Nekromanti Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Dnd Next - Dnd schmext...

I höst (dvs. åratal efter alla andra) tänkte jag börja en Pathfinder/Dnd 3.5 kampanj, där premissen är en fantasy-version av Europa.

I detta pseudo-Europa existerar en rad länder som har vissa likheter med de verkliga. Ibland är de tydlig hemvist för någon av de icke-mänskliga raserna (t.ex. brittiska öarna och alver), ibland är de mer arketypiska tidsåldrar (bärsärkar och vikingar från Norden osv.). Ibland kan detta innebära att enbart vissa kombinationer av nation och ras/klass osv. är tillåtna. (Men spelmässigt så kan alla ändå röra sig fritt, mer eller mindre, så inga kombinationer är direkt förbjudna... En tänkbar startpunkt är t.ex. den kosmopolitiska stads-stats-stormakten Venedig.)

Jag för-annonserar kampanjen för att locka spelare, naturligtvis. Konceptet har jag funderat över länge, men då det kräver ett visst mått av arbete att slutföra, vill jag gärna veta om intresse finns. (Och avsikten med att lägga det i det specifika D&D-forumet är att i första hand vända mig till spelare som redan har lite koll på 3.5/Pathfinder.)

Det är naturligtvis också öppet för allmän diskussion om kampanjtemat et.c.

Jag siktar på en kampanj som är rätt öppen och sandlåde-lik, där det mycket är upp till spelarna att välja att hugga på intresserar dem.

Platsen blir Stockholms-området. (I sannolik brist på centralt belägen spellokal, spelas det hemma hos mig i Täby.)
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag är tillbaks i stockholm nu till hösten, så jag kan anmäla intresse jag med.
Jag vet inte än hur min höst ser ut, så se mig än så länge som en reserv.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Alldeles för kontaktannonsigt för min smak. Skriv genast 300-400 ord om hur du tänker förlika vår världs religioner med clericen och eventuella andra klasser med religiös anknytning! :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
DeBracy said:
Alldeles för kontaktannonsigt för min smak. Skriv genast 300-400 ord om hur du tänker förlika vår världs religioner med clericen och eventuella andra klasser med religiös anknytning! :gremsmile:
Ja, apropå orden "det kräver ett visst mått av arbete att slutföra" så tänker jag mig att anpassa clerics till någon slags variant av existerande religioner.

Kristna och muslimska clerics som dundrar om helvetet som straff, alviska druider som har hemliga ritualer, sejder och runmagiker från norden, schamaner från de ryska stäpperna osv.

Vill du vara Paladin så kanske Johanniterorden passar? Aha, du vill spela något Avenger-liknande, men då är du förmodligen en följare av Hassan-i-Sabbah...

Lite på motsvarande sätt tänker jag mig att magi har kopplingar till olika platser - i västvärlden är många av de framträdande magiska akademierna av grekiskt eller romerskt ursprung. Så du är "abjurer", har du studerat i Bologna eller Naxos?

Andra ursprung finns i andra klassiska civilisationer, nekromanti givetvis i Egypten. Eld i Persisk Zoroastrism osv.

Givetvis kräver detta, för både arkana- och religiösa magiutövare en himla massa anpassade besvärjelselistor et.c.

Och överhuvudtaget krävs en del arbete med kosmologi, historia et.c. för att skapa en bakgrund som hänger samman. :)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Yay för responsen!

Då betyder det att jag har massor av arbete fram till i höst. :)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
I am going to be a Bardbarian :gremsmile:
Nej men lite mer seriöst, det här verkar ju skit coolt Sapient, riktigt cool tagning på europa och DnD3.5/Pathfinder.
Skulle vara skit roligt att spela en Persiskt eller Egyptisk mystiker.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Schysst initiativ!

Hur får jag in favoritklassen Monk till detta? Kanske i form av en påvligt utsänd, hårdhandskad men hängiven informationssökare?

Ser fram emot att få läsa mer om detta!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Duddmannen said:
Hur får jag in favoritklassen Monk till detta? Kanske i form av en påvligt utsänd, hårdhandskad men hängiven informationssökare?
Det ska erkännas att jag har problem att få klassen Monk att passa in. De är uppenbart inspirerade av asiatisk kampsport, snarare än något som går direkt lätt att placera in i en europeisk kontext. (Särskilt inte som munkar, eller något religiöst öht...)

Det är ju inte, i sig, något direkt hinder för att skapa en karaktär enligt konceptet - det råkar vara en individ som är osedvanligt bra på att slåss, helt enkelt. Men en tydlig plats i kampanj-konceptet för hela klassen, kommer nog vara svårt att hitta. (Men föreslå gärna en tänkbar motsvarighet...)

Däremot, apropå "påvliga utsända" och andra mer sociala än stridande klasser, så har jag åtminstone funderat på att ta med ett par sådana (som t.ex. köpman och någon "akademiskt" inriktad klass) som möjlighet att spela.

Det fanns i något DnD 3 eller 3.5 supplement (minns inte riktigt vilket jag läste det i) ett par ganska bra utkast som man kan beefa upp lite. Dålig BAB, men bra sociala färdigheter och dessutom "ex"-förmågor som var rätt användbara. (Sånt som att genomskåda bluffar, identifiera tjuvar et.c. som var rätt logiskt för köpmän.)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag noterar alla intresserade, men jag kommer att återkomma med mer detaljerad info inför hösten. (Så det är så klart inga "bindande" anmälningar heller - vi vet alla att förhållandena kan ändras.)

Det är kul att det är så många som är intresserade dock.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Helcoolt idé, Pathfinder i medeltidens Europa!

Vill tipsa om Ars Magica som källa för inspiration i vissa hänseenden, särskilt magikersällskap och det ockulta. Kanske kan även Dark Ages-Cthulhu och Pendragon var nyttigt att glutta i.

För övrigt måste jag tillstå att det var en stor befrielse att börja spelleda Ars Magica jämfört med diverse fantasylir, och jag kan tänka mig att du åstadkommer ungefär samma sak här. Det jag syftar på är att man genom att ha vår värld som setting slipper "lån" och "inspirationer", och istället kan använda myter och företelseer från vår värld och vår historia hyfsat "rakt av". T ex paladiner som är kristna tempelriddare, inte nån slags nästan-kristenhets riddare, och arabiska lönnmördarsekten som är arabiska lönnmördarsekten och inte nån slags lönnmördarsekt från mellanöstra världsdelen som påminner starkt om arabiska lönnmördarsekten. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Själv puttrar jag på med min egen fantasyvärld som är väldigt inspirerad av vår egen, så jag kanske kan bidra med lite input sen, om du lägger upp dina tankar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Ser framför mig en hexkarta över Europa och blir lite varm i kroppen.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Necross said:
Helcoolt idé, Pathfinder i medeltidens Europa!

Vill tipsa om Ars Magica som källa för inspiration i vissa hänseenden, särskilt magikersällskap och det ockulta. Kanske kan även Dark Ages-Cthulhu och Pendragon var nyttigt att glutta i.

För övrigt måste jag tillstå att det var en stor befrielse att börja spelleda Ars Magica jämfört med diverse fantasylir, och jag kan tänka mig att du åstadkommer ungefär samma sak här. Det jag syftar på är att man genom att ha vår värld som setting slipper "lån" och "inspirationer", och istället kan använda myter och företelseer från vår värld och vår historia hyfsat "rakt av". T ex paladiner som är kristna tempelriddare, inte nån slags nästan-kristenhets riddare, och arabiska lönnmördarsekten som är arabiska lönnmördarsekten och inte nån slags lönnmördarsekt från mellanöstra världsdelen som påminner starkt om arabiska lönnmördarsekten. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Själv puttrar jag på med min egen fantasyvärld som är väldigt inspirerad av vår egen, så jag kanske kan bidra med lite input sen, om du lägger upp dina tankar.
För att inte tala om alla folk i Europa man gör om till olika fantasyraser.
Gnomer = Zigenare och andra resande
Orcher = Skottar, Irländare och Ryssar
Alver = Engelsmän och folk i Transsylvanien samt Schwarzwald.
Dvärgar = Schweizare, Österrikare och annat folk i alperna.
Minutaurer och Kentaurer = Turkar och andra ryttarfolk.
Frågan är väl folka som ska göras om till halvlängdsfolk; Ungrare, Finnar och Ester kanske?

EDIT: Norrmännen är så klart bergatroll hela bunten.
 
Top