Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Ny prompt: The sun sets over an African samurai and a landsknecht amazon standing in front of a Teutonic mega city.

DALL-E kom inte i närheten av något bra på flera försök, och hade stora problem att tolka prompten. StarlightXLAnimated klarade inte heller av att följa prompten, men Inkpunk tolkade rätt. Resutat efter att den körts genom aZoyvaRPGArtistools:

Teutonic city 2.jpg
Teutonic city 3.jpg

AI:n har ofta svårt att hålla isär koncepten. Ger man en enklare prompt följer den bättre.

"African samurai"

African Samurai.jpg

"Landsknecht amazon"

Landsknecht amazon.jpg
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Med tanke på vad ni fick ut så undrar jag om programen har "Landsknecht" bland sin metadata eftersom ingen av bilderna med det ser ut som landsknektar

Ärligt talat inte den lättaste prompten att följa.
Jag började med ett värre eftersom jag tänkte att man ser vad den spottar ut sig och sedan tar bort ord den över fokuserar på eller helt misstolkar - jag hade lizardman vid ett försök och det lede till en stor drake som flög i praktiken ut genom staden - kultur-/koncept blandningarna i beskrivningarna var mitt försök att få AI:n att inte bara ge mig samurajer och landsknektar (ursprungligen var det faktiskt "zulu-samurais" jag hade skrivit och sedan delade jag upp dem för att se om jag fick någon reaktion alls på Zulukrigare, svar nej och sedan hade jag hunnit använda upp mina fria prompter för dagen).
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
...och några till:

" The battle is over, but The Fae Machines are still spewing their magic through the Old Enchanted Forest. It is a sad spring morning that will soon be forgotten, a tragedy among tragedies, shot with a Hasselblad X1D" @Dilandau

Fae Machine.jpg

"A grainy 1960s retro style picture of a vampire." @Ymir

60s vampire.jpg

"A (grainy:1.3) 1960s retro style picture of a desperate young female (vampire:1.4) on the run with a 1968 hairstyle and fashion in (Egypt:1.4) in a moonlit night. Full body. (Washed out colors). (sfw)"

60s vampire 2.jpg
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Men hallå - ni kan väl inte skriva in en fullkomlig soppa av orelaterade koncept och sedan tolka det som att en AI som råkade ge förväntade svar "gjorde rätt" medan en som ger andra resultat "gjorde fel"!

Att tolka en prompt "rätt" kan inte förväntas bestå av att titta i kristallkulan när en förvirrad mänska raljerar. Istället är det ju ren slump som avgör om en AI tolkar prompten "rätt" eller "fel".

Ett mycket mera konstruktivt synsätt, när du får resultat du inte vill ha, är ju att fundera över vad i din prompt du lämnat odefinierat.

TL;DR: Det är inte AIn det är fel på när en mischmash-prompt inte ger förväntat resultat. Garbage in, garbage out...
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Men hallå - ni kan väl inte skriva in en fullkomlig soppa av orelaterade koncept och sedan tolka det som att en AI som råkade ge förväntade svar "gjorde rätt" medan en som ger andra resultat "gjorde fel"!

Att tolka en prompt "rätt" kan inte förväntas bestå av att titta i kristallkulan när en förvirrad mänska raljerar. Istället är det ju ren slump som avgör om en AI tolkar prompten "rätt" eller "fel".

Ett mycket mera konstruktivt synsätt, när du får resultat du inte vill ha, är ju att fundera över vad i din prompt du lämnat odefinierat.

TL;DR: Det är inte AIn det är fel på när en mischmash-prompt inte ger förväntat resultat. Garbage in, garbage out...
Jag håller med. Det är därför jag postar alternativa varianter. Att försöka beskriva vad man vill ha med andra ord är en del av utmaningen.

Samtidigt är det kul att se om AIn hittar på något från otippade prompter. Ibland blir det lysande och ibland inget alls.

@Gamiel SD har något så när koll på "Landsknecht". Det är bara amazontillägget som förvirrar, vilket kanske inte är att förvåna.

Det är inte jättelångt ifrån vad Google levererar i bildväg:

Landsknecht.jpg

Prompt: "Full body portrait of a clean shaven [Landsknecht:amazon warrior:0.025]"

Det är nästan bara amazon warrior, men Landsknecht dominerar ändå, eftersom det står först.

Landsknecht 3.jpg

Efter aZovyaRPGArtistools "Amazon woman warrior" i 12 steg med 0.55 blir det lite för lite landsknecht.

Landsknecht 2.jpg

Nytt försök med "Amazon woman warrior dressed as a landsknecht", och jag är så nära jag tror att jag kommer. Man kan alltid mixtra tills man kommer till den mix man fördrar.

Landsknecht 4.jpg
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Men hallå - ni kan väl inte skriva in en fullkomlig soppa av orelaterade koncept och sedan tolka det som att en AI som råkade ge förväntade svar "gjorde rätt" medan en som ger andra resultat "gjorde fel"!

Att tolka en prompt "rätt" kan inte förväntas bestå av att titta i kristallkulan när en förvirrad mänska raljerar. Istället är det ju ren slump som avgör om en AI tolkar prompten "rätt" eller "fel".

Ett mycket mera konstruktivt synsätt, när du får resultat du inte vill ha, är ju att fundera över vad i din prompt du lämnat odefinierat.

TL;DR: Det är inte AIn det är fel på när en mischmash-prompt inte ger förväntat resultat. Garbage in, garbage out...
Jag tror du missförstår mig, jag klagar inte över att jag inte fick resultatet ja ville ha. Jag gjorde mig lustig över att trots att jag hade "zulu", "african" och "landsknecht" i prompten så gjorde AI:n en väldigt asiatisk artad stad utan några av de orden närvarande i des element.

@Gamiel SD har något så när koll på "Landsknecht".
Jag vet inte det. De flesta av bilderna ser bra ut (speciellt den sista) men ingen av dem har puffärmar, slitsade knän eller överdrivna hattar, hur kan något kallas landsknekt utan åtminstone en av de grejerna?
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Jag tror du missförstår mig, jag klagar inte över att jag inte fick resultatet ja ville ha. Jag gjorde mig lustig över att trots att jag hade "zulu", "african" och "landsknecht" i prompten så gjorde AI:n en väldigt asiatisk artad stad utan några av de orden närvarande i des element.


Jag vet inte det. De flesta av bilderna ser bra ut (speciellt den sista) men ingen av dem har puffärmar, slitsade knän eller överdrivna hattar, hur kan något kallas landsknekt utan åtminstone en av de grejerna?
Tillbaka till ritbordet?

Jag bytte taktik och utgick från en bild på wikipedia istället. SD 1.5 var bättre på att ta tillvara på det sydamerikanska inslaget i "amazon" än SDXL var.

Prompt: "A 16th century landsknecht with a tilted tellerbarret hat with feathers and puffy sleeves in (color)" + wikipediabilden med 0.6 denoise.
Landsknecht 5.jpg

Ny prompt "(amazon:1.4) women warriors in landsknecht clothes with puffy sleeves, in color", samma denoise. Alla använder samma seed.

analog madness:
Landsknecht 6.jpg

dreamscapesDragonfire:

Landsknecht 7.jpg
realMoonAnime:
Landsknecht 8.jpg

CrystalClearXL - Sillage style LORA - 0.7 denoise:

Landsknecht CrystalClearXL Sillage style.jpg

sdxlInkPunkStyle:

Landsknecht sdxlInkpunkStyle.jpg

Vanligtvis ger jag upp när jag märker att jag bara leker. Notera att hon fortfarande har puffärmar.

Landsknecht sista.jpg
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Är alla de där, Analog Madness, DreamscapesDragonfiee, CrystalClear etc, namn på olika generatorer, eller olika webbappar?
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Är alla de där, Analog Madness, DreamscapesDragonfiee, CrystalClear etc, namn på olika generatorer, eller olika webbappar?
De är "finetunes". Du hittar dem på Civitai

Du behöver ett gränssnitt också, som Fooocus, Webui (Automatic1111) eller ComfyUI (som jag använder). Fooocus är lättast att starta med, ComfyUI har längst startsträcka. Om du har vana av nodbaserade UI:n så kommer du nog in i Comfy snabbare.

Stable Diffusion är Open source, och idén är att folk ska ta basmodellen och specialträna den på exakt vad de vill ha ut från den. Därför finns det massor av "Base models", och de är de som listas. Metas Llama2 bygger på samma idé fast med chatt. Motsatsen är modeller som DALL-E och Midjourney, som är mycket större och closed source, eller ChatGPT.

Det är som vanligt, antingen lättanvänt med få inställningar, eller mer att lära sig men med större kontroll av resultatet. De olika varianterna av AI har olika styrkor och svagheter. Man kan inte säga att någon av dem är bäst på allt.
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Ah. Nå, jag har ingen hemdator mäktig nog för att hantera Stable Diffusion ändå, vilket ju är lite synd. Det enda jag har att tillgå är webbappar som genererar nånting, troligtvis från Midjourney.
 

Ondsint roBot

Veteran
Joined
13 Aug 2023
Messages
88
Ah. Nå, jag har ingen hemdator mäktig nog för att hantera Stable Diffusion ändå, vilket ju är lite synd. Det enda jag har att tillgå är webbappar som genererar nånting, troligtvis från Midjourney.
Det finns en massa sidor som genererar med Stable Diffusion. Att den är gratis har gjort den till ett populärt alternativ. Jag har sett att del hyr olika molntjänster (Colab?) för SD. Det blir billigare än att köpa nytt grafikkort. Själv har jag inte provat det. Jag kör på ett Nvidia 4060ti 16Gb. Inte gratis, men inte fruktansvärt dyrt heller.

Annars behöver man minst ett Nvidia 1650 för att köra SD 1.5. För SDXL krävs ett 8Gb kort. Det går tekniskt sett med mindre, men det är plågsamt långsamt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,967
Sprang på detta på Instagram och tyckte det var rätt intressant. AI-genererade konceptbilder på hur en Disney/Pixarproduktion som utspelar sig i Ghana skulle kunna se ut. Jag har ju funderat lite kring varför varken Disney, Pixar eller några av de andra aninationsbolagen såvitt jag vet låtit någon av deras filmer utspela sig någonstans i Afrika, känns som att det finns animerade barnfilmer som utspelar sig i alla andra av världens hörn. Så detta var inspirerande 🙂

IMG_0861.jpegIMG_0855.jpegIMG_0854.jpegIMG_0856.jpegIMG_0857.jpegIMG_0858.jpegIMG_0859.jpegIMG_0860.jpeg
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,518
Location
Stockholm
Sprang på detta på Instagram och tyckte det var rätt intressant. AI-genererade konceptbilder på hur en Disney/Pixarproduktion som utspelar sig i Ghana skulle kunna se ut. Jag har ju funderat lite kring varför varken Disney, Pixar eller några av de andra aninationsbolagen såvitt jag vet låtit någon av deras filmer utspela sig någonstans i Afrika, känns som att det finns animerade barnfilmer som utspelar sig i alla andra av världens hörn. Så detta var inspirerande 🙂

View attachment 15100View attachment 15101View attachment 15102View attachment 15103View attachment 15104View attachment 15105View attachment 15106View attachment 15107
Prinsen av Egypten och Lejonkungen är det närmsta man kommer.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,329
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Precis, det är fantastiska filmer båda två! Tyvärr kan jag inte komma på någon mer och det var väldigt länge sen de kom ut.
Räknas Marvel? Inte tecknat men Black Panther är ju Afrika på steroider. Men ja, annars håller jag med dig om att Disney varit och undersökt större delen av världen men tycks ha glömt bort Afrika.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,967
Räknas Marvel? Inte tecknat men Black Panther är ju Afrika på steroider. Men ja, annars håller jag med dig om att Disney varit och undersökt större delen av världen men tycks ha glömt bort Afrika.
Jag tänkte snarare på de animerade filmerna. Det är ju vanligt att de utspelar sig i någon annan del av världen, till exempel Moana, Encanto, Coco, Luca etc.

Black Panther är dock en av mina absoluta favoriter bland superhjältefilmer så sådant ser jag gärna mer av också 😊
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Sprang på detta på Instagram och tyckte det var rätt intressant. AI-genererade konceptbilder på hur en Disney/Pixarproduktion som utspelar sig i Ghana skulle kunna se ut. Jag har ju funderat lite kring varför varken Disney, Pixar eller några av de andra aninationsbolagen såvitt jag vet låtit någon av deras filmer utspela sig någonstans i Afrika, känns som att det finns animerade barnfilmer som utspelar sig i alla andra av världens hörn. Så detta var inspirerande 🙂

View attachment 15100View attachment 15101View attachment 15102View attachment 15103View attachment 15104View attachment 15105View attachment 15106View attachment 15107
Det finns väl några iallafall? Lejonkungen, Madagaskar, Egypten. Men finns det några bra historier så är det väl coolt med fler filmer som utspelar sig i Afrika...
 
Top