Nekromanti Personliga tics

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Storuggla said:
Jag har inga problem med att ett spel är fult illustrerat, om det genomgående är vedervärdigt. Om det är blandat fula och snygga bilder retar jag mig något oerhört på det och morrar åt tanter på ica. Spel bör ha EN illustratör genomgående för att få en enhetlig linje, tack.
Jag kan generellt leva med flera illustratörer om det har någorlunda lika stil (D&D 4*) men Ars Magica (4 & 5) är ju episkt dåliga på det där. Femtielva olika tecknare som blandar svartvitt och färg, varav en är kompetent och resten har plockats in från Elfwood. :gremtongue:

Sen stör jag mig på layouten i CoC (6:an). Grumlig bakgrund som kryper under texten i marginalerna, vit text på svarta boxar... Mycket fel är det i pedagogiken med, jag kan inte sätta fingret på det för jag vet inte var jag ska börja.

Konstiga storlekar också. Nobilis är ett hyggligt spel och snyggt men tänkte du på att folk skulle få in det i bokhyllan utan att halva sticker ut, R. S. Borgstrom för helsike? Krille får gärna ta åt sig med, men SH:I2 går åtminstone in i hyllan.

*) Nej, jag är inget fan av snubben/arna som gör nästintill datorgenererade bilder, men resten funkar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Äh, orkar inte snacka med dig om det där... du verkar ju bara vilja vara ute efter att provocera. VET du överhuvudtaget nånting om boktryckarkonst och bokbindning? Har du jobbet med sånt?

Häromveckan på Lincon berömde Goblin Games mig just om bindningen på Saga, en av de bättre han (Henrik) sett i rollspelsammanhang, och han vet ju när det klagas...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">VET du överhuvudtaget nånting om boktryckarkonst och bokbindning?</div></div>
Ja. Det är självfallet därför jag påtalar hur dåligt Saga är, för att folk som inte har koll inte ska låta sig luras. Själv verkar du dock inte veta ett skit, eller också döljer du det bara, möjligen för dig själv också. Vad vet jag?


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Häromveckan på Lincon berömde Goblin Games mig just om bindningen på Saga, en av de bättre han (Henrik) sett i rollspelsammanhang, och han vet ju när det klagas...</div></div>
Jamen DÅ finns det ju INGET att snacka om, om en bokförsäljare sagt det åt dig och om han dessutom jämförde med andra rollspel som som sagt är dåliga allihop... :gremsuck:
Gud så dumt.


/Feliath — :gremsuck:, :gremsuck:, :gremsuck:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Och så lugnar vi ner den här deltråden …

Jag hänvisar till forumets riktlinjer:

Riktlinjer för att posta i forumen said:
1. Var artig. Försök att visa hänsyn. […]

5. Tänk innan du postar. Ibland kan det vara svårt att i en het debatt avgöra var gränsen mellan diskussion och personangrepp eller andra regelöverträdelser går. Om du är osäker på om ditt inlägg går över gränsen eller inte, skicka ett privat meddelande till en moderator eller redaktör och be om råd – i synnerhet innan du postar ett inlägg som du kanske kommer att ångra senare.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pojkar, pojkar...

Jamen DÅ finns det ju INGET att snacka om, om en bokförsäljare sagt det åt dig och om han dessutom jämförde med andra rollspel som som sagt är dåliga allihop...
Ni fattar väl att ni använder olika referensramar? Om du - Feliath - menar att alla rollspel har dålig bindning och dåliga papper, och du - Arfert - jämför olika moderna trycksaker inom en och samma prisklass med varandra, så diskuterar ni ju egentligen inte SAGA, utan bashar bara varandra med vardera referensramar.

Feliath intar här en typisk idealistisk åsikt när han säger att alla rollspel skulle vara tryckta på dåligt papper (vilket medför att typ alla moderna trycksaker i den här prisklassen måste anses ha dåliga papper) medan Arfert har en mer pragmatisk inställning där han utgår från att orden "bra" och "dåligt" måste anpassas till vad man har att tillgå.

Båda inställningarna är helt okej var och en för sig, men ni kan inte börja diskutera SAGA (eller något annat specifikt rollspel) förrän ni har kommit överrens om vilken referensram ni skall använda.

Det går inte att säga att någon bok skulle ha dålig bindning i sig, i ett vacuum. Den kan ju bara vara dålig i jämförelse med någon annan bok. Och i det perspektivet så tycker jag att Arfert varit duktigare på att peka på i vilket sammanhang han menar att SAGA kan anses ha en god bindning. Och man kan inte bara förlöjliga eller nedvärdera en annan människas referensramar, Feliath; ty det finns absolut inget rationellt skäl att påstå att din referensram skulle vara mer värd än Arferts. Bara glöm det.

Vill du lägga vikt bakom ditt argument så får du börja peka på böcker som du menar har god bindning och gott papper, så att du bidrar med något konkret i diskussionen att jämföra med. Slutligen blir det upp till var och en av oss att fråga; "är det där man ska dra linjen mellan 'bra' och 'dåligt'? Låter det funktionellt? Är det så vi vill använda orden? Är det så vi brukar använda orden?"
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
FYI.

Jag har jobbat med tryck, design, böcker, papperskvaliteter osv i 26 år. Kan handsätta böcker med blytyper om det kniper. Vad har du att komma med? Har du nån bakgrund som räknas eller är du lekman? Varför ska nån överhuvudtaget bry sig om det du säger?

Du kanske vill att jag trycker nästa upplaga på Whittington Press? Då kanske den duger för dig? (Fast då kommer styckpriset iofs ligga på tretusen spänn).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Inget gott kommer att komma av att fortsätta den här deltråden. Var vänliga och släpp hela frågan om varandras meriter, begåvning och liknande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Pojkar, pojkar...

Tack Rising för att du förstår vad jag säger.

I SAGAs fall, om vi ska fortsätta med det som exempel, så använde vi den bästa trådbindning som gick att köpa, utan att det blev på "private-press"-nivå med fjanthöga priser ingen har råd att betala. Hittade en duktig liten firma i Estland som fortfarande gjorde bokbindararbetet i liten skala som det gjordes i Sverige fram till 60-talet (med undantag, men då blir det för dyrt här).

Pappret var Munkedals obestrukna, lätt cremétonade bokpapper (heter Munken Lynx nu), ungefär samma papper som heter Linné från Map. Alltså ett bra papper för böcker med stora textytor, nästa nivå upp är som sagt specialimport.

Ambitionen var alltså att få ihop en bok som var så bra det går utan att priset sticker iväg för mycket för de flesta rollspelare. Och att boken i fråga skulle hålla för flera års bläddrande.

Jag skulle iofs kunnat höja ambitionen ytterligare några steg, men då hade det:
A. Blivit för dyrt för mig att trycka.
B. Vart larvigt. Det är ett rollspel man ska använda, ingen samlarbok för bibliofiler.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,678
Location
Värnhem, Malmö
Feliath avstängd

Med anledning av Feliaths ton och beteende i denna tråd har han stängts av. På grund av hans upprepade regelförseelser, tidigare avstängningar och synbara motvilja mot att bedriva diskussioner på ett hyfsat sätt har avstängningen gjorts permanent. Att strängare påföljder skulle komma klargjordes också vid hans senaste avstängning.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Feliath avstängd

Bobby Magikern said:
Med anledning av Feliaths ton och beteende i denna tråd har han stängts av. På grund av hans upprepade regelförseelser, tidigare avstängningar och synbara motvilja mot att bedriva diskussioner på ett hyfsat sätt har avstängningen gjorts permanent. Att strängare påföljder skulle komma klargjordes också vid hans senaste avstängning.
Tack, har aldrig sett något inlägg av honom förut och brukar vara ganska tolerant, men jag vill inte ha honom i samma forum som vettigt folk.

Jag har faktiskt ett antal tics, men en grej som jag totalt skiter i är illustrationer. Yay me! Fler spel ratas inte pga bilder :gremlaugh: :gremtongue:

Däremot: Jag vill inte ha en helt klart definierad personlighet på min karaktär från början. Jag vill att han utvecklas under spel (Yes, han. Har aldrig spelat kvinna)

Tycker att rollspel där man inte förbättrar sina "stats" under spel är tråkiga. Jag VILL kunna bli bättre, jag vill INTE ha en person som är statisk i sina färdigheter.

Jag avskyr ALLT som inte känns genomtänkt eller tar sig själv på så stort allvar att det blir tokfjantigt (DoD passar in här enligt mig, men jag har ingen erfarenhet av det.)

En tic jag har annars är när SL tappar verklighetsförankringen och tycker att ens RP ska göra tokvidrigt dumma eller långsökta saker för att ta sig vidare.
 

isdrake

Veteran
Joined
3 Jun 2009
Messages
10
njaa.. Skulle väl isf vara att jag gärna "överspelar känslor". en deprimerad person blir vääääldigt deppig, en glad blir vääääldigt glad osv. Sen om det är bra eller dåligt överlåter jag åt mina spelare att svara på faktiskt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ymir said:
Jag antar att det faktum att jag bara vill spela kvinnliga rollisar kan klassas som en stor jävla tic. Eller?

- Ymir, förmodar
Ett rungande JA! :gremgrin:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Ooooh... Massor,mängder & multituder.

Osynkade regler/värld.
-naturlagar & kausalitet, de flesta spel får onödigt underkänt.

Osynkad proportionalitet
-"Draken (10 ton) slår!" -"Jag(100kg) parerar!"... nejnej.. Står man ivägen för något så långt utanför sin viktklass så går saker dåligt & äckligt. Episk-het i all ära, men fysik för 5-åringar behöver inte ignoreras för det.

Osynkade/Dåliga Illustrationer..
-Bilder är okej, men illustrationer som inte hänger ihop med regler eller värld.. Är slöseri.

Osynkade/Överromanticerade förklaringar/texter
-White wolf, i en liten låda.

Dåliga regler.
-Gör det inte onödigt svårt, segt, onödigt långdraget eller onödigt fördelaktigt..

Dålig sannolikhetsmekanism
-Allt baserat på en tärning, dåliga pölar, OB & så vidare..

Idiotiska färdighetssystem..
-Ja, du är en mästare på "långsvärd", men får du ett kortsvärd så är du en nybörjare.. Wtf?

Levelsystem
-Folk med högre level är bara "bättre".. Och fruktar inte "mindre" hot plötsligt.

Korkad & misslyckad mystik
-man dricker inte sin öl lika lungt om man vet att den gamla gubben i hörnet sitter på en osynlig, osäkrad & ostoppbar bomb & har som hobby att spränga humanoider för pengar..

Magisystem
-Regler, värld & spelperson måste bevara nån slags mystik om naturlagar sätts ur spel...

Korkade färdighetsgrupperingar
-Nej, man kan inte ge standardfärdigheter, det funkar bara inte.. man kan inte heller bara slänga ur sig godtyckliga färdigheter som modifierar nåt, nån gång..

Korkade färdighetsdesigns
-regelvrängande, är bara för enkelt, och vissa saker borde bara vara enklare att lära sig..

Korkade exp/ökningssystem..
-Jag förstår att det kan vara kul att se en karaktär växa, men man går bara inte in en grotta (låter *ding*) och kommer ut markant bättre.. Eller lär sig bemästra teoretiska färdigheter utan input ute i skogen.. Eller bemästra något på en vecka..

Korkad syn på vapen.
-Speciellt alla spel där ju större vapen det är, ju större skada. Dolk & spjut är helt jävla lysande i sin enkelhet, och faen så mycket farligar i många fall än ärketvåhandssvärdet längst ner på listan.

Korkade Priser
-jag kommer för all tid att minnas minen på en spelledare i cronopia som tänkte hålla nere våra penganivåer; När jag sa "jag skiter väl i hans ynkliga pengapung eller våran slavlön för detta.. Jag tar deras vapen & rustningar."

Idiotiska omdöpningar, där det inte passar.
-ännu ett jävla spel där nåt pucko använt alver utan anledning & envisats att döpa om dessa till nåt som låter fel..

Raser & trosskildringar..
-En ras har oftast EN religion, och ett sätt att vara.. Hellvette heller.

Raser & kausalitet..
-Japp, turborasen utan relativ nackdel borde ha kört över en hel av de mindre raserna..

Folk som har problem med IC/OOC-läge..
-Om lägena vore ljus/mörker, så skulle vissa varit levande stroboskop..

Folk som gnäller på småsaker i rollspel
-Ooops... *host* Jag slutar där..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vaddå, spelet per default verkar av allt att döma inte ha något problem med storbystade, anakronistiska gevärbimbos. det är klart, du kanske vill köra på en mer historiskt korrekt approach, men frågar man spelskaparna bakom HEX ser 30-talet ju lätt ut så här:



:gremlaugh:

- Ymir, det kommer bli awesome oavsett...
 
Joined
14 Jun 2009
Messages
3
Jag är allergisk mot spelsystem som är för detaljerade. Enligt lång erfarenhet leder mer regler till längre tid för att lösa en situation med tärningar som i "regel" alltid har stor påverkan på dramatiken i händelsen. Då spelar jag själv nästan uteslutande skräckrollspel. Enbart ett skräckslag vid initialskedet tar dramat ur händelsen när alla ska sitta och rulla tärningar. Optimalt skulle vara ett system som återfinns i Over the Edge men med lite mer kött på benen.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Fråga till muppkungen

Magisystem
-Regler, värld & spelperson måste bevara nån slags mystik om naturlagar sätts ur spel...
Det här blev jag nyfiken på. Vad menar du med att "bevara nån slags mystik"?

//erik. undrar
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Först trodde jag inte att hade några tics men så kom jag på det. Jag klarar inte av level-system. Folk kan säga vad dom vill men det känns så jävla osmakligt/overkligt/orealistiskt/booooooring att det skall finnas nåt så urbota konstruerat som levlar.

Nu kom jag på en sak till!
Jag tappar snabbt intresset om ingen i gruppen rollspelar, alltså snackar in character och försöker bete sig som sin karaktär. Då känns det som om jag kan gå hem och läsa DN och ta en kopp te.
 
Top