Peppa upp mig på Stockholm

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag sätter mig emot påståendet att det är svårt att fixa bostad i Stockholm. @Ymir efterfrågar såvitt jag förstår i första hand ett rum i ett nördigt kollektiv. Det ser jag inte alls som en omöjlighet, inte ens om man vill bo centralt 🙂
Att hyra ett rum i ett kollektiv kan säkert vara betydligt enklare och billigare än att vinna en budgivning för en lya på Söder eller Kungsholmen. Att bo i kollektiv har jag dock inte gjort i Stockholm. Bodde inte poeten Bob Hansson i ett kollektiv på Lidingö? Inte alls min stil, men kanske mer det som efterfrågas här? Vad det kollektivet heter eller hette minns jag dock inte.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra saker jag kan se med Stockholm:

  • Kungliga Operan verkar häftig
  • Staden har en riktig filmfestival, till skillnad från Malmö
  • Intressanta museér jag aldrig varit på
  • Potentiellt bra djuphavsbad? Inte säker?
  • Om jag kan fixa en tvåa kan jag ha couchsurfare, Stockholm lockar ju en del turister
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,930
Jag har ju pratat generellt om vad jag gillar med Stockholm men här kommer lite konkreta saker:

* Dramaten och andra häftiga teatrar
* Bio Capitol: Mat, dryck och asmysiga fåtöljer tillsammans med kvalitetsfilm
* Hallwyiska huset, så vackert
* Fantastiskt goda drinkar på Röda Huset
* Kulturhuset: Utmärkt teater och spännande utställningar
* Moderna museet
* Fotografiska museet
* Historiska museet
* Fantastiska whiskybarer i form av Ardbergs och Akkurat
* Djurgården på sommaren
* Alla coola barer längs Årstaviken
* K Karaoke på Odenplan
* Stampens jazziga spelningar
* Stockholms internationella seriefestival
* Stockholm Pride
* Lasse i gatan. 1700-talskänsla och Bellmantolkningar live
* Liljevalchs
* Cinemateket
* Vatten! Båtar! Skärgårdsutflykter!
* Stadsvandring i Gamla Stan
* Luftballonger
* Folkungagatan och alla härliga sunkbarer där
* Berg och klippor
* Mat- och dryckfestivaler. I somras besökte vi en fantastisk streetfood-festival på söder och till hösten blir det både sprit- och whiskyfestival

Det var allt jag kunde komma på såhär på rak arm. Hoppas något av det lockar 🙂
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Bilden av Stockholm som ett bratnäste är en rural myt. Stockholm har en stor arbetarklass, men du måste röra dig utanför närförort.

+ med Stockholm:
* Pratar begriplig svenska (de flesta)
* Inte lika ghettofierat som Malmö och Gbg
* Snygg och mångfacetterad stad när det kommer till vyer, miljö, arkitektur etc
Vi bannar dig från tråden. Åtkommer om vidare åtgärder.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det är ju en mycket större stad än Malmö och således så finns det också mycket mer av allt och alla smala intressen blir bredare. Fanns det i Malmö så finns det i Stockholm (bortsett från bekantskapskrets då, den förstår jag är arbetsam att bygga upp). Sen är det ju fortfarande en hopplöst liten stad, men bättre får vi ju inte i det här gudsförgätna landet.

Ett annat plus är att du kan komma och spela rollspel med oss ute i Norrtälje! Skog, natur och trevliga bönder bara en timme från centrala Stockholm!
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Instämmer med Franz lista om saker att se i Stockholm. Dessutom är både Folkoperan och Kungliga Operan väl värda besök!
Även om jag inte bott i Stockholm, så har jag varit mycket i storstaden då min tjej bodde i Hägerstensområdet tidigare. Jag älskar grönområdena, Djurgården, gärdet och Stora skuggan, platser där man inte tror att man är i en huvudstad med massa människor och perfekta platser att strosa och finna lugn.

När det kommer till boende är det alltid krångligt i stora städer, mina tankar är väl att åtminstone överväga pendling från närförort till att böja med, så kan man leta lägenhet eller likande närmare jobbet efter det.

Jag vet inte om det är ett alternativ, men det finns mycket pendling från orter som Knivsta där priserna på bostad är bättre. (Här i Uppsala är det säkert på nästan-Stockholmsnivå) Men det är längre bort och längre pendling.

Blandade tankar, hoppas något är användbart för dig 🙂
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
I och med att Stockholm är många olika kommuner finns det också möjlighet att kolla på skattenivåerna innan en sätter ner bopålarna. Skillnaderna är så pass betydande att det påverkar ganska kraftigt hur långt pengarna räcker (lägre skatt, möjlighet till dyrare bostad osv :) )
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är ju en mycket större stad än Malmö och således så finns det också mycket mer av allt och alla smala intressen blir bredare. Fanns det i Malmö så finns det i Stockholm (bortsett från bekantskapskrets då, den förstår jag är arbetsam att bygga upp). Sen är det ju fortfarande en hopplöst liten stad, men bättre får vi ju inte i det här gudsförgätna landet.

Ett annat plus är att du kan komma och spela rollspel med oss ute i Norrtälje! Skog, natur och trevliga bönder bara en timme från centrala Stockholm!
Hopplöst liten vet jag inte, jag var nyss i Jerevan, som känns jättestor med en intensiv stadspuls och kaotisk trafik och fler museér än det går att besöka på tre veckor, men till min förvåning är Stockholm faktiskt 1,5 ggr så stort som Jerevan (1,7 miljoner invånare mot 1,2)...vad är det som får Sverige att alltid kännas så himla ödsligt?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Hopplöst liten vet jag inte, jag var nyss i Jerevan, som känns jättestor med en intensiv stadspuls och kaotisk trafik och fler museér än det går att besöka på tre veckor, men till min förvåning är Stockholm faktiskt 1,5 ggr så stort som Jerevan (1,7 miljoner invånare mot 1,2)...vad är det som får Sverige att alltid kännas så himla ödsligt?
Jag antar att det beror på att vi bor stort och sitter hemma mer. I många länder är gatan mer som ett vardagsrum. Då blir det livligare och ofta roligare. Och ja, Stockholm är inte jättestort, men har som sagt, i mina ögon, ändå en hel del av storstadens fördelar. Exempelvis Moskva och Bangkok tycker jag är alldeles för stora och trafikerade för att vara trevliga att vistas i. Mina dygn i de städerna innehöll mycket gräsligt, men det ligger nog bortom den här trädens ämne…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Hopplöst liten vet jag inte, jag var nyss i Jerevan, som känns jättestor med en intensiv stadspuls och kaotisk trafik och fler museér än det går att besöka på tre veckor, men till min förvåning är Stockholm faktiskt 1,5 ggr så stort som Jerevan (1,7 miljoner invånare mot 1,2)...vad är det som får Sverige att alltid kännas så himla ödsligt?
Skulle ändå säga att Stockholm är den enda stad i Sverige som kommer nära världens större städer, eller mer myllrande, pulserande städer om man så vill. Vill man åt det så finns det egentligen inga andra alternativ i Sverige, så det kan du ta med på din pluslista.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Kulturutbud, redan nämt fler gånger, men även: hobbyutbud! Rollspel, hantverk, ölbrygge, träning, dans, mat, språk, rungrammatik, instrument, engagemang för djur/miljö/hemlösa/ungdomar/humanism... -- you name it, det finns en grupp att gå med i eller en kurs att ta. Skjuta långbåge - no problem, kasta shuriken - inte det heller.

Du nämnde couchsurfare - de har en ganska aktiv community här med, pubträffar, språkpromenader etc.

Gångavstånd? För mig är faktiskt allt jag gör inom gångavstång, men jag privilegierad som bor mitt i stan och jag har inget emot att promenera en timme. Men i varje fall är nästan allt jag gör inom 15-25 min cykelavstånd (där ingår Sickla förresten). Ut till Dante - 25 min. Ut till jobbet - 30 min. Ut till Lidingö ca 45 min, inte heller en katastrof.

Och: vatten! Allt är nära till blick mot öppet vatten.
 
Top