Varulv Paris part trois - Le Runda 1

(och nu ägnar jag mig åt ”analysera SL!”-spel. )

Jag utgår från att det vore konstigt att ha kardinalgardet så nära fyra bybor. Då blir ju nattmorden enkla att utföra.

Hittills tycker jag att @bigmama har uppträtt byboigt.

K går två steg för övrigt, så det är nog bara 13 och 20 som är safe denna rundan så ingen anledning att oroa sig för var ni flyttar.

Jag köper att vi behöver expandera för att få fler röster och låsa upp förmågor. Men om jag går till 4 och blir nattmördad eller bortkörd av ett garde direkt, så tappar vi det inflytandet ändå? Kan någon försöka skicka sin härold till 4 då? Jag tänker att det tänker att det stöttar upp min soldat så vi når 3 i inflytande, och då blir jag inte av mied mitt område, eller tänker jag galet? Om vi inte samarbetar där är jag bara ett sittande mål för Kardinalgardet i det läget.

Men om jag går till 4 och blir nattmördad eller bortkörd av ett garde direkt, så tappar vi det inflytandet ändå?
Kom ihåg att rang kan betyda att den som vill köra bort dig misslyckas då du (kanske?) agerar först.

Okej, nu kan det här läsas som att jag vill spekulera i vem har högst rang mm — men så är det inte! Jag vill bara att vi bybor förstår innebörden av konceptet rang, som är nytt för det här spelet om jag inte missst något.

Ok, nu strax börjar mitt träningsläger på Bosön. Vi hörs under dagen, men jag skulle gärna se att vi presssr folk utöver snacket om omtåden mm.

Jag vet att @Hägerstrand hade jättemycket att göra idag, men min röst år ligga kvar tillsvidare. Hägern, är det rimligt att utgå från att de fyra spelarna som är placerade mest centralt alla är bybor?

@Feuflux finns röstsammanställning i rundans startpost? Går det att lägga till?

Försöker fatta: Gör Kardinalenheterna Nattmord där de landar?
Jag uppfattar det inte så men vill gärna reda ut det🙏👍

Rör på er å posta å rösta!
Bassebus sladdar in en röst på den ständige Siaren å går sen offline?

Jag lägger en på powerrollfiskaren.

Röst: @Big Mama

Härolderna går inte att detaljstyra. Du säger åt Feuflux att de ska gå mot en spelare, så rör den sig mot den spelarens soldat.

Härolden kan ta områden, men är alltså lite svårstyrd.

Den stora grejen med härolden är att du om du är siare tex troligen behöver ha din härold i samma ruta som den spelare du vill sia.

Jag TROR inte ulvarna behöver ha sina härolder i samma ruta som den de vill mörda. Det vore lite för uppenbart.
Aha, tack! Så om jag varken har förmåga eller är ute för att mörda så har min Härold inget att göra?

Mer än att dölja dem med powerroller (som jag inte vet vilka de är).

En grej som en förmågelös bybo kan använda sin Härold till är att gå in i ett område då där ingen står och ta det.

Om man vill behålla sitt gamla område bör man väl då rimligtvis lämna kvar sin Härold där för att hålla det?

Aha, tack! Så om jag varken har förmåga eller är ute för att mörda så har min Härold inget att göra?

Mer än att dölja dem med powerroller (som jag inte vet vilka de är).

En grej som en förmågelös bybo kan använda sin Härold till är att gå in i ett område då där ingen står och ta det.

Om man vill behålla sitt gamla område bör man väl då rimligtvis lämna kvar sin Härold där för att hålla det?
Härolderna går tre steg mot en soldat, så ser jättesvårt ut att få dem att göra något en vill (som att gå till ett specifikt område).
Och härolden har ju ingen influens att snacka om, så den skyddar ju inte områden från något.

Rör på er å posta å rösta!
Bassebus sladdar in en röst på den ständige Siaren å går sen offline?

Jag lägger en på powerrollfiskaren.

Röst: @Big Mama
Jag har inte fiskat efter vem som har poweroll utan efter hur de fungerar och vad vi kan använda dem till.

Jag tycker nog det är rätt elakt att siaren kräver 3 områden för att funka. Det kommer inte bli mycket siande av det. OM det nu är så (Flux kan ju ha ändrat sig sedan anmälningstråden), så är nog ulvarna lite nerfade också.

Sist såg vi väl att det inte var nån vidare nerf att bara kunna mörda i K-rutor?

Det lär inte vara fler än två ulvar i så fall.

Det behövdes tydligen inte, du behåller dina gamla rutor så länge ingen annan tar dem.
Jag tänkte stå kvar med en enhet för att hålla det om det kommer en annan och försöker ta det. Men det var feltänk för om det kommer en annan så är det en soldat eller kardinalsg och de kan trycka bort en annans härold för de är värda mer.

Ålrajt. Ber om ursäkt för dålig närvaro. Det är bättre med min förkylning idag (jag har mest en coolt, sexig raspig röst idag. Försökte sälja in det som det till min sambo, men tydligen har jag mest snörvlat, hostat och snarkat de senaste nätterna, så jag tror sexigheten har lite uppförsbacke). Så, ska försöka få grepp om det här. Har mest skumläst så om jag missat något helt jävla uppenbart får ni säga ifrån:

1. Vi vet inte hur många ulvar vi har att göra med. Med tanke på spelarantalet verkar 2 rimligt, men 3 är väl tänkbart också. (Jag lutar mot 2 ulvar eftersom förmågorna är nerfade av brädspelet)
2. Vi vet inte hur nattmordet fungerar denna gång heller. Finns väl flera varianter som är möjliga: A) Spelare som blir av med alla territorier dör, B) ulvarna kan bara nattmörda där de har kardinalgarde, C) helt vanligt jävla nattmord. Gissar att B är mest sannolikt givet tidigare Paris-spel.
3. Vi vet inte vilka förmågor som är i spel. Anmälningsinlägget presenteras möjliga förmågor, men med disclamern att de kanske inte ser ut så i spel sedan. Svårt att gissa något här tycker jag. Jag antar att vi får utvärdera claims när de kommer.
4. Vi har typ bestämt att alla ska ta varsitt territorium? Så vi börjar nästa runda med 2 var. I R2 kommer vi kanske behöva diskutera vem som ska få ta terriotorier och vem som inte ska få det (spelare som vi ser som gröna får ta nya territorier och röda spelare får stå still eller kanske backa från redan tagna?).
5. Jag har inte sett något misstänkt ännu. Såg att BM anklagas för att fiska efter powerroller - det är förstås potentiellt sussigt, men som jag brukar säga är det sällan så att varulvar FAKTISKT fiskar efter powerroller - jag tänker dessutom att det i det här spelet är lättare för ulvarna att identifiera powers p.g.a. brädspelet.

Är det något jag borde kolla extra på och ta ställning till? Pinga mig!

Klipper in detta så man slipper gå tillbaka till anmälningstråden

Specialförmågor (som kanske inte kommer se ut exakt såhär i spelet när det drar igång):
TITELANTAL ARRONDISSEMENT SOM KRÄVSBESKRIVNING
Väktare2Deltagaren vars Soldater delar arrondissement med din Härold kan inte nattmördas. Du kan inte skydda dina egna Soldater, eller samma spelare två rundor på raken. Om mördaren har högre rang än dig kommer du för sent!
Siare3Du får reda på fraktionen hos deltagaren vars Soldater delar arrondissement med din Härold.
Demagog1Deltagaren vars Soldater delar arrondissement med din Härold ökar sin rang 2 steg.
Agitator1Deltagaren vars Soldater delar arrondissement med din Härold minskar sin rang 2 steg.
Smugglare2Deltagaren vars Soldater delar arrondissement med din Härold får inte göra sin förflyttning, om de inte har högre rang och redan gjort den.

Back