik (sa jag att jag var snål?). Därför får du gärna begränsa de grafiska elementen till vad som är absolut nödvändigt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ytterst inskränkt inlägg!

Nämen Schenström! Okej, jag känner inte dig, men det intryck jag fått av dig här på forumet är att du en förnuftig herre med högst vettiga och intressanta åsikter, så nu chockar du mig!

(Även om jag innerst inne tolkar ditt inlägg som ett halvkomiskt utbrott som inte bör tas alltför bokstavligt. Dessutom skriver du ju klart och tydligt att det här är dina egna åsikter, och dessa skall du förstås kunna ha utan att jag ska bry mig, men jag måste ändå protestera utav principiella orsaker *flin*)

Grejen är att det här påminner om den diskussion som just nu förs om serier, -ett medium som också ligger mig mycket varmt om hjärtat. Några menar -som du- att datorer ska dra åt helvete, att serier skall tryckas på papper och levereras i färdighäftade magasin, för om de inte gör det är de inte serier, utan bara skrot och skräp och smörja. -Att datorpublicerarna gärna ser till att användarna skall kunna skriva ut serierna själva, det är ett alternativ de föraktfullt spottar i ansiktet. Argumenten är inte sällan de du just har nämnt: Dålig papperskvalitet, omständigt för läsaren, och undermåligt "tryck".

Detta är åsikter som stör mig, för de inskränker kreatörens möjligheter att nå sin publik. -Och jag står ALLTID på kreatörens sida, för utan henne blir ju inget gjort överhuvudtaget, eller hur? Att säga "jag tänker inte titta på ditt rollspel förrän du tryckt det och distributerat det som färdigt häfte" är att lägga en väldig massa ansvar på kreatören, för att inte tala om ett ekonomiskt risktagande.

Daniel fortsätter sitt argumenterande såhär:
"Iofs kan man ju skita fullständigt i dem som inte har dator, de som inte har skrivare och inte internet."

Alla som är här på forumet har ju bevisligen tillgång till en dator och internet, så där har vi två tredjedelar av problemet avklarat. Det finns förstås andra rollspelare än oss på forumet, men det finns ju inget som säger att kreatören inte kan nå dem på annat sätt. Skrivare finns att tillgå på bibliotek och liknande. Kostnaden för att skriva ut ett dokument lär inte vara mer än det skulle ha kostat att köpa ett dito som tryckts och distributerats av kreatören, så jag måste faktiskt avfärda dina argument som tämligen ogenomtänkta...

Framförallt är de här åsikterna farliga, för att de tvingar kreatörerna att göra projekt som de är redo att lägga ner en massa energi på för att trycka och försöka sälja. Några menar att det är helt i sin ordning, är inte kreatören redo för det så tror han ju inte ens själv på sina idéer. Detta är ännu mer korkat. Det finns nämligen MASSOR av projekt som kreatören vill starta, men inte till fullo genomföra. -Kanske har han bara en regel på ett häftigt stridssystem, kanske har han bara hittat på två olika religioner för ett reptilfolk, osv... Måste han hitta på tillräckligt mycket material för att kunna sälja det, innan någon är beredd att titta på det? Då har vi redan hamnat inne i det allra mest utsiktslösa mardrömsscenario utav konsumtionssamhället, och dit vill inte jag hamna överhuvudtaget...

Stöd digital publikation! För det är publikation på kreatörens villkor, och kreatören har alltid, ALLTID rätt!

*okej mamma, jag ska ta mina tabletter nu*
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Okej, nu har jag lyssnat på er....

Håller med om att Kult är snyggt. Dessutom effektfullt med den röda färgen.

Det finns många exempel på bra layout. Själv värdesätter jag bildmaterialet (förutsatt att text är OK) för hur pass bra det representerar rollspelet. Layouten i övrigt ger också en bild av spelets natur.

Några exempel.

Star Trek: NTG - en färgkarta och layout över hela boken som stämmer in med de färger som alla känner igen från serien. Kul bilder och mycket skarpa färger.

Metabarons - färg (åter igen). Något tråkig med två kolumner rakt igenom. Största behållningen är Gimenez och Moebius bilder. Slår allt annat. Boken är dessutom större än det normala "A4-formatet".

White Wolf - har lyckats bra med sitt svartvita koncept i sina spel (undantaget Changeling). Jag tänker då främst på Vampire 2nd, Wraith, Hunter och nya Exalted. Använder sig av inramningar med svart och grått för att framhäva textstycken. Olika bildstilar som väl återspeglar spelens känsla. Inte då minst i Hunter och Exalted.

Färg i spelen är något jag värdesätter högt också och här bör kanske de svenska skaparna ta efter.

Jag har inget emot att sätta in sidorna i en pärm med plastfickor. Min lätt begagnade Neotech 2 har sedan en tid tillbaka detta format.



/Patrik

"Die gemüse sind gestorben und die sahne sind so schalk." - Caramba
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Okej, nu har jag lyssnat på er....

Måste slå ett slag för Viking. Det rollspelet har de allra mest stämningsfyllda men samtidigt informativa rollspelsillustrationerna jag sett. Den övriga layouten är praktisk, men tråkig.

I övrigt kan jag säga att jag helst läser rollspelen på dator, och skriver ut dem på ställen där jag _inte_ betalar för bläck och papper. Sedan brukar de tyvärr bli hyllvärmare.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Vad gör jag inte för att se till att folk inte har en förutfattad mening om mig. Tills de kommer hem till mig, tittar runt, undrar varför jag fortfarande leker med dock..action figurer, konstaterar att jag sett till att TSR har haft det fett genom åren och att jag har problem med att städa och möblera.

Svårigheten i inläggen är att istället för att svära och förolämpa folk som jag skulle gjort i samtal med riktiga personer så försöker jag använda humor, sarkasm och så, och det kan kanske vara svårt att se var jag menar allvar och när jag skämtar men men...

Jag tar och börjar med serier. Jag tillhör dem som föredrar serier på papper och som undviker dem med flit på nätet av olika anledningar och det är inte att datorer kan flyga och fara.

Det är dock att serier på internet så gott som aldrig utnyttjar mediet till att göra något nytt utan det är pappersserier men nu i ett medium där det tar tid för hela bilden att komma fram, där mediet bestämmer hur konsumenten uppfattar det genom olikheter i upplösning med mera där man får dra omkring sidebars för att se hela alltet och därför inte får se den som skaparen menade att den skulle ses, där mediet begränsar av vissas intolerans, som min, att titta på en skärm en längre tid. Serier på internet får inte samma flöde som i en tidning där man snabbt nog kan blicka till nästa ruta istället för att klicka vidare eller dra vidare. Internet innebär också att istället för att stöda kreatören stöder du hans webbhotell och ISP. Det det innebär för mig att serierna ligger på internet istället för att ha tryckts innebär en så stor diskomfort att jag inte vill utsätta mig för det. Och som du säkert vet så är väldigt många av internetserierna inte optimerade för utskrift utan bara en käck gif fil eller liknande som man kan hoppas få plats på en sida. De enda serier på internet jag tolererar är den typen som McCloud inte definierar som serier per se. "Cartoons."

Hur tryck, som kan distribueras för hand eller post till stammar i Sahara, skulle vara ett hinder jämfört med att föra en dator med uppkoppling dit förbryllar mig.

Jag är själv kreatör, jag skriver artiklar, tecknar, målar, skulpterar och en del annat. Men jag är inte bara skapare, jag är också konsument och precis som jag förväntar mig mat i min matbutik förväntar jag mig serier i seriebutiker. Jag ser inget tvång i att nå en viss publik eller så. Jag skapar för att det är kul för mig själv framför allt. Jag är också av den uppfattningen att om man tror på en sak, om man tror på att det finns en publik så kan man väl göra något kännbart av det. Jag ser internetpublicering som lika inskränkt som du ser mina åsikter. Om man publicerar i flera medier visst. Men hur många läser hellre serierna på internet än i en tidning?

Nej alla på forumet behöver inte ha tillgång till dator, det går med tv-spel också men internet har jag i alla fall, och generösa vänner. Och du har löst delar av problemet för de redan priviligierade. Fantastiskt. Hur kan vi fortsätta förbättra för dem som redan har? En spenderingsfond för alla över en viss medelinkomst?

Och när det gäller skrivare har jag ett par val, men jag tänker inte slösa någons skrivarbläck eller betala för tryckning av en produkt jag inte redan känner till. Och finns det något format jag verkligen ogillar är det pdf som man konstant får zooma in och ut och dra omkring så om jag inte måste kollar jag inte genom sådant får att kolla om det skulle vara värt tiden och pengarna. Då köper jag hellre något av någon som publicerat något jag kan bläddra genom, för att det är så oändligt mycket enklare och jag har inte den minsta lust att anstränga mig om jag inte behöver.

När det gäller kostnaden så skulle D&D 3rd edition bara kostat mig sisådär 3000 att kopiera här i stan, då är ju WotCs pris på 200 hutlöst i jämförelse...eller det var visst billigare...

När det gäller det sista du skriver. Ingen tvingar någon att göra något kreativt och sen lägga ner energi på det. Det är upp till en själv. Jag tvingar ingen, jag talar bara om att jag vill att kreatören ska nå mig istället för att jag ska nå denne. Och om kreatören inte är villig att ta det steget får han nöja sig med att slippa mig som konsument vilket en del här på forumet skulle tycka är att föredra. Hur som helst tycker jag det jag tycker och även om jag dämpar min retorik ner till en för forumet lämplig nivå så tänker jag tala om mina åsikter till dess jag eventuellt stängs av. Det är alltså mina åsikter, ingen order, ni får göra som ni vill, det rör mig inte i ryggen, men ber ni om åsikter öppet och jag finner ämnet av intresse så lär jag kommentera det.

Jag håller med om att den som är kreativ ofta har så mycket ideer att det fullkomligt sprutar ur öronen på en ibland. Min säng är för tillfället full av anteckningsböcker om olika saker så att jag ska kunna anteckna om inspirationen kommer sent på natten. Och inte behöver jag expandera dem till säljbart skick. Jag kan kommunicera dem gratis i Codex, Runan, något seriefanzin, tidningars insändarsidor, i brev till mina vänner, i diskussioner med kollegor och okända. Och jag känner inte för att lägga ner några år på att lägga upp dem på internet heller. Jag behåller dem till den dag jag finner en plats där de passar och där de kan nå den målgruppen jag bestämt mig för.

Internets begränsningar till trots tycker jag inte att det är dåligt, men den stora fördelen med den ser jag i möjligheten att i antingen ord eller rörliga bilder kommunicera ideer. Inte i statiska bilder och inte i nätt förpackade filer som man behöver göra mer än klicka på för att det ska bli något.

Och vi är redan i ett konsumtionssamhälle. Vänj dig, eller ta på dig skidmasken och hälsa på WTO.

Piller?

these blue and yellow purple pills? :)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Omslag och illustrationer tycker jag är ett måste ur presentationssynpunkt.

Naturligtvis, alla köper väl rollspelen för att titta på bilderna? All den där texten folk envisas att ha med är bara ett pretentiöst sätt att balansera layouten. :gremwink:

Jag är bara en person, men jag är personen på andra sidan ITklyftan som kommer envisas med att fisa i onlinepenochpappersrollspelens allmäna riktning.

Det är ju synd om dig att du missar den rikedom av bra gratisgrunkor som finns på nätet. Ännu mer synd om du ser denna förlust som något att vara stolt över...

nåja, to each his own :)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Hi hi, nu fick vi ju till en riktigt intressant diskussion!

Vi börjar med att konstatera att jag mycket väl förstod din humoristiska ton i insändaren innan, och svarade med en med samma mått av sarkasm. Kul att vi genom det kunnat beröra så många intressanta ämnen!

Jag förmodar att du har läst Scott McClouds Reinventing comics, och är väl förtrogen med den debatt som den har gett upphov till. För andra läsare rekommenderar jag sidan <a href="http://www.scottmccloud.com/">www.scottmccloud.com</a>, där det både finns länkar till debatten jag nämnde ovan som ett bra urval av serier på nätet. De flesta av dessa (inte minst Scotts egna verk) lyckas berätta historier på ett sätt som inte pappersserier förmår. Det betyder förstås inte att nätserier skulle vara "bättre" än pappersditon, men nog är det intressant att se vad ett nytt medium kan betyda för en berättarteknik?

Ett par av argumenten i din kritik mot nätserier (dålig översikt, jobbigt att läsa på skärm, tar för lång tid) ser jag som barnsjukdomar. Med tiden kommer man ha lärt sig komma undan dessa, även om det förstås betyder att de med snabbast anslutning alltid kommer att vara gynnade på övrigas bekostnad. Där står jag på din sida. Förhoppningsvis blir skillnaderna i framtiden försumbara. Åtminstone skall lägstanivån hållas så hög den bara kan.

"Hur tryck, som kan distribueras för hand eller post till stammar i Sahara, skulle vara ett hinder jämfört med att föra en dator med uppkoppling dit förbryllar mig.

Det är ganska krångligt att trycka och distribuera ett dokument. Genom hela ditt inlägg löper tanken om att internetpublikation är något förskräckligt konstigt som tar en massa tid att klara av. Så är det ju inte. Varenda idiot har ju en egen hemsida idag, men hur många har en egenproducerad trycksak? Att länka ett pdf-dokument till sin hemsida är barnsligt enkelt, och när du väl gjort det behöver du inte administrera ett jota för att en läsare skall kunna ta del av ditt verk. Dessutom; en trycksak finns det bara så många av som du har valt att trycka upp. En internetpublikation kan laddas om och om igen.

"Men hur många läser hellre serierna på internet än i en tidning?"

Kanske de som faktiskt inte HAR några serier i sina seriebutiker? Från någon som säger "Hur kan vi fortsätta förbättra för dem som redan har? En spenderingsfond för alla över en viss medelinkomst?" (vilket för övrigt var lysande skrivet *ler*) borde det väl inte vara för mycket begärt att en tanke också ägnas åt människor i glesbygden?

-Alla har inte ett Alvglans eller ett Staffars Serier på några tunnelbanestationers avstånd. Några av mina kompisar i Strängnäs har bara "kioskserier" att tillgå. De kan förstås åka in till stan och leta, men det är väl lite väl jobbigt för att få tag i en serie? Med internet har de fått smak för många nya serietecknare, varav många är små undergroundtecknare som inte ens alla stockholmare känner till. På WonderfulComics lyckas svenska (bland annat) serietecknare nå en bred engelsktalande publik, och då pratar jag inte om Pirinen och Max Anderson, utan om typ Li Österberg! Hur skulle hon kunna nå amerikaner utan internet? Svenska är ett litet bortglömt språk, men det kostar egentligen inget extra att publicera sina verk i nya översättningar i ett digitalt medium...

Och när det gäller skrivare har jag ett par val, men jag tänker inte slösa någons skrivarbläck eller betala för tryckning av en produkt jag inte redan känner till. Och finns det något format jag verkligen ogillar är det pdf som man konstant får zooma in och ut och dra omkring så om jag inte måste kollar jag inte genom sådant får att kolla om det skulle vara värt tiden och pengarna.

Om du bara lär dig använda pdf-formatet, (du skall titta på sidorna blad för blad i läget anpassat för detta, inte "zooma in och ut och dra omkring" ;-D) så kommer du på ett mycket smidigt sett kunna läsa igenom hela dokumentet innan du bestämmer dig för att skriva ut det. Dessutom kan du bläddra i det tills fingrarna ramlar av. Får du verkligen låna hem ett tryckt exemplar av någons hemsnickrade rollspel, läsa igenom det fyra gånger och skriva av en prislista för personligt bruk innan du lämnar tillbaka det till honom och säga "nä, det här betalar jag inte för"?

Nä du, här kommer du ingen vart med din stofilpropaganda! Det är ju just på den här punkten som de digitala medierna är som bäst.

"När det gäller kostnaden så skulle D&D 3rd edition bara kostat mig sisådär 3000 att kopiera här i stan, då är ju WotCs pris på 200 hutlöst i jämförelse...eller det var visst billigare..." Ååh, du vet ju att jag måste kommentera det här!? :^P

Hur många egenproducerade rollspel är verkligen lika omfattande som D&D? Om du skriver ett; då kanske du skulle försöka få det publicerat på kommersiell väg? Då har vi direkt hamnat i ett område vi inte diskuterar här, så låt oss stanna vid ämnet... Det nästa du säger är intressantare:

"jag talar bara om att jag vill att kreatören ska nå mig istället för att jag ska nå denne."

Är det inte bara en tidsfråga innan kreatören faktiskt kommer "nå" dig över nätet, istället för att invänta ditt intiativ? Titta bara på det här forumet; folk suger ju verkligen tag i en, inte behöver jag leta efter dem? Dessutom känns den här åsikten konstig, när man sätter den i perspektiv med vad du säger därnäst:

"Jag kan kommunicera dem [idéerna] gratis i Codex, Runan, något seriefanzin, tidningars insändarsidor, i brev till mina vänner, i diskussioner med kollegor och okända. Och jag känner inte för att lägga ner några år på att lägga upp dem på internet heller. Jag behåller dem till den dag jag finner en plats där de passar (...)"

Då är det alltså publiken som måste komma till kreatören? Du måste rätta dig efter vad redaktionen på Runan och andra fanzin vill trycka, eller vad dina kollegor och okända vill höra på? På ett digitalt medium är det blotta faktumet att du, ingen annan, tycker något är värt att säga, som gör att andra (vilka som helst, även de som inte läser runan eller är kompis med dig) kan få ta del av det.

Och jag bara vägrar acceptera att vi lever i ett konsumptionssamhälle! ;-) Vi ska bannemig skapa ett kreationssamhälle, här och nu, på forumet!

Jag är övertygad om att internet är ett kraftigt instrument. Om det används av personer som förmår utnyttja dess unika fördelar; då kommer det revolutionera också andra medier. Inte bara användas till ljud och rörlig bild, utan framförallt betyda distributionsfördelar för det tryckta ordet. Det är så jag vill ha det, och jag kommer göra mitt allra bästa för att övertyga dig om det, var så säker!

/Rising
"Another day, another mind-boggling adventure" Calvin & Hobbes"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Jag har inte läst Reinventing Comics, bara Understanding Comics. Den ligger på min saker att köpa och inte ladda ner-listan. Muha! Men jag köper mest pågående serier så det är lätt att glömma bort att köpa dem. Jag är rädd att han kommer med än mer underbara ideer och jag har inte hunnit utforska allt i den första boken än. Jag håller på med en artikel om spelledande som kommer använda en eller på av de saker han belyst. Jag tänker dock ta en tvivlande inställning tills jag läst den angående hur seriemediet kan dra nytta av internet (till skillnad från datorer som hittills gjort under för färgläggningen). Rörliga bilders utveckling. Men statiska? Kanske en annan form av struktur, enligt principen för vägval som han demonstrerar på sidorna med mannen som åker ifrån en kvinna i sin bil. Men jag leker posterpojke för skeptisism och ringer Alvglans imorrn.

Det må vara barnsjukdomar, men då väntar jag till dess det vuxit upp. Förhoppningsvis tar det inte lika lång tid som från den första serien till dagens serier. (Scott MCC's seriedefinition alltså.) Om datautvecklingen klingar av och datorer anammar en viss standard i speciellt skärmupplösning så har man löst åtminstone ett av problemen. Men just i dazgsläget känns det inte som det är så dataindustrin fungerar.

Krångligt att trycka och distribuera. En vandring till kommunen och en till posten är vad det tar för mig att få det kirrat. Om du sitter där uppe på ISS då kan det ju bli krångligt förstås.

Ja, jag tycker att scanna, formattera och ladda upp är krångligare än lämna in. Och inte behöver jag administrera något för läsarna heller. Posten bär verket till dem. Där antalet tryckta ex är begränsningen för trycksaker är antalet som har internettillgång begränsningen för internetpublikation. Och om du vill påstå att fler har tillgång till internet än papper så ska jag skicka Eminem efter dig för att ta ifrån dig de där pillren.

Jag tror jag var lite oklar i hellre läsa-strofen.

Hur många tycker att det är bekvämare att läsa serier via skärm än via papper? Om man inte har annat än en mack eller dylikt så kan man använda sitt kära internet till att läsa om serier, och kolla på något urval. Men ta och läs Cerebus via skärm, vet jag så ska jag springa iväg och köpa aktier i ögondroppsföretagen. (Det är sent vilket förklarar all denna humor. Vanligtvis är jag stel och torr som en aristokratisk engelskman.) Den tanke jag brukar ägna åt glesbygden är...nej, någon måtta på elakheterna får det vara, och dessutom är jag stor fan av naturen och den tenderar att finnas i större utsträckning i glesbygd än i städerna.

Den här saken telefon kan ju med fördel användas för att beställa de stora tidningskatalogerna. Den kan till och med användas för att få numren till dem. Eller så kan man läsa de där ypperliga artiklarna om serier som någon gudabenådad författare skrivit som innehåller adresser, telefon och webadress.

Hur Li ska nå amerikanerna? Du gör det för enkelt för mig :))) Därför struntar jag i betet dammit och svarar seriöst.

Är det ett behov att nå amerikaner? Ett måste? Nödvändigt? Det finns massa undergroundtidningar som tar in vilket skräp som helst. I och för sig kan man inte alltid få tag på de utgivarna via internet men brev och telefon fungerar dit också.

Angående pdf så har alla pdfdokument jag tittat på förutom det på Collector's Point varit så små att jag inte kunnat läsa texten eller så stor att jag måste flytta omkring det. Jämfört med word så kan jag inte se någon fördel annat än ur layoutsynpunkt eftersom Acrobat Whatever är gjort för just layout.

Du ska veta att det finns folk som faktiskt köper hemmasnickrade men tryckta spel för att ge mig och andra som skickar dem till mig. Där fick du, men det kunde du ju knappast känna till. (Är jag deras bitch nu?) (Med stor ursäkt till alla som tycker att bitch är kränkande.)

Men jag förstår vad din poäng var. Jag tänkte mig snarare bläddrande på konvent samtidigt som någon stackare sitter där och förklarar hur förträffligt det är, eller i butik när man köper riktiga rollspel. (Det vill säga kommersiella tryckta saker som folk trott och kämpat för tillräckligt för att satsa på och inte fega långsamt framåt.) Hmm. Känns som Krille snart kommer och flåsar mig ondskefullt i nacken för det jag skriver här.

Hur många hemmabyggen som är lika omfattane som D&D vet jag inte. Poängen är i alla fall att de spel jag har håller rätt lågt pris. Man måste ju ändå jämföra skillnaden i pris med att utgå från samma sidantal om än inte omfång. En svartvit jämförelse är vänligare så jag tar en sån också. 200 sidor kostar mig 200 att kopiera här. En kommersiell produkt av samma omfång kostar runt detsamma med den ökade bonusen att du troligtvis får tjockare omslag, i färg, färdiglimmat eller häftat och allt.

Stofilpropaganda. Ah, jag älskar att känna mig gammal. Att luta sig tillbaks i gungstolen på verandan och njuta av att bara sitta.

Jag har inte riktigt uppfattat det som att någon suger tag i mig och om nån skulle få för sig det så tänker jag varna er att jag smakar illa och är senig. Så det så. Istället uppfattar jag det som att man antingen kan få folk att reagera på det man säger, men inte begära av en om man inte är hr Sundelin, Ström, Rosenius och de andra etablerade skaparna.

Och jag hade mer problem med att hitta hit än sig hitta ett rollspel i butik. Och eftersom så få rollspelare söker sig hit så tycker jag inte heller det är någon indikation.

Sent, måste sova, men finner inte den rätta formuleringen riktigt. MMM, mera "mushrooms".

Om huruvida det är konsumenten som kommer till kreatören eller tvärtom är ju olika för de fall jag tog upp, klantigt gjort av mig. Men jag menar att tillgängligheten är större i en tidng eller fanzine för att den inte kräver en dator, el osv för att nås utan ligger och väntar på en. I tidningarnas fall kan man nog säga att konsumenterna måste söka upp den. Om man inte är Codex och samdistribueras och skänks bort en massa.

Även digitala mediabegränsar ditt uttryck. Jag kan ju göra ett eget fanzine på papper precis som du kan göra ett eget alster och lägga upp på Internet. Men där du troligtvis måste lyda din ISPs regler för vad de tolererar behöver ett pappersfanzine bara följa lagen. Borde, inte behöver kanske.

Och vi är både konsument och kreationssamhälle. Även om de flesta tror det så replikeras inte allt omkring oss som inte är konst fram av Starfleet teknik från framtiden.

Definitionen av kultur antar jag att du vet vad det är; Allt av människor skapat.

Övertyga mig? Jag ska ladda upp en sten i pdfform som du kan övertyga. Det blir garanterat lättare. Jag anser också att internet är fantastiskt som bärare av information. Om det är just det tryckta ordet därom tvistar de som funderar om ordets funktion och mening i ett samhälle som använder så mycket ikoner i sin dataanvändning. Ska vi ta en tidsmaskin och kolla? Om bara fanskapet startar.

Saken är den att till slut kommer internet vinna som distributionskanal för all media tror jag och att den digitala formen en dag kommer överträffa eller vara jämbördig med taktila objekt. Men det är ett tag till de papperstunna bärbara internetdatorerna är här. Men då behöver man inte pdf heller, bara html, eller vad standarden då blir.

Hah! Det slutet trodde du inte skulle komma va?

"Nothing here smells like you do" -Kort citat från låten i bakgrunen.

Daniel "Warduke" Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja när det gäller en del saker så går jag efter form och yttre före substans. Det motsatta könet är ett utmärkt exempel. Rollspelsäventyr det mest relevanta i sammanhanget.

En bild säger mer än tusen ord så jag antar att de gör dig en tjänst i printerkostnad genom att ha dem med :)

Att jag missar en massa bra gratisgrunkor...Jag missar redan en massa bra saker, gratis eller ej. Med min begränsade livstid tänker jag inte hänga framför datorn i onödan. Och jag ser det inte som något jag är stolt över, bara något jag står för. Ungefär som det faktum att jag föredrar riktiga NIKEtröjor framför falska (Oooh vilket lågt och orättvist slag.) Jag menade som jag föredrar AD&D framför DoD.

Jag ser det snarare som en potentiell förlust för oss som inte har datorer eller vill trilskas med självkopiering.

(Får jag sova nu...?)

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Okej, först en varning om Reinventing Comics; till skillnad från hans första verk är det här inte ett teoretiskt verk om seriekonsten. Reinventing... är istället ett enda debattinlägg om på vilka punkter serier som medium behöver utvecklas för att överleva. Dessvärre (för din del, befarar jag) ser Scott datorer och digitalisering som lösningen på de flesta av de problem serier behöver möta. Faktum är att halva boken helt och hållet är tillägnad datorer och internet, så jag är rädd att du kommer bli grymt besviken. Läs igenom före, det är mitt råd. Bor du någonstans runt Stockholmstrakten skulle du kunna få låna den av mig.

"Krångligt att trycka och distribuera. En vandring till kommunen och en till posten är vad det tar för mig att få det kirrat."

Njae, du måste ju först ha några att skicka till, no? Och förresten, jag oroar mig för hur du arbetar, egentligen... Du skriver såhär:

"Ja, jag tycker att scanna, formattera och ladda upp är krångligare än lämna in."

Alltså; du gör inte själva produkten på en dator? För har du gjort det behöver du ju inte scanna, då HAR du ju redan ett digitalt orginal att exportera en pdf ifrån! Vi utgår från att du har hela dokumentet på din dator: Då har du alltså *skriva ut+lämna in* å ena sidan (den analoga) och *exportera+publicera* å den andra (den digitala). Klart att alternativ två går snabbare och är lättare. Du behöver inte ens lämna kontorsstolen!

Du fortsätter:
"Hur många tycker att det är bekvämare att läsa serier via skärm än via papper?" Och nämner Dave Sims Cerebus. Den serien är ju gjord för att läsas på papper! Naturligtvis ska så förbli! (Ja, någon måtta på datorerna får det faktiskt vara!) Men en serie som Damien5:s When I am King, den skulle vara bra krånglig att läsa på pappersremsor, för den är gjord att läsas på monitor. Så det är bara en fråga om att hitta rätt i mediet.

Kom ihåg att under filmens barndom placerade man bara en kamera rätt upp och ner (bildligt talat, *fniss*) och så spelade man upp teaterföreställningar framför den, som de var vana vid. Steg för steg går evolutionen!

Och hallå! När jag pratar om att använda internet för att få tag på små undergroundverk menar jag ju inte bara det uppenbara "att få läsa dem", då är det ju tillochmed enklare att beställa serierna, som du så riktigt påpekar. Men i glesbygden har man ingen alvglansbroschyr ens. Man vet inte var man skall gå. Man vet inte vad som finns, och man har inte ens någon Bild&Bubbla som kan guida en. Men man kan skriva in "serier" i sin sökmotor. Och förr eller senare kommer man till någon glad entusiast/grossist/fanzinesskapare. Sedan kan han/hon ta fram telefonen och börja beställa! Internet kortar avstånden, och breddar utbudet, även för glesbygdsbor.

"Är det ett behov att nå amerikaner?"

Haa ha! Nä, jösses, vad dumt det blir ibland, va!? Man har ju snarare ett behov av att slippa de dumskallarna! - hi hi!

Du fortsätter med att säga att du inte kan läsa pdf-dokument, vilket får mig att misstänka att du sitter med en liten monitor. Okej, kan du inte läsa det, så kan du inte läsa det, och då har du ju rätt i din pdf-kritik, men nu undrar jag; är det dyrare för dig att skriva ut ett dokument än att köpa ett dokument som någon annan har kopierat ut åt dig? Upplever du det som smidigare? Och du; mejlar man rollspelskonstruktören och ber om att få pdf-klabbet som en wordfil istället, kan han faktiskt (oddsen är, antar jag (men jag är iofs en hopplös optimist) ganska goda) bistå med den servicen. Då får du ju bläddra som du vill, i all fall! Han kanske inser att det finns fler som har samma problem som du? (du har åtminstone övertygat mig. Mitt rollspel ska gå att läsa i NOTEPAD, dammit!)

"Och jag hade mer problem med att hitta hit än sig hitta ett rollspel i butik."

-Sant. Men det är också enklare för en kreatör att publicera sitt verk och göra reklam för det här (med omedelbar respons å allt) än det är för honom att göra sig ett namn i butiken du nämnde...

Kan inte ett rollspel förresten få vara både ett digitalt verk och ett tryckt, med bådas fördelar? Man låter spelet börja som ett digitalt dokument (enkelt att redigera, billigt, smidigt) och låter det övergå till ett tryckt (och jag menar tryckt! CMYK! Är det bara en pdf man arbetat med, så är det sista steget nemas problemas (nästan, om ett proffs gjort pdf-en iaf)) för att få fördelarna: Mysigare att bläddra i, bättre papper, bättre tryck, omslag i hårdare papper osv... Vad säger du omderå?

Annars håller jag med dig i ditt framtidssiande och -eh- övrigt babbel (oförskämt uttryck, men jag menar dina tankegångar i stort)

/Rising

"Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."

"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."

"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"

"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"

"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."

"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."

"Sl: Det kan säkert ta ett tag."

"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Ytterst inskränkt inlägg!

Hej!

Det känns som att alla dina argument är skrivna ur konsumentens synvinkel. Stackars konsumenten, som måste läsa en lågupplöst nätserie som tar timmar att ladda upp. Stackars konsumenten som inte kan ladda ned pdf-rollspelet eftersom han inte har internet.

Men låt oss se det hela ur *skaparens* perspektiv. Skaparen har inte alltid pengar eller möjlighet att skapa en tryckt utgåva av sin skapelse, och om han gör det är den ändå inte benägen att nå särskilt många människor. Skulle skaparen, för konsumentens skull, välja att *inte* publicera sin serie eller sitt rollspel på internet skulle han kanske inte ha möjlighet att publicera den/det alls, och för de stackars konsumenter som inte har internet skulle detta varken göra till eller från.

*därför* är internet ett underbart medel för publikation, för att det tillåter folk att publicera sina skapelser utan de finansiella uppoffringar som krävs för andra former av publikation.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Flåsar ondskefullt i nacken

"Jag tänkte mig snarare bläddrande på konvent samtidigt som någon stackare sitter där och förklarar hur förträffligt det är, eller i butik när man köper riktiga rollspel. (Det vill säga kommersiella tryckta saker som folk trott och kämpat för tillräckligt för att satsa på och inte fega långsamt framåt.) Hmm. Känns som Krille snart kommer och flåsar mig ondskefullt i nacken för det jag skriver här."

Japp. Här kommer flåset!

Det finns nämligen en stor sak som hindrar även den mest ambitiösa producent från att sprida sina alster: pengar. Eller snarare avsaknad av dem.

Även kommuner tar ut pengar för att man ska få låna deras kopiator, och i alla fall Skövde Kommun är inte särskilt pigga på att stödja rollspelsskapande. Svenil Games lär ha lyckats fixa trycket genom att låta folk som går grafisk utbildning på någon skola ordna det som en del av undervisningen - när jag försökte med samma grej så blev det stopp.

Återstår två alternativ: vara rik och betala en ohemult massa pengar till kommun eller Allkopia, eller vara fattig och sprida det som PDF. Eller så kan man snylta på någon glad kompis som har möjligheten att kopiera och är villig att göra det, men inte heller detta är en allmänt tillgänglig resurs.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top