Varulv Paris part trois - Le Slut på spelet

Inte lätt att vara spelmakare å fundera med tex balans när sen deltagare gör oväntade saker, råkar sova bort nån deadline eller börjar posta gymbilder å diskutera e3 tumstorlekar😂

Nä, precis! Jag tänker att man som designer får släppa ner axlarna lite och bara flyta med. Galningarna i tråden kan hitta på vad som helst för dumheter i slutändan.

Tjoho! Stark öppning för byn varulvsåret 2026!

Jag sa ju att det kändes helt okej. Vi var inte jättebra. Men inte jättedåliga heller!

Jag ser det som att det var @StradhLestat som avgjorde det här till byns fördel. Han hade uppförsbacke med frånvaro i början av spelet, rent spelmekaniska resonemang emot sig i mitten, och sedan Isaacs röstmönster mot sig i slutet. Men att i varje fall jag bestämde mig för att Sidd var ulven i sista rundan berodde till stor del på Stradhs sätt att tackla spelet. Välvilligt, lugnt, konstruktivt etc, men framför allt kändes hans inlägg byboiga. Det är ju nått med det där, att vara en del av byns konversation, att visa engagemang i det gemensamma och sådär, som övriga bybor speglar sig i. Det är svårfångat i analyser, men den "sociala hermeutiken" är också ett sätt att närma sig frågan om vem som är ulv och vem som är bybo. Och den sa att Stradh var bybo. Och, som jag brukar säga, vi bybor har två uppgifter: 1) att identifiera och rösta ut ulvarna, och 2) att visa övriga bybor att vi är bybor. Att Stradh hade löst den andra uppgiften avgjorde spelet, är min läsning.

Sen var Sidd fan blarrig i slutet. Men bra jobbat, det här vann byn "längs med arslet" som min far hade sagt.
Ibland känns det lite utsatt att inte vara "mekanik grävare". Det passar mig rätt illa som jag fungerar just nu...och med de saker utanför spelet som måste fungera. Jag har rent krasst inte bränsle att lägga på mekanikfnurlandet ;)
Jag får förlita mig på andra saker och vad det kan ge byn....mer hur spelare är och "känsla" i brist på annat.
In person är jag en jävel på att läsa sådant, men det är betydligt svårare i text... där finns nog inte de microtells som min hjärna snappar upp IRL. Men det hindrar mig inte från att försöka ;)
"Utanför boxen"-tänk är en annan sak som jag brukar kunna bidra med i andra situationer/verksamheter... Här kan det ibland möta lite motstånd, men ibland slår det igenom.
Men fan vad fel jag hade denna runda....mitt enda státement som stämde var när jag skrev innan brynolf åkte att "Om brynolf åker och visar sig vara bybo, så är ulvparet Sidd och Isac".... Den natten mördades brynolf som bybo och Isac blev utröstad som Voffe.

Nä, precis! Jag tänker att man som designer får släppa ner axlarna lite och bara flyta med. Galningarna i tråden kan hitta på vad som helst för dumheter i slutändan.
Ja det var det som hände i mitt spel. Jag hade garanterat räknat med brutalt kaos med två varulvsfraktioner som inte kände till varandras existens.... där det fanns en dold mekanik på hur "varulv försöker mörda varulv" skulle resultera i ond bråd död och förvirring hos varulvarna. Det skedde en gång.... mot slutet....och det hade minimal påverkan... i övrigt var båda varulsfraktionerna bara på bybor...trots att byborna var i minoritet.
Inte blev det bättre av att jag beskrev förmågeresultatet till isac på ett sätt att vad han presenterade för byn var helt fel i förhållande till vad han skulle fått reda på.... Jaja...live and learn :P

Back