Varulv #Patterns #Patterns #Patterns - Runda 2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Är det verkligen en ulvnerf att vi i princip startar spelet med lokala nattmord, ingen siare, ingen väktare? För mig är det en bynerf som vi kan kompensera med att hitta förmågor…
Hade förra rundan gått helt ulvarnas väg hade vi haft 7 spelare. Troligtvis 3 ulvar och ingen information från tex siare eller dylikt. Det hade varit brutalt tungt.




Jag kan bara tala från tidigare erfarenhet här på forumet men det är att ALLA ulvar jag spelat med har velat ta ut någon av dom första rundan eftersom de ofta är väldigt starka som bybor.
Jag tror Basse försökt balansera spelet med typ lika många bra/dåliga chiffer för båda lagen. Och att de flesta kan användas av båda sidor.

I och med att det är en begränsning med rum och förflyttningar i spelet vilket är dåligt för ulvarna så är det nog inte bara 2 ulvar utan 3 på 9 spelare vid start. Vi har klippt en ulv så nu står det 6-2.

Spelmekaniken och hur ulvarna tänker/vill gå är viktigt (även fast Rasmus tycker annat).
Rörelsemönstret
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Ulvars förflyttning 2:
Jag vill veta vart potentiella scum går till för rum för att utlösa chiffer👍
Nu när vi har hälften av alla chiffer på bordet så blir det intressant att se vad varje spelare vill göra.

Hur går det med chifferlösandet då?

Jag gissar på 2 ulvar som nu gör allt för att hitta bra ulv-grejjer att aktivera.
Tex så kommer de knata vidare till obesökta rum för att hitta chiffret som löser upp så de kan nattmörda fritt utan att behöva vara i samma rum som offret.

Ingen har svarat på det här med att se till vi inte hanar 3 pers i samma rum som jag skrev?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har ju landat i ett troligt tänk att:
1. Det var 3 ulvar från start
2. De två ulvarna som är kvar har gått åt varsitt håll
3. Jag tycker Martin är grön
4. Jag tycker Empi är grön
5. Ingen Ulv i Rökrummet
6. En Ulv gick till Matsalen, nån av Impetigo, Xyas, Yem och Stövelkatten
7. Till Galleriet gick Mr V själv.

Logiken faller om Empi eller Martin är ulv.
Ok. Att ulvarna spritt ut sig är inte helt dumt förstås. Men det är också kul att du kommer på det här nu.

I nått spel sedan då jag var ulv skrev Basse att han hade siat en ulv i R2, men skrev inte vem det var. Jag gjorde ett stort nummer av att det måste vara Rasmus (resonemanget var att det var tvunget att vara Rasmus eller mig). Sättet jag skrev om det påminde ganska mycket om hur du resonerar här. Martin och Empi borde vara gröna p.g.a. röstningen. Alltså måste Vimes vara ulv. För... Alternativet om premisserna stämmer, är ju att du är ulven.

Jag noterar det på ditt rödkonto, Sidd.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har för övrigt helt misslyckats att knäcka de övriga chiffren. Men jag har inte försökt jättemycket. Dumt kanske, men jag tänker att det är rätt lugnt att prata om chiffren när det inte längre är någon kvar i rummet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Ok. Att ulvarna spritt ut sig är inte helt dumt förstås. Men det är också kul att du kommer på det här nu.

I nått spel sedan då jag var ulv skrev Basse att han hade siat en ulv i R2, men skrev inte vem det var. Jag gjorde ett stort nummer av att det måste vara Rasmus (resonemanget var att det var tvunget att vara Rasmus eller mig). Sättet jag skrev om det påminde ganska mycket om hur du resonerar här. Martin och Empi borde vara gröna p.g.a. röstningen. Alltså måste Vimes vara ulv. För... Alternativet om premisserna stämmer, är ju att du är ulven.

Jag noterar det på ditt rödkonto, Sidd.
Jag förstår.
Asså när jag skriver ner min teori så utgår jag förstås Ifrån att jag själv är grön.
Det tror jag alla fattar.
Det är klart att teorin bara håller om övriga bybor tycker att jag är grön annars så är det ju bara att slänga i papperskorgen.

Det jag vill ha svar på från er övriga är vad ni tror om Empi och Martin.
Om alla tycker de är gröna så håller teorin från min synvinkel.

Förstår att du vill försöka dribbla bort det här då det riskerar att falla hårt på dig men jag vill ha mer input från övriga.
Om det är för stora tvek på mig eller de andra i rökrummet så får jag väl släppa det här.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Ok. Att ulvarna spritt ut sig är inte helt dumt förstås. Men det är också kul att du kommer på det här nu.

I nått spel sedan då jag var ulv skrev Basse att han hade siat en ulv i R2, men skrev inte vem det var. Jag gjorde ett stort nummer av att det måste vara Rasmus (resonemanget var att det var tvunget att vara Rasmus eller mig). Sättet jag skrev om det påminde ganska mycket om hur du resonerar här. Martin och Empi borde vara gröna p.g.a. röstningen. Alltså måste Vimes vara ulv. För... Alternativet om premisserna stämmer, är ju att du är ulven.

Jag noterar det på ditt rödkonto, Sidd.
…”kommer på det här nu”?

Kolla min tidiga post i denna runda R2: #12 där jag beskriver hur jag tror ulvarna spridit ut sig i 3 olika riktningar och vad jag tror fördelningen är.

Visst jag skriver mycket som ni tycker är brus men det här har jag lyft och jag tycker byn kan vinna på att läsa av rörelsemönstret hos alla deltagare för att se över hur potentiella ulvar optimalt rör sig för att hitta bra ulvaförmågor och försöka pricka rätt med nattmord.

Jag vill att bybor gräver med i sånt tack👍
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså rösta på mig för att jag "försökte rädda Rasmus", men rösta på mig för att jag var lite mer kreativ än ni andra vad gäller vart jag gick är ju bara B.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Alltså rösta på mig för att jag "försökte rädda Rasmus", men rösta på mig för att jag var lite mer kreativ än ni andra vad gäller vart jag gick är ju bara B.
Det blev inget nattmord. Du är den ende som står ensam. Om två ulvar delade på sig och försökte nattmörda så talar det ganska starkt för att du är ulv. Om en ulv gck till vänster ochen gick rakt fram hade de kunnat nattmörda vem som helst utom dig.

Så det är inte alls ett ”B” resonemang Sidd för. Däremot är det bara indicier så klart, men vad kan man förvänta sig i ett ulvspel?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det blev inget nattmord. Du är den ende som står ensam. Om två ulvar delade på sig och försökte nattmörda så talar det ganska starkt för att du är ulv. Om en ulv gck till vänster ochen gick rakt fram hade de kunnat nattmörda vem som helst utom dig.

Så det är inte alls ett ”B” resonemang Sidd för. Däremot är det bara indicier så klart, men vad kan man förvänta sig i ett ulvspel?
Om de lokala nattmorden funkar som de brukar när de är lokala så måste ulvarna dels vara på samma plats som den de mördar och dels nämna den vid namn. Antingen har ulvarna hamnat på samma ställe eller så försökte de mörda mig, eller så vågar de inte nattmörda av rädsla att avslöja sig. Lokala nattmord är en supernerf.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Sidds försvarstal funderingar för @Xyas :
En grej som är bra med att rösta ut Xyas är att om denne checkat ut och tex inte lämnat in nån förflyttning så denne ett lätt mål för en ulv att kliva in och nattmörda. Nu blir det svårare för ulvarna att jaga nån annan.

Märkligt det lutar åt att Xyas åker på de premisserna jag alltid brukar grina om men att jag inte är med nu å gnäller om inaktivitet.

Jag tycker ju att en bybo som lågflyger och inte hjälper till endast hjälper ulvarna så visst det funkar ju inte men kan ni som landat på Xyas komma med konkreta anledningar.
Är det för att det är svårt att bestämma sig om andra mål?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Om de lokala nattmorden funkar som de brukar när de är lokala så måste ulvarna dels vara på samma plats som den de mördar och dels nämna den vid namn. Antingen har ulvarna hamnat på samma ställe eller så försökte de mörda mig, eller så vågar de inte nattmörda av rädsla att avslöja sig. Lokala nattmord är en supernerf.
… eller så är du ulv och valde oturligt att gå till ett tomt rum och din ulvkompis valde fel mellan vänster och rakt fram. Den där berömda rakkniven kan man ju ta fram och fundera på…

du får det att låta som att det sista alternativet är absurt. Det är det inte.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Ulvars förflyttning 2:
Jag vill veta vart potentiella scum går till för rum för att utlösa chiffer👍
Nu när vi har hälften av alla chiffer på bordet så blir det intressant att se vad varje spelare vill göra.

Hur går det med chifferlösandet då?

Jag gissar på 2 ulvar som nu gör allt för att hitta bra ulv-grejjer att aktivera.
Tex så kommer de knata vidare till obesökta rum för att hitta chiffret som löser upp så de kan nattmörda fritt utan att behöva vara i samma rum som offret.

Ingen har svarat på det här med att se till vi inte hanar 3 pers i samma rum som jag skrev?
Jag tror att det är viktigt att alla är med och gör på samma sätt om vi ska göra någon liknande plan och som det ser ut nu tror jag det blir svårt på ett bra sätt. I morgon kan vi dock prata om det igen.
Det blev inget nattmord. Du är den ende som står ensam. Om två ulvar delade på sig och försökte nattmörda så talar det ganska starkt för att du är ulv. Om en ulv gck till vänster ochen gick rakt fram hade de kunnat nattmörda vem som helst utom dig.

Så det är inte alls ett ”B” resonemang Sidd för. Däremot är det bara indicier så klart, men vad kan man förvänta sig i ett ulvspel?
Det blev lite tydligare varför Sidd är så fokuserad på Vimes när det spaltas upp sådär Jag tycker dock han fortsatt säger bra saker .Jag tror inte vi tjänar på att hänga Empi eller Martin i dag.

Jag har lagt alldeles för lång tid på chiffret men jag blir inte klokare hoppas någon annan har bättre lycka!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,503
Location
Oktoberlandet
Lite korta då innan det kanske är slut för denna gång:
- Jag hittar inget konstigt på Xyas
- Jag tycker det är konstigt att @Empiricus tror ulvarna inte kunde nattmörda från start
- Jag tycker Impetigos röstmönster är JätteScumt
- Jag tycker Vimes famlar märkligt scumt
- Övriga är läskigt snälla med Sidd som Läskigast Snällast.

Fridens
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Lite korta då innan det kanske är slut för denna gång:
- Jag hittar inget konstigt på Xyas
- Jag tycker det är konstigt att @Empiricus tror ulvarna inte kunde nattmörda från start
- Jag tycker Impetigos röstmönster är JätteScumt
- Jag tycker Vimes famlar märkligt scumt
- Övriga är läskigt snälla med Sidd som Läskigast Snällast.

Fridens
Ah, inget säger ”läggdags” som Sidds dagliga paranoida testamente 🤓 natti natti, codebreakers!
 
Top