Nekromanti PK-klubben: Destruktiva troper, symboler och karikatyrer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Välkomna till PK-klubben!

Först lite allmänna riktlinjer:
  • Vem som helst får vara med, så länge hen ställer upp på klubbens grundläggande premisser.
  • Den mest grundläggande premissen är denna: Det som av en del kallas "PK" är i klubbens ögon något positivt, fint och bra. Det är klubbens utgångspunkt att det som kallas "PK" i själva verket nästan alltid egentligen handlar om vanligt jäkla hyfs och att inte vara ett rövhål.
  • PK-klubben är i första hand till för att rollspelsmakare (och spelledare, och för all del spelare) ska kunna dela med sig av konkret kunskap, tekniker och tips kring hur man blir bättre på att vara PK i sitt rollspelsskrivande, sitt spelledande och sitt spelande.
  • Detta är inte en plats för ifrågsättande av huruvida en specifik teknik t.ex. "behövs".
  • Om det dyker upp inlägg som ifrågasätter behovet av klubben, eller är negativa till hela grejen – anmäl dem som off topic och gå vidare. Svara inte. Det här är INTE en klubb för diskussion med personer som ogillar "PK". Det kan vi ta i andra trådar.
Min plan med PK-klubben är att jag (eller någon annan) då och då, inte alls så regelbundet som t.ex. Filmklubben eller Speltimmen, startar en tråd om något specifikt och konkret ämne där det finns intressanta "PK"-saker att diskutera och tipsa varandra.

Jag är säker på att behov av ev. andra riktlinjer eller så kan uppstå. Vi får väl se.


Men, jag tänkte börja med den här tråden, om destruktiva troper, symboler och karikatyrer.

Jag har nämligen tänkt återuppta mitt jobb med artikeln "PK-riktlinjer för rollspelsmakare", och en av de tekniker jag vill tipsa om där (och här) är helt enkelt:

Försök att vara medveten om så många tråkiga troper som möjligt, så att du märker när du råkar använda dig av dem och kan antingen undvika dem eller åtminstone använda dig av dem medvetet och mildra deras effekt.

För mig som hetero-passing vit cisman utan märkbara funktionsvariationer så är det naturligtvis så att jag riskerar att missa väldigt mycket som är lättare att se för den som drabbas av det. Så för mig är listor ofta till stor hjälp.

Jag har letat på internet – kanske inte så hårt som jag borde, men ändå – men jag har inte sett någon lista med det här explicita syftet: Vilka destruktiva (homofoba, transfoba, funkofoba, sexistiska etc) troper finns det störst risk att man stöter på eller råkar använda sig av i rollspel?

Jag har en lista jag satte ihop när jag skrev min artikel förra gången, men vill himla gärna ha er hjälp för att fylla på den:

RASISM
  • Blackfaces/pickaninny: Dockan som klipptes bort från Kalles Julafton var en s.k. "pickaninny", en viss sorts karikatyr av svarta som länge använts i USA för att marginalisera och sprida fördomar.
  • Mammy: En annan sorts karikatyr med samma ursprung.
  • Svarta som primitiva vildar: Ett arv från kolonialismen. Svarta får vara med, men bara som obildade/obildbara. Våldsamma. Kanske äter de människor.
SEXISM
  • Damsel in distress: Kvinnor som behöver räddas av en redig hjälte har gjorts på tusen olika sätt, i tusen olika sammanhang.
  • Women in refrigerators: Myntat av serieförfattarinnan Gail Simone, refererar till tendensen hos författare att låta kvinnor skadas/våldtas/mördas som motivation för manliga huvudpersoners agerande. Att det handlar om just ett kylskåp är för att Simone pratade om en serie där Gröna Lyktan kommer hem och hittar sin flickvän dödad i kylskåpet.
  • Våldtäkt som karaktärsutveckling för kvinnor: Kvinnors tragiska bakgrundshistoria innehåller generellt minst en våldtäkt. Om våldtäkt figurerar i mäns tragiska bakgrundshistorier är det deras fruar, flickvänner eller döttrar som blivit utsatta för det. Hör såklart ihop med women in refrigerators.
  • Kvinnor som passiva/män som aktiva: Bra att tänka på framför allt när det gäller bilder, men även i text. Kvinnor framställs ofta som "vackra" medan män är "handlingskraftiga". Män gör saker, kvinnor finns i bakgrunden, eller klänger på hjälten, eller poserar "sexigt". Här kan en med fördel räkna bilder med aktiva resp. passiva män och kvinnor. En kan också prata med sina illustratörer om att en vill ha aktiva kvinnor på bilderna.
  • Horan/madonnan: Tendensen att framställa kvinnor som antingen helt depraverade och sexgalna eller helt "oskyldiga" och vita som snö. Varenda jäkla succubus-liknande kvinnligt monster, varenda oskyldig damsel in distress som ska räddas undan draken.
  • Män som känslokalla och rationella: Män får ganska sällan vara emotionella, och när de får vara det så är det oftast aggressiva känslor.
  • Kvinnor som kaotiska/känslostyrda: Eftersom rationalitet och framför allt lugn och "coolhet" är positiva egenskaper så visas kvinnor givetvis som motsatsen. Den moderna motsvarigheten till "hysteriska kvinnor". Det här är grunden till alla internetmemer kring hur enormt svårt det tydligen är för män att kommunicera med kvinnor, hur kvinnor tar komplimanger etc. "Kvinnor är galna!"
  • Moderskänslor som något självklart: Alla kvinnor kommer inte att vilja ha barn, och att vilja ha familj/barn är inget absolut självklart.
HOMOFOBI
  • Homosexuella män som är extremt feminina: Hör ihop med föreställningen att varje homosexuellt par behöver någon som är "kvinnan" och någon som är "mannen".
  • Homosexuella kvinnor som hatar män och har kort hår: Se ovan.
TRANSFOBI
  • The magical trans: Transpersoner får inte bara vara, utan att de är trans ger dem spännande, exotiska superkrafter som gör att de fortsätter vara helt separerade från resten av mänskligheten.
FUNKOFOBI
  • "Fula"/funktionsnedsatta människor som "onda" / "onda" människor som "fula"/funktionsnedsatta: det antas ofta en koppling mellan inre och yttre egenskaper. Gäller för all del också för personer med psykisk funktionsnedsättning/variation.
  • Den som har en funktionsnedsättning är bäst på något annat: På ytan en positiv trop, men destruktiv så tillvida att de personer med funktionsnedsättning eller -variation som inte har något område där de är superbäst ("superhörsel", "bäst i världen på matte") osynliggörs. Detta är också en variant av klassikern "har du en egenskap som avviker från den upplevda normen så ÄR du och definieras av den egenskapen".
Eftersom vi alla här är PK-vuxna PK-människor så tänker jag att ni själva klarar av att se nyanserna här. Till exempel är det ju inget fel alls med feminina homosexuella män som enskilda fall – men om det inte också finns motexempel så blir de ju bara en del av strukturen.

Jag är också säker på att flera av de ovanstående har klatchiga namn jag missat.


Jag skulle nu som sagt vilja ha er hjälp här – vilka troper/symboler har ni stött på? Vilka är "vanliga" i rollspel? Vilka har ni upptäckt att ni råkat använda er av själva utan att tänka er för?

Det här är inte och kan inte bli en komplett lista, men jag tänker att tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra att bli mer medvetna…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
En relaterad länk, specifikt om homofobi och homofoba troper i allmänhet: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.p...omophobiaIndex

Och en för rasism: https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/RaceTropes

Jag vet inte om alla där är lika relevanta för just rollspel, men kanske kan de vara ett ställe att börja kolla för inspiration?

(Och ja, jag vet att inte alla de troper jag listade är lika rollspels-relevanta heller. Ett par stoppade jag nog in mest för att svensk publik verkar helt ovetande om dem...)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Urbra klubb, urbra tråd!
Även om jag råkar vara en väldigt galen & extremt känslostyrd kvinna själv så tycker jag du har helt rätt att det är en överspelad och destruktiv trope.
Tror det finns många kyriarkala anledningar till att folk som jag uppstår, Marsha Linehans biosociala modell m. invalidering osv osv osv. Äh varför skrev jag detta, känner mig genast självutlämnad & inte speciellt pepp på att fortsätta diskutera denna deltråd.

Fortsätt med resten av tråden istället, urbra startinlägg iaf!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
2097;n327453 said:
Även om jag råkar vara en väldigt galen & extremt känslostyrd kvinna själv så tycker jag du har helt rätt att det är en överspelad och destruktiv trope.
Jupp. Jag är ju också själv en man som åtminstone VILL se mig själv som "kall och rationell" och som hatar känslor etc. Men precis som du säger så är ju att det finns folk som uppfyller tropen/stereotypen inget försvar.

Om inte annat är ju vi produkter av samhället så som det är, och även om vi kanske trivs ganska bra som vi är så är det ju det samhället åtminstone jag strävar efter att förändra...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Rasism-delen är lite tom... Egentligen skulle den kunna fyllas på med allt möjligt, till exempel:
  • Superstrikta asiatiska föräldrar.
  • Asiater som är jätte-jättebra på matte och datorer.
  • Asiater som är superninjor.
De flesta rasistiska/nationalistiska stereotyper kan ju hamna i listan, egentligen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Som en spegelbild till den galna/känslostyrda kvinnan finns också den sansade kvinnan. När de manliga karaktärerna fjantar sig, inte tar saker på allvar, och så vidare är det den sansade kvinnan som tar dem i örat och hutar åt dem. Hon är seriös, duktig och präktig, men tillåts inte riktigt ha kul på egen hand. Det här är också en trop som åtminstone delvis kan sägas bygga på en "positiv" stereotyp om kvinnor som mer mogna, ansvarstagande och jordnära, men som i slutändan skapar kvinnliga karaktärer som blir våta filtar. Kvinnan blir en slags uppfostrande surrogatmamma som tar "pojkarna" i örat och inte själv släpper loss.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
krank;n327455 said:
Jupp. Jag är ju också själv en man som åtminstone VILL se mig själv som "kall och rationell" och som hatar känslor etc. Men precis som du säger så är ju att det finns folk som uppfyller tropen/stereotypen inget försvar.

Om inte annat är ju vi produkter av samhället så som det är, och även om vi kanske trivs ganska bra som vi är så är det ju det samhället åtminstone jag strävar efter att förändra...
Jag tänker mig att det är en sorts balansgång mellan utsuddning och bevarande av stereotyper. Om man i sin ovilja att reproducera stereotyper samtidigt målar upp någon sorts bild av att alla, oavsett kulturell och klassmässig bakgrund, har beteende och värderingar som ens egen typ av svenskar från medelklassen innebär det också att förstärka vissa normer och hävda att alla egentligen vill vara på samma sätt. Men det är en knivig balansgång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Svarte Faraonen;n327459 said:
Jag tänker mig att det är en sorts balansgång mellan utsuddning och bevarande av stereotyper. Om man i sin ovilja att reproducera stereotyper samtidigt målar upp någon sorts bild av att alla, oavsett kulturell och klassmässig bakgrund, har beteende och värderingar som ens egen typ av svenskar från medelklassen innebär det också att förstärka vissa normer och hävda att alla egentligen vill vara på samma sätt. Men det är en knivig balansgång.
Jao, jag har en plan om att kanske göra en PK-klubbentråd senare om andra strategier för att hantera sådant här (och underrepresentation, etc). Men en sak jag brukar tänka är att det är skillnad på att ha en karaktär som passar in på en stereotyp och att bara ha karaktärer som passar in på stereotypen. Dvs. att man försöker skapa en bredd inom den grupp stereotypen innebär – om jag ska ha en enda manlig SLP som är homosexuell vill jag ogärna att han ska vara "fjollig", men om jag har flera så kan jag absolut ha olika grader av "fjollighet" och även t.ex. låta dem ha olika implicita eller explicita inställningar till just "fjolligheten" och stereotypen.

Så typ:
  • Först och främst försöka representera olika grupper så de inte osynliggörs
  • Sedan undvika stereotyper så gott jag kan för de grupper med bara en representant
  • Och sedan för de grupper som har flera representanter försöka nyansera och hantera/bearbeta stereotyperna på ett bra sätt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Boys will be boys
Män växer aldrig upp utan och är tramsiga, impulsiva och äventyrliga av biologiaka orsaker som inte ska förtryckas, för då blir de vresiga och det går ut över deras omgivning. Den rastlösa äventyraren som hålls hemma av sin fru och därför super/slåss är inte helt ovanlig i rollspel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Måns;n327462 said:
Boys will be boys
Män växer aldrig utan och är tramsiga, impulsiva och äventyrliga av biologiaka orsaker som inte ska förtryckas, för då blir de vresiga och det går ut över deras omgivning. Den rastlösa äventyraren som hålls hemma av sin fru och därför super/slåss är inte helt ovanlig i rollspel.
Det här och den sansade kvinnan ovan visar också hur ogörligt det är att allt för schablonartat genomföra den här sortens analys. Om jag har med en manlig och kvinnlig karaktär och väljer att ge dem en viss kontrast, hur gör jag? Om mannen är oregerlig och kvinnan är förnuftig, har jag reproducerat boys will be boys/sansad kvinna? Om jag vänder på rollerna, har jag reproducerat förnuftig man/känslosam kvinna? Ett mått av fingertoppskänsla i det egna skrivandet och ödmjukhet i kritiken av andra blir därmed nödvändigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Svarte Faraonen;n327474 said:
Det här och den sansade kvinnan ovan visar också hur ogörligt det är att allt för schablonartat genomföra den här sortens analys. Om jag har med en manlig och kvinnlig karaktär och väljer att ge dem en viss kontrast, hur gör jag? Om mannen är oregerlig och kvinnan är förnuftig, har jag reproducerat boys will be boys/sansad kvinna? Om jag vänder på rollerna, har jag reproducerat förnuftig man/känslosam kvinna? Ett mått av fingertoppskänsla i det egna skrivandet och ödmjukhet i kritiken av andra blir därmed nödvändigt.
Det är iofs sant men kanske är mannen i själva verket inte alls tyngd av dämpad äventyrslusta utan lider av PTS och att han upplever att han har svikit sina äventyrsvänner och kvinnan å sin sida upplevs bara som sansad men har snarare ansvaret för hela hushållet/familjen och måste vända på slantar, göra rätt etc.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Svarte Faraonen;n327474 said:
Det här och den sansade kvinnan ovan visar också hur ogörligt det är att allt för schablonartat genomföra den här sortens analys. Om jag har med en manlig och kvinnlig karaktär och väljer att ge dem en viss kontrast, hur gör jag? Om mannen är oregerlig och kvinnan är förnuftig, har jag reproducerat boys will be boys/sansad kvinna? Om jag vänder på rollerna, har jag reproducerat förnuftig man/känslosam kvinna? Ett mått av fingertoppskänsla i det egna skrivandet och ödmjukhet i kritiken av andra blir därmed nödvändigt.
Ofta handlar det om kontext. Den sansade kvinnan är vanlig i amerikanska komedier, som fru till Boys Will be Boys-män. I ”Baksmällan”-filmerna tex.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det kanske täcks in av ovan, men det finns ju också en massa (förvisso kanske något mindre problematiska) jingoistiska representationer av kulturer som fortfarande är vita fd eller nuvarande kolonialmakter. Typ hur danskar är högljudda och burdusa sexister, hur amerikaner är gå-påiga och egocentrerade kristna fundamentalister, fransoser och romantik, italienare och eldigt temperament, etc. Sen kanske en del av de här grejerna är hyfsat vetenskapligt belagda för kulturerna som grupp, typ Geert Hofstdes (https://www.hofstede-insights.com/pr...are-countries/ ) eller Clare Graves (på senare tid populariserats av Frederic Laloux men då med fokus på organisationer, även om grunden är precis densamma https://www.reinventingorganizations.com/) forskning. De tydligaste fördomarna per i-land går nog ändå att plocka ut och säga "nej" till, men som Svarte Faraonen skriver blir det ju knepigt om kulturella skillnader inte tas hänsyn till alls.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Ja, exakt! I komedi är det till exempel väldigt tydligt, för där är det ju tacksamt att ha en duo bestående av en "straight man" och en "funny man". Det är i sig inte heller någon skadlig stereotyp, utan bara gott, beprövat hantverk. Men när man gör en duo med en man och en kvinna blir det svårt att navigera: en flamsig man och en seriös kvinna har sina fallgropar, liksom en flamsig kvinna och en seriös man.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Bra klubb!

Här kommer lite troper jag tänker på:

Promiskuösa bisexuella
Ofta porträtteras personer som är bi/pan som enorm promiskuösa, som ska stöta på, flirta med eller till och med ligga med allt och alla. Speciellt i fantasy/sci-fi sträcker det här sig ett steg längre, där deras attityd gärna sträcker sig bortom mänskligheten och de ska komiskt ragga på alla varelser (gärna något som ser motbjudande ut för extra skratt). De visas aldrig ha förhållanden, eller porträtteras ens som att vilja ha det, utan allt verkar ofta ytligt och flirtigt. De verkar inte heller ha någon tanke på samtycke heller, utan en viktig del ska ofta vara att visa hur obekväm den som blivit raggade på är av det.

Transseriemördare
Det finns en grej med att ha seriemördare som transkodas. Från Norman Bates och framåt har vi ofta kodat seriemördare med olika könsöverskridande begrepp, där en klassiker är att ge dem en persona av motsatt kön som de har när de mördar och morden drivs ofta av något kopplade till denna könsöverskridande identitet (exempelvis att sy en "kvinnodräkt" av hud som i När lammen tystnar).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Jag vill först hänvisa till något i startinlägget:

så att du märker när du råkar använda dig av dem och kan antingen undvika dem eller åtminstone använda dig av dem medvetet och mildra deras effekt.
Med andra ord: åtminstone för mig är absolut inte poängen här att man aldrig någonsin får eller bör ha med något som passar in på de här troperna. En del av dem är såklart sådana, men långt ifrån alla. Mestadels tycker jag helt enkelt att det är viktigt att ha lite koll på vad det är man reproducerar. Att skapa medvetet, så att säga. För egen del brukar jag tänka att jag inte vill bli tagen på sängen när någon annan påpekar att jag reproducerat en stereotyp. Att jag ska veta att jag använt den, att jag ska vara medveten om de sätt stereotypen är problematisk på. Och helst att jag ska ha gjort något för att nyansera eller motverka stereotypen.

Jag menar, helt fritt från troper och stereotyper blir ens verk ju aldrig.



Sedan tycker jag nog att "män som känslokalla och rationella" fortfarande är ganska skiljt från "den sansade kvinnan". Den sansade kvinnan uppfattar jag fortfarande mer som omhändertagande och socialt ansvarstagande – "morsan" så att säga. Medan den känslokalle, rationelle mannen är mer "ledare" än "förälder", skulle jag säga. Så även om båda i någon mån är "the straight man" så är de det på ganska starkt könskodade sätt.

Jag tror att man t.ex. skulle kunna göra intressanta saker med ett par, en man och en kvinna, där kvinnan är en "boys will be biys"-person och mannen är en "sansad kvinna". Jag tror att det blir något annat än att ha en galen/känslostyrd kvinna och en känslokall/rationell man.

Vad tror ni?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
krank;n327485 said:
Vad tror ni?
Jag tror att om man funderar ett extra varv så märker man att personerna har lite mer djup. Eller så använder man min fantastiska personlighetsgenerator så ger varje SLP unika drag och då slipper man råka fall ner i tråkiga vagnspår.

Tyvärr har jag slarvat bort den men det finns säkert andra på nätet.

Men poängen här är att det är lätt att följa destruktiva troper när man är lat och/eller har bråttom. "Ok, nu ska jag slänga in någon här" och så hinner/orkar man inte fundera. Men om man ägnar lite tid åt det så får man istället något med lite mer djup.

Som vi redan har påpekat så har folk så har vi nog alla drag av en eller annan stereotyp men ingen av oss skulle nog vilja reduceras till dem. Även om jag är en god del Boys will be boys så skulle jag nog inte gå med på att det är hela mitt väsen.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Gött initiativ, ska följa med intresse (trots att jag på min höjd smiter in som spelledare).

Hittar ingen fin trop för det, men "gör inte ondingarna till judar, med eller utan serienumret avfilat" (är inte jude själv, men har åtminstone en internetvän som är och gjort mig uppmärksam på hur förbannat vanligt det här är).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
gabrielledebourg;n327484 said:
Promiskuösa bisexuella
Ofta porträtteras personer som är bi/pan som enorm promiskuösa, som ska stöta på, flirta med eller till och med ligga med allt och alla. Speciellt i fantasy/sci-fi sträcker det här sig ett steg längre, där deras attityd gärna sträcker sig bortom mänskligheten och de ska komiskt ragga på alla varelser (gärna något som ser motbjudande ut för extra skratt). De visas aldrig ha förhållanden, eller porträtteras ens som att vilja ha det, utan allt verkar ofta ytligt och flirtigt. De verkar inte heller ha någon tanke på samtycke heller, utan en viktig del ska ofta vara att visa hur obekväm den som blivit raggade på är av det.
Undrar om en del av det här kommer från någon sorts misslyckade försök till "show, don't tell"? En person med enkönade preferenser kan få dem uppvisade genom att vara monogam, en bisexuell person behöver minst två love interests för att läggningen ska kunna "visas".

Nåja, när det kommer till sexualitetstroper kom jag att tänka på ytterligare en: den skadade asexuelle. En person som saknar intresse för sex är antingen traumatiserad på något vis, eller så är det ett symptom på någon sorts empatilöshet eller liknande. Det finns aldrig folk som bara är helt ordinärt asexuella.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Svarte Faraonen;n327489 said:
Nåja, när det kommer till sexualitetstroper kom jag att tänka på ytterligare en: den skadade asexuelle. En person som saknar intresse för sex är antingen traumatiserad på något vis, eller så är det ett symptom på någon sorts empatilöshet eller liknande. Det finns aldrig folk som bara är helt ordinärt asexuella.
När vi ändå talar om asaxuala , så tycker jag bilden av dem som sluga, lömska, plottande förrädare är rätt tröttsam.

??????
 
Top