[Polytopia] 1v1-cup

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Jag höll på att sätta torsdagskaffet i vrångstrupen då @Basenanji på drag ett började mucka med min huvudstad. Men det hela anlöpte till min fördel i slutändan. Tack för god match @Basenanji !

View attachment 6282
Det ironiska är att jag tänkte satsa på defensiven m shields och sedan expandera i för min motspelare okänd riktning.

Hästen du såg i början var alltså en scout som letade jungfrulig mark....
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Nu hoppas jag att jag gör rätt:
Låt oss spela Ai-mo @Hellzon !
Jag är inte mot det personligen men:

Och observera att det endast är tillåtet att välja någon av startstammarna (oumaji, bardur, imperius, xin-xi).
(Nästa turnering skulle vi ju kunna köra nån pseudo-banlista där kartväljaren listar vilka tribes stamväljaren har att välja på.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Anledningen till att vi kör standardstammar är förstås att de ska vara tillgängliga för alla. Det är klart att man kan tänka sig att två spelare som kommer överens om annat får spela en annan mirror. Men jag gillar inte riktigt den lösningen. Är det tävling så är det, och då ska samma regler gälla över hela brädet från start till slut, tycker jag.

(Jag skulle lägga in någon rolighet om att Cymanti vs Cymanti är den riktiga gentlemannasporten, men glömde av vad det var när jag väl skrev inlägget här. Så ni får hålla till godo med min intention.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Vad jämnt det är! Står och väger nu!

EDIT: Ja, för er som inte ser kartan kan jag berätta att det här alltså är IRONI! Jag är doooomed!
Nä, det blev ganska ensidigt. Jag hittade ju jättar i mina två första ruiner... Så därifrån var det klappat och klart. Väl kämpat!

Screenshot_20210514-124814_88708a2e9ee9a130ba8635c64e246b06.jpg

Det betyder: Vimes vidare till semifinal som gruppsegrare från grupp A. Guldfink spelar i omgång 3, mot den som vinner av Leon och Xyas.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Nä, det blev ganska ensidigt. Jag hittade ju jättar i mina två första ruiner... Så därifrån var det klappat och klart. Väl kämpat!

View attachment 6284

Det betyder: Vimes vidare till semifinal som gruppsegrare från grupp A. Guldfink spelar i omgång 3, mot den som vinner av Leon och Xyas.
Jaså, det var så? Sedan hjälpte det ju inte att jag tabbade mig så fort vi fick kontakt. Klasskillnad!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Lite lösa tankar om 1v1:

jag spelar det med samma inställning som när jag spelar StarCraft. "When ahead, get more ahead." Det vill säga, istället för att ställa bort enheter eller ta fajter jag inte kommer vinna använder jag det utrymme jag skapar mig för att skaffa mig mer utrymme. Har jag ett ekonomiskt försprång och en militärt fördelaktig position så använder jag det utrymmet till att techa eller till att ta nya baser. Samtidigt: om jag har ett försprång måste jag inte ställa bort alla mina gubbar för att ta en neutral by, det är nästan bättre att ha is i magen och se till så att min motståndare inte kan ta byn. Jag har ju ändå försprånget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Ok, @Xyas finish it! Hur tusan fick du Battleships så snabbt!

Och därmed är jag ute, tack för kul 1v1turnering
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ok, @Xyas finish it! Hur tusan fick du Battleships så snabbt!

Och därmed är jag ute, tack för kul 1v1turnering
29D42FC9-A9D0-44F4-A859-3C5C4F3EEFEA.jpg
Jag rushade navigation-tech, hittade en sjöruin med resurser och skaffade battleship innan Leon hann ut på havet. Låg efter på poäng hela tiden tills jag tog hans stad och vann, men eftersom mina battleship kunde döda allt han byggde var det bara en tidsfråga.

Waterworld på tiny funkar kanske inte så jättebra iom att det blir lite ”först till battleship vinner”.
 
Top