Nekromanti Pathfinder/DnD3.5 kampanj i höst

Minne

Veteran
Joined
11 Dec 2008
Messages
81
Location
Uppsala
Broder Tuck är vad jag tänker på när man säger munkar som slåss i europeisk tappning.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Varför startar ni såna här trådar när jag inte kan logga in på forumet?
Självklart är jag med.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Ja, något sådant var jag nog inne på också. Trästaven finns ju med i vapenlistan. Det är de där andra tillhyggena som man får fnula med. Å andra sidan är det ju rätt snart som nävarna duger bättre till det mesta. Ersätter Ki med Helige Ande.
 

Shadowcaller

Veteran
Joined
15 Dec 2010
Messages
39
Location
Norrtälje
Finns det fortfarande någon plats? För i sånt fall är jag med. Min pathfinder bok måste komma till använding nån gång...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Shadowcaller said:
Finns det fortfarande någon plats? För i sånt fall är jag med. Min pathfinder bok måste komma till använding nån gång...
Spelet blir i höst. Det här är framför allt en intresseanmälan - vi vet alla att saker kan ändras, folk flyttar, får nya jobb osv. Så jag kommer att kolla att alla som anmäler intresse fortfarande är på, mot slutet av sommaren eller så.

Förmodligen blir det nån enkät om folks önskade sätt att spela et.c. också. Det brukar vara ett bra sätt att inventera vilka förväntningar det finns.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Diskussion om husregler

För att hålla diskussionen levande (grytan kokande eller aspidistran flygande...) om sånt som är bra att ha diskuterat i förväg, lägger jag upp ett kort utdrag ur kampanjbibeln jag jobbar med - om eventuella husregler. (Bifogas som .pdf)

Detta är framför allt saker som kommit upp i tidigare spelgrupper (t.ex. om hit points, delvis om skill points) eller som jag funderat över (att ha ett tak istf negativ modifiering på "racial traits").

Ge gärna synpunkter, kom med fler förslag et.c. (Funkar det t.ex. i pathfinder, att ge så pass mycket extra skill ranks vid start? Eller är det s.a.s. medräknat i +3-bonusen för trained class skill? Räcker det med ggr 2 vid skapande?)

Min tanke med taket på racial traits, är att taket visserligen spelar mindre roll än den negativa modifieringen vid skapandet av en rollperson, men spelar - eventuellt - större roll under dess "karriär". En mer permanent begränsning liksom. Eller?

(Som synes hade jag för övrigt inte Advanced Players guide gripbar vid tillfället - jag kan f*n inte hitta den... Jag har alldeles för mycket böcker, och rollspelsböcker i synnerhet.)
 

Attachments

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hit Points

Det står att ett alternativ ger max HP vid start, samt på level 5, 10, 15 osv. Innebär detta att man slår HP som vanligt vid övriga nivåer?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Diskussion om husregler

Yay! Husregler har jag hur många som helst av. :gremsmile:

Men innan jag kommer med förslag kan det vara intressant att kämnna till din inställning till slump.
Vill du ha husregler som ökar slumpmässigheten, eller som minskar den?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Hit Points

Duddmannen said:
Det står att ett alternativ ger max HP vid start, samt på level 5, 10, 15 osv. Innebär detta att man slår HP som vanligt vid övriga nivåer?
Japp, om man vill. Alternativ 3 ger ju möjlighet att hålla en förutsägbar utveckling (genomsnittet).

Sen finns ju alternativ 4 om man vill ha ännu mer slump. :gremsmile:

EDIT: Tanken är ju att 1) och 2) förmodligen följs av alla - eftersom de är entydigt gynsamma. Men det är klart att om någon propsar på att få slå ett eventuellt högst sannolikt sämre resultat, så kommer jag inte att protestera över hövan.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

anth said:
Yay! Husregler har jag hur många som helst av. :gremsmile:

Men innan jag kommer med förslag kan det vara intressant att kämnna till din inställning till slump.
Vill du ha husregler som ökar slumpmässigheten, eller som minskar den?
Tja, ungefär som Hit points-exemplet, så får det gärna (när så är möjligt, t.ex. karaktärsgenerering) finnas valfrihet mellan mer och mindre slumpmässighet.

I övrigt gillar jag slump - men vill samtidigt ha en förutsägbarhet. Det känns ofta oberäkneligt och otillfredställande att få en TPK på grund av helt oväntade "save or die"-effekter t.ex.

(Ja, jag vet - hela OSR-diskussionen. Och jag gillar OSR, till en viss gräns. Detta är nog mer tänkt att bli en "episk" (förhoppningsvis) kampanj. Det ska fortfarande vara farligt, kanske dör alla karaktärer och omsätts innan kampanjen är över - men helst inte under ett enda spelmöte, som... ehm, de flesta av våra OSR-spel :gremwink: .)

Det gör till exempel ingenting om karaktärerna blir mäktigare (så länge det fortfarande är någorlunda "balans", vad nu det innebär - en diskussion i sig självt) eftersom det bara betyder att jag som DM kan lägga på lite mer motstånd när det ska vara en svår encounter.

Men däremot finns det ett risktagande med regler som gör att man eventuellt blir väldigt starka, om allt slår rätt - men meh om det inte gör det. Det kan snabbt förvandla en spännande encounter till plågsamt disaster. Och ett plågsamt misslyckande behöver inte vara ett problem - men då ska det ske därför att spelarna tog en risk och misslyckades, inte för att en relativt oförutsägbar regel gjorde att de aldrig fick en chans.

Begripligt? Förhoppningsvis... Så om du förstår hur jag menar, får husreglerna gärna öka slumpen - men inte på ett oförutsägbart sätt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Diskussion om husregler

Och överhuvudtaget får gärna husreglerna lägga på lager av spelmöjligheter - jag älskar t.ex. det relativt mångfacetterade alignmentsystemet i 3.5/PF och har gärna "påhäng" på det, som gör det mer spel-relevant.

(Man kan t.ex. kanske tänka sig vissa kombo-bonusar, för exvis. clerics med vissa domäner som samverka bra med aligment?)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag gillar husreglerna, dom är vettiga och lägger till mycket till spelet.

Ser fram emot den här kampanjen.

Gillar främst hp reglerna då det gör att man i värsta fall inte sitter på 5 hp på level 5(Detta har hänt mig en gång, var inte roligt).
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Lägg in "Monk" som arvtagare till Ökenfädren, eller till de schamanistiska traditionerna från Caucasus/Alanien/Gyllene horden (och för den delen östra turkiet)!

Två frågor kring husreglerna:
1 innebär frånvaron av skillpoints att den utmärkta klassen ORACLE inte finns med?
2 finns det möjlighet att lägga in regler för attraktion a là Noir, och social interaktion i övrigt?

Jag och flickvännen (Takhim på forumet -tror jag) vill anmäla oss om det finns plats.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Orfeus said:
Lägg in "Monk" som arvtagare till Ökenfädren, eller till de schamanistiska traditionerna från Caucasus/Alanien/Gyllene horden (och för den delen östra turkiet)!
Hmmm, det var mycket intressant. Det gör det helt klart till en mer spelbar klass, än en enstaka karaktär.

Inte för att det utesluter en förlupen "broder Tuck" som gjort upp med "vänd andra kinden till" och bestämt sig för att försvara sin flock mot vargarna. Men det ger utrymme för mer av det exotiska, "österländska", hos Monks som annars är svårt att få rum med.

Orfeus said:
Jag och flickvännen vill anmäla oss om det finns plats.
Alla intresseanmälningar mottages tacksamt, sen återkommer jag som sagt med närmare info framåt sensommaren. :gremsmile:
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Och kring Oracle, social interaktion med mera? (If I may press my luck?)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Orfeus said:
Två frågor kring husreglerna:
1 innebär frånvaron av skillpoints att den utmärkta klassen ORACLE inte finns med?
2 finns det möjlighet att lägga in regler för attraktion a là Noir, och social interaktion i övrigt?
1) Nej då, det är det inte. Oracle finns med - men det är viss förvirring i terminologin, eftersom jag började skissa på kampanjen redan till D&D 3.5 då det hette skill points när man köpte ranks, och i Pathfinder pratar man bara om ranks.

Jag har dock noterat att man får färre ranks inledningsvis i PF. (I gengäld ger vissa av dem rejäl utdelning, om man investerar dem i Class skills, så får man +3 i bonus. Bonusen kallas då *inte* ranks, eftersom det vore förvirrande och skulle bryta mot dne enkla regeln att taket per skill = analet HD/levels. Vilket som sagt gör det förvirrande hit och dit, när man glider mellan terminologierna...)

2) Det främsta skälet att jag vill få upp antalet skill ranks (points), är att det ger mer utrymme för att spendera på bl.a. sociala färdigheter (som annars prioriteras bort) och kanske en och annan kunskapsfärdighet som inte är nödvändig, men kompletterar karaktärskonceptet.

Det borde åtminstone underlätta att använda färdighetsmekaniken för sociala "problemlösningar", när folk faktiskt har lite ranks i det. (Frånsett nån som maxat "bluff", typ...)

I övrigt tror jag också på att blanda resolutionsmekanik. Färdigheterna kan gott användas som en liknande skill challenge-trappa, för att t.ex. fastställa resultatet av att övertala en mäktig NPC (tänk "hur mycket understöd"), men spelet bör också bygga på dels att överhuvudtaget kunna komma på smarta argumentationslinjer (t.ex. föreslå vilka skills som kan få användas för skill challenge) och att spela ut delar av interaktionen.

Det ger utrymme för alla att delta - oavsett om man är bäst på att planera sin karaktär (a.k.a. "min-maxa") eller har finurliga lösningar eller storartat rollspelande...

Regler för attraktion från Noir tittar jag gärna på, liksom alla övriga konkreta förslag om social interaktion.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
fast det häftigaste med transsylvanien är väl kombinationen av folkslag? Varför göra dem till uniforma alver när man kan ge varje folkgrupp sin egen attityd/ras?

För att bara titta på permanenta invånare, strax innan digerdöden:
* Tyskar, emigrerarde kolonialister i småstäder som liknar rhendalens
* Stor folkgrupp som hävdar sig vara ättade från attila hunnen, och lever för sig själva bland bergen
* Ungrare
* Lokalbefolkning som blandar Daciska anor (ger utrymme för kvasimodern kvinnosyn bland dessa), med föreställningar om att vara det västliga roms sista utpost.
* Begynnande Kossack-problem, med frihetsälskare och förrymda trälar
* Polska adelsmän som vill expandera söderut

för att inte tala om gästerna:
* Korsfarare/kolonister från Frankrike, mm (unionen med Neapel och kontakterna med Ungern ledde, om jag har förstått det rätt, till franska kross-klass kolonisationsförsök i området)
* Grekisk-byzantinska handelsmän och diplomater.
* Handelsmän som har tagit sig upp över svarta havet, från det persiska inlanden, via floderna i Trebizund till kurdistan och kuban till Sarai
* Agenter från Gyllene horden.
* Ryska juniormedlemmar av huset Riurik, som ogillar centraliseringen genomförd av Tver och Moskva...
* För att inte tala om hjärt- och samvetslösa kapitalister från Genua, och deras något mer kollektivistiska, men fortfarande ideologiskt relativistiska kollegor ifrån Venedig.

Det är rena ceasar-salladen. Låt det vara så multietniskt! Det, och södra turkiska kusten (lägger till sekter av olika slag, inklusive polyteistiska djävulsdyrkare, islam-hinduer (profet Bedriddin's anhang) och Elddyrkare), och gränslandet tyskland-polen, och spanska galizien (eller för den delen hela Iberien - lägger dessutom till möjligheten för enstaka indiankaraktärer, givet forskningen kring Newfoundlandsfisket)!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Orfeus said:
* Ungrare
Då och då får blandningen en extra krydda (förhoppninsgvis) av att blandas med inslag av fantasy.

Jag har som sagt planer på att sprida in de existerande fantasy-raserna, på olika sätt. Mystiska, alviska druider på de brittiska öarna. Dvärgar t.ex. står sig ganska bra (eftersom de finns i så pass lika form i nordisk mytologi, har de en given plats där - men också som katolska, självgoda bönder, hantverkare och soldater i Schweiziska edsförbundet...).

På balkan tycker jag det finns plats för mycket blandning - Magyarerna är ett särbesläktat folk med vissa övernaturliga egenskaper. En stor del av dem är "hamnskiftare" och även andra är begåvade med vissa liknande animala drag (läs: rasen Shifter, antingen razorclaw eller wildhunt, från Eberron).

Magyarerna är ett främmande inslag, de kom vandrande österifrån, från slätterna. Men möjligen har det funnits tidigare invandringsvågor med besläktat ursprung - med tanke på att bärsärkar (beasthide) är vanliga i yttersta norden och en spillra av kattlika (longtooth) folk återfinns i delar av Nordafrika...

Det ska ju helst gå att väva ihop rasen med ett lämpligt ursprung. Bärsärkar och norden är t.ex. gjutet. Något liknande för Balkan (Transsylvanien) och varulvar känns också passande. Risken är att det blir för mycket kliché, men jag hoppas det fungerar.
 
Top