Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Also, det här är bland de bästa Tolkien-illustrationer som någonsin gjorts. De hade kunnat vara diegetiska bilder från Aragorns tid som kung i Gondor:

View attachment 14901

View attachment 14902View attachment 14903View attachment 14904View attachment 14905View attachment 14906View attachment 14907View attachment 14909View attachment 14910
Ja, genuint bra, vilket ändå hör till ovanligheterna för AI.

Ännu bättre för att medeltida Bysans är en ett rätt vettigt jämförelseobjekt för Gondor, kanske det bästa.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,471
Location
Stockholm
Midjourney

The battle is over, but The Fae Machines are still spewing their magic through the Old Enchanted Forest. It is a sad spring morning that will soon be forgotten, a tragedy among tragedies, shot with a Hasselblad X1D --ar 3:2 --style raw
IMG_2937.png

The battle is over, but The Fae Machines are still spewing their magic through the Old Enchanted Forest. It is a sad spring morning that will soon be forgotten, a tragedy among tragedies, shot with a disposable camera --ar 3:2 --style raw

IMG_2936.png

The battle is over, but The FaeTech Machines are still spewing their magic through the empty Old Forrest. It is a sad spring morning that will soon be forgotten, a tragedy among tragedies, shot with a Hasselblad X1D --ar 3:2 --style raw
IMG_2938.png

The battle is over, but The Fae Machines are still spewing their magic through the Old Enchanted Forest. It is a sad spring morning that will soon be forgotten, a tragedy among tragedies, in the style of 1990s hand-drawn fantasy illustrations --ar 3:2 --style raw
IMG_2939.png
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Peppar konceptbilder för en Vindsjäl-kampanj inspirerad av Final Fantasy X. Ska pula lite med bilderna senare och göra dem lite bättre, men tycker de träffade känslan rätt bra. Helt omöjligt att få rätt klädsel dock.

Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(6).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(5).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(4).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(3).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(2).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0(1).jpg
Leonardo_Diffusion_XL_Three_people_one_soldier_one_acrobat_and_0.jpg
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
fler bilder till min Vampire-modul, men med det måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan långt tillbaka photoshoppat mina Vampire-bilder för att se gryninga ut, något som egentligen började med en 60-tals-kampanj där det var perfekt för att få till en retro stämning. Jag har fortsatt med det sedan jag började använda AI-bilder, mest av gammal vana, men också för att jag tyckte det såg snyggt ut. Men nu vet jag inte, vad tycker ni? Behålla filtret eller inte?

13808-1127309067-a beautiful pale female egyptian vampire examining a wall of hieroglyphs ((at...pngAkhu5.png
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
vad använder du för filter?
fler bilder till min Vampire-modul, men med det måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan långt tillbaka photoshoppat mina Vampire-bilder för att se gryninga ut, något som egentligen började med en 60-tals-kampanj där det var perfekt för att få till en retro stämning. Jag har fortsatt med det sedan jag började använda AI-bilder, mest av gammal vana, men också för att jag tyckte det såg snyggt ut. Men nu vet jag inte, vad tycker ni? Behålla filtret eller inte?

View attachment 14952View attachment 14951
Vad kör du för filter? Lite petigt också vilken upplösning och storlek som man skall ha bilden i. Bifogar en med lite mindre noise/brus. Körde Filter>Noise>add noise - Uniform 5,8%n0u3vq1c copy.jpg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
fler bilder till min Vampire-modul, men med det måste jag ställa en fråga.

Jag har sedan långt tillbaka photoshoppat mina Vampire-bilder för att se gryninga ut, något som egentligen började med en 60-tals-kampanj där det var perfekt för att få till en retro stämning. Jag har fortsatt med det sedan jag började använda AI-bilder, mest av gammal vana, men också för att jag tyckte det såg snyggt ut. Men nu vet jag inte, vad tycker ni? Behålla filtret eller inte?
Om du ska få till en retrostämning borde du köra färg- och kontrastkorrigering också. Har du Photoshop eller Affinity Photo så kan du enkelt spara detta och göra två extra klick. Jag får inte 60-talsretro av någonting som har modern (och "filmdramatisk") färgsättning. Technicolor ligger närmare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
vad använder du för filter?

Vad kör du för filter? Lite petigt också vilken upplösning och storlek som man skall ha bilden i. Bifogar en med lite mindre noise/brus. Körde Filter>Noise>add noise - Uniform 5,8%
wow! det var mycket bättre! ska testa det! Jag använde ett färdigt filter som heter "add film grain".


Om du ska få till en retrostämning borde du köra färg- och kontrastkorrigering också. Har du Photoshop eller Affinity Photo så kan du enkelt spara detta och göra två extra klick. Jag får inte 60-talsretro av någonting som har modern (och "filmdramatisk") färgsättning. Technicolor ligger närmare.
Ja, jag brukar mecka med skuggor, kontraster och focus blur, var bara lite lat med den här bilden. Men jag har inte faktiskt försökt få till en technicolor-look, det vore coolt att testa. Har du något bra tips på hur man gör det? Jag använder gimp som bildprogram i regel. Här är exempel på den process jag brukar köra:

Felisja.pngMilo Langerholc.png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
, jag brukar mecka med skuggor, kontraster och focus blur, var bara lite lat med den här bilden. Men jag har inte faktiskt försökt få till en technicolor-look, det vore coolt att testa. Har du något bra tips på hur man gör det?
Jag kan inte GIMP, men googlade och fann några tutorials för hur man gjorde det.

En enkel grej är annars att googla efter "vintage photo background", kopiera en, slänga in den som ett lager och sedan välja Overlay eller någon annan layer mode.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
Testade den fria AI:n på Hotpot.ai och jag måste säga att den verkar inte ha så mycket att arbeta med i sitt bildarkiv, eller så är des ordförståelse väldigt dålig. Min prompt var "A tectonic mega-city populated by zulu-warriors, african-samurais and landsknecht-amazona", här är bilden jag fick:
Skärmbild 2023-11-05 171659.png
Skärmbild 2023-11-05 172250.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,111
Location
Stockholm
så är des ordförståelse väldigt dålig. Min prompt var "A tectonic mega-city populated by zulu-warriors, african-samurais and landsknecht-amazona",
Inser nu att jag skrivit "tectonic" istället för "teutonic" och "amazona" istället för "amazons" men min ursprungliga poäng gäller fortfarande skulle jag säga.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Testade den fria AI:n på Hotpot.ai och jag måste säga att den verkar inte ha så mycket att arbeta med i sitt bildarkiv, eller så är des ordförståelse väldigt dålig. Min prompt var "A tectonic mega-city populated by zulu-warriors, african-samurais and landsknecht-amazona", här är bilden jag fick:
View attachment 15007
View attachment 15008
Ärligt talat inte den lättaste prompten att följa.

SDXL:

Teutonic city.jpg

DALL-E:
_c08a77a5-7c32-4e39-b218-70e529c440c2.jpg
 
Top