Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hej alla!

Jag hoppades länge att AI-diskussionerna skulle stabilisera sig, men det är fortfarande ett ämne som berör och upprör.

Så för att förenkla hela processen skapar jag den här tråden där ni kan posta bilder och prata om dem. Det finns redan en för att prata om AI-konstens baksidor och en för att prata om AI-genererade bilder.

Det här såvitt jag vet första gången vi gör detta, men jag bedömer att det måste göras. Det innebär också att om inlägg hamnar i fel tråd så kommer de att flyttas. Händer det mer än en gång kommer den postaren att trådbannas.

I den här trådan postar ni med fördel era egna eller andra AI-bilder och pratar om dem och processen för att få fram dem.

EDIT: Jag har inte riktigt landat i hur det här skulle funka, men eftersom diskussionen för och emot i tråden "AI-genererade bilder" just nu inte är så uppskruvad som för ett tag sedan så låter vi den vara öppen. Men jag ser gärna att "AI-konstens baksidor" används just för att posta om AI-konstens baksidor.

Den tråden finns här:


MVH


/Magnus
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Här är två bilder från Midjourney som jag genererade till InHuman. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken jag ska använda. Jag gillar hur färgerna kommer fram i den andra bilden, men det första bilden verkar klippa vingen på varelsen, vilket känns ascoolt. Bilden kommer att täcka både fram och baksida, där vänstra halvan blir baksidan.

inhuman_omslag1.pnginhuman_omslag2.png
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Fan va skönt kunna njuta av AI genererade bilder utan förbehåll :)

Här ompostar jag några av de bästa inläggen som kanske annars drunknar bland all tannagnissel i andra tråden:

Fritz Langs Hellraiser.

'In 1919, 8 years before Metropolis, Fritz Lang started an horror movie called "Höllenhund". Unfortunately the reels were lost in the studio fire.'

 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Efter att ha sett både Jim Henson + Hr Giger ovan, och Jodorowsky's "Tron" på facebook, och nu de här otroliga scenerna från Ancient Egypt + Cyberpunk, så slås jag av hur groteskt koola, intresssanta och annorlunda de här tre visuella visionerna är. Jag har aldrig någonsin sett något som liknar dem.

Det får mig att undra om det kan vara så, att AIer har stor potential när det kommer till att förverkliga märkliga visioner med otippad potential, som mänskliga konstnärer av någon anledning hittills inte lyckats föreställa sig. Kan det vara så att AIer är fantastiska concept artists, som filmbolag och andra omedelbart borde börja fatta större intresse för, när det kommer till att skapa nya, visuellt unika världar?

KakaoTalk_20221207_163527324.jpg
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag testade att skapa bilder i Stable Diffusion, med olika namn i prompten för att se hur stor skillnad det blir. Jag använde samma seed i alla bilderna så det blir liksom typ samma bild, men med lite olika stil.

Prompten jag använde är "a medieval costal village with a harbour, fantasy style, matte painting, cinematic, NAMN" där jag bara byter ut NAMN mot olika namn. Här är resultaten:

Utan specificerat namn:
View attachment 9949

Alan Lee


Greg Rutkowski
View attachment 9951

Carl Blechen
View attachment 9952


Det är intressant att se hur olika - men samtidigt lika - det blir. Det blir, tycker jag, bättre resultat med ett namn i prompten. Det verklar liksom hjälpa till att leta i rätt referensmaterial så att byggnader etc ser rimligare ut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Jag älskar att ge vaga prompter och bara bli inspirerad. Jag behövde lite bilder på en insektsras för fantasy, som skulle vara något slags metafor för organiserad religion. Min tanke var rätt så myrinspirerad eller biinspirerad. Så, jag körde "fantasy art, insect warriors", och de här var mycket coolare än vad jag tänkt, gav mig så många idéer och nu måste jag tänka om en hel del om deras samhälle och natur.

Däremot så verkar AIn inte riktigt ha koll på att insekter inte har bröst, för typ en tredjedel av bilderna hade insekter med bröst...

Titta och bli inspirerad (urval från resultatet, komprimerad jpg för att få ner filstorleken). Rekommenderar att klicka upp bilden i fullskala.

View attachment 9894



Nejdå, det är ingen risk. Någon måste sätta upp dem i bokhyllan också!



Typ som en elektrisk munk?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Som (till viss del) illustratör kan jag inte låta bli att känna en smula vemod över vilket hårt slag det här är mot frilansande illustratörer. Någonstans har ju också AIn utgått från mänsklig konst för att skapa sina bilder, så vad vi får är egentligen ett sofistikerat sätt att mixa och matcha existerande bilder och få en produkt utan copyrightskydd.

Samtidigt tycker jag det finns något tilltalande i att vem som helst nu kan få fantastiska bilder till sin produkt utan att betala pengar eller ha någon talang. Det gäller ju att se det positiva i teknikens framsteg.


View attachment 9819
Den här bilden kunde jag få skapad åt mig med bara några ledord i en kommandoprompt, och sedan några iterationer där jag valde den bästa bilden och fick lite versioner. Jag slås av hur välgjord den är vad gäller komposition och färgsammansättning.

För mer exakta applikationer (som datorspel) krävs så klart väldigt mycket manuellt arbete efteråt, men om man bara vill ha lite generella stämningsbilder till exempelvis en rollspelsbok är ju detta oslagbart.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Här är lite blandade alster i olika stilar från mina många experiment med StableDiffusion. Jag har upptäckt att det är lätt att med photoshoppande täcka upp AI:ernas värsta svagheter, händer i synnerhet, vilket ytterligare förbättrar kvalitén på outputen. Det är också otroligt effektivt att använda img2img för att generera olika iterationer av samma bild, tills man får en som verkligen är guld. Av någon anledning genererar mitt StableDiffusion aldrig någonsin misslyckade ansikten längre, utom på bilder av personer på långt håll. Jag vet inte om det är för att jag custom-mixat WaifuDiffusion med en massa andra modeller som verkar extra fantastiska på just ansikten, tex F222.

00030-4261693505-portrait mix of chloë grace moretz as a child and cosette from les miserables...png06542-1171927686-((curvy)) princess wearing gloves, (((green dress))), walking in garden, (((v...png00066-3115351408-Tang dynasty, ((chinese ink painting)), chinese lady, ((beautiful)), elegant,...png00038-1294630587-cyberpunk soldier girl carrying gun ((pink skin)) ((helmet with visor and cat...png
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Automatiska uppdateringar för stable-diffusion-webui
Om ni inte har gjort det redan, öppna webui.user.bat i er stable diffusion-folder och lägg till "git pull" så uppdateras webui varje gång ni drar igång den. Detta är rätt viktigt för uppdateringen från 1.x till 2.x

stable-diffusion-automatic-update.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Snabbare renderingar för stable-diffusion-webui - enkel installation
För mig gjorde det ingen märkbar skillnad och det här sättet kräver Pascal-, Turing- eller Ampere-kort (se videon hur ni tar reda på det). Lägg till en start-parameter i launch.py i er stable-diffusion-folder. Det är rätt mycket kod i filen, men du kan söka på `commandline` och lägga till "--xformers" så installeras den automatiskt nästa gång du kör igång webui. Det kan ta lite tid innan den installerats klart.

stable-diffusion-faster-renders.png

 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Stable Diffusion 2.1 för stable-diffusion-webui - enkel installation
Det som är nytt med 2.1 är att du även behöver en config-fil - en yaml-fil. Största skillnaden jag ser är att det tar längre tid men har fler detaljer. Det finns också modeller för inpaining, upscaling och nu också depth. Det är tydligen mer viktigt att komma med negativa prompts i 2.x för att få saker rätt. Det som är nytt är också att man kan ta bort model.ckpt i sin stable diffusion-folder och istället ska man ladda de nya modellerna från underkatalogen `models/Stable-diffusion`. Dumt nog är det den första som laddas in automatiskt, så se till att döpa den modell du alltid vill köra till någonting som kommer först i bokstavsordning.

Första gången som du kör igång `webui-user.bat` kommer den att ladda ned en fil och det kan ta ett tag.


Videon ovan är för 2.0 men när jag postar detta är 2.1 faktiskt släppt. Det är samma tillvägagångssätt, men en annan modell och config-fil.


Jag hade svårt att hitta till config-filerna, men du behöver ladda ned en configfil för 768 (-v) medan 512 (base) kräver en annan config-fil. Dessa config-filer döper du om till samma filnamn (inte -ändelse) som modellen. Så här ser det ut för mig där jag även tankat ned inpainting, upscaling och depth:

stable-diffusion-models-and-config-files.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Problem med stable-diffusion-webui

Råkade på ett problem på min Windows-burk som jag fick googla mig till. Felmeddelandet löd att filen inte hade previlegier att köra. Lösningen är att aktivera Utvecklarläge på Windows. I sökfältet på Aktivitetsfältet i Windows, skriv "utvecklarinställningar" och klicka i Utvecklarläge.
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Prompter med 2.x
Det är mer viktigt med negativa prompter, men jag kör mest de jag använder till 1.x:
((((ugly)))), (((duplicate))), ((morbid)), ((mutilated)), [out of frame], extra fingers, mutated hands, ((poorly drawn hands)), ((poorly drawn face)), (((mutation))), (((deformed))), ((ugly)), blurry, ((bad anatomy)), (((bad proportions))), ((extra limbs)), cloned face, (((disfigured))). out of frame, ugly, extra limbs, (bad anatomy), gross proportions, (malformed limbs), ((missing arms)), ((missing legs)), (((extra arms))), (((extra legs))), mutated hands, (fused fingers), (too many fingers), (((long neck)))

 
Top