Plott i Ä-spels Drakar och Demoner

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Dels för att det för många (det flesta?) av oss är vad vi är nostalgiska över (DoD, Mutant), dels för att det är rätt bra på "naturalistiskt" äventyrande (man blir sällan gudalikt mäktig i BRP och man lutar sig hela tiden på sina färdigheter som man aldrig helt kan lita på).
Min spaning är som följer.

De allra första äventyren till Mutant och DoD var platsbaserad utforskning utan plott. Det var först typ 1985 som plotten dök upp i Äventyrspels äventyr, och den tog inte över helt ens då, som Marsklandet och Svavelvinter visar. Så de första cirka tre åren var svenska rollspel old school på samma sätt som tidens DnD-äventyr var, även om spelsystemet inte var riktigt lika fokuserat på utforskande. Men från c 1985 så gick Äventyrsspel över till en annan sorts äventyr och därmed också en annan spelstil. Men systemen förändrades inte.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
De allra första äventyren till Mutant och DoD var platsbaserad utforskning utan plott. Det var först typ 1985 som plotten dök upp i Äventyrspels äventyr, och den tog inte över helt ens då, som Marsklandet och Svavelvinter visar.
Jag skulle säga att det inte försvann helt före 1991 i alla fall - Torshem och Djupets fasor är andra exempel (även om de inte är helt utan inbyggd plott, men det är ju inte Svavelvinter heller). Samtidigt fick vi onekligen även de plottdrivna som kulminerade på ett olyckligt vis i Den nidländska reningen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag skulle säga att det inte försvann helt före 1991 i alla fall - Torshem och Djupets fasor är andra exempel (även om de inte är helt utan inbyggd plott, men det är ju inte Svavelvinter heller). Samtidigt fick vi onekligen även de plottdrivna som kulminerade på ett olyckligt vis i Den nidländska reningen.
Äntligen något vi är överens om!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
MODERERING

Bröt ut detta från BRP-tråden för att inte den tråden skulle fortsätta spår ur, och för att det kan vara en intressant diskussion som kan breda ut sig i en egen tråd.


MVH

/Magnus
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Finns det någon stabilare svensk rollspelarkonsensus än att Den nidländska reningen kanske inte var jättebra? :)
Det skulle väl vara "DnD handlar bara om strid" i så fall :whistle:.

En av de bästa rollspelstexterna på svenska språket är ju den där sågningen av Nidländska reningen på en blogg. Var det @Svarte Faraonen som skrev den?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Egentligen finns det väl tre och inte två klasser av DoD-äventyr?

1. Pre-Ereb. Det finns ingen värld annat än implicit, och äventyrarna drar runt i den utan någon större yttre kontext (Dimön, Döda skogen).
2. Ereb, setting-baserad. Det finns en explicit större värld som man drar runt i, men äventyren kan fortfarande vara mer eller mindre sandlådiga (Marsklandet, Torshem).
3. Plottdrivna. När man hamnat på stället snubblar man in i en specifik mer eller mindre (oftast mer) rälsad plott som man förväntas följa (Den nidländska reningen, Härskarserien).

FL-DoD är.... 1,25, kanske? Det är mycket av de tidiga äventyren över det, men de har i alla fall en sorts utvecklad setting, även om den mest finns där för att ha någonstans att placera ut äventyr i.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
2. Ereb, setting-baserad. Det finns en explicit större värld som man drar runt i, men äventyren kan fortfarande vara mer eller mindre sandlådiga (Marsklandet, Torshem).
Ereb Altor behandlades ju väldigt styvmoderligt av ÄS. Jag har egentligen svårt att se att settingen generellt sett var en viktig ingrediens för dem. Den är ju viktig lokalt i flera moduler men jag har väldigt svårt att se att några tillbehör egentligen var settingbaserade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Ereb Altor behandlades ju väldigt styvmoderligt av ÄS. Jag har egentligen svårt att se att settingen generellt sett var en viktig ingrediens för dem. Den är ju viktig lokalt i flera moduler men jag har väldigt svårt att se att några tillbehör egentligen var settingbaserade.
Tycker du? Jag tycker mer att det stora problemet var hur geografiskt spretiga de var (hur fan hamnade rollpersonerna i Barbia, egentligen?).

Jag gissar att vi använder orden litet olika, för visst är väl Marsklandet eller Torshem utpräglat setting-baserade sandlådor? Är det mer att världen som helhet aldrig kommer i spel, bara (de väldigt lapptäckiga) regionerna (Trakorien-blocket, Ivanhoe-blocket och Nidland-blocket kunde lika gärna ha funnits i varsin värld för hur litet de hade att göra med varandra)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Tycker du? Jag tycker mer att det stora problemet var hur geografiskt spretiga de var (hur fan hamnade rollpersonerna i Barbia, egentligen?).

Jag gissar att vi använder orden litet olika, för visst är väl Marsklandet eller Torshem utpräglat setting-baserade sandlådor? Är det mer att världen som helhet aldrig kommer i spel, bara (de väldigt lapptäckiga) regionerna (Trakorien-blocket, Ivanhoe-blocket och Nidland-blocket kunde lika gärna ha funnits i varsin värld för hur litet de hade att göra med varandra)?
Ja, precis så. Allt utforskande är ju på något sätt settingbaserat. Men setting spelar ju bara roll, på världsnivå, om det finns samband.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Ja, precis så. Allt utforskande är ju på något sätt settingbaserat. Men setting spelar ju bara roll, på världsnivå, om det finns samband.
Då är vi överens. Om man är i t.ex. Glorantha eller Tékumel vet man banne mig om det på ett vis som inte gäller Ereb Altor (eller Forgotten Realms, för den delen).
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Då är vi överens. Om man är i t.ex. Glorantha eller Tékumel vet man banne mig om det på ett vis som inte gäller Ereb Altor (eller Forgotten Realms, för den delen).
Ereb Altor.... är ju mer eller mindre en efterhands kontruktion av saker man redan släppt,,,,, "Hur skohornar man in detta i en gemensam värld" eller hur ar det nu @Mekanurg? ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Ereb Altor.... är ju mer eller mindre en efterhands kontruktion av saker man redan släppt,,,,, "Hur skohornar man in detta i en gemensam värld" eller hur ar det nu @Mekanurg? ;)
Fast det fanns rätt litet saker innan, och man lade till mycket nya saker. Visst, Caddo fanns, men Kandra ("Ereb Altor vol. 1") föregår Svavelvinter.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Fast det fanns rätt litet saker innan, och man lade till mycket nya saker. Visst, Caddo fanns, men Kandra ("Ereb Altor vol. 1") föregår Svavelvinter.
Sinkadus 3 (caddo osv) var första gången Ereb Altor nämndes..... Kandra har Ereb Altor på omslaget, men nämns inte ens inne i modulen ;)

Det finns referenser till Odos tidräkning i sinkadus 3.....samt att massa omgivande regioner nämns/beskrivs....men inte i relation till annat eller till Ereb Altor :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Sinkadus 3 (caddo osv) var första gången Ereb Altor nämndes..... Kandra har Ereb Altor på omslaget, men nämns inte ens inne i modulen ;)

Det finns referenser till Odos tidräkning i sinkadus 3.....samt att massa omgivande regioner nämns/beskrivs....men inte i relation till annat eller till Ereb Altor :)
Känns som att den avgörande frågan här är "Visste ni var i Ereb Svavelvinter utspelades när det publicerades?"

Kan antagligen bara besvaras av någon som var där?
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Efter vad? Ereb Altor-boxen som var den verkliga världsdefinieraren kom '89.
Åsyftade kandra och så..med allt som benämndes Ereb Altor innan...utan att det fanns en plan eller sammanhang...men bara slappade på Loggan...ungeför som man gjorde med epitetet Mutant... (framtid = mutant) :)
... känns som vi kanske pratar förbi varandra här ;)

"Medelhavskartan" som visade delar av ereb, men sen "skrotades" kom -87...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Åsyftade kandra och så..med allt som benämndes Ereb Altor innan...utan att det fanns en plan eller sammanhang...men bara slappade på Loggan...ungeför som man gjorde med epitetet Mutant... (framtid = mutant) :)
... känns som vi kanske pratar förbi varandra här ;)

"Medelhavskartan" som visade delar av ereb, men sen "skrotades" kom -87...
I augusti -88 kom Sinkadus nr 14 Där var allt spikat.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Sinkadus 3 (caddo osv) var första gången Ereb Altor nämndes..... Kandra har Ereb Altor på omslaget, men nämns inte ens inne i modulen ;)
Kandra är ju också uppenbart skriven för en annan setting med sina egna religioner osv som inte inkorporerades i EA.
 
Top