Peppa upp mig på Stockholm

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Det är inte en fördom, det är korrekt.
Västerbottningen i mig har bara förakt för dig. :p

Jag anser att alla vettiga städer bör vara walkable
Stockholm inom tullarna - som är det de flesta tänker på när de säger Stockholm - är egentligen inte så stor ytan och till större delen väldigt gångvänligt.

Pendling är ett själadödande slöseri med ens tid och liv
Eller en perfekt tid att läsa tidning, bok, eller de studie-/arbetspapper man borde ha läst igår.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad är det för jobb? Snackar vi 80k/månad och coolaste företaget den här sidan Silicon Valley? Eller är det något lite mer modest?
Narrative writer på ett spelföretag, jag skulle gissa att jag kommer få cirka 40000/månaden. I Malmö tjänade jag 30500, men min hyra var 3700. Jag hoppas dock jag kommer få mer än så, för Stockholm är helt vansinnigt mycket dyrare än Malmö på snart sagt alla punkter. En lunch på restaurang verkar tex kosta 50 spänn mer i genomsnitt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Jag trivs bara i äldre (pre-funktionalismen) hus, och det är utan tvekan det jag har mest ångest över inför prospektet att flytta till Stockholm.
Tror inte det här är ett problem på riktigt. En stor del av Stockholms innerstad är sekelskifteshus, eller tidig (aka snygg) funkis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Ett mysigt nördhippiekollektiv vore idealiskt. Finns det sådana i Stockholm?
Sådana finns absolut i Stockholm 🙂 Själv är jag ju sån där tråkig familjefar, så jag bor konventionellt, men har känt många nördar som bott kollektivt 🙂 Tror inte det kommer vara något problem!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Angående kollektivt boende så finns denna sida. Vet inte om det är någon annons för nördar uppe nu, men det skadar ju inte att ta en titt 🙂 https://botillsammans.nu/
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag fick inte jobbet, så min vånda var visst prematur. Vet inte riktigt om jag ska vara besviken eller lättad. Tror mest jag är besviken dock.

Oavsett, Stockholm kan mycket väl bli aktuellt i framtiden oavsett, jag har sökt fler jobb där, så fortsätt för all del diskussionen!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Narrative writer på ett spelföretag, jag skulle gissa att jag kommer få cirka 40000/månaden. I Malmö tjänade jag 30500, men min hyra var 3700. Jag hoppas dock jag kommer få mer än så, för Stockholm är helt vansinnigt mycket dyrare än Malmö på snart sagt alla punkter. En lunch på restaurang verkar tex kosta 50 spänn mer i genomsnitt.
Visst har du kapital från en lägenhet i Malmö? Med en sådan lön kan det trots allt vara värt att titta på att köpa en lägenhet, även centralt om du hittar något område du gillar (stora delar av både Norr- och Södermalm är bebyggda med hus från runt år 1900). Det är ohemult dyrt men du kan sannolikt ändå få ner din månadskostnad till en vettig nivå, jämfört med att hyra. (Tyvärr är hyresmarknaden i Stockholm osäker och ofta ännu dyrare.)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Tänk på att väldigt många spelföretag erbjuder att jobba permanent hemma.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Jag fick inte jobbet, så min vånda var visst prematur. Vet inte riktigt om jag ska vara besviken eller lättad. Tror mest jag är besviken dock.

Oavsett, Stockholm kan mycket väl bli aktuellt i framtiden oavsett, jag har sökt fler jobb där, så fortsätt för all del diskussionen!
Vilket loserföretag!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tänk på att väldigt många spelföretag erbjuder att jobba permanent hemma.
Inte så många som man kan tro faktiskt. Av alla tjogtals svenska spelföretag jag känner till är det -bara- Frictional som erbjuder full remote. Ibland kan man förhandla fram det, om man är extremt attraktiv på marknaden. Det är inte jag.

Plus, jag vill egentligen inte jobba remote, men i det här läget är jag beredd att överväga alla alternativ utom USA/Kina, casual games och barnspel.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Jag fick inte jobbet, så min vånda var visst prematur. Vet inte riktigt om jag ska vara besviken eller lättad. Tror mest jag är besviken dock.

Oavsett, Stockholm kan mycket väl bli aktuellt i framtiden oavsett, jag har sökt fler jobb där, så fortsätt för all del diskussionen!
Gissar du kollat Massive i Malmö. Kanske Sharkmob?

Vet inte alls hur mycket de anställer dock...

Cog.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Med det sagt så får jag nog ta vad än jobbet erbjuder mig, vilket är en huvudsaklig känsla till oro. Jag trivs bara i äldre (pre-funktionalismen) hus, och det är utan tvekan det jag har mest ångest över inför prospektet att flytta till Stockholm.
I Stockholms innerstad så finns det många gamla fina hus att bo i. Tyvärr så är det ju fler som vill bo i sådana hus, så lägenheter där är svindyra och/eller närmast omöjliga att få tag på.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Medelhavsmuseet och Östasiatiska är två supermysiga muséer som är väldigt chill o har fina grejer, nya utställningar lite då o då! Och jag diggade nyöppnade Nationalmuseum skarpt oxå. Fint med ett museum med färg på väggarna, designdelen i början är mumma. Trots initial skepsis när jag flyttade till Sthlm gillade jag även skarpt att gå en sväng i gamla stan, svänga in på SF-bok, sen knalla över till Chaikhana och ta en god kopp te. Ja! Och det fanns finfina tebutiker. Tea Center of Stockholm på söder, In the Mood for Tea nära Odenplan, mfl!

Bodde i Sthlm 8 år men kände ändå att det fanns grejer kvar som jag inte hade utforskat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det nya jobbet jag sökt erbjuder tyvärr inte relocation assistance, så jag behöver nog förbereda mig mentalt redan nu på att jag kan behöva hitta bostad i Stockholm själv med orimligt kort varsel. Företaget verkar ju förvänta sig att det är möjligt, vilket väcker frågan - hur tusan gör man det?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Det nya jobbet jag sökt erbjuder tyvärr inte relocation assistance, så jag behöver nog förbereda mig mentalt redan nu på att jag kan behöva hitta bostad i Stockholm själv med orimligt kort varsel. Företaget verkar ju förvänta sig att det är möjligt, vilket väcker frågan - hur tusan gör man det?
Första året jag bodde i Stockholm så tågpendlade jag från Eskilstuna. Det rekomenderas inte, men liknande lösning kan fungera i nödfall.

Kan du få ett lån så går det så klart att köpa en bostadsrätt. Men det bygger på att du kan få ett lån på ett par miljoner - banker kan vara lite kinkiga när det kommer till folk som ska skaffa jobb och inte hunnit börja än. Utöver det så behöver du en handpenning på 15 % av priset för bostaden.

Går inte det på kort sikt så går ryktet om att det finns privata bolag som hyr ut lägenheter (det finns offentliga bostäder också men kötiderna gör att man kan se sig om i stjärnorna efter ett sånt kontrakt) men jag har ingen aning om hurvida det stämmer. Eller hur man får tag på dem. Men vet man var man ska leta så kanske det går.

Annars så är det väl andrahandsmarknadsträsket som gäller. Har ingen erfarenhet av det (mer än att jag hyrde en studentetta över sommaren när jag flyttade 2012 - det var rätt friktionsfritt för min del) men har fått intrycket att det inte är det roligaste.

Har du handpenning till ett lån så är det väl att ta en temporär bostad av något slag (antingen i annan stad eller andrahandskontrakt) och sen lida i något halvår tills banken litar på att du inte kommer få sparken när som helst, och sen ge sig ut på bostadsmarknaden som är den realistiska vägen till en bostad.

Übereil
 
Top