Nekromanti Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Diskussion om husregler

Shadowcaller said:
En fråga, om det fins ett tak för raser, gör det inte så att det blir omöjligt att inte göra en sterotyp karaktär?

Det finns ju vissa som vill försöka sig på en orc wizard eller en tiefling sorcerer. Med dessa husregler blir det dock omöjligt, likaså för NPC's som inte kan vara annat en sterotyper (I de flesta fall).

Jag är inte riktigt säker på vilken karaktär jag vill vara än, med det är något att tänka på.
Som jag uppfattat det gäller taket för raser vid level ett när man skapar rollpersonen.
Efter det är det inga problem att höja värden.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

Funderade lite på det där med ökat antal skillpoints.
Nackdelen med det är att det uppmuntrar till att använda INT som rent dumpstat om man inte är spellcaster, för det finns egentligen inget annat behov av INT.
Dessutom så finns det rätt gott om särr i PF för att få fler skillpoints, favoured class bonus först och främst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Diskussion om husregler

Korpen said:
Funderade lite på det där med ökat antal skillpoints.
Nackdelen med det är att det uppmuntrar till att använda INT som rent dumpstat om man inte är spellcaster, för det finns egentligen inget annat behov av INT.
Dessutom så finns det rätt gott om särr i PF för att få fler skillpoints, favoured class bonus först och främst.
Blir det inte tvärt om?
Ju mer skill points man får desto mindre betydelse får INT.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

anth said:
Korpen said:
Funderade lite på det där med ökat antal skillpoints.
Nackdelen med det är att det uppmuntrar till att använda INT som rent dumpstat om man inte är spellcaster, för det finns egentligen inget annat behov av INT.
Dessutom så finns det rätt gott om särr i PF för att få fler skillpoints, favoured class bonus först och främst.
Blir det inte tvärt om?
Ju mer skill points man får desto mindre betydelse får INT.
Det var det jag menade med "dumpstat", dvs. den egenskap som man kan dumpa sitt lägsta värde i.
Så extra skillpoints = ingen anledning att inte ha INT så lågt som möjligt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Diskussion om husregler

Korpen said:
Det var det jag menade med "dumpstat", dvs. den egenskap som man kan dumpa sitt lägsta värde i.
Så extra skillpoints = ingen anledning att inte ha INT så lågt som möjligt.
Oops, jag är tydligen ovanligt trögtänkt idag.
OK, i sånt fall kan jag bara säga: desto viktigare att ha ett framslagningssystem där man inte får flytta runt värden eller höj/sänka. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

Shadowcaller said:
En fråga, om det fins ett tak för raser, gör det inte så att det blir omöjligt att inte göra en sterotyp karaktär?

Det finns ju vissa som vill försöka sig på en orc wizard eller en tiefling sorcerer. Med dessa husregler blir det dock omöjligt, likaså för NPC's som inte kan vara annat en sterotyper (I de flesta fall).

Jag är inte riktigt säker på vilken karaktär jag vill vara än, med det är något att tänka på.
(Vi diskuterade ju detta igår, men för resten av trådens läsare bör svaret komma här också...)

Min tanke är att "taket" ger en mer kännbar begränsning. "-2 på ability x" är bara en distraktion vid skapandet, och balanserar i huvudsak ut +2 på något annat.

Det var mer logiskt, som anth påpekade igår, när Humans hade +/-0 och andra raser därför balanserade ut på samma nivå men med en lite anna "profil" påtvingat.

Dock har ju den förutsättningen ändrats, så att Humans, Halv-alver et.c. får +2 på valfri ability. Och då förfördelades plötsligt raserna som är "balanserade", så de fick ett +2 till. (Och raser som har två minus - när det förekommer, som t.ex. Half-orc, Tiefling i 3.5 - missgynnas tydligt...)

Ett tak är visserligen mer kännbart, men bara på fördelningen - man kan fortfarande använda samma antal poäng vid Point buy osv. och det är neutralt vid tärningsslag (givet att man inte avsvär sig möjligheten att flytta de slagna värdena osv.). Så på det sättet tycker jag det känns bättre.

Och ja, det betyder ju att karaktärerna blir mer stereotypa. Det är ju poängen. :gremwink:

Dock har Pathfinder ändrat en del jämfört med 3.5 - bland annat har Half-Orcs (liksom människor och halvalver) +2 på valfri egenskap. Vilket jag kommer att anpassa mig till, när det gäller andra raser överförda från D&D 3.5 motsvarande, så förutsättningarna kommer att vara lika vad gäller bonusar, för alla raser - +2.

Exakt hur mycket det sen blir av eventuella "tak", beror på era åsikter. Är de väldigt impopulära, så stryker vi dem. Men om de accepteras, så kan vi också diskutera den exakta utformningen (vilka raser ska ha dem och exakt var ska gränsen ligga?).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Diskussion om husregler

... och gå miste om möjligheten till bredare kompetens?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

Korpen said:
Funderade lite på det där med ökat antal skillpoints.
Nackdelen med det är att det uppmuntrar till att använda INT som rent dumpstat om man inte är spellcaster, för det finns egentligen inget annat behov av INT.
Dessutom så finns det rätt gott om särr i PF för att få fler skillpoints, favoured class bonus först och främst.
Det är sant att den effekten kan finnas. Men samtidigt - det kommer ju också att straffa sig (sannolikt, givet att social interaktion blir en tonvikt som spelgruppen som helhet gillar, vilket ju är motivet till att i så fall införa husregeln).

Som reglerna ser ut (Pathfinder RAW) så har tex en Cleric (vilket i kampanjen motsvarar en präst, rabbin eller imam) 2+INT skill ranks/level. Med en skill list på 13 skills, tar det alltså (om man sprider ut sina skill ranks) till level 7 innan man kan få +3 bonusen på dem alla - och då har man ändå bara ability+1 (skill rank)+3 på respektive skill, dvs. maximalt 8 (+4 för maximal ability, 18 eller 19) på (förslagsvis) Heal, Profession och Sense motive. Övriga har mellan 4 och 6 (givet att det högsta sekundära värdet efter att man maxat WIZ, kan bli 14).

Samlar man sig mer till något färre skills, så kan man höja dem mer i takt med att man levlar upp, men det blir som sagt färre. Koncentrerar man sig, blir det på tre, fyra skills som man maxar och resten har man +4 (plus ev ability-bonus och ev. ras- eller bakgrundsbonusar eller dylikt) under hela spelets gång.

Det ger inte mycket utrymme för att sprida ut poäng på kunskaps- och sociala färdigheter - och detta för en klass som ska representera tidens kanske mest bildade "yrkesgrupp", vid sidan om tränade magiker, och dessutom har att göra med människor i sitt "dagliga jobb" (om man nu inte äventyrar på heltid).

Jag bedömer risken som betydligt större att varje äventyrsgrupp under så pass strikta villkor måste satsa på extrem specialisering - varje gång det är förhandling, är det samma person med maxad diplomacy som får slå slaget, varje gång det ska klättras, är det tjuven med DEX 18 osv. osv.

Det, i sin tur, tycker jag riskerar att öka avigsidan av att ha ett skill system - att handlingen reduceras till ett tärningsslag, istället för rollspelande och problemlösande. Om en enda spelare är den som har en reell chans, och alla vet att det är så, så minimeras övrigas deltagande - alla vet ju att oavsett vad vi säger är det alltid Nisse som ska slå. Typ så, är jag rädd.

Jag vill hellre ha en situation runt bordet där lite vem som helst runt bordet kan få en bra (nåja) idé hojta "jag, eh, försöker slå ett knowledge nobility för att komma på vem som slog ihjäl baronens far, och sen lovar jag att vi hämnas på honom om vi bara får hjälp nu... jag har, ähm, 7 i det". Okej - take a shot! Du har åtminstone en chans...

Men så klart... Om "INT som dumpstat" känns som en överhängande risk, så skulle jag hellre hänga på fler funktioner (husregler) som gör INT användbart i så fall.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Diskussion om husregler - långt, sorry.

...tja, först och främst har vi ju antalet språk som är avhängig intelligens enl. husreglerna. Spelar vi med strikta kommunikationsregler, så talas det under medeltiden olika, men någorlunda för varandra begripliga, språk i venedig och milano, medan en venetier däremot inte förstår en campanier (en av anledningarna till ungdomars läroår på nya platser). Venetiern förstår dessutom inte språket uppe i bergen (tyska), eller längs den illyriska domänen (slaviska/rester av tidigare språk), eller i de grekiska kolonierna (grekiska, latin, armeniska). Eftersom det är omöjligt att behärska alla dessa, så blir knowledge:nobility (samt ev. en ny knowledge:law) det enda sättet att förstå vilka rättigheter man har, varje gång man passerar en bro eller in i ett nytt feodalt län.

Alternativet till att hålla denna maxad blir att ha en ruskigt hög int, eftersom detta reglerar spr¨kkompetens, och (antar jag?) ett större antal språk som man kan ta sig fram på (motsv. i kompetens skolfranska/tyska och den allmännordiska kapaciteten att läsa holländsk text); eller att acceptera att man blir totalisolerad ifrån omgivningen i så motto att den (och man själv) inte talar latin.

Ytterligare en användning för int. blir intervjuer, även på det språk man själv talar. I en tid utan teknisk bevisning(1), blir det retoriska anförandet inför en grupp överordnade direkt livsavgörande. Detta styrs för närvarande också av knowledge:nobility (vilket är ännu en anledning att bryta upp den och isolera antingen juridiken, geneologin eller detta?), vilket inte är en yrkesfärdighet för de allra flesta klasser.

I fallet offentligt talande, så går det inte heller att lägga detta på en person, då lagen kan begära vems ord den vill, möjligen med begränsningen om att man måste tortera dem först (2). Dessutom, är ett avtal endast bindande på dem i gruppen som har lägre eller lika rang som den som slöt avtalet (3), vilket innebär att samtliga spelare med någorlunda hög rang i olika sammanhang (3 högsta i adel, formell kyrklig rang, den högsta av varje nationalitet, etc.) kommer behöva ha kompetensen.

Slutligen, så kommer vi förmodligen behöva dubbelkompetenser kring allt; med en så stor spelgrupp som denna, så vet vi inte om den designerade spelaren med maxattribut är närvarande.


(1) även om kanske trolldom kan komplettera här? I termer av magiska säkerhetskameror exempelvis; Denna idé finns belagd inom budhismen, där buddhas ögon antas vara motsvarande, och inom de antika religionern, där guden bara antogs närvara vid gudabilden/helig symbol.

(2) antik sedvänja, som kyrkan, till dess heder, värjde sig emot. Men har vi överlevande stater från denna tid, är det inte otroligt att lågstatuspersoner måste genomgå åtminstone symbolisk tortyr innan de tillåts vittna utan sin mästares tillåtelse.

(3) förutsatt att de inte har skriven fullmakt, vilket gör dem till oratores (talar med herrens röst) et procuratores (har rätt att förhandla för herrens räkning), juridiskt sett, något som anses lätt förolämpande om ledaren är närvarande, eftersom det tyder på att denna antingen är för korkad för att tala för sig själv/lyda order, eller också är för högfärdig för att akreditera motparten status högre än sagda orator.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
as clear as the summer sun!

...så vi får helt enkelt se till att ha en stadig leverans av juridiskt sinnade SLP:er som håller rollpersonerna ansvariga för vad de gör.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler - långt, sorry.

En relativt enkel och spelmässig variant, tycker jag är att färdigheter som Bluff, Diplomacy, Gather information et.c. har -4 om man inte behärskar språket som motparten talar.

Är de ändå hyfsat närliggande (jag skulle tro att en venazian som talar med en campanier kanske känner sig lite som en stockholmare som pratar med en köpenhamnsbo - även om det *känns* som man inte förstår varandra, så går det med lite vilja...) kanske man kan klara sig undan med -2.

Lite samma sak kan gälla med de "områdesberoende" Knowledge-färdigheterna. I andra kulturer så får man minus. Där kan dock områdena vara större än språkområdena (som är avsevärt mindre än dagens nationer). Inte minst t.ex. utbredningen av salisk lag och andra liknande exempel gör ju att man klara sig hyfsat långt med Knowledge: Local inom samma "kultursfär" så att säga.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Stövelkatten said:
Hittade en läcker hexkarta över 1100-talets Europa.
Argh!
Bara jag tittar på kartan får jag lust att starta en kampanj i Europa.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Den känns ju fantastisk. Kanske några små modifikationer... Men helt klart användbar!

Många, många tack!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Låååång spelarenkät...

Jag gillar spelarenkäter, för att man som DM då kan få gråa hår över att ingen spelare gillar samma saker som någon annan redan innan kampanjen börjar, istället för att behöva vänta på att kampanjen kommer igång...

Därför har jag sammanställt alla spelarenkäters moder!

Enkäten kommer att ligga ute över sommaren. Jag hoppas alla som visat intresse för kampanjen, kan ge sin syn på spelet inför hösten.

(Enkäten är lång, men den har en enda obligatorisk fråga att svara på, nämligen vem du är (nick här på rollspel.nu). Men besvara gärna alla frågor. Det går bra att besvara den flera ggr. i värsta fall, så pusslar jag ihop de olika svaren efter bästa förmåga...)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Låååång spelarenkät...

Sapient said:
Jag gillar spelarenkäter, för att man som DM då kan få gråa hår över att ingen spelare gillar samma saker som någon annan redan innan kampanjen börjar
Sapient, vad tycker du själv?
(så jag kan tycka tvärt emot :gremsmile: )
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Låååång spelarenkät...

anth said:
Sapient, vad tycker du själv?
(så jag kan tycka tvärt emot :gremsmile: )
He he, jag har en uppfattning i vissa frågor, men långt ifrån alla. Men jag avslöjar inte vilka och vad... :gremwink:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Låååång spelarenkät...

Sapient said:
Ska börja ta tag i saker igen, nu efter hemkomsten från dinosaurieland...
OMFG, du har varit i Carcosa?!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Låååång spelarenkät...

Jarl said:
Sapient said:
Ska börja ta tag i saker igen, nu efter hemkomsten från dinosaurieland...
OMFG, du har varit i Carcosa?!
Tand från en tyrannosaurid dinosaurie (sannolikt Daspletosaurus)
Skada: 1D6+1

 
Top