Peppa upp mig på Stockholm

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag hatar Stockholm. Det är svindyrt, omöjligt att få bostad, majoriteten av lägenheterna är skitfula modernistiska slutförvaringsboxar, inget är på gångavstånd, och hela stan är full av dryga brats. Jag kan inte fatta att folk frivilligt vill bo där.

Men nu verkar oddsen ganska goda att jag inom kort får erbjudande om ett jobb i Stockholm, som vore så bra för min karriär som speldesigner, och så kul och givande, att jag nog inte kan tacka nej till det - särskilt som jag inte tvunget kan få ett på långa vägar motsvarande jobb i Malmö på länge.

Då måste jag flytta till Stockholm, och det tar verkligen emot. Jag älskar mitt liv i Malmö. Min hyra är under 4000 kronor, i ett gammalt fint hus i innerstan, jag har otaliga pubar, billiga restauranger, en art house-biograf, en grönsaksmarknad, multipla kinesiska och indiska och afrikanska butiker inom 500 meter, massor massor av vänner på kort gångavstånd, djuphavsbad på cykelavstånd, och 200 meter till en tågstation som tar mig direkt till Köpenhamns flygplats. Dessutom har jag multipla fantastiska spelgrupper och två otroligt bra kampanjer pågående. Allt detta måste jag ge upp om jag flyttar till Stockholm. Dessutom har jag en genmutation som kan innebära att jag bara har 10-20 år kvar att leva. Med andra ord känner jag inte att jag har tid att bygga ett nytt sammanhang i Stockholm.

Men i Malmö har jag inget jobb, så jag kan nog ändå inte säga nej till det här jobbet.

Så nu vill jag be er, för jag vet att många här bor i Stockholm - ta er stad I försvar mot mina anklagelser. Ge mig tips eller fakta som får Stockholm att kännas hoppfullt eller spännande, istället för ett recept på ny depression. Det kan vara allt ifrån att rätta mina fördomar till att ge mig tips om specifika koola platser, eller tips på hur man hittar ett sammanhang. Allt är välkommet, jag behöver en moralboost!
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Som född och uppvuxen i Malmö har jag förståelse för dig, men ska ändå försöka peppa. Några saker jag tycker sticker ut.
  • Stockholm är väldigt vackert. Det finns väldigt många fina naturupplevelser att få även inne i stan.
  • Det finns många bra museer att besöka, föreställningar att gå på.
  • Det finns väldigt bra möjligheter att spela roliga spel. Superlätt att hitta grupper av alla möjliga inriktningar, många aktiviteter att delta på för att träffa nytt folk.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag flyttade för tio år sedan. Byggde upp nya spelgrupper. Så det torde inte vara så svårt att finna likasinnade nördar.

Mitt största tips är att utnyttja det faktum att Stockholm har ett bra kollektivtrafiksystem, med tunnelbana och pendeltåg i navet. Om du kan fixa ett hem hyfsat nära någon station så blir de flesta resor hanterliga. Jag bor två minuter från t-banestationen och resan till jobbet tar 15 minuter.

Och ja, Stockholm är dyrt. Men förhoppningsvis får du en vettig Stockholmslön från jobbet. Och fördelen är att om du vill söka dig vidare till andra arbetsgivare i spelbranschen så finns ett stort utbud, vilka alla skriker efter folk. Vilket gör att du kan boosta lönen ytterligare, om du nu vill köra det spåret.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har bott i Malmö och bor i Stockholm nu så jag kan kanske ge en nyanserad bild 🙂

Jag förstår helt och fullt att Malmö är en awesome stad och en del av det du beskriver kan Stockholm förmodligen inte ge, tänker främst på centralt billigt boende. Men dessa saker tycker jag talar till Stockholms fördel:

Staden är otroligt vacker! Jag får väldigt mycket gratis-glädje bara av att promenera och titta på den fina staden.

Det kulturella utbudet. Alla museer, teatrar, gallerier, spelningar etc. är något som enligt mig höjer livskvaliteten.

Det fanns en tid då det var knepigt att hitta billiga barer i Stockholm men sunkhaken har fått lite av en renässans tycker jag! Det finns många bajsa barer som inte kostar skjortan.

Och de dyrare barerna är också otroligt härliga! Det finns många trevliga barer för stort ölutbud, cocktails och whisky.

Samt otroligt trevliga matställen om man så önskar.

Du har helt rätt i att det nog är väldigt svårt att hitta ett boende i centrala Stockholm för under 4000 kr. Men Stockholms förorter ska inte underskattas! Det finns trevliga områden med bra centrum och fin natur! Själv bor jag i Råcksta, har allt jag behöver vad gäller shopping i Vällingby en station bort, fem minuters promenadavstånd till otroligt vacker natur och bara 20 min till stan. Och det finns ju närförorter som ligger ännu närmre.

Du kan börja joina de forumöl som @Dante anordnar 😉
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm
Kommunikationen i Stockholm är många gånger riktigt bra, och du kan bo utanför själva Stockholm Stad och ta dig in till centrum väldigt snabbt - relativt sätt, jag antar fördomsfullt att du som skåning anser att man behöver ta med sig massäck om man ska till något som är 1 timmer bort - själv bor jag i Västerhaninge och det tar bara ca. 35 minuter att ta sig till centrum. Du kan utan problem hyra någonstans i stor 08 området för en noterbart billigare penning och pendla in till jobbet.

Stockholm har ett bra biblioteks utbud med flera rollspel, filmer och seriealbum i systemet.

Matutbudet är bra och flera ställen med hög kvalité. Kan ge lite rekommendationer om du vill.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
, och hela stan är full av dryga brats.
Jag är inte Stockholmare men bodde och arbetade i södra förorterna i 20 år.

Just bilden av stockholmaren tror jag är den stora missuppfattningen som resten av landet har. Enligt min erfarenhet är de inte drygare, dummare, mer högfärdiga eller otrevligare än andra. Det går utmärkt att prata med tanten i busskuren, ungdomar på pendeln, pizzabagaren i förorten och advokaten på Östermalm på ett enkelt, trevligt och givande sätt. De ser inte ens ner på göteborgare. Visst finns det undantag men inte mer än i andra städer.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kommunikationen i Stockholm är många gånger riktigt bra, och du kan bo utanför själva Stockholm Stad och ta dig in till centrum väldigt snabbt - relativt sätt, jag antar fördomsfullt att du som skåning anser att man behöver ta med sig massäck om man ska till något som är 1 timmer bort - själv bor jag i Västerhaninge och det tar bara ca. 35 minuter att ta sig till centrum. Du kan utan problem hyra någonstans i stor 08 området för en noterbart billigare penning och pendla in till jobbet.
Det är inte en fördom, det är korrekt. Jag anser att alla vettiga städer bör vara walkable ^_^ Pendling är ett själadödande slöseri med ens tid och liv. Det här är min absoluta största farhåga med Stockholm - det verkar helt galet isolerande att ha 35 minuter med tåg till sina vänner och butiker, istället för 10 minuter till fots som jag haft. Jag är väldigt rädd för vad det ska göra med min mentala hälsa.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det är inte en fördom, det är korrekt. Jag anser att alla vettiga städer bör vara walkable ^_^ Pendling är ett själadödande slöseri med ens tid och liv. Det här är min absoluta största farhåga med Stockholm - det verkar helt galet isolerande att ha 35 minuter med tåg till sina vänner och butiker, istället för 10 minuter till fots som jag haft. Jag är väldigt rädd för vad det ska göra med min mentala hälsa.
En lösning på detta är are om du känner några i Stockholm, bosätt sig åt samma håll som dessa. Jag har sex stycken bekanta i området där jag bor, hade jag bott i stan så hade jag bott längre från vänner 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Här i västerort (Blackeberg, Råcksta, Vällingby etc.) finns Facebookgrupp för brädspelare så om du skulle vilja bosätta dig åt detta håll skulle du inte behöva pendla in till stan för att träffa personer att spela med 🙂
 

Arferts Cyklop

Mental dvärg - Enögd jätte
Joined
17 Mar 2023
Messages
22
Bilden av Stockholm som ett bratnäste är en rural myt. Stockholm har en stor arbetarklass, men du måste röra dig utanför närförort.

+ med Stockholm:
* Pratar begriplig svenska (de flesta)
* Inte lika ghettofierat som Malmö och Gbg
* Snygg och mångfacetterad stad när det kommer till vyer, miljö, arkitektur etc
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag hatar Stockholm. Det är svindyrt, omöjligt att få bostad, majoriteten av lägenheterna är skitfula modernistiska slutförvaringsboxar, inget är på gångavstånd, och hela stan är full av dryga brats. Jag kan inte fatta att folk frivilligt vill bo där.
Är det inte då bättre att du håller dig borta från Stockholm? Jag menar, om du som du skriver bokstavligen hatar stället och tycker att alla som bor där är outhärdliga så är det väl bättre att bo någon annanstans.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Glömde fråga innan. Hur vill du bo? Bostadsrätt, hyresrätt, hyra lägenhet i andra hand, bo i kollektiv? Sånt påverkar ju var och hur billigt man kan bo 🙂
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag har bott i Stockholm i ca 20 år. Först till och från, men sedan sju år tillbaka permanent.

Min erfarenhet vad gäller att köpa bostadsrätt i Stockholm (gör det om du kan) - ja, det är dyrt som fan (i jämförelse med resten av landet men billigt i jämförelse med exempelvis New York). Tänk på att banklån är förhandlingsbara. Gå till flera olika banker. Du kan skära ner din månadskostnad (återbetalning av lån) med minst en tusenlapp om du förhandlar bra.

En annan faktor att tänka på i Stockholm är förvaring. Eftersom kvadratmeterpriset är högt är det angeläget att ha bra förvaring (är du inte rik så får du sannolikt ont om utrymme). Källarförråd, garderober och skåp är bra. Många har smarta lösningar. Titta efter sådant när du går på visning. Och nu förutsätter jag att du, som jag, har en del prylar och inte lever väldigt minimalistiskt (vilket jag möjligen borde göra). Har du bara en dator, en hyllmeter böcker och en resväska med kläder, så blir det förstås enklare.

Och så det här med de påstått dryga stockholmarna… Har man otur kan man träffa sådana. De som kommer utifrån dömer dock ofta Stockholm efter stämningen på T-Centralen eller Plattan (därför att många kommer dit först). Det är stressiga och trånga miljöer. Söker man sig därifrån (vilket man bör göra genast), så lättar det. Många är trevliga. I jämfört med många andra huvudstäder i världen är Stockholm litet, lugnt och grönt. Men ändå med många av storstadens fördelar. Svårslaget helt enkelt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Det är inte en fördom, det är korrekt. Jag anser att alla vettiga städer bör vara walkable ^_^ Pendling är ett själadödande slöseri med ens tid och liv. Det här är min absoluta största farhåga med Stockholm - det verkar helt galet isolerande att ha 35 minuter med tåg till sina vänner och butiker, istället för 10 minuter till fots som jag haft. Jag är väldigt rädd för vad det ska göra med min mentala hälsa.
Vad är det för jobb? Snackar vi 80k/månad och coolaste företaget den här sidan Silicon Valley? Eller är det något lite mer modest?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Det går att besöka Jantemuseet, det svenskaste av alla museum, där vi har förevigat vår krigarkungs största misslyckande, Regalskeppet Vasa!

Utöver det, var medveten om att allt är dyrare i Stockholm. Så även om du exempelvis får ett attraktivt lönelyft så kan det enkelt ätas upp av boendekostnader.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Stockholm är awesome. Allt finns i denna otroligt vackra stad.

Billiga sunkhak och svindyra lyxrestauranger. Myllrande torg och stora parker. Ett uteliv och ett kulturliv. Nära till naturen.

Massa organisationer och föreningar för alla intressen.

Och skärgården! Hela Stockholms skärgård - bara att hoppa på en färja. Eller skaffa en kompis med båt!

Med en cykel kommer du överallt i staden på max 30 min. Med en elcykel kommer du överallt på 15.

Visst bostadsmarknaden är fucked up - men lugnare idag än för ett par år sedan. Eftersom du kommer ha ett, nu gissar jag vilt baserat på branschen, välbetalt jobb så löser det sig.

Stockholmare kan vara dryga. Precis som människor överallt. Men de alla flesta är helt vanliga människor.

(Jag vet att Stockholmsföraktet ute i landet är stort och att det finns en bild av att stockholmare ser ner på ”lantisar”. Det stämmer inte. De alla flesta infödda stockholmare tänker inte på andra delar av landet öht. Vet inte om det är bättre men… Vi älskar ”lantisar”!)

OBS att väldig väldigt många som bor i Stockholm är inflyttade. På mitt jobb är det bara jag och en till som är uppvuxna i Stockholm.

Det är lätt att hitta sociala sammanhang i Stockholm. Man kan behöva vara lite drivande själv, men det är inte svårt. Ett tips är att gå på alla AW som ditt blivande jobb garanterat kommer att ha. Sen finns det massa folk här på forumet som bor i Stockholm som säkert kan adoptera dig.

Min erfarenhet av andra kompisar som flyttat till Stockholm är att deras bild av staden och stockholmare är det största hindret för dem att bygga ett liv här. De har varit så övertygade att tex stockholmare är dryga att de inte ens försökt Sen efter ett bortslösat år eller två har de insett att de hade fel. Så — öppna ditt hjärta!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det inte då bättre att du håller dig borta från Stockholm? Jag menar, om du som du skriver bokstavligen hatar stället och tycker att alla som bor där är outhärdliga så är det väl bättre att bo någon annanstans.
Dels har jag knappt något val, om jag inte vill bli arbetslös på obestämd tid, dels är jag öppen för att ändra uppfattning!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,150
Jag tror man vänjer sig vid att ta bussen eller tunnelbanan istället för att gå. Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen är extremt mycket bättre (och billigare) än den skånska. Även för mig som bor i Norrtälje går det enkelt och relativt snabbt att ta mig var som helst i Storstockholm, för 39 spänn enkel resa.

Stockholm har ett stort utbud av rollspelsaktiviteter, det är ett stort plus. Jag är i huvudsak för lat för att åka in till Stockholm, men bara att veta att möjligheten finns, känns bra. Och jag tycker att SF-bokhandeln i Gamla Stan är betydligt bättre än den i Malmö.

(<---- Skåning i förskingringen, med ett stort Malmöhjärta)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Glömde fråga innan. Hur vill du bo? Bostadsrätt, hyresrätt, hyra lägenhet i andra hand, bo i kollektiv? Sånt påverkar ju var och hur billigt man kan bo 🙂
Ett mysigt nördhippiekollektiv vore idealiskt. Finns det sådana i Stockholm?


Med det sagt så får jag nog ta vad än jobbet erbjuder mig, vilket är en huvudsaklig känsla till oro. Jag trivs bara i äldre (pre-funktionalismen) hus, och det är utan tvekan det jag har mest ångest över inför prospektet att flytta till Stockholm.

Däremot kommer jag förhoppningsvis få en lön som gör hyran till mindre av ett problem.
 
Top