Posta era (och andras) AI-bilder här! (bilder och tips)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
Jag är säker Liam Neeson finns med där nånstans i första bilden... :)
Japp. Jag lägger till en rad kändisars namn, så gör den något slags blandning av deras ansikten. Det gör det mycket lättare för den att göra bra ansikten, men ibland ser man för mycket vem det är. Kattjejen har tex väldigt mycket Sandra Bullock (och har för friserat hår), så det är inte den bilden jag i slutänden kommer att använda. På det hela taget, undvik Sandra Bullock, Nicholas Cage och Harrison Ford, de slår genom väldigt mycket.

Du borde kunna hitta några kändisar till. :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,814
Superfint, hur lyckades du få dom att hålla i vapnen så snyggt? För mig blir just vapen jätteskumt, böjda spjut som ingen håller i, 10 svärd på ryggen etc.
Bara mycket iterationer. Så mer tur än annat.

Spjut kan man glömma dock, de ser aldrig ut som ett spjut.
Gjorde ett test för ett tag sedan att generera massa vapen, svärd och yxa funkade, men spjut blev så här (prompt: a spear)
ThomasU_a_spear_b222e559-e1ee-4e45-9f4f-4c715b137b77-1.png
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
På det hela taget, undvik Sandra Bullock, Nicholas Cage och Harrison Ford, de slår genom väldigt mycket.
Att internet är "ageist" (vad det nu heter på svenska) (och sexistiskt och rasistiskt etc) visste jag förvisso, men jag blev ändå närmast chockad av hur mycket sämre resultat Stable Diffusion gav mig ju äldre kändisen jag provade med är.

Min mest positiva tolkning är att karakteristika för medelåldern som på "riktiga" bilder våra hjärnor tolkar som "visa" "charmiga" "luttrade" osv på något vis blir för överdrivna, för skarpa när AIn provar.

Nu vill jag inte kantra diskussionen till plastikoperationer, men just Bullock är inget bra exempel. Jag är ett stort fan av Sandra och uppskattar hennes roller i många filmer, så det smärtar mig behöva vara ärlig här: hennes insats i senaste Lost City kraftigt begränsades av hennes - tyvärr - numera kraftigt begränsade minspel. ( Jag är fullt medveten om att pressen på framförallt kvinnliga aktriser är starkare än vad jag någonsin kan föreställa mig så jag försöker att inte bara ytligt avfärda kvinnor som faller för knivens frestelse. Men jag tycker att resultaten objektivt är tragiska)

Så låt oss ta aktuella Michelle Yeoh istället, som jag varit stor fan av sedan före Hidden Dragon! Tyvärr är SD inte nådig mot hennes oredigerade nuna, vilket jag alltså vill skylla på att internet är en brinnande sophög. Yeoh, Helen Mirren, Helena Bonham Carter, Margo Martindale, Halle Berry... det finns gott om klart awesome aktriser jag provat med där jag anser SD gör ett skituselt jobb; märkbart sämre än vilken halvkänd tösabit som helst. Det enda dessa har gemensamt är "de är inte längre twentysomething", vilket får mig peka finger mot AIns träningsdata.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Kattjejen har tex väldigt mycket Sandra Bullock (och har för friserat hår), så det är inte den bilden jag i slutänden kommer att använda.
Föreutom vad jag tog upp i min förra post: man behöver tänka på att matcha kropp och ansikte.

En fantasybild på en ung och viril barbarkrigare blir ju konstig om man använder Schwartzenegger, eftersom AIn antagligen bara tränats på bilder från 2021.

Iallafall jag kunde inte se några tydliga tecken på att SD hade data från olika årtionden, och förstod att använda dem.

Jämför typ Humphrey Bogart eller Ingrid Bergman. Eftersom det finns många bilder av dessa när de stod på topp, och få bilder av dem som pensionärer, fungerar dessa namn (med samma invändning som Cage såklart, Bogart hade ju inte direkt en anonym feja).

Men numera finns (såklart) bilder av kändisar i alla åldrar, och Internet är ju kraftigt kantrat mot vad som hände igår.

För att inte tala om skådisar som Yeoh, där hennes långa karriär gått det amerikanska Internet närmast spårlöst förbi jämfört med hennes begränsade Hollywood-karriär (jämförelsevis alltså).

Jag inser detta blev väldigt många ord för att ge tipset: para ihop en ung kropp med antingen en idag ung skådis eller med en skådis som företrädesvis är känd från sina unga år. Dvs skådisen behöver inte vara ung år 2023; det viktiga är att en googling företrädesvis ger resultat från tiden då skådisen var ung. En mer mogen kändis kan man istället använda för en vis shaman, en luttrad krigare, en bister drottning typ. Din kattkvinna är ju uppenbart en ung kvinna, då behöver huvudet ge associationer som matchar detta. Tycker jag.

Förhoppningsvis kommer det modeller där man lagt till historiska data. För du har ju helt rätt - SD är verkligen inte bra på att hitta på ansikten helt utan "ledtråd".

Och alla kan ju inte se ut som Jennifer Connelly där det ju kvittar att Stable Diffusion inte har bilder från tio, tjugo, trettio, och från och med nästa år, fyrtio år sedan...! Tom Cruises stunts i Top Gun 2 i all ära, men filmens mest chockerande specialeffekt måste ändå vara hur övernaturligt vacker Jennifer framställdes som... o_O:love:(y)
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,572
En fantasybild på en ung och viril barbarkrigare blir ju konstig om man använder Schwartzenegger, eftersom AIn antagligen bara tränats på bilder från 2021.

Iallafall jag kunde inte se några tydliga tecken på att SD hade data från olika årtionden, och förstod att använda dem.
Jag tror att den helt enkelt använder de bilder som syns i media.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Modeller för att kunna efterlikna poser och sätta kompositionen i ett nytt sammanhang. Man skulle kunna säga att det är en förbättrad img2img-funktionalitet.
En ny uppdatering till ControlNet låter dig kopiera en stil till en annan bild utan att behöva använda prompter

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Adobe presenterar deras AI Firefly. Tanken är att bland annat kunna generera bilder med objekt i lager eller kunna förvandla en skiss till vektorgrafik. Ska stoppas in i Photoshop. Var en massa andra balla saker också.

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Adobe slår också på stora trumman om hur etisk deras AI är - bland annat ska träningsdatan vara enbart bilder som är antingen deras egna, explicit fria att använda eller sådana där rättigheterna har förfallit.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Vad använde du för keywords för att få det att se ut som vattenfärg? Jag älskar den stilen.
Tyvärr måste jag göra dig besviken: "Ink portrait of a fantasy game warrior". Jag fattar inte riktigt varför, men den verkar göra såna här bilder då (provade en gång till). Det känns ju inte som att det borde vara en repeterbar prompt.

_236a2668-3ea9-49a7-b91a-04e7930027da.png_f9a5356a-5633-4e54-a45c-0c04e3dd9015.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,442
Location
Helsingborg
Tyvärr måste jag göra dig besviken: "Ink portrait of a fantasy game warrior". Jag fattar inte riktigt varför, men den verkar göra såna här bilder då (provade en gång till). Det känns ju inte som att det borde vara en repeterbar prompt.
Hmm, jag vet att folk har skrivit "ink blob" och "ink stains" eller liknande för att få den där stilen. Ska testa det mer i framtiden, kanske även göra lite efterforskning på prompter.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Hmm, jag vet att folk har skrivit "ink blob" och "ink stains" eller liknande för att få den där stilen. Ska testa det mer i framtiden, kanske även göra lite efterforskning på prompter.
Ett vettigt tips annars är att göra en bildsökning på bilderna efter liknande bilder, då får man ju en massa tips. Reverse engineering så att säga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,442
Location
Stockholm
MODERERING

Flyttade mardaks bilder hit från diskussionstråden om AI som företeelse, så att vi har en tråd där vi samlar AI-bilder.
 
Top