Plott i Ä-spels Drakar och Demoner

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,991
Mörkrets Hjärta är väl ett exempel på ett äventyr med mycket plott (inte ett jättebra äventyr tyvärr) som släpptes redan 1986?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Mörkrets Hjärta är väl ett exempel på ett äventyr med mycket plott (inte ett jättebra äventyr tyvärr) som släpptes redan 1986?
Ja, och det är ju slående att de två första delarna in Ärans väg som bägge kom 1985 inte är skrivna på som en (tråkig) linjär berättelser - de är öppna platser. Även om de har inslag som drar åt det plottiga hållet - Döda skogen kan man ju som SL göra till en slags quest efter nycklarna och Maktens portar har ju tips där SL ska regissera ett skräckscenario.

I DnD var plottens tid kommen i mars 1984 med den första Dragonlance-modulen. Brukar man säga. Men Justin Alexander har argumenterat för att brottet kom tidigare, och att B3 Palace of the Silver Princess i ett sent skede av produktionen år 1981 skrevs om från en öppen plats till en plottad story. Jag tror att det var något som låg i tiden. Samma sak med Mutant, Mos Mosel och Reptilmännen är platser, men efter det var det (väl) bara förskrivna berättelser som gällde.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Mörkrets Hjärta är väl ett exempel på ett äventyr med mycket plott (inte ett jättebra äventyr tyvärr) som släpptes redan 1986?
Även Havets vargar (jan 1985) har väl mycket plot som jag minns det? (Kan vara fel, evigheter sen jag läste).

Men hur som, det är ju inte som att plot i äventyr är någon slags konstig avart som plötsligt bara uppstod i hobbyn, utan snarare svaret på ett behov - antagligen som en följd av utveckling inom det första mer platsbaserade spelandet.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Även Havets vargar (jan 1985) har väl mycket plot som jag minns det? (Kan vara del, evigheter sen jag läste).

Men hur som, det är ju inte som att plot i äventyr är någon slags konstig avart som plötsligt bara uppstod i hobbyn, utan snarare svaret på ett behov - antagligen som en följd av utveckling inom det första mer platsbaserade spelandet.
Ja, och även dessa platser hade ju småplotter. "Bagaren är en kannibal i hemlighet" och sådana grejer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,190
Ja, det var från början en ökenstad som hette...Khadiz? Eller nått sånt.
Det var mer än jag kände till. Ändringen måste ha skett tidigt i så fall - Kandra är en på nästan alla vis arketypisk europeisk medeltidsstad, förutom religionen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,991
Det roliga är formuleringen att det är ”en stad på fastlandet i vår värld”. Jag antar att begreppet ”spelvärld” inte var lika vanligt vid denna tid, vilket får det att låta som att staden skulle finnas på jorden 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,991
Vi kan läsa följande i Boken om Äventyrsspel:

4F5E65C4-895A-47AE-BE15-9D2E050C628B.jpeg
 
Top