Peppa upp mig på Stockholm

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,577
Location
Oktoberlandet
Hitta en trygg Ark i Aspudden så kan du hänga på Alphaspel med dess många olika trevliga spel-arr.
Sveriges största rollspel/brädspelsutbud, bar/mat och framförallt trevligt folk👍
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
Det nya jobbet jag sökt erbjuder tyvärr inte relocation assistance, så jag behöver nog förbereda mig mentalt redan nu på att jag kan behöva hitta bostad i Stockholm själv med orimligt kort varsel. Företaget verkar ju förvänta sig att det är möjligt, vilket väcker frågan - hur tusan gör man det?
Kolla in länken jag skickade, där verkar det finnas mycket möjlighet till andra hand.

Har du Facebook så finns en hel del grupper där för andrahandsboende.

Vill du ha en hyresrätt så finns det många privata hyresvärdar du kan ta kontakt med, det finns många sidor som underlättar sökandet:

 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
En kompis till mig som även han är exilskåning har menat att vägen till lycka i Stockholm är att hitta en förort man trivs i och identifiera sig mer med den än med helheten – gärna då en som har ett hyfsat utbud av butiker, matställen och liknande inom promenadavstånd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
En kompis till mig som även han är exilskåning har menat att vägen till lycka i Stockholm är att hitta en förort man trivs i och identifiera sig mer med den än med helheten – gärna då en som har ett hyfsat utbud av butiker, matställen och liknande inom promenadavstånd.
Jag tycker din kompis har helt rätt! Vill dessutom hävda att Stockholms förorter generellt har oförtjänt dåligt rykte. Det finns många fantastiskt trevliga ställen utanför innerstan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
Tänkte även tillägga angående att du @Ymir sa att du trivdes bäst i äldre hus. Sådana kan såklart vara lite luriga att finna utanför innerstan, men det är inte alls omöjligt 🙂
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Jag tycker din kompis har helt rätt! Vill dessutom hävda att Stockholms förorter generellt har oförtjänt dåligt rykte. Det finns många fantastiskt trevliga ställen utanför innerstan.
Exakt. De förorter som anlades på 50- och 60-talen har dessutom i allmänhet ett eget litet centrum med butiker och restauranger. Och tunnelbanestation.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker din kompis har helt rätt! Vill dessutom hävda att Stockholms förorter generellt har oförtjänt dåligt rykte. Det finns många fantastiskt trevliga ställen utanför innerstan.
Jag fruktar att du och jag har olika definitioner av "trevligt". Trevliga platser för mig är ställen som har en intensiv stadspuls, gott om kulturevents och nischade restauranger, pubar och butiker. Jag är dock öppen för att jag kan ha helt fel uppfattning om vad Stockholms förorter är för sorts ställen, baserat på Malmös diton.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Exakt. De förorter som anlades på 50- och 60-talen har dessutom i allmänhet ett eget litet centrum med butiker och restauranger. Och tunnelbanestation.
Det har de i Malmö med, undantaget tunnelbanestationen, men här vill verkligen ingen bo i dem, åtminstone inte i min bekantskapskrets. Av alla hundratals personer jag känner här är det en enda som bor i förorten, men jag antar att det förmodligen säger något om hur segregerat Malmö är. Jag undrar om något är fundamentalt annorlunda med viben hos sådana ställen i Stockholm, eller om det mer är att folk inte har något val där?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
Jag fruktar att du och jag har olika definitioner av "trevligt". Trevliga platser för mig är ställen som har en intensiv stadspuls, gott om kulturevents och nischade restauranger, pubar och butiker. Jag är dock öppen för att jag kan ha helt fel uppfattning om vad Stockholms förorter är för sorts ställen, baserat på Malmös diton.
Vällingby som jag bor nära har shopping, teater, konstutställningar, bio, spelningar i parken om somrarna, en massa restauranger, sju pubar som jag på rak arm kan komma på 🙂 Det finns liknande förorter som är lika ”levande” med ett bra utbud av saker man behöver, såväl kulinariska, kulturella som nödvändiga 🙂

Sen finns det ju områden som är så stora att de snarare är små samhällen i sig snarare än förorter, exempelvis Solna och Sundbyberg.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
Det har de i Malmö med, undantaget tunnelbanestationen, men här vill verkligen ingen bo i dem, åtminstone inte i min bekantskapskrets. Av alla hundratals personer jag känner här är det en enda som bor i förorten, men jag antar att det förmodligen säger något om hur segregerat Malmö är. Jag undrar om något är fundamentalt annorlunda med viben hos sådana ställen i Stockholm, eller om det mer är att folk inte har något val där?
De allra flesta av mina vänner och bekanta bor i någon form av förort. Jag har inte upplevt att knappt någon gjort det mot sin vilja utan de allra flesta trivs alldeles utmärkt. Personligen skulle jag mycket hellre bo kvar i Råcksta än att flytta in till innerstan, även om jag skulle få chansen. Inte så att jag skulle vantrivas i innerstan men fördelarna med Råcks väger upp tycker jag 🙂

Men om du verkligen vill bo i innerstan så är min uppfattning att det faktiskt inte är så svårt som många vill hävda. Beroende på vilka krav på boende man har.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vällingby som jag bor nära har shopping, teater, konstutställningar, bio, spelningar i parken om somrarna, en massa restauranger, sju pubar som jag på rak arm kan komma på 🙂 Det finns liknande förorter som är lika ”levande” med ett bra utbud av saker man behöver, såväl kulinariska, kulturella som nödvändiga 🙂

Sen finns det ju områden som är så stora att de snarare är små samhällen i sig snarare än förorter, exempelvis Solna och Sundbyberg.
Just Sundbyberg är ju inte ens byggt som förort, utan det var en separat småstad som så småningom blev ihopbyggd med Stor-Stockholm, och där det fortfarande finns en tydlig stadskärna med butiker och sånt.

Förorterna till Stockholm är av alla de slag - från rikemansghetton som Lidingö och Djursholm till invandrartäta förorter som Rinkeby och Tensta med (delvis oförtjänt) dåligt rykte, och det mesta där emellan.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Under de fyra månader jag var nyinflyttad, men innan jag fixade permanentboende, så bodde jag i ett lägenhetshotell. Här: https://parttimehome.eu/lagenhetshotell/

Jag bodde i Slagsta. Det var helt nyöppnat då. Jag tror du får ett rum för typ 9kkr per månad nu. Inte så inspirerande, men ett bra alternativ för att landa i Sthlm och för att leta vidare efter något annat.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
251
När man besöker vänner i stockholm blir jag ofta positivt överraskad av områden utanför innerstan och att många av dem har tillgång till vatten. Det finns en del trevliga områden som är byggda innan miljonprogrammet för arbetare på 30-60 tal som är charmiga.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag fruktar att du och jag har olika definitioner av "trevligt". Trevliga platser för mig är ställen som har en intensiv stadspuls, gott om kulturevents och nischade restauranger, pubar och butiker. Jag är dock öppen för att jag kan ha helt fel uppfattning om vad Stockholms förorter är för sorts ställen, baserat på Malmös diton.
Jag har bott i både Malmö och Stockholm. Är det en Möllan-tillvaro i innerstan du efterfrågar? Då får du betala för det. Det gäller även i förorter som Midsommarkransen och Björkhagen, för att nu nämna två förorter som är hyfsat lika Möllan (eller för all del Sankt Knuts). Tipset om lägenhetshotell som nämndes ovan tycker jag är det hittills bästa i tråden. Då köper du dig tid att leta efter något mer långsiktigt. Men var beredd på att det kan ta tid. Bostadsmarknaden i Stockholm är snårig.

Jag kan dela med mig av min beprövade budgivningstaktik för bostadsrätter: gå in i budgivningen kvart över ett andra dagen. Då har övriga intressenter sannolikt kommit tillbaka från lunchen på sina jobb (och kan därför inte enkelt lägga tid på att förhandla fram ett nytt lån) och några har förhoppningsvis lämnat budgivningen. Om du fortfarande har lite marginal ekonomiskt så kan du vinna budgivningen på ett par timmar. Jag brukar inleda med ett högt förstabud (minst 50 000 över liggande högstabud) för att bli av med ytterligare någon konkurrent. Att, som många gör, sitta och trissa upp prisnivån redan första dagen är bara korkat. Det gäller att sprinta vid rätt tillfälle - om man kan.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag har bott i både Malmö och Stockholm. Är det en Möllan-tillvaro i innerstan du efterfrågar? Då får du betala för det. Det gäller även i förorter som Midsommarkransen och Björkhagen, för att nu nämna två förorter som är hyfsat lika Möllan (eller för all del St Knuts). Tipset om lägenhetshotell som nämndes ovan tycker jag är det hittills bästa i tråden. Då köper du dig tid att leta efter något mer långsiktigt. Men var beredd på att det kan ta tid. Bostadsmarknaden i Stockholm är snårig.
Det är onekligen ett dystert tecken på att vår stadsplanering är fel ute om en flytt till en större stad innebär att det blir svårare att leva mitt i ett dynamiskt stadsliv.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det är onekligen ett dystert tecken på att vår stadsplanering är fel ute om en flytt till en större stad innebär att det blir svårare att leva mitt i ett dynamiskt stadsliv.
Jag ser det mer som att kvalitet kostar. Det kan man naturligtvis ha många politiska åsikter om, men omständigheterna är svåra att ändra på, särskilt på kort sikt. Därför gav jag istället ett realistiskt förslag på hur de kan hanteras. En billig Möllan-tillvaro finns inte i Stockholm.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,938
Jag sätter mig emot påståendet att det är svårt att fixa bostad i Stockholm. @Ymir efterfrågar såvitt jag förstår i första hand ett rum i ett nördigt kollektiv. Det ser jag inte alls som en omöjlighet, inte ens om man vill bo centralt 🙂
 
Top