Polaris

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En fantastisk grej med Polaris är artwork-lösningen. Lehman hittade en gammal bortglömd rysk illustratör, skaffade sig rättigheterna för vad jag antar var en billig penning, och skrev en del av spelet runt det för att det skulle fungera så bra som möjligt. Resultatet blev spektakulärt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Klipp ur den svenska översättningen. said:
\section{Avslutning av spelmötet}

\em Men allt detta hände för länge sedan, och ingen kan längre minnas det. \rm

Släck ljuset.
Så jag minns i alla fall. Fint spel, men det var lite för omfattande för att rymmas bra på ett enstaka spelmöte, så det föll bort lite för mig när det begav sig. Nu när vi spelar kampanjer igen kanske det borde få komma till bordet igen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Så jag minns i alla fall. Fint spel, men det var lite för omfattande för att rymmas bra på ett enstaka spelmöte, så det föll bort lite för mig när det begav sig. Nu när vi spelar kampanjer igen kanske det borde få komma till bordet igen.
Mm, Polaris skulle jag kunna tänka mig att spela igen. Vi lirade en kampanj på kanske fyra spelmöten. Det var väl okej, sådär. Led lite av att det var fyra olika berättelser, dåligt ihopkopplade. Men till stor del var vi nog helt enkelt inte tillräckligt bra rollspelare för att kunna göra spelet rättvisa. Vi hade väl lirat indielir i ett par år på den tiden. Idag är jag mycket bättre, och skulle nog kunna göra något riktigt bra med Polaris. Framförallt efter att ha spelat spel som sätter regler för hur man får prata. Tror att Polaris skulle må bra av det. Åtminstone borde man förbjuda beskrivningar i första person. Kanske även lägga allt i dåtid. Det hände ju för länge sedan, trots allt. Prosopopées regel om att ingenting har något namn och att man inte får avbryta den som talar skulle också passa. Det ger riktigt härliga och lite ålderdomliga beskrivningar.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Mm, Polaris skulle jag kunna tänka mig att spela igen. Vi lirade en kampanj på kanske fyra spelmöten. Det var väl okej, sådär. Led lite av att det var fyra olika berättelser, dåligt ihopkopplade. Men till stor del var vi nog helt enkelt inte tillräckligt bra rollspelare för att kunna göra spelet rättvisa. Vi hade väl lirat indielir i ett par år på den tiden. Idag är jag mycket bättre, och skulle nog kunna göra något riktigt bra med Polaris. Framförallt efter att ha spelat spel som sätter regler för hur man får prata. Tror att Polaris skulle må bra av det. Åtminstone borde man förbjuda beskrivningar i första person. Kanske även lägga allt i dåtid. Det hände ju för länge sedan, trots allt. Prosopopées regel om att ingenting har något namn och att man inte får avbryta den som talar skulle också passa. Det ger riktigt härliga och lite ålderdomliga beskrivningar.
Tror du är något på spåren här, tror att vi skulle göra spelet mycket större rättvisa nu när vi är äldre, mer erfarna och lite klokare. Tilläggen du föreslår tror jag även skulle ge önskvärd effekt på spelupplevelsen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Polaris skulle jag kunna tänka mig att spela igen. Vi lirade en kampanj på kanske fyra spelmöten. Det var väl okej, sådär. Led lite av att det var fyra olika berättelser, dåligt ihopkopplade.
Det här är nog det enda jag ogillar med spelet, och jag vet inte riktigt hur man löser det på enklast sätt. Första steget är nog att alla är medvetna om problemet och jobbar mot att fläta ihop berättelserna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det här är nog det enda jag ogillar med spelet, och jag vet inte riktigt hur man löser det på enklast sätt. Första steget är nog att alla är medvetna om problemet och jobbar mot att fläta ihop berättelserna.
Konsensus verkar vara att spelet är bäst på tre. Det är en början, i alla fall - en plotline mindre.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Det här är nog det enda jag ogillar med spelet, och jag vet inte riktigt hur man löser det på enklast sätt. Första steget är nog att alla är medvetna om problemet och jobbar mot att fläta ihop berättelserna.
Jag vet inte, varför liksom? Det är ett antal parallella historier men vi spelar ju olika roller i var och en av dem och även om riddarna aldrig träffas eller ens har beröringspunkter via månarna eller misstaget så skapar vi en stämning och en värld tillsammans. Har spelat flera gånger, kanonresultat samtliga, tror vi haft typ två scener där riddare träffats men de har inte varit höjdpunkter, mycket pga hur reglerna fungerar beroende på vems scen det är.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Åtminstone borde man förbjuda beskrivningar i första person. Kanske även lägga allt i dåtid. Det hände ju för länge sedan, trots allt.
Hm, det blev nog implicit "ingen första person" för oss pga ritualfraserna. När en sätter scenen med orden "Och så kom det sig..." blev det liksom naturligt att fortsätta på den högtravande tonen. Dåtid skulle kunna funka och det är ju redan delvis inbyggt i konfliktsystemet ("men det saknade betydelse"), å andra sidan inte helt stringent ("det skall icke ske"?)

Prosopopées regel om att ingenting har något namn och att man inte får avbryta den som talar skulle också passa. Det ger riktigt härliga och lite ålderdomliga beskrivningar.
Neeej, de namngivna grejerna i fiktionen är ju helt awesome stämningsskapande! Etzlitotec är recurring villain i många av våra berättelser, trusty steed Shackleton ofta en kompanjon, förmyndare för det Bortersta Museet ofta en syssla, osv. Jag tror snarare på regeln att alla ska läsa boken så kommer tonen att hänga med. Visst det är lite investering men lätt värt det!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Neeej, de namngivna grejerna i fiktionen är ju helt awesome stämningsskapande! Etzlitotec är recurring villain i många av våra berättelser, trusty steed Shackleton ofta en kompanjon, förmyndare för det Bortersta Museet ofta en syssla, osv. Jag tror snarare på regeln att alla ska läsa boken så kommer tonen att hänga med. Visst det är lite investering men lätt värt det!
Visst fan, glömde bort alla stjärn-namn. Var länge sedan jag läste spelet. Okej, namnen får vara kvar!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Det här är nog det enda jag ogillar med spelet, och jag vet inte riktigt hur man löser det på enklast sätt. Första steget är nog att alla är medvetna om problemet och jobbar mot att fläta ihop berättelserna.
Spelet funkar imo bättre på tre spelare av den anledningen.
Konsensus verkar vara att spelet är bäst på tre. Det är en början, i alla fall - en plotline mindre.
När jag hackade vidare på det och skrev The Phenomenon så blev det bara en huvudperson kvar. Jag hade nog kunnat tänka mig att spela även Polaris så: en får spela en riddare och de andra blir spelledare. Inget roterande.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag tänker att om spelarna kan lite släppa fokus på "bara sin rp" och se de tre/fyra/fem historierna som gemensamt ägande så är förutsättningarna goda. Jag har minst lika kul, om inte mer, i att spela månar och misstag än min egen riddare (även om kvalen såklart är tuffare för riddar-spelaren i varje given situation) och då blir behovet av att fläta historierna mindre. Min riddare behöver inte vara med i varje scen för att jag ska få spela historierna liksom. :)

Men det här var ingen Polaris-tråd, sorry för allt OT. :)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Polaris är världens bästa spel, men det vet väl alla redan. Riddarromantik vid nordpolen strax innan världen går under. En tragedi som drivs fram mot undergången. Ingen spelledare utan man spelar motståndare åt spelaren som sitter mittemot. Konfiktresolution genom ett system med förhandling genom formella fraser. Briljant på alla sätt. Så nyskapande att det inte fick några efterföljare alls utan står som en övergiven gren på rollspelsutvecklingens träd.
Bara så att alla vet att tråden har någon effekt, jag har hört om spelet för ut, men nu tog jag mig i kragen och läste det. Otroligt vackert, jag är mycket taggad, Har till och med hobby översatt fraserna och rollformuläret. nu ska jag bara lyckas övertala folk i min närhet att det är häftigt med poetiskt, tragiska riddaröden under döende stjärnor vid världens ände
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Bara så att alla vet att tråden har någon effekt, jag har hört om spelet för ut, men nu tog jag mig i kragen och läste det. Otroligt vackert, jag är mycket taggad, Har till och med hobby översatt fraserna och rollformuläret. nu ska jag bara lyckas övertala folk i min närhet att det är häftigt med poetiskt, tragiska riddaröden under döende stjärnor vid världens ände
Det finns en antik tråd som diskuterar översättning av fraserna: [Polaris] Översättningar av nyckeltermer | Rollspel.nu
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Vill också VERKLIGEN tipsa om pedagogy of play-strukturen om @wilper (?) tagit fram för spelet. Jag hittar det inte nu (wilper kanske kan länka om den finns någonstans?), men det funkar svinbra med Polaris för att greppa det egentligen ganska komplexa regelsystemet. De mer komplexa fraserna är lätta att förbise om en bara kör rätt på och det här upplägget med gradvis lärande gör att en kommer in i det smidigt och lirar även bra med att få till en schysst dramatisk struktur de första tre-fyra spelmötena!
 
Top