Nekromanti PK-klubben: Destruktiva troper, symboler och karikatyrer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Makaron;n327488 said:
Hittar ingen fin trop för det, men "gör inte ondingarna till judar, med eller utan serienumret avfilat" (är inte jude själv, men har åtminstone en internetvän som är och gjort mig uppmärksam på hur förbannat vanligt det här är).
Japp! Och många har ganska dålig koll på många av de troper som historiskt använts just antisemitiskt, så jag tror att många är helt omedvetna om att de just "skapat judar" så att säga. De har bara använt de där negativa attributen tillsammans, och de har råkat forma en judenidbild. Eller man har tagit t.ex... En fantasyras som bygger på (eller som samlat på sig) judiska nidbilds-element och inte reflekterat över det.

Här vet jag själv att jag har ganska dålig koll, och absolut skulle behöva mer utbildning. På samma sätt som extremt många svenskar inte har koll på pickaninny-symboliken när det gäller svarta.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Svarte Faraonen;n327489 said:
Undrar om en del av det här kommer från någon sorts misslyckade försök till "show, don't tell"? En person med enkönade preferenser kan få dem uppvisade genom att vara monogam, en bisexuell person behöver minst två love interests för att läggningen ska kunna "visas".
Eventuellt! Jag tror tyvärr också att det handlar om ett större missförstånd hur bi/pansexualitet fungerar. Som jag brukar beskriva det är bara "jag har en större pool av personer att bli attraherad av, men jag har fortfarande preferenser." En sak som din överensstämmer väl med din läsning är det vanliga problemet att inte "tas seriöst" som bi: för din läggning definieras lätt av vem du datear: är det någon av samma kön är du gay men för feg för att erkänna, är din partner olikkönad är du straight som ska ha uppmärksamhet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
En trop till kategorin "övrigt", eller kanske "sexism":
  • Den glada horan. Kvinnan som älskar att sälja sin kropp. Alldeles oavsett huruvida det finns sådana i verkligheten så är tropen som sådan ett alibi som används i väldigt hög grad för att normalisera sexköp, och jag betraktar därför tropen som destruktiv. Jag är helt för att man förmänskligar och nyanserar bilden av de människor som hamnat i en situation där (framför allt) män betalar för att våldta dem (jag anser inte att man kan köpa samtycke). Men jag skulle vara oerhört försiktig med att ha med SLP:er som specifikt tycker om att vara i den situationen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
krank;n327517 said:
En trop till kategorin "övrigt", eller kanske "sexism":
  • Den glada horan. Kvinnan som älskar att sälja sin kropp. Alldeles oavsett huruvida det finns sådana i verkligheten så är tropen som sådan ett alibi som används i väldigt hög grad för att normalisera sexköp, och jag betraktar därför tropen som destruktiv. Jag är helt för att man förmänskligar och nyanserar bilden av de människor som hamnat i en situation där (framför allt) män betalar för att våldta dem (jag anser inte att man kan köpa samtycke). Men jag skulle vara oerhört försiktig med att ha med SLP:er som specifikt tycker om att vara i den situationen.
Sedan finns motsattsen där alla som säljer sex blivit utsatta för övergrepp eller är pressade att sälja sex av missbruk eller desperation. Vilket också är en dålig trope.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Väldigt intressant tråd, har inget själv att dela med mig av dock :)

Undrar om det finns vissa tropes (?) som är mer ”destruktiva” än andra? Vissa är kanske lite knasiga att reproducera medan andra verkligen ställer till det för folk?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,110
krank;n327509 said:
Japp! Och många har ganska dålig koll på många av de troper som historiskt använts just antisemitiskt, så jag tror att många är helt omedvetna om att de just "skapat judar" så att säga. De har bara använt de där negativa attributen tillsammans, och de har råkat forma en judenidbild. Eller man har tagit t.ex... En fantasyras som bygger på (eller som samlat på sig) judiska nidbilds-element och inte reflekterat över det.

Här vet jag själv att jag har ganska dålig koll, och absolut skulle behöva mer utbildning. På samma sätt som extremt många svenskar inte har koll på pickaninny-symboliken när det gäller svarta.
Jag tror att jag har koll på de grundläggande attributen för en nidbild över judar - krokig näsa, girighet, konspirationen att de kontrollerar media. Finns det flera som man borde känna till i syfte att undvika att göra just misstaget du nämner ovan, att skapa en fantasyras som omedvetet råkar sammanfalla med andra nidbilds-element?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Tant Ragnar;n327527 said:
Jag tror att jag har koll på de grundläggande attributen för en nidbild över judar - krokig näsa, girighet, konspirationen att de kontrollerar media. Finns det flera som man borde känna till i syfte att undvika att göra just misstaget du nämner ovan, att skapa en fantasyras som omedvetet råkar sammanfalla med andra nidbilds-element?
Väldigt många bilder har använts i antisemitiska sammanhang, många av dem inbördes motsägande. Juden har varit såväl en girig kapitalist som en samhällsomstörtande kommunist eller anarkist, såväl en fanatisk utövare av en urmodig religion som en omoralisk ateist, stundtals liderligt besatt av kristna flickor, stundtals så pryd att han enbart har samlag genom ett lakan med hål i. Vissa saker återkommer dock stup i kvarten.

Fysiska attribut: Näsan är den klassiska nidbilden, men kombineras i karikatyrer ofta med kutig gång, stora händer med uppvända handflator, köttiga läppar, gulblek hy samt mängder med svartkrulligt hår. Stereotypen är ofta fysiskt svag, särskilt när den ska kontrasteras med "heroiska germaner" eller liknande. Särskilt nazisterna förhöjde gärna dessa drag för att göra dem så motbjudande som möjligt genom att koppla dem till smuts och osundhet.

Personlighetsdrag: Girighet, hemlighetsfullhet, hyckleri, lömskhet. Inga heroiska drag, bara egenintresse. Den antisemitiska karikatyren är globalist eller kosmopolit, genom sin rotlöshet opålitlig och svekfull mot andra medlemmar av samhället där den bor. När detta kombineras med NWO-/Illuminatikonspirationsteorier knyts detta också till en vilja att riva ned den nationella folkkulturen och ersätta den med en osund smältdegel. Såväl kapitalism som kommunism hävdas som verktyg för att göra detta. Juden framställs på en gång som kallsinnigt beräknande och präglad av sina lustar, vilka framför allt tar sig uttryck i en drift att sexuellt äga icke-judiska kvinnor. Den judiske hallicken som kidnappar och säljer kristna jungfrur är en gammal bild.

Den antisemitiska judebilden är starkt knuten till det urbana, vilket betraktas med misstänksamhet. Städerna är den typ av smitthärdar där såväl fysisk som moralisk korruption odlas (sjukdom, ohyra, dekadens, lösaktigt leverne), kontrasterat mot den friska och sunda bondebefolkningen. Judebilden kopplas till ohyra, som kackerlackor och råttor. Även bläckfisken, som med sina tentakler omkorsar jorden, är en vanlig bild. Föreställningen att judar dricker kristet blod är äldre, och är väl inte mycket i bruk nuförtiden, men i Mellanöstern är det fortfarande en vanlig idé i omlopp att judar stjäl organ från dödade palestinier, vilket kan ses som en uppdatering av denna bild.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Därtill kan man lägga att vissa av dessa drag, som girigheten och illojaliteten, är sådana som ofta kopplas till mellanhandsminoriteter runt om i världen, det vill säga grupper som till stor del är representerade inom köpenskap och administration snarare än folkmajoritetens jordbruk eller elitens styrande. Det går till exempel att hitta liknande föreställningar om kineser i Sydostasien.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
gabrielledebourg;n327484 said:
Ofta porträtteras personer som är bi/pan som enorm promiskuösa, som ska stöta på, flirta med eller till och med ligga med allt och alla.
/me visslar oskyldigt
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Svarte Faraonen;n327457 said:
Som en spegelbild till den galna/känslostyrda kvinnan finns också den sansade kvinnan. När de manliga karaktärerna fjantar sig, inte tar saker på allvar, och så vidare är det den sansade kvinnan som tar dem i örat och hutar åt dem. Hon är seriös, duktig och präktig, men tillåts inte riktigt ha kul på egen hand. Det här är också en trop som åtminstone delvis kan sägas bygga på en "positiv" stereotyp om kvinnor som mer mogna, ansvarstagande och jordnära, men som i slutändan skapar kvinnliga karaktärer som blir våta filtar. Kvinnan blir en slags uppfostrande surrogatmamma som tar "pojkarna" i örat och inte själv släpper loss.
Ja!! En av dom första (av många många) anledningar till att jag började hata Family Guy var verkligen detta att Lois var en sån extrem inkarnation av detta i dom första säsongerna (hon spårade tack och lov ur senare men det finns många andra anledningar till att jag inte gillar serien). Marge i Simpsons gjorde motsatta resan och blev det här efter ett tag.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
2097;n327539 said:
/me visslar oskyldigt
Det är något ganska ironiskt att prata om troper som är problematiska när en själv samtidigt passar in väldigt bra på dem...

(Jag är lika skyldig där också. På någon av de jag nämnde. Ni får avgöra vilken. Eller vilka)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank;n327485 said:
Jag tror att man t.ex. skulle kunna göra intressanta saker med ett par, en man och en kvinna, där kvinnan är en "boys will be biys"-person och mannen är en "sansad kvinna". Jag tror att det blir något annat än att ha en galen/känslostyrd kvinna och en känslokall/rationell man.
Som den här filmen Je ne suis pas un homme facile
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
gabrielledebourg;n327542 said:
Jag är lika skyldig där också. På någon av de jag nämnde. Ni får avgöra vilken. Eller vilka
Älskling, du får försöka gradvis trappa ner mördandet!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Detta är en spännade tråd och det är viktigt att tänka på detta i rollspel (och i det verkliga livet).
Men jag skulle tro att en anledning till att man använder arketyper är för att det målar upp en stor bild med liten beskrivning. De som ni tagit upp är de lätta att identifiera som dåliga, men hur är det med andra som "datanörden", "cheerleadern", "industriarbetaren" eller att den man inte ska lita på har ett ärr över ögat?
Är dessa ok? Och hur gör ni för att beskriva personer i rollspel? Berättar ni om dem, brer på med beskrivningar (dvs berättar för spelarna vad de får för intryck av personen) eller ger ni bara kort info om utseende och sedan får spelaren klura ut resten genom dialog med den karaktären?

Detta är kanske lite utanför huvudtanken med tråden och är det för off så ignorera den :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,568
Location
Rissne
Girighet;n327562 said:
Men jag skulle tro att en anledning till att man använder arketyper är för att det målar upp en stor bild med liten beskrivning.
Såhär skrev jag i startinlägget; det här är alltså tekniken det är tänkt att man ska använda de här listorna med arketyper med:

Försök att vara medveten om så många tråkiga troper som möjligt, så att du märker när du råkar använda dig av dem och kan antingen undvika dem eller åtminstone använda dig av dem medvetet och mildra deras effekt.
Det handlar med andra ord inte nödvändigtvis om att alltid undvika alla arketyper. Utan om att identifiera specifikt vilka troper och arketyper som är till exempel rasistiska, transfoba, funkofoba, homofoba etc. Genom att identifiera dem så blir det lättare att se när man råkar använda sig av dem. Och då kan man få syn på dem och bestämma sig för ifall man vill ha kvar dem, eller ta bort dem. Och ifall man har kvar dem så kan man se om man kan... "mildra effekten" av dem.

Det jag brukar förorda är ju generellt det medvetna, eftertänksamma skapandet. Alltså, att man inte bara skriver ner det som faller en in och släpper ut det i världen, utan att man ser till att analysera det man skriver, gör sig medveten om vad det är man håller på med, och dubbelkollar att det man skriver faktiskt säger det man vill att det ska säga och inte sånt man inte vill att det ska säga.

Så... Det handlar absolut inte om att det är fel att använda arketyper. Utan om att de av oss som gärna skulle vilja skapa rollspel utan att av misstag råka använda oss av rasistiska karikatyrer/arketyper ska bli bättre på att identifiera sådana, så att vi får lättare att nå det specifika målet...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Tant Ragnar;n327527 said:
Jag tror att jag har koll på de grundläggande attributen för en nidbild över judar - krokig näsa, girighet, konspirationen att de kontrollerar media. Finns det flera som man borde känna till i syfte att undvika att göra just misstaget du nämner ovan, att skapa en fantasyras som omedvetet råkar sammanfalla med andra nidbilds-element?
När det gäller just judar finns det extra lagret att Tolkien baserade sina dvärgar på judarna. Skrev om det här en gång i tiden: https://www.piruett.se/2012/12/14/th...onistisk-resa/

Så om man har lite otur när man hittar på en ny sorts dvärgar så kan man sitta där med en riktig jäkla antisemitism stereotyp utan att ha tänkt på det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har funderat lite på detta m emo vs BWBB och sansad vs kallrationell

Handlar om känslor!

Att göra “emotional work” typ trösta, lugna, giltiggöra osv!

En BWBB stereotyp är en omogen person. Har typ en mancave, älskar att hänga med grabbarna, älskar att göra goofy upptåg och pranks. Exempel: många judd apathow filmer.
En emo stereotyp är en urspårad person. Är hyperkänslig för orättvisor, utanförskap, ogiltiggörande. Exempel: vad heter den där kaninfilmen med Glenn Close. Eller Misty med Clint Eastwood.

En kallrationell stereotyp vill lösa problemet. Hoppar (i stereotypen dvs) över det här med att validera upplevelsen av problemet utan går direkt till lösningen. Typ exempel på en sån är killen in den här youtube-sketchen. (Obv tjejen i sketchen är inte heller det skarpaste verktyget i lådan! Och sketchen är ju obv gjord utifrån killens perspektiv.) Men det dom flesta behöver när dom har problem är både förståelse för hur jobbigt det är, och så nån lösning. “Det är så jobbigt på jobbet nu…” “Ja men det är ditt eget fel, för om du bara sa till din chef att…”

En sansad stereotyp ser, förstår, tröstar, styr upp, gör markservice, räddar. “Åh har du fått sparken från jobbet? Fattar, det måste kännas urjobbigt. Här, jag kommer med varm choklad och filtar…”
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
gorillotaur;n327569 said:
När det gäller just judar finns det extra lagret att Tolkien baserade sina dvärgar på judarna. Skrev om det här en gång i tiden: https://www.piruett.se/2012/12/14/th...onistisk-resa/

Så om man har lite otur när man hittar på en ny sorts dvärgar så kan man sitta där med en riktig jäkla antisemitism stereotyp utan att ha tänkt på det.
För att inte tala om termen "Dvärgar"...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,443
gorillotaur;n327569 said:
När det gäller just judar finns det extra lagret att Tolkien baserade sina dvärgar på judarna. Skrev om det här en gång i tiden: https://www.piruett.se/2012/12/14/th...onistisk-resa/

Så om man har lite otur när man hittar på en ny sorts dvärgar så kan man sitta där med en riktig jäkla antisemitism stereotyp utan att ha tänkt på det.
Fast dvärgarna är ju inte Tolkiens uppfinning, utan går tillbaka till fornnordisk myttologi - visserligen genom nationalromantiska glasögon, tänker särskilt på petty-dwarves, Mim och glaurungs guld - som direkt hämtad ur ringcykeln - där det definitivt finns antisemtiskt material. Men är de negativa porträtten av dvärgar i Eddan verkligen antisemitiska? Är det inte snarare så att både antisemitiska nidbilder och fornnordiska dvärgar går tillbaka på mer allmänna xenofobiska troper om lömskhet och girighet?

Svårnavigerad terräng i alla fall!
 
Top