Nekromanti PK-klubben: Destruktiva troper, symboler och karikatyrer

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
chrull;n327584 said:
För att inte tala om termen "Dvärgar"...
Ja, fast där finns väl någon sorts "grandfather clause"? Det är ju kortvuxna som benämnts efter ett mytologiskt väsen, inte den mytologiska varelsen som döpts efter kortvuxna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,656
Location
Värnhem, Malmö
Leon;n327589 said:
Fast dvärgarna är ju inte Tolkiens uppfinning, utan går tillbaka till fornnordisk myttologi - visserligen genom nationalromantiska glasögon, tänker särskilt på petty-dwarves, Mim och glaurungs guld - som direkt hämtad ur ringcykeln - där det definitivt finns antisemtiskt material. Men är de negativa porträtten av dvärgar i Eddan verkligen antisemitiska? Är det inte snarare så att både antisemitiska nidbilder och fornnordiska dvärgar går tillbaka på mer allmänna xenofobiska troper om lömskhet och girighet?

Svårnavigerad terräng i alla fall!
Det här tycker jag berör en viktig grej: många negativa stereotyper bygger ju på att man försöker behäfta en viss grupp med något som faktiskt är dåligt. Att vara förrädisk och girig är ju inga bra grejer, inte heller att vara tanklös och våldsam, gnällig och irrationell, seriemördare, och så vidare. Självfallet kan man också slänga in folk som har dessa dåliga egenskaper. Det man däremot kan passa sig för att kombinera dessa dåliga egenskaper med estetiska signaler som kopplar dem till en grupp som anses besitta dessa egenskaper.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
gorillotaur;n327569 said:
När det gäller just judar finns det extra lagret att Tolkien baserade sina dvärgar på judarna. Skrev om det här en gång i tiden: https://www.piruett.se/2012/12/14/th...onistisk-resa/

Så om man har lite otur när man hittar på en ny sorts dvärgar så kan man sitta där med en riktig jäkla antisemitism stereotyp utan att ha tänkt på det.
Det här med Tolkien och troper är en rik mylla att gräva i (vilket naturligtvis redan gjorts i oändlighet). Ringtrilogin genomsyras ju av nästan rasbiologiska föreställningar om högre och lägre stående folkslag, särskilt när det gäller människofolken. Just i fråga om dvärgarna så har de både några av de traditionella antisemitiska nidbildsdragen som besatthet av guld, men samtidigt heroiska drag som ståndaktighet och hjältemod, så om han såg dem som ställföreträdande för judar så verkar han inte ha varit särskilt antisemitisk själv (vilket han också uttryckte i det där förläggarbrevet). Och det där med guldhungern var ju något som gjordes mer extremt av ringarna som dvärgkungarna fick av Sauron, vilket ledde till deras fall (vilket var just avsikten). Så Tolkiens dvärgar är ingen entydig trop tycker jag.

Svårare för mig är det att ta hans människogestaltningar, där folken från öster och söder med icke-europeiskt utseende är Fienden (fast de egentligen inte är onda i sig, utan har förletts av Sauron). Och överlag gäller att ju längre och mer ljushyat ett folk är, desto ädlare. Den bok i Härskarringen som jag aldrig kan förmå mig att gilla är femman med belägringen av Minas Tirith, där det här ställs på sin spets (no pun intended) när Rohirrims nordiska spjut skär genom de pråliga södringarna som en het kniv i smör. Jag tycker hela det moraliska budskapet i böckerna motsägs fullständigt i det triumfatoriska slutet, där inga levande fiender till slut finns kvar på Pelennors slätt (och Gud tyckte det var gott, typ).

Jag gillar att spela i Tolkiens Midgård för jag gillar allt annat i böckerna, och jag brottas med hur jag ska förhålla mig till det här, när det finns en så uppenbar härskarras i form av Dunedain, som är bättre och ädlare än alla andra (förutom alverna, som de brås på), och dunlänningarnas och de tidiga eriadoranernas (de folk som dunadanerna koloniserar) hårdnackade men dödsdömda motstånd mot dem verkar mest bero på primitivt oförstånd, eftersom dunadanerna gör allt bättre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Dubbelyxa;n327600 said:
Jag gillar att spela i Tolkiens Midgård för jag gillar allt annat i böckerna, och jag brottas med hur jag ska förhålla mig till det här, när det finns en så uppenbar härskarras i form av Dunedain, som är bättre och ädlare än alla andra (förutom alverna, som de brås på), och dunlänningarnas och de tidiga eriadoranernas (de folk som dunadanerna koloniserar) hårdnackade men dödsdömda motstånd mot dem verkar mest bero på primitivt oförstånd, eftersom dunadanerna gör allt bättre.
Jag håller med till 100%, och har liknande dilemma (dragen än mer till sin spets) vad gäller REH's Conan. Fast egentligen är det kanske inte ett dilemma. Så länge om man är medveten om det som är problematiskt, och är tydlig med att markera mot det så går det ju utmärkt att både läsa och spela med behållning.

Vad gäller just Dunedain spelade en av mina mest lyckade karaktärstolkningar på just detta - en högdragen arnoriansk adelsdam, diplomat och statsagent som inte var öppet rasistisk, utan snarare såg sig som "naturligt överlägsen" med starkt paternalistisk läggning. Jag använde väl egentligen henne mest som en kritik och problematisering av imperalism och raison d'etat som moraliskt argument. Fun times.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
God45;n327519 said:
Sedan finns motsattsen där alla som säljer sex blivit utsatta för övergrepp eller är pressade att sälja sex av missbruk eller desperation. Vilket också är en dålig trope.
Nja, det är ingen trope. Det är snarare ett statistiskt underbyggt faktum. På det hela taget är det mer konstruktivt att använda sig av en problematiserad verkllighetsbaserad beskrivning än av en glättigt fantasibild.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
McAber;n327609 said:
Nja, det är ingen trope. Det är snarare ett statistiskt underbyggt faktum. På det hela taget är det mer konstruktivt att använda sig av en problematiserad verkllighetsbaserad beskrivning än av en glättigt fantasibild.
Statistiken man bygger det "faktumet" på är
extremt suspekt. Det går också rakt emot vad representanter för sex workers som organiserar sig säger. Vi kanske ska lyssna på folket det handlar om innan vi beskriver dem för att göra politiska poänger?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså får väl en take av att Wagner, mer än Tolkien, är skyldig till mycket av rasseprylarna i LotR? Eller är jag ute och cyklar? Iofs… Tolkiens polare C.S. Lewis och hans "Calormen"… uj uj uj…

Ang sexarbete… flera (inte alla) av dom jag känner som varit inne i det har varit det åtminstone delvis pga missbruk, desperation, eller båda. Men det betyder inte att det finns en avhumaniserande & alienerande tropifierad skildring av utsatthet, som gör mer skada än nytta tror jag, håller helt klart med God45 om det. Känner som vanligt att dålig representation är värre än ingen representation / erasure. Skulle försöka hålla mig borta från båda stereotyperna.

Skräckexempel på dålig skildring som på nåt weird sätt kokar ihop båda delarna på samma gång är Jaka's Story. Klyschan om superlyckliga/supermäktiga/superskickliga dansaren Jaka + klyschan om den extrema utsattheten & hjälplösheten, av allt från innkeepens dreglande till prästens straffande till makens [dvs författarens själv-expy] kropps-patrullerande ang
graviditeten
. Nej en riktig rysare var den boken och den läser jag gärna aldrig om igen.

Alltså detta för att säga att ni båda har rätt på sätt och vis för det finns två dåliga tropes här. Tycker iaf jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
God45;n327612 said:
Statistiken man bygger det "faktumet" på är
extremt suspekt. Det går också rakt emot vad representanter för sex workers som organiserar sig säger. Vi kanske ska lyssna på folket det handlar om innan vi beskriver dem för att göra politiska poänger?
Refererar du till "rose alliance" nu, som även organiserar hallickar? Där kan vi snacka om en organisation det finns anledning att ta med en ganska stor nypa salt.

Det finns väldigt gott om före detta prostituerade och för all del också en hel del som är prostituerade just nu som inte håller med om vad rose alliance säger. Jag har lyssnat ganska mycket på vad "folket den handlar om säger". Men jag har inte bara lyssnat på de som stryker torskarna medhårs.

Med det sagt vill jag gärna att den här diskussionen flyttar sig till en annan tråd. Det är för all del en viktig diskussion, och jag tycker generellt att det är viktigt att bemöta alla argument som försöker normalisera prostitution och all skit den för med sig, men det här är inte en tråd för den diskussionen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
krank;n327614 said:
Refererar du till "rose alliance" nu, som även organiserar hallickar? Där kan vi snacka om en organisation det finns anledning att ta med en ganska stor nypa salt.

Det finns väldigt gott om före detta prostituerade och för all del också en hel del som är prostituerade just nu som inte håller med om vad rose alliance säger. Jag har lyssnat ganska mycket på vad "folket den handlar om säger". Men jag har inte bara lyssnat på de som stryker torskarna medhårs.

Med det sagt vill jag gärna att den här diskussionen flyttar sig till en annan tråd. Det är för all del en viktig diskussion, och jag tycker generellt att det är viktigt att bemöta alla argument som försöker normalisera prostitution och all skit den för med sig, men det här är inte en tråd för den diskussionen.
Jag tänker på Rose Alliance men också på Amnesty.

Med det sagt vill inte jag heller normalisera prostitution. Dey var verkligen inte min poäng. Jag ville bara säga att utsatt för övergrepp stereotypen inte är jättepositiv.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Leon;n327607 said:
Vad gäller just Dunedain spelade en av mina mest lyckade karaktärstolkningar på just detta - en högdragen arnoriansk adelsdam, diplomat och statsagent som inte var öppet rasistisk, utan snarare såg sig som "naturligt överlägsen" med starkt paternalistisk läggning. Jag använde väl egentligen henne mest som en kritik och problematisering av imperalism och raison d'etat som moraliskt argument. Fun times.
Exakt så har jag också tänkt som en möjlig lösning. Som ett "white man's burden"-komplex som ibland omärkligt övergår i tyrranni. Maktens omedvetna arrogans etc. Och "mellanfolken" som har att navigera mellan överfolket (som ändå är de som har bäst chans att stå emot Sauron) och, ja Hin Onde själv då.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
2097;n327613 said:
Alltså får väl en take av att Wagner, mer än Tolkien, är skyldig till mycket av rasseprylarna i LotR? Eller är jag ute och cyklar? Iofs… Tolkiens polare C.S. Lewis och hans "Calormen"… uj uj uj…
Det är defintivt lite Valkyriornas Ritt över Rohirrim :)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
416
Location
Linköping, Sverige
Jag tycker på det hela taget att det är svårt att hantera prostitution i rollspel. Folk envisas med att slänga in horhus i allehanda settings och äventyr. Att sedan säga att de prostituerade är av båda (eller alla) könen löser inte problemet tycker jag. Jag vill inte ha det över huvud taget i mina rollspelsupplevelser. Speciellt inte som kool eller edgy bakgrund.

Kanske bäst att styra bort från prostitutionsdiskussionen i den här tråden, som Krank säger skulle det bättre dryftas i en egen tråd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
MODERERING

Som flera påpekat är det här inte rätt tråd för att diskutera prostitution -- det är faktiskt inte ens rätt forum! Så återgå till det som tråden handlar om.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Horror Pregancy - Typ Rosemary's Baby eller andra varianter av den här tropen. Jag har själv gjort mig skyldig till den och den finns med i Likstorm till Trudvang bland annat. I princip skräck inför graviditet och de kroppsliga förändringar den för med sig. Jättetrist trope som går att mixa till på olika sätt, till exempel genom att tillämpa tropen nedan. Ofta är horror pregnancy tätt knuten till att föda ondska in i världen. Tack, västerländska kyrkofäderna för en helt vrickad syn på kvinnlig sexualitet.

Nightmare Fuel och Body Horror i relation till monster som har kvinnliga drag. Broodmother i Dragon Age Origins och Awakening är ett exempel på den sortens tropes. Nightmare Fuel är riktigt bra ur perspektivet skrämma skiten ur spelarna, men det funkar sämre när det handlar om hur ett kvinnligt monster görs. Ofta nakna bröst som läcker obeskrivliga vätskor eller en pervertering av fortplantning som Broodmothers som i princip spottar ur sig darkspawn på löpande band. Det handlar så klart om att föda ondska även här.

Mitt bästa tips i relation till tropes är följande:
Skriv hälften män, hälften kvinnor till ditt äventyr. Byt sedan kön på dem eller avköna dem beroende på om du vill ha med icke-binära eller inte. Även om du har skrivit med det i åtanke tror jag att du kommer att bli förvånad över vad som händer när du gör det. Vi sitter alla på en massa biases och kognitiva hang ups när det gäller "vad män är" och "vad kvinnor är". Jag gör det själv med jämna mellanrum och kommer på mig med att ha massa fördomar, men det blir bättre ju mer man gör det.

En annan grej - om du använder stereotyper och tropes (vilket är en helt okej grej att göra, trots allt. Shorthand och allt det där), så bryt stereotypen eller tropen på något sätt. Säg att du har den sansade kvinnan och boys will be boys mannen. Boys will be boys mannen kanske är helt neurotiskt pedantisk när det handlar om att diska. Det går inte att lämna disk odiskad. It must be done. På samma sätt kanske den sansade kvinnan ääääälskar nöjesparker och blir helt galet ostrukturerad och entusiastisk när hon hamnar i en nöjespark. Inte världens bästa exempel, men ni fattar säkert. En orch med en doktorsavhandling. En ogre som gillar att bygga tändsticksfort. En bandit som spelar piano som en gud. En Florence Nightingale-typ som är grym mot smådjur. En grym skurk som älskar smådjur. Etc etc.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
McAber;n327625 said:
Folk envisas med att slänga in horhus i allehanda settings och äventyr.
Här har vi ju infarten till ytterligare en lista troper, föreställer jag mig: var saker utspelar sig och vilka kontext som skapas av det. Vad utöver horhus och bordeller kan vara onödigt överrepresenterade?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag ser mig själv verkligen inte som PK men för att fortsätta trådens tema så som jag förstår den, jag använder själv troper och liknande. Dock använder jag inte troper på samma sätt som tidigare, där jag som yngre garanterat skulle ha använt ett kvinnligt våp så försöker jag nu använda manliga våp precis lika ofta/sällan. Liknande försöket jag göra med andra troper och stereotyper men jag kommer inte rädda världen med det jag gör men förhoppningsvis så gör jag något bättre än vad jag skulle ha gjort om jag fortsatt på samma spår som innan.

Jag skall dock vara tydlig med att jag inte kvoterar mins slp enligt kön samt att en del former av HBTQ-identiteter är så sällsynta att om jag har med dem, så är det just för att bekräfta den identitetens existens. Dock försöker jag efter bästa förmåga utan att räkna, att få ett så representativt rollspelande som möjligt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
Homo/bisexualitet är ett tecken på dekadens/korruption i ett samhälle.

Homosexualitet = har könsuttryck som inte matchar ens kön (alla lesbiska kvinnor har rakad skalle, kängor och gillar att lyfta skrot medan homosexuella män fnittrar och är rädda för fysiskt arbete). Se skillnad mellan Renly samt Loras i Game of Thrones böckerna och TV-serien, tex.

Homo/bisexuella är aggressiva i sin sexualitet och är extremt övertydliga i vem de tycker är attraktiva.

Den sista stör mig som gay-man mest. Holy fuck alltså. Tänk er om det varit en straight man som talade så om kvinnor. Varenda jävla person de ser döms direkt efter hur fuckable de är, och vi ska uppfatta det som charmigt eller nåt. Den går EXTREMT ofta ihop med "kvinnlig protagonists bästa kompis". I nio fall av tio har han dessutom väldigt kvinnliga könsuttryck.

Sjut mig i huvudet var less jag är på den tropen. Jag vet inte vem den är till för att tilltala tbh. Presumptiva straighta kvinnliga tittare som önskar de bara kunde ha en killkompis som inte raggade på dem? Presumptiva straighta manliga tittare som kan tycka det är okey om huvudkaraktären är kompis med en kille som de inte vill projicera sig på, så länge han inte är ett romantiskt hot?

För den är fan inte till för mig.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
Vet inte om den har skrivits än, skummande genom, men "women as props" är väldigt vanligt i TV, och kan säkert slinka igenom i karaktärsbeskrivning i äventyr också.

Vad women as props antyder är att kvinnor placeras i en scen i förhållande till en manlig karaktär, för att förstärka den karaktärens intryck. Hon saknar alltså egentligen egenvärde, hon finns där liksom lite stämningsljus. Den absolut vanligaste varianten av detta är när någon sitter i taverna eller en bar eller whatever, så för att beskriva denna karaktärs elakhet/rikhet, så är han omringad av vurmande, halvnakna tjejer.

Det här är extremt vanligt i tex. Game of Thrones. Det går knappt att hitta en bar-scen (såvida det inte är Arya/The Hound) där det inte springer runt en naken tös. Här är två av de mest absurda exemplen, där den prostituerade/slaven/whatever hade helt sonika kunnat klippas bort från scenen, och vi hade inte missat någonting av värde.

Daario Naharis, slutet på säsong 3 (Skit i att klicka om du inte vill se en halvnaken tjej springa runt)


Bronn i en taverna, slutet på säsong 2 (Skit i att klicka om du inte vill se en helnaken tjej springa runt)


Det mest absurda i Bronn-scenen är om man läser intervjun med regissören för avsnittet. Han hade nämligen inget intresse av att filma den här scenen, men blev bestämt tillsagd av några "HBO executives" att de skulle ha med en full frontal nudity scen i det här avsnittet. Här är ett citat från Neil Marshall, ovan nämnda regissör, angående när han filmade avsnittet:

“The weirdest part [of directing Game of Thrones] was when you have one of the exec producers leaning over your shoulder, going, ‘You can go full frontal, you know. This is television, you can do whatever you want! And do it! I urge you to do it!’ So I was like, ‘Okay, well, you’re the boss.’”

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med det sagt får det såklart lov att finnas prostitution, nakenhet and what not. På TV blir det ju automatiskt mycket mer aggressivt liksom. En SL som säger "Ni går in i den sunkiga bordellen där ett par lättklädda prostitiuerade gör sitt bästa för att förföra några besökare" gör ju det inte alls på samma nivå som det per automatik blir i TV.

Men det kan vara bra att ha i åtanke hur man presenterar dem, vad deras roll är i scenen och varför de är i scenen.

För att ta ett exempel: I de två ovan visade scenenerna så fyller iallafall kvinnorna i Bronn-scenen ett logiskt syfte: De är i en taverna precis innan ett slag. Där bör finnas prostituerade, folk som fruktar döden söker sig ofta till sex. Men vad i helskotta är kvinnans roll i den första scenen, utöver ögongodis till presumptiva straighta snubbar som kollar på scenen? Det känns ju inte överlogiskt att diskutera sina lönnmordsplaner inför allmänt löst folk (och om man nu gör det, vore det inte mycket mer intressant om hon fick lite agens med den här informationen? Utpressning, sälj informationen, etc.)
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
När jag började skriva cybernetiska implantat och sånt för mitt rollspel funderade jag på om det var en trope att cyberteknik "botar/förbättrar" funktionshinder. Jag funderade lite på hur jag bäst skulle representera cybernetiska implantat och uppgraderingar i min värld så jag pratade med Eddy Webb som skapat bl.a. Pugmire (och som dessutom är döv) om vad han tyckte. Han fick mig att inse hur jävliga cybernetiska implantat egentligen är och att de, trots att de förstärker vissa färdigheter, absolut inte botar andra. Eddys öronapparat gör att han kan streama musik rakt in i huvudet, vilket är enligt honom "cyberpunk as fuck", men samtidigt får han inte hålla öronen blöta och han kan inte höra riktningen på inkommande ljud. Hans "cyber-audio" handlar inte om en korrigering av ett funktionshinder utan om alternativa vägar att uppnå vissa mål trots ett pågående funktionshinder. Med det i åtanke så tycker jag att jag kunde framställa implantat, proteser och övriga mänskliga uppgraderingar på ett både mer realistiskt och mer intressant sätt i mitt rollspel. Visst, dina cyberben låter dig hoppa över hustak, men när du är hemma i lägenheten sitter du i rullstolen med benen på laddning i garderoben.
 
Top