Varulv Paris part trois - Le Slut på spelet

Har bybor ett ord, en siffra, en bokstav, en formulering osv i sitt PM som inte ulvarna fått i sitt PM och SL missat att skriva ner det i de öppna reglerna så går det mot hela spelandets intentioner att använda det för att dra fördel av det.
Ja, här håller vi nog inte med varandra. Samma argument gäller ju i så fall om att vi inte ska gröna oss genom att outa förmågor, det blir en flytande gräns mellan vad som är okej PM-diskussion och vad som inte funkar.

I det här spelet fanns en regel mot att "Fotografera PM eller annat trams", och jag tycker inte att diskutera PM faller under annat trams. Sånt löses bäst genom att informationen är tillräckligt öppen, inte genom att man försöker hålla sig på rätt sida av en mental linje i sanden som kommer hamna olika för alla spelare.

Om det däremot finns en regel mot att diskutera vissa saker så kommer jag försöka följa den (det var ju uppe i puben-spelet, och i rollspel.du var vissa ämnen förbjudna OCH spelare blev utskickade för att de sa för mycket i speltråden), men det blir en väldigt godtycklig design.

Ja alltså, jag tycker man ska ha som designmål att allt ska kunna diskuteras utan att spelet går sönder. Att publicera hur PM:en ser ut är en given lösning.

Här skulle Feuflux skrivit "Specialförmåga: ingen/<REDACTED>", men alltid lätt att vara efterklok med detaljer. Nu hade ju det här ingen påverkan på utfallet, mer än att Sidds val att börja stöka om det i sista rundan nog var en blunder rent retoriskt.

Nu hade ju det här ingen påverkan på utfallet, mer än att Sidds val att börja stöka om det i sista rundan nog var en blunder rent retoriskt.
Eftersom @StradhLestat använde detta för att sätta dit en ulv så var det helt avgörande för detta spel.
Jag påstod ju att Stratt var en ulv som lite panik snabbryckte ett påstående från PM-tråd med SL.
Visst han hade fel, backade och ursäktade sig senare.
Men jag hade det som ett tell på en ulv att Stratten försökte använda PM som ett ulvsätt att vinna spelet och att Stratten snackade om nåt annat ord än just ”ingen”.
Jag påstod att han drog en rövare, att det inte var tillåtet men att jag kunde gröna mig om vi skulle gå den vägen.
Jag frågade deltagarna i flera poster om det var ok. Sen när jag skrev det ordet från byboPM så fattade ni ändå inte.

Då fattade alltså inte kvarvarande bybor vad jag menade i spel.
Vilket var avgörande för Hägerns beslut.

spelet handlar om detaljer i PM. Sedan tror jag att det är omöjligt undvika: frestelsen att utnyttja det blir för stor för bybor helt enkelt.
Det är väl jätteenkelt att undvika.
Flöflö skrev ju till å med att vi inte skulle.

Tex fråga andra om exakt antal bokstäver i nån formulering på PM.

(Att skoja om vad nåns förmåga egentligen heter är nåt annat och roligt spel🫣😉)

(Att skoja om vad nåns förmåga egentligen heter är nåt annat och roligt spel🫣😉)
Det var ju min poäng. Vad som är "något annat" blir individuellt, så det här löses bäst med andra metoder än munkavle. Jag tycker fortfarande inte att vi kom i närheten av att "fotografera PM eller annat trams"

Vilket var avgörande för Hägerns beslut.
Det som var avgörande för mitt beslut var enhetsförflyttningen sista rundan. När näst sista rundan slutade var jag helt inställd på att Strahd var ulv #2 om Isaac var ulv, men förklaringen av varför dina enheter stod där de gjorde höll inte. Att jag fortsatte fråga om andra saker var för min egen sinnesfrids skull.

Det är väl jätteenkelt att undvika.
Flöflö skrev ju till å med att vi inte skulle.
Jo, men varför har vi då den här diskussionen? Jag önskar att jag vore en så disciplinerad person att jag kunde låta bli...men tyvärr, vinnarskallen i mig vägrar låta möjligheten gå förlorad. Jag fuskar ju till och med om att spelet är slut osv...gaah. (vilket jag skäms lite för, men vinnarskallen är tjockskallig...)

Jag tycker fortfarande inte att vi kom i närheten av att "fotografera PM eller annat trams"
Vi vill förstås minimera olika sorters "vadå har du inget kolon på rad 4 i ditt PM" - gates. Men det måste lösas i designfasen, för i spelets hetta kommer vi aldrig kunna objektivt se var gränsen går. Så nej, munkavle är inte the way to go.

Här hade Flux gjort det mesta rätt, med exempel-PM och allt. Den enda missen var just den där avsaknaden av "ingen förmåga" typ. Synd men lätt hänt. Vi lär oss varje dag.

Det var ju min poäng. Vad som är "något annat" blir individuellt, så det här löses bäst med andra metoder än munkavle. Jag tycker fortfarande inte att vi kom i närheten av att "fotografera PM eller annat trams"

Det som var avgörande för mitt beslut var enhetsförflyttningen sista rundan. När näst sista rundan slutade var jag helt inställd på att Strahd var ulv #2 om Isaac var ulv, men förklaringen av varför dina enheter stod där de gjorde höll inte. Att jag fortsatte fråga om andra saker var för min egen sinnesfrids skull.
Jag slog ju 1T20 och sen var det nån annan som flyttade mina enheter…var väl inge konstigt…🥶

Ska man vara sån... det är bara SL som har flyttat enheter. Ni andra har bara berättat hur ni tycker att de ska flyttas... ;)
Jag var så jäkla förvånad över den där andra Sidd i den andra tråden som gav andra order också.
Bra att du Flöflö började ifrågasätta vem som skulle bestämma av de två.

Sen så kan du fråga den därna SL hur min Härold kunde hamna längst norrut ända upp på kartan i R2…?

Eftersom @StradhLestat använde detta för att sätta dit en ulv så var det helt avgörande för detta spel.
Jag påstod ju att Stratt var en ulv som lite panik snabbryckte ett påstående från PM-tråd med SL.
Visst han hade fel, backade och ursäktade sig senare.
Men jag hade det som ett tell på en ulv att Stratten försökte använda PM som ett ulvsätt att vinna spelet och att Stratten snackade om nåt annat ord än just ”ingen”.
Jag påstod att han drog en rövare, att det inte var tillåtet men att jag kunde gröna mig om vi skulle gå den vägen.
Jag frågade deltagarna i flera poster om det var ok. Sen när jag skrev det ordet från byboPM så fattade ni ändå inte.

Så formuleringarna i PM hade ingen betydelse för utgången av spelet.

Aldrig någonsin röstade någon på dig för att de hade förstått att du inte visste att det skulle stå "ingen" under "Specialförmåga:" i PM:et.

Back