Nekromanti Polyhedral bastards

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Revolution, för fan!

"SLs ord är lag. "

Läbbans diktator!

För min del är en spelledare ett service-yrke. Hans jobb är att tjäna spelarna och servera en underhållande spelkväll.

Det är inte underhållande att kunna förutsäga handlingen, IMHO. Det är inte underhållande att veta att om spelledaren dräper min rollperson så är det för att det är "dramatiskt korrekt" eller möjligen för att jag inte har mutat honom tillräckligt eller att han tror att jag stöter på hans flickvän. Det är inte underhållande att med nittio procents sannolikhet kunna förutsäga utfallet av en handling. Det är inte underhållande att sitta och bita sig i läppen när spelledaren är korkad, envis eller helt enkelt bara okunnig.

Jag accepterar att spelledaren håller ordning på mötet, styr spelledarpersoner och i förekommande fall tolkar regler. Jag accepterar inte hans ord som lag.

"Jag säger det igen: Jag spelar min RP, min RP har ingen uppfattning om HUR saker avgörs."

Problemet är att jag inte är frånvarande och att ingen spelledare är opartisk. Bjud spelledaren på bio kvällen innan, och du märker snabbt om han inspirerades av filmen och kan dra fördel av det. Pussa hans flickvän, och din rollperson är körd. Bjud honom på havreflarn (eller vad han nu tycker om) och det kommer gå bra mycket bättre för din rollperson.

Sen är det inte min rollperson som ska roas. Det är jag som ska roas. Ingen annan. Jag roas inte av en spelledare som kör över mig. Jag är här för att rollspela och skapa en ståry tillsammans med spelledaren, inte för att få spelledarens ståry serverad till mig. Regler och tärningar ger mig en möjlighet att inte bli överkörd och tvingar spelledaren att ta hänsyn till vad jag vill tillföra ståryn. Så enkelt är det med det.

Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
dumma regler...

...har den fördelen att man kan debattera dem _efter_ mötets slut och kanske få dem ändrade till nästa gång. /images/icons/smile.gif

Inte för att det fungerade när vi spelade med Krigarens handbok (DoD) där jag tycte det var litet fånigt att man fick en attack helt gratis (omöjlig att parera) om man hade en aningen snabbare karaktär men man kan inte lyckas jämnt :)
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Die dice, DIE

Det är uppenbart att vi inte haft samma SLs och att vi inte SLar på liknande sätt.

De friforms SLs jag haft (och det är fler än en) har inte varit särskilt förutsägbara, det kan inga argument i världen ändra på.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Nu är det väl revolution på gång.

Jepp! Dags att revoltera och få inbitna regelnissar med bandasgerade handleder att vidga sina vyer... Nä men det är klart att man ska spela som man vill. Men uppenbarligen har du haft otur med dina SLs...

"ingen spelledare är opartisk."

Jo det kan de visst vara. Punkt jävla slut.

"Det är inte underhållande att kunna förutsäga handlingen"

Nej, Och om du brukar kunna göra det så antar jag att du har större telepatiska förmågor än jag själv. Eller att du haft otur med SL.

"Det är inte underhållande att veta att om spelledaren dräper min rollperson så är det för att det är "dramatiskt korrekt"

Hellre en snygg död än dåligt rollspelande.

Jag, högst personligen (och detta vill jag inte diskutera vidare efter som det enbart är en fråga om tycke och smak) Har inget emot att offra min RP om hans död passar in i storyn och det blir en bra dödsscen.

"Det är inte underhållande att med nittio procents sannolikhet kunna förutsäga utfallet av en handling"

Hänvisar till telepatiska förmågor även här.

"Det är inte underhållande att sitta och bita sig i läppen när spelledaren är korkad, envis eller helt enkelt bara okunnig."

Men då är det en fråga om en dålig SL och inte om friformeri.

"Det är jag som ska roas."

Självklart. Men det är INTE roande att:
Slå tärningar till förbannelse
Tappa tempo
Tappa koncentration
En strid som i spelet tar tio sekunder tar 20 minuter att reda upp.
Behöva bry om sig saker som inte har med rollspelande (som i spelande av roll) att göra.

För mig är det en kick av monumentala mått när jag lyckas spela min roll på ett bra och, för mina medspelare, överraskande sätt och spelet flyter på inom spelgruppen. Inget 01 slag med T100 kan någonsin klå det.

"Jag roas inte av en spelledare som kör över mig"

En SL som spelar MED och inte MOT sina spelare kör inte över någon. Jag har aldrig känt mig överkörd av någon friforms SL (eller annan SL heller för den delen) och har aldrig kört över någon när jag SLat, däremot börjar jag undra vad det för SLs du spelar med egentligen...

"Jag är här för att rollspela och skapa en ståry tillsammans med spelledaren, inte för att få spelledarens ståry serverad till mig."

Och när i diskussionen har jag påstått något annat?

"det tvingar spelledaren att ta hänsyn till vad jag vill tillföra ståryn"

Och det brukar inte SL göra i friform menar du? Som sagt, du verkar ha VÄLDIGT dåliga erfarenheter av spelledare och det är väl bara att beklaga i så fall...
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Die dice, DIE

"Åh, för att det t.ex blir en serie av händelser som går en viss spelare emot?"

Nu säger du ju indirekt att det INTE är ett tecken på en dålig SL om en SPELARE känner sig orättvist behandlad. Men så är ju frågan vad du menar med orättvist behandlad...
om SL medvetet går på en viss spelare bara för att djävlas så är väl inte det så bra tycker jag.

"Poängen är att samma serie av händelser i ena situationen accepteras som otur medan det i den andra är spelledarens fel"

Nja, jag bryr mig inte (och min RP gör det DEFINITIVT inte) om huruvida denna olycka kommer sig av ett tärningslag eller SL. RPn undrar kanske "WHY ME!" precis som i vanliga livet och jag som spelare antar utmaningen att försöka förstå hur min RP borde anpassa sig till situationen. Om en spelare tar det som en förolämpning från SL att hans RP råkar illa ut... det är ju ganska fånigt inte sant?

"Jag tror nog att det finns många spelledare som _blir_ dåliga om man tar ifrån dem tärningarna"

Alldeles säkert. Att inte jag klarar av tärningar innebär ju inte att inte andra klarar av det.

"Oki... jag tycker att du har missat poängen med dem men det beror kanspe på olika spelstil..."

Missat och missat, det kan man säga. Jag ser ju ingen poäng alls. Men jag tror, utan att säga att det ena är bättre än det andra och utan att säga att det inte finns mellanting, att det har att göra med vad man vill ha ut av rollspelet. Om jag ska överdriva min egen ståndpunkt så kan jag säga att det för mig är stämningen, inlevelsen och historien som är det enda viktiga.

"Ah, dina spelare verkar vara litet ovanliga... För oss som inte har spelare som alltid accepterar allting utan att knota det minsta är tärningar rätt praktiskt."

Undrar om det jag som har tur eller du som har otur. Det där jag sa gäller inte bara min nuvarande spelgrupp utan även spelgrupper i min hemmaförening (många av dessa "vanliga" rollspelare) och samtliga spelgrupper jag spelat med / spellett på konvent.

"Det är naturligtvis lättare att få spelare att godta ens beslut om man dömer till deras fördel... jag vill gärna ha litet mer utmaning dock och ser gärna en neutral till vagt positiv spelledare snarare än någon som alltid hejar på mig :)"

En friformande SL bör, tycker jag, självklart uppmuntra "heja" på sina spelare och trigga dem till att spela sina roller. Men, och här tror jag att det smugit sig in ett missförstånd, han ska ju inte heja på RPna så att dessa per automatik alltid hittar skatten / fördriver Chaugnar Faugn / spränger dödsstjärnan. Kom ihåg att det inte är alla filmer som har ett lyckligt slut och en riktigt mäktig slutcen där alla stryker med kan vara mångfalt häftigare att spela än om alla i sista sekund lyckas smita ut bakvägen när det hettar till.

Dock inte sagt att det nödvändigtvis behöver bli det ena eller det andra, inte heller sagt att SL diktatoriskt bestämmer vad som händer.

Säger bara att: bara för att SL spelar MED och inte MOT spelarna så betyder inte det att utgången är given (undrar hur långt från ämnet jag hamnade den här gången)...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Die dice, DIE

om SL medvetet går på en viss spelare bara för att djävlas så är väl inte det så bra tycker jag.

Problemet är att det för spelaren är ruskigt svårt att veta om hans rad av tio separata misslyckanden beror på en partisk spelledare som djävlas eller en bra spelledare som försöker illustera att man kan ha en räcka av dålig tur ibland. Detta problem uppstår inte lika lätt med tärningar.
För spelledaren är det nog också svårt att låta någon misslyckas om och om igen utan att kunna motivera sig väl... Man vill ju inte att spelarna tycker att man djävlas... Återigen ett problem som är mer sällsynt med tärningar.

Man behöver ju inte ta steget helt från friform för att kunna ta del av dessa fördelar... man kan ju använda sig av rådgivande tärningar (utan andra regler än t.ex: högt är bra) i de fall man inte är eller vill att folks skall vara säker på utgången.

Om en spelare tar det som en förolämpning från SL att hans RP råkar illa ut... det är ju ganska fånigt inte sant?

Ah, men det är nog lätt hänt om man vet att det enbart är sls godtycke som fick en att misslyckas. Du kanske har perfekt förtroende för att din spelledare aldrig skulle vara orättvis eller fuska men tror du inte det är litet ovanligt?

Undrar om det jag som har tur eller du som har otur. Det där jag sa gäller inte bara min nuvarande spelgrupp utan även spelgrupper i min hemmaförening (många av dessa "vanliga" rollspelare) och samtliga spelgrupper jag spelat med / spellett på konvent.

Jag kan inte tro att varenda en av dem alltid varit nöjda med spelledarens prestationer, att ingen av dem någonsin känt sig orättvist behandlad... Aldrig en knotande röst, aldrig ett ifrågasättande... Antingen kör ni hårt på att aldrig låta folk drabbas av katastrofala misslyckanden eller så har ni en vansinnig tur med spelare (eller så är ni fenomenala på att slå dövörat till :gremsmile:.
Det är ju trevligt (för dig, och alla andra inblandade) om det är sant det du säger men det verkar upp åt väggarna orimligt. Är du säker på att du inte överdriver en aning?

En friformande SL bör, tycker jag, självklart uppmuntra "heja" på sina spelare och trigga dem till att spela sina roller.

Det gäller väl även en icke-friformande spelledare? Vad innebär detta "att spela med inte mot" när det gäller att bedöma om handlingar lyckas eller inte lyckas? Har det någon koppling eller har jag missuppfattat helt?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
konfliktshantering?

Jag accepterar helst inget av dem...

Vad gör du då om spelledaren är okunnig, envis och orättvis?
* Det spelar ingen roll (eftersom din RP inte kan veta dessa saker)
* Spelledare som friformar är alltid perfekta (de gör per definition rätt)
* ... tja, vad?
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Back in the battlefield..

Åkej.

"ingen spelledare är opartisk."
följt av:
"Jo det kan de visst vara. Punkt jävla slut."


Hmm. Jag skulle vilja hålla med er båda på sätt och vis; att vara partisk är ju en definitionsfråga.. Man är alltid partisk, ja. Till viss del. Ibland tillochmed undermedvetet. Så vad är "opartisk" i det här sammanhanget?
- Förmodligen när SL är medveten om att han känner en viss partiskhet (?) mot en viss spelare (må det vara för godis, biobesök, relation eller stoleken på brösten, det spelar ingen större roll) och bestämmer sig för att strunta i det(!). Det är faktiskt möjligt.
Alltså: enligt mig och ovanstående tes har 'sluper' "rätt" i den frågan (han får mitt medhåll - wohoo, känner du inte euforin? /images/icons/wink.gif)

"Det är inte underhållande att kunna förutsäga handlingen"
och..
"Nej, Och om du brukar kunna göra det så antar jag att du har större telepatiska förmågor än jag själv. Eller att du haft otur med SL."


Här håller jag med mig själv.. /images/icons/wink.gif
En bra SL är inte förutsägbar, med vissa undantag, som jag tror nån av er redan nämnt: det poetiskt/dramatiskt korrekta. Ibland är det vettigt att göra oväntade svängar/kast - spelarna (eller läsare i böcker eller betraktare av TV/Film/Teater, där samma "ide" används) hajar till och tycker förhoppningsvis att "det var väl orginellt/bra". Gör man det hela tiden tycker de flesta att man är kass och inkoncistent/inkonsekvent.

""Det är inte underhållande att veta att om spelledaren dräper min rollperson så är det för att det är 'dramatiskt korrekt'"
"Hellre en snygg död än dåligt rollspelande."


En stolt död (dramatisk), särskilt när man kämpat med rollpersonen (tex. under en kampanj), istället för ett "Ojdå, du fummlade visst på ett rutinslag när du skulle gå på den hala trottoaren. Du faller och.. *rassel* Ojdå. Du dog visst. Taskigt, men - som du vet - 'sånt händer'" eller dylik händelse.
Randomness i form av oväntade bakslag/dödsfall - ja, till viss del.
Helt fritt för SL att bestämma - det är lättare att få lite variation med tärningar, ja.
Den ärofyllda kampen mellan gott och ont som slutar med att spelarna dör av magknip? eller tandvärk? eller glaskulor på golvet så man ramlar och slår sig, bara för att en tärning råkar falla på 01? - Nej! Visst, mer "realistikt" (även om chanserna 1 på 100 ter sig frekvent i sammanhanget) men inte "korrekt", och det är ju trots allt ett spel vi snackar om, inte en spegelbild av verkligheten.

Sen tycker jag det är konstigt att Krille säger:
"Det är jag som ska roas.", men:
"Jag är här för att rollspela och skapa en ståry tillsammans med spelledaren, inte för att få spelledarens ståry serverad till mig."
..och var kommer SL in då? Ska han vara tacksam för att ni ärade spelare orkar masa er dit och spela? Ska inte SL ockdå roas? Jag vet inte hur ni tycker, men när jag SL:er så är det visserligen så att spelarna ska tillföra storyn nya element, kanske även helt oväntade sådana. Men jag har en plan (för att citera någon helt irrelevant person) när jag skapar äventyr, jag vill att de ska vara fria, men strukturerade - litegrann som your-average-konventsäventyr (kommentera nu inte detta baserat på egen erfarenhet, då uttrycker stämmer och kanske enbart stämmer i min erfarehet). Det är svårt att göra snyggt, ja. Det är svårt att göra spelarna interaktiva utan att "bryta storyn" och utan 'glitches', men lyckas det så är det för mig det optimala: att se att "det gick som jag ville", att ha skapat berättelsen (tillsammans med spelarna..).
Det är vad jag (delvis) känner som "lönen för mödan".

//MiDNiGHT. - det är sent och jag är trött, hittar ni hemska typos, faktafel eller dylikt så V.G visa hänsyn och kör inte över mig för det /images/icons/crazy.gif








 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
*flump*

Självklart. Men det är INTE roande att:
Slå tärningar till förbannelse
Tappa tempo
Tappa koncentration
En strid som i spelet tar tio sekunder tar 20 minuter att reda upp.


Det verkar som du har haft större otur med regelspel än Krille haft med spelledare... Det finns många bra regelsystem där man inte behöver slå tärningar till förbannelse, det är bra flyt och mekaniken tar minimalt med tid.
<a href="http://www.mimgames.com/window/">The Window</a>, <a href=" http://members.dsl-only.net/~bing/frp/fudge/fudge_toc.html">FUDGE</a>, <a href="http://www.sjgames.com/in-nomine/">In Nomine</a> och <a href="http://www.guardiansorder.on.ca/">Big Eyes Small Mouth</a> är bara ett fåtal av de många exemplen på detta.

Mitt eget regelsystem klarade under tester idag av en strid som involverade ett tjugotal slagväxlingar på c.a. fem minuter. Rätt bra IMHO med tanke på att varje hugg beskrevs... men jag är partisk :)

Vill man inte ha en sådan detaljnivå finns det regler som hanterar hela strider i ett eller ett par tärningsslag, varvid en 10s strid kan hanteras på undet 10s, teoretiskt sett.

Behöva bry om sig saker som inte har med rollspelande (som i spelande av roll) att göra.

Ah, det är nog där problemet egentligen ligger. Jag tycker reglerna och tärningarna _har_ med rollspelandet att göra. Att ta bort dem är i mina ögon att göra spelet fattigare.

Jag har aldrig känt mig överkörd av någon friforms SL (eller annan SL heller för den delen) och har aldrig kört över någon när jag SLat, däremot börjar jag undra vad det för SLs du spelar med egentligen...

Det är nog mycket en vanesak. Friformare vänjer sig vid en sorts spel (inlevelse är allt, bråka inte med sl, följer det storyn är det rätt), regelspelare vänjer sig vid ett annat (jag har rätt att dra storyn åt mitt håll, SL skall vara rättvis).
Givet dessa grundpremisser är det rätt förståeligt att du inte känner dig överkörd (eftersom det som SL säger per definition gäller och att bli upprörd över det vore att inte leva sig in i karaktären) i situationer där Krille hade känt sig överkörd (eftersom han förväntar sig att han skall ha en rätt stor inverkan på vart storyn rör sig och att SL skall behandla honom rättvist).
Det är också rätt troligt att du inte tycker att du kör över en spelare i den omvända situationen (eftersom du bedömer dem utefter dig själv och dina grundantaganden) i situationer där Krille hade känt det som att han kört över någon (eftersom han bedömer folk utifrån sig själv o.s.v...)

Nu har jag lagt en massa ord i folks respektive munnar och ber om ursäkt för det. Kanske har jag missuppfattat det fullständigt... eller kanske inte ändå... värt att tänka på i.a.f?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
nitpick

En stolt död (dramatisk), särskilt när man kämpat med rollpersonen (tex. under en kampanj), istället för ett "Ojdå, du fummlade visst på ett rutinslag när du skulle gå på den hala trottoaren. Du faller och.. *rassel* Ojdå. Du dog visst. Taskigt, men - som du vet - 'sånt händer'" eller dylik händelse.

Tänkte bara göra de två uppenbara invändningarna innan alla andra gör det:
1: man slår inte slag för oviktiga saker (om man inte är rätt anal men då ligger problemet inte i spelet :)
2: spelledaren skall med sitt sunda förnuft rätta till absurdheter som skulle förstöra spelet.

och så en tredje, mindre uppenbar:
3: ibland dör folk odramatiskt.
Jag gjorde det med en karaktär i In Nomine av att landa på våt asfalt. I.o.f.s var jag allvarligt skadad och avsvimmad och jag föll ned på asfalten för att vi rematerialiserade i den kroppsliga sfären två meter för högt så omständigheterna var inte precis vardagliga men i slutänden var det ändå så att jag dog av att falla på en gata :)
Meningslöst, utan att åstadkomma något men väldigt passande just för den karaktären (vars koncept var "misslyckad hjälte-wannabe"). Dessutom blev de övriga karaktärerna riktigt spända därefter då de förstod att det inte skulle läggas några fingrar emellan... På det hela taget bra resultat...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Back in the battlefield..

"- Förmodligen när SL är medveten om att han känner en viss partiskhet (?) mot en viss spelare (må det vara för godis, biobesök, relation eller stoleken på brösten, det spelar ingen större roll) och bestämmer sig för att strunta i det(!). Det är faktiskt möjligt."

Dessvärre är det sällan verkligheten ser ut som så. Opartiskhet är enligt min erfarenhet en utopi, eftersom en stor del av opartiskheten är undermedveten.

Skräckexemplet var den manlige spelledaren som trackade oss spelare till förbannelse. Ingenting fungerade så länge det inte följde hans ståry (och ingen av oss hade skäl att följa hans story heller). Till slut gick en kvinnlig spelare fram och kysste spelledaren på munnen. Därefter gick allt jättebra för henne, ståry eller inte, och han var inte ens medveten om det!

"Sen tycker jag det är konstigt att Krille säger:
"Det är jag som ska roas.", men:
"Jag är här för att rollspela och skapa en ståry tillsammans med spelledaren, inte för att få spelledarens ståry serverad till mig."
..och var kommer SL in då? Ska han vara tacksam för att ni ärade spelare orkar masa er dit och spela? Ska inte SL ockdå roas?"


Spelledaren är en spelare, precis som jag. Så det är självklart att han också ska roas. Men han är inte den enda som ska roas.

Som jag sa, spelledande är ett serviceyrke. I egenskap av spelledare är man regeldomare såväl som ordförande på mötet, och man tillför naturligtvis egna element till ståryn.

Och ja, han ska vara jefligt glad att vi vill spela med honom. Det är ett tecken på att vi har förtroende för honom. På samma sätt som regeringen har (stora delar av) folkets förtroende och på så sätt kan utöva sitt ämbete, på samma sätt måste spelledaren ha spelarnas förtroende för att utöva sin roll. Faller förtroendet så faller respekten som är ett krav för att spelledaren ska kunna utföra sitt jobb. Och förtroendet är ingenting som är en spelledares gudagivna rätt. Den förtjänas.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
hmm..

"Friformare vänjer sig vid en sorts spel (inlevelse är allt, bråka inte med sl, följer det storyn är det rätt), regelspelare vänjer sig vid ett annat (jag har rätt att dra storyn åt mitt håll, SL skall vara rättvis)."
Eftersom de flesta inte drar sig för att använda grova generaliseringar, ska inte heller jag göra det och därmed lägga till en sak till regelspelarnas vanor: "gnälla över regeltolkningar och inte bry sig om vad SL säger utan, på sitt sätt, köra över honom."
Det här är mina personliga erfarenheter - iofs var de 2 killarna i gänget som gillade regler (alltså mycket regler..) ganska extrema (och ganska gnälliga to begin with), men jag har sett "fler korrumperade själar" /images/icons/wink.gif

Annars har du mycket jag håller med om.

//MiDNiGHT.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Röda fanor

"Men uppenbarligen har du haft otur med dina SLs..."

Japp, trots en tämligen stor bredd på spelledarna. Det är visserligen inte så stor bredd att det kan användas som statistiskt underlag, men jag tycker mig kunna skönja en trend. En fascinerande upptäckt var när jag fick spela med samma spelledare, både som friformare och som tärningsspelledare (på konvent och på grund av att scenarierna hade sina respektive krav). I många fall var spelledaren bättre när han tvingades använda regler, till hans egen stora förvåning.

"Nej, Och om du brukar kunna göra det så antar jag att du har större telepatiska förmågor än jag själv. Eller att du haft otur med SL."

Nej, det beror på att jag har läst så mycket böcker och sett så mycket filmer att jag känner igen stårymässiga konventioner och klichéer.

"Jag, högst personligen (och detta vill jag inte diskutera vidare efter som det enbart är en fråga om tycke och smak) Har inget emot att offra min RP om hans död passar in i storyn och det blir en bra dödsscen."

Har jag ingenting emot heller.

Vad jag har något emot är när spelledaren offrar min rollperson för att det passar in i storyn. Det ger i alla fall mig en bismak av att spelledaren är emot mig, även om det inte är avsikten. Det är det jag vill ha regler och tärningsslag till - att skapa ett skyddsfilter mellan mig och spelledaren. Om spelledaren har ihjäl min rollperson så kan jag inte låta bli att se det som ett utslag av spelledarens illvilja, även om det är min egen dumhet. Om reglerna har ihjäl min rollperson så har jag ingen att skylla på. Som mest är det mitt eget fel.

"Hänvisar till telepatiska förmågor även här."

Nepp. Ren statistik. Handlingar lyckas bättre om de ligger i linje med spelledarens uttänkta ståry. Även detta är något undermedvetet. Lista ut ståryn (och det är inte så svårt) så har du listat ut hur handlingarna kommer att gå på det stora hela.

"Slå tärningar till förbannelse
Tappa tempo
Tappa koncentration
En strid som i spelet tar tio sekunder tar 20 minuter att reda upp.
Behöva bry om sig saker som inte har med rollspelande (som i spelande av roll) att göra."


Koncentration tappas. En normal människa kan inte hålla koncentrationen på en sak i mer än femton minuter utan att börja tänka på annat. Att tvinga någon att tänka på samma sak mer än så orsakar stress och ännu mer okoncentration.

Tempo behöver inte tappas. Tvärtom, i vissa specialfall kan man till och med vinna tempo. Jag byggde ett värjfäktningssystem som använder sig av spelkort en gång, och faktum är att en fäktad duell med det systemet ofta går snabbare än vad samma duell kan berättas, eftersom systemet i sig innehåller en del symboler som representerar vissa aktioner. Så tro inte att regler och tärningar nödvändigtvis innebär att det är slött, eller för den delen att man tappar koncentration - jag har sällan sett folk som är så koncentrerade som de som försöker överlista en motståndare.

Observera: jag föredrar regler och tärningar. Jag föredrar inte ohemula mängder regler och tärningar. White Wolfs Storyteller-system innehåller just ohemula mängder tärningar.

Och eftersom rollspel för mig inte enbart innebär ett rollmoment utan även ett spelmoment så... tja, din sista punkt faller enligt mig. Men det är min åsikt.

"En SL som spelar MED och inte MOT sina spelare kör inte över någon. Jag har aldrig känt mig överkörd av någon friforms SL (eller annan SL heller för den delen) och har aldrig kört över någon när jag SLat, däremot börjar jag undra vad det för SLs du spelar med egentligen..."

Ett femtontal olika friformsspelledare och kanske ett tjugotal olika tärningsspelledare. Drygt hälften av vardera har varit på konvent, men trenden kvarstår även utanför konventen, trots konventsäventyrsformen.

Som Vindhand säger, jag tror den stora skillnaden ligger i definitionen av "överkörd". Du verkar se "överkörd" på ett helt annat sätt än vad jag gör.

Frihet! Jämlikhet! Tärningsslag!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm..

Eftersom de flesta inte drar sig för att använda grova generaliseringar, ska inte heller jag göra det och därmed lägga till en sak till regelspelarnas vanor: "gnälla över regeltolkningar och inte bry sig om vad SL säger utan, på sitt sätt, köra över honom."

Jag tycker _inte_ det är något som ligger i regelspelets grundantaganden... dessutom är det litet för värdeladdat.

Tycker du att det är _fel_ att säga att friformaren har "inlevelse är allt, bråka inte med sl, följer det storyn är det rätt" som grundantaganden?

Annars har du mycket jag håller med om.

Det glädjer mig... jag passar på att njuta av detta innan folk börjar såga mig i små små bitar /images/icons/smile.gif
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: hmm..

Som jag skrev så var det mina personliga erfarenheter av tärningsnissar. (Alltför värdeladdat ord?)
Hur som helst: de som gillar regler är/blir ofta ganska petiga (bättre så?) över regler och 'hur det ska vara' vilket enligt mig leder till 'Mindre Makt åt SL' och stundtal långa debatter om ljuslågor verkligen är farliga (regelmässigt sett, såklart) eller whatever.
Jag är egentligen inte rätt person att utala mig om friform (jag är alltså inte friformare per se, men jag lutar åt det hållet), men jag tycker att definitionen "inlevelse är allt, bråka inte med sl, följer det storyn är det rätt" är delvis korrekt.

1, "Inlevelse är allt". Ja och Nej. Det är viktigt att spela sin roll; en timid vänlig hemmafar springer oftast inte omkring och skjuter skallen av folk helt omotiverat. Det är också viktigt att vara delaktig i plotten/storyn och tillföra saker.

2, "Bråka inte med SL". Det är väl ingen som kan komma och påstå att man ska bråka med SL! Man kan diskutera om något verkligen är rimligt och komma med kritik, men man kan ju inte börja sitta och säga att: "Du är så jävla kass, en handgranat som exploderar i en soptunna kan inte skada mig om jag bara sitter ovanpå! Nu vill jag inte spela mer!".

3, "Följer det storyn så är det rätt". Njae, följer det storyn så är det bra, på så vis att SL är mer förberedd på vad som kommer att hända och har ett ungefärligt och vettigt synopsis.

Ang. "glädje över medhåll", så är det ju så att jag uppskattar det här. Diskussionen alltså. Och även fast jag kanske inte tycker som ni, så kan jag förstå/respektera/reflektera över er syn på saken och förhoppningsvis lära mig något.

//MiDNiGHT.


 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dräp statsministern!

"Jag accepterar helst inget av dem..."

Dito, men du vet... pest och kolera...

Dumma regler kan skrivas om eller ignoreras. Men vad gör man med dumma spelledare?

"Skriva om" kan visa sig vara rätt fysiskt skadligt, och leder säkerligen till ett åtal för misshandel. Och "ignorera"? "Nä, spelledaren var dum ikväll, vi går å hyr en film istället..."

... tja, det är ju ett alternativ. Ska prova det, tror jag. Han lär nog inte bli särskilt glad på mig, dock (dvs den fysiska Krille, inte min rollperson), och det är ju inte helt bra.

Slutsats: regler är lättare att handskas med. De skadas inte om man bygger om dem och tar inte illa vid sig om de ignoreras.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hmm..

Som jag skrev så var det mina personliga erfarenheter av tärningsnissar.

Mjo, jag kan ju inte argumentera med dina erfarenheter... däremot verkar de varit begränsade (enbart två pers?) och inte så representativa. Regelspelare kommer i många smaker och storlekar; från simulationister som vill ha ett så detaljerat och verklighetstroget system som möjligt till folk som vill ha regellätta system som nästan gränsar till friform...

Hur som helst: de som gillar regler är/blir ofta ganska petiga (bättre så?) över regler och 'hur det ska vara'

Att regelspelare är petigare om regler är väl rätt naturligt även om det inte är en allenarådande sanning. Min flickvän t.ex. vill gärna _ha_ regler för att det då går mer rätt till och blir rättvisare, och hon vill att de inte så klumpiga att de skadar spelet (som WoD i den version vi spelade, där man måste vara stor och stark för att kunna slåss eftersom skicklighet inte inverkar det minsta på skada) men hon är fruktansvärt ointresserad av reglerna i sig. Jag tror detta är Rolemasters fel... en sådan regelöverdos kan göra vem som helst allergisk :)

vilket enligt mig leder till 'Mindre Makt åt SL'

Detta är i mina ögon halva poängen med regler. Mindre makt innebär mindre ansvar som i sin tur innebär att man kan omfördela sina resurser till att spela sina SLPs med inlevelse, beskriva måleriskt, hitta på kul saker och generellt förbättra sitt spelledande... man behöver inte bry sig om att överväga varje enskild handling så noga eftersom reglerna tar hand om denna tråkiga och känsliga bit.
Mindre makt innebär också mindre risk för missbruk eller orättvisor; inbillade eller inte. (Om SL verkligen är rättvis är lite lika viktigt som vad folk tror, i.a.f. om man ser till deltagarnas spelglädje :)

och stundtal långa debatter om ljuslågor verkligen är farliga (regelmässigt sett, såklart) eller whatever.

Ah, du menar när reglerna inte hanterar situationen och man får friforma lite? /images/icons/smile.gif

Jag brukar inte drabbas av det problemet. När reglerna inte uttryckligen hanterar situationen så extrapolerar jag från de regler som finns och hittar på något. Det brukar fungera om man är någorlunda rimlig.

1, "Inlevelse är allt". Ja och Nej. Det är viktigt att spela sin roll; en timid vänlig hemmafar springer oftast inte omkring och skjuter skallen av folk helt omotiverat. Det är också viktigt att vara delaktig i plotten/storyn och tillföra saker.

ok, inte _allt_ men det verkar (i.a.f.) på slurper vara ruskigt viktigt att inte behöva "gå ur sin roll"... om man jämför detta med det genomsnittliga regelrollspelandet där man skiftar rätt fritt mellan in-game och meta-nivåer så framstår det som en avgörande skillnad... Iofs kanske det inte är kopplat till just friform utan är en separat skillnad mellan spelstilarna :)

2, "Bråka inte med SL". Det är väl ingen som kan komma och påstå att man ska bråka med SL! Man kan diskutera om något verkligen är rimligt och komma med kritik, men man kan ju inte börja sitta och säga att: "Du är så jävla kass, en handgranat som exploderar i en soptunna kan inte skada mig om jag bara sitter ovanpå! Nu vill jag inte spela mer!".

Naturligtvis skall man inte "bråka" med sl i den meninge i tärningsrollspel heller. Däremot verkar det på slurper i.a.f. som t.o.m: att "diskutera om något verkligen är rimligt och komma med kritik" vore fel. Jag kan naturligtvis ha missuppfattat :)

3, "Följer det storyn så är det rätt". Njae, följer det storyn så är det bra, på så vis att SL är mer förberedd på vad som kommer att hända och har ett ungefärligt och vettigt synopsis.

Jag tänkte på allt det där pratet om hur de "dramatiskt korrekta" sakerna skulle funka... kanske blandar jag ihop det med storytelling :)
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: hmm..

"Mjo, jag kan ju inte argumentera med dina erfarenheter... däremot verkar de varit begränsade (enbart två pers?)"

Dumt formulerat av mig kanske, jag hänvisade till två av dom mest inbitna "regelfanatiker" jag träffat i samband med att vi spelat i "Gruppen". Jag har naturligtvis träffat många fler spelare och spelledare med olika åsikter kring frågan.

"Regelspelare kommer i många smaker och storlekar; från simulationister som vill ha ett så detaljerat och verklighetstroget system som möjligt till folk som vill ha regellätta system som nästan gränsar till friform..."

Naturligtvis finns det variation där, men det gör det väl också rimligtvis i "friform" också. Visst är 'extrimiteten' i friform sådan att den lätt kan begränsa nyanserna, som kan vara lättare att titta på bland regelspelare, men de finns där.

"Att regelspelare är petigare om regler är väl rätt naturligt även om det inte är en allenarådande sanning."

Hmm.. Som jag uppfattar "petighet", så är det mer i vägen än konstruktivt. Och ang. "om det inte är en allenarådande sanning", så tycker jag det låter lite skumt. Friform för mig är inte allenarådande. Man kan ha diskussioner om hur man ska genomföra något eller hur någonting fungerar; SL är ju ingen obegränsad kunskapsreserv; jag till exempel kan inte speciellt mycket om bilar. Skulle jag någon gång komma i den situationen att någon vill veta specifikt vilket problem det är så vet jag inte det. För mig är det helt enkelt ett 'fan, det funkar inte'. Då får man diskutera (och anta att spelarna är ärliga).

"och stundtal långa debatter om ljuslågor verkligen är farliga (regelmässigt sett, såklart) eller whatever."
följt av
"Ah, du menar när reglerna inte hanterar situationen och man får friforma lite? "


Tja, nu jag ju, som sagt, ingen expert på definitionerna av friform kontra regelspel, men som jag uppfattar det så blir det (1), mer en debatt kring hur många poäng skada det regelmässigt skulle tänkas bli (el. dyl.) istället för (2), 'om det verkligen är farligt'.
Som jag ser på det så gäller alt. 1 oftast regelspelare och alt. 2 oftast friformare, då det är "viktigare" för en regelspelare och veta om det ger honom minus i handlingsförmågan nästa runda istället för att, som en friformare skulle göra, spela ut att han bränner sig. Aj.

--> ovanstående exempel naturligtvis överdrivet för begriplighetens skull.

"vilket enligt mig leder till 'Mindre Makt åt SL'"
följt av
"Detta är i mina ögon halva poängen med regler. Mindre makt innebär mindre ansvar som i sin tur innebär att man kan omfördela sina resurser till att spela sina SLPs med inlevelse, beskriva måleriskt, hitta på kul saker och generellt förbättra sitt spelledande... man behöver inte bry sig om att överväga varje enskild handling så noga eftersom reglerna tar hand om denna tråkiga och känsliga bit.
Mindre makt innebär också mindre risk för missbruk eller orättvisor; inbillade eller inte. (Om SL verkligen är rättvis är lite lika viktigt som vad folk tror, i.a.f. om man ser till deltagarnas spelglädje :)"


Okej. Här håller jag med dig (!). Förutsatt att man ser på saken, som du gör. Visst - lägger man av en del av ansvaret på regelverket så finns det mer koncentration och kraft att läga på annat, som tex. inlevelse, "måleri" etc.
Att mindre makt skulle leda till mindre 'maktmissbruk' kan också vara sant. Ur ditt perspektiv. Det jag syftade på när jag skrev sådär var mina obehagliga erfarenheter av spelare som "gnäller till sig" (värdeladdat ord, förlåt) 'fördelar' av SL - i stil med "men sådär står inte i regelboken". Var har jämlikheten och rättvisan tagit vägen nu då? Har inte SL, som sagts, alltid sista ordet - "den gyllende regeln", som verkar försvinna i sådana här sammanhang.

"1, "Inlevelse är allt". Ja och Nej. Det är viktigt att spela sin roll; en timid vänlig hemmafar springer oftast inte omkring och skjuter skallen av folk helt omotiverat. Det är också viktigt att vara delaktig i plotten/storyn och tillföra saker."
följt av
"ok, inte _allt_ men det verkar (i.a.f.) på slurper vara ruskigt viktigt att inte behöva "gå ur sin roll"... om man jämför detta med det genomsnittliga regelrollspelandet där man skiftar rätt fritt mellan in-game och meta-nivåer så framstår det som en avgörande skillnad... Iofs kanske det inte är kopplat till just friform utan är en separat skillnad mellan spelstilarna :)"

Sluper tycker si, jag tycker så. Ingen av oss har rätt, men ingen av oss har fel heller - det är helt enkelt våra olika synpunkter på "friform". Jag tror inte att "aldrig behöva gå ur sin roll" är sammankopplat med friform, även om dom som gillar att ha det så naturligtvis söker sig till friform. För mig är det viktigt att spelarna försöker leva ut sin karaktär och inte tänka i samma banor som de själva skulle ha gjort. Därmed inte sagt att de inte får "gå ur rollen" för att fråga mig något eller göra ett "off"-skämt.

"2, "Bråka inte med SL". Det är väl ingen som kan komma och påstå att man ska bråka med SL! Man kan diskutera om något verkligen är rimligt och komma med kritik, men man kan ju inte börja sitta och säga att: "Du är så jävla kass, en handgranat som exploderar i en soptunna kan inte skada mig om jag bara sitter ovanpå! Nu vill jag inte spela mer!"."
följt av:
"Naturligtvis skall man inte "bråka" med sl i den meninge i tärningsrollspel heller. Däremot verkar det på slurper i.a.f. som t.o.m: att "diskutera om något verkligen är rimligt och komma med kritik" vore fel. Jag kan naturligtvis ha missuppfattat :)"

Jag fick inte den 'vibben', men, som sagt - jag kan också ha missuppfattat.. /images/icons/wink.gif
Du lär ju få veta vilket, om något, påstående som är rätt.
Diskutera är viktigt! Det är en del av rollspelandet som ger en hel del utveckling. Det är mitt påstående iaf.
Och om vi följer mitt resonemang hittils så innebär det ju alltså att jag gillar friform mer, eftersom jag inte vill sitta och diskutera regler, något som jag inte tycker att det är kreativt.

"3, "Följer det storyn så är det rätt". Njae, följer det storyn så är det bra, på så vis att SL är mer förberedd på vad som kommer att hända och har ett ungefärligt och vettigt synopsis."
följt av:
"Jag tänkte på allt det där pratet om hur de "dramatiskt korrekta" sakerna skulle funka... kanske blandar jag ihop det med storytelling :)"

Här tänkte jag avvika lite från "ämnet" och säga att jag snackade med mina spelare (som tycker väldigt olika om regler/friform/rollspelande i allmänhet) och genomgående så tyckte de att det var bättre att få "dö som på film", dvs i högsta möjliga mån dramatiskt korrekt. Det är ju trots allt ett rollspel vi spelar för nöjes skull. Vill man använda det som terapi eller verklighetssimulering i affärsvärlden (som det ju faktiskt används som) så spelar det väl ingen roll (om man nu "dör" över huvud taget i sådana situationer), men eftersom vi spelar för nöjes skull så är det, enligt mig och mina spelare bättre att få dö en "meningsfull död" eller en "dramatiskt korrekt" död. Det är inte kul att dö för att man slår 01 (eller något annat) när man kör bil på en mörk väg på väg till "nästa station i äventyret" (förväxla nu inte det uttalandet med ett påstående om att man ska ha ett färdigt script för spelkvällen..). En meningslös och odramatisk scen. Irriterande om något. Därmed inte sagt att spelarna inte ska känna att dom är dödliga (i den mån de spelar dödliga.. /images/icons/wink.gif) - ett "hot" ska alltid finnas där, för att skapa stämning (nej, inte stämning, men tension - kommer inte på vad det heter på Svenska.. /images/icons/crazy.gif) så att spelet in urartar i nåt hack n' slash-spelande el. dyl.

//MiDNiGHT.






 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Dessa tärningar...

Därmed inte sagt att spelarna inte ska känna att dom är dödliga (i den mån de spelar dödliga.. ) - ett "hot" ska alltid finnas där, för att skapa stämning (nej, inte stämning, men tension - kommer inte på vad det heter på Svenska.. ) så att spelet in urartar i nåt hack n' slash-spelande el. dyl.

Här tycker jag personligen att tärningar (inte ob37t6) och regler (bra sådana) gör ett bra jobb nämligen att varje fara för rollpersonens liv faktiskt känns som en fara för rollpersonens liv eftersom tärningarna är helt neutrala. Enda tillfället det inte blir spännande är då man har ett högt färdighetsvärde i förhållande till svårigheten men då skall det ju inte vara spännande, ibland vill man ju göra det som man vet att man klarar av och med tärningar och regler så vet man liksom var man har sin rollperson i världen (kontra SLP m. m.).
Jag har faktiskt lite svårt att komma på hur en spelledare skulle kunna kombinera att rolleprsonerna bara dör meningsfullt och dramatiskt riktigt med att det blir spännande i varje situation då det skall vara det.
för sakens skull skall jag säga att jag faktiskt har spelat kull friform t. ex. Kelter på LinCon men då har äventyren varit väldigt koncentrerade till att komma på saker och att göra rätt saker. Friformandet har dock varit en liten del av mitt rollspelande och jag skulle inte vilja ge upp vissa saker i regelrollspelet men å andra sidan med lite tur och få träffa rätt friformssplledare kanske man inte skulle behöva det?

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top