Varulv Paradise Ulvtell (18+) - Runda 6

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Money shot på Basenanji som sitter på sängen och gråter för att de andra deltagarna inte tar honom tillräckligt seriöst. Man ska vara seriös, det här är Paradise Ulvtell trots allt. RasmusL försöker trösta efter bästa förmåga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Hm, men vad menar du nu? Att det är viktigt att just du vinner?

Jag tycker att det låter ulvigt. Riktigt ulvigt.

#tufftattvamjäk
REGLERNA säger ju att du INTE vinner om du INTE är den som blir utvald i slutparet. Sen kan du LÅTSAS vinna tillsammans med "byn", men om det är ett spel där det är stipulerat att det inte finns en "by" och det endast är individuell vinst som gäller så kommer jag att hålla mig till spelupplägget.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
...och det här är en form av ärlighet som jag vet är impopulär och kommer att leda till att jag inte väljs i slutparet. Samtidigt så vet @Waterhouse och @Vimes som de euroträspelare jag vet att ni är att jag har rätt. Jag sticker ut hakan och kommer säkert att få en smäll. Om jag varit ulv hade jag inte gjort det så ni bör kunna se mig som en säker bet i slutspelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@RasmusL det låter väl rimligt, men till och med reglerna pratar om tekniska vinster mm så att hänvisa till dem känns lite osäkert.

Men jag fattar vad du menar. Sedan kan man ju alltid applicera WIFOM på resonemang som "det är byboigt att vara ulvigt för en ulv hade aldrig..."

🙂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Rasmus! Jag är helt med på att man ska spela för att vinna och jag blir också ruttengubbe när DTF-spelare säger "Jag är DTF men jag har bestämt mig för att jag vinner med byn!!" Man kan inte rollspela vinstvillkoren! Står det i reglerna att det och det är vinstvillkoren gäller det. Basta.

Men hörrö, "tekniskt sett", det betyder ju att det spelmekaniskt är det som gäller. Jag tolkar Anthrox regelinlägg som att det fluffmässigt är den som hittat kärleken eller vunnit alla stålars som är vinnaren. Men att det spelmekaniskt - "tekniskt sett" - är byn eller varulvarna. Så om du ska spela för individuell vinst är det ju du och ingen annan som rollspelar vinstvillkoren och inte riktigt spelar spelet som mekaniken föreskriver.

Så tolkar jag det i varje fall, och så har jag tolkat det sedan R1.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Rasmus! Jag är helt med på att man ska spela för att vinna och jag blir också ruttengubbe när DTF-spelare säger "Jag är DTF men jag har bestämt mig för att jag vinner med byn!!" Man kan inte rollspela vinstvillkoren! Står det i reglerna att det och det är vinstvillkoren gäller det. Basta.

Men hörrö, "tekniskt sett", det betyder ju att det spelmekaniskt är det som gäller. Jag tolkar Anthrox regelinlägg som att det fluffmässigt är den som hittat kärleken eller vunnit alla stålars som är vinnaren. Men att det spelmekaniskt - "tekniskt sett" - är byn eller varulvarna. Så om du ska spela för individuell vinst är det ju du och ingen annan som rollspelar vinstvillkoren och inte riktigt spelar spelet som mekaniken föreskriver.

Så tolkar jag det i varje fall, och så har jag tolkat det sedan R1.
Om jag står i final med en annan kärlekskrank spelare och du hävdar att du "tekniskt sett" vann för du var bybo kommer jag håna dig. "Duktigt lillebror, du vann tekniskt sett! Jetedutig. Hur många rollspelsmiljarder fick du nu igen?"

Klart spelet handlar om att stå i finalen med en grön spelare, "tekniska" vinster för byn och ulvarna är väl för kalenderbitare som för statistik över sådant.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Som sagt. Fluff i min tolkning. I fluffet finns inga lag, men "tekniskt sett" - i spelmekaniken - finns det två lag. Inte så konstigt, imo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Eller ok, nu läste jag Anthrox inlägg i sin helhet. Ja, inte fan vet jag. Han verkar tycka att man får tolka det hur man vill :rolleyes:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag hoppas att ärlighet som
Rasmus! Jag är helt med på att man ska spela för att vinna och jag blir också ruttengubbe när DTF-spelare säger "Jag är DTF men jag har bestämt mig för att jag vinner med byn!!" Man kan inte rollspela vinstvillkoren! Står det i reglerna att det och det är vinstvillkoren gäller det. Basta.

Men hörrö, "tekniskt sett", det betyder ju att det spelmekaniskt är det som gäller. Jag tolkar Anthrox regelinlägg som att det fluffmässigt är den som hittat kärleken eller vunnit alla stålars som är vinnaren. Men att det spelmekaniskt - "tekniskt sett" - är byn eller varulvarna. Så om du ska spela för individuell vinst är det ju du och ingen annan som rollspelar vinstvillkoren och inte riktigt spelar spelet som mekaniken föreskriver.

Så tolkar jag det i varje fall, och så har jag tolkat det sedan R1.
Huh, jag läste det annorlunda, men om det är regeltolkningen så absolut!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det är givetvis okej att ändra sina inskickade val fram tills rundans slut. Det sista inskickade är det som gäller.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Det kan bara vara en (eller två) vinnare av Paradise Ulvtell (18+)! (Men jag är rätt säker på att både bybor och ulvar har spelat på sätt som pekar mot att de anser att en byvinst är en byvinst och en ulvvinst är en ulvvinst och det har uttalats mer än en gång att folk ser byn som segrare vilket par som än vinner)

Tekniskt sett
Det råder lite förvirring kring ditt svar här, vilket av nedan gäller?
1. Individuell vinst för de/den som vinner finalen.
2. Lagvinst, by mot ulvarna.
3. Tolkningsfråga. Spelets regler är vad en vill i sin fantasi och alla vinner om de vill! (lite ironisk här kanske, jag gillar nog inte alternativ 3 ;) )
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det råder lite förvirring kring ditt svar här, vilket av nedan gäller?
1. Individuell vinst för de/den som vinner finalen.
2. Lagvinst, by mot ulvarna.
3. Tolkningsfråga. Spelets regler är vad en vill i sin fantasi och alla vinner om de vill! (lite ironisk här kanske, jag gillar nog inte alternativ 3 ;) )
Jag misstänker att vad jag än svarar på det här så kommer folk köra sitt egna race oavsett.

Men säg så här då: det är trots allt ett varulvsspel, och med det så är ni ju de facto indelade i två lag. Det går inte att komma ifrån. MEN! Det ingår också en viss prestige i att faktiskt vinna första säsongen av Paradise Ulvtell (18+). Så det finns ett egenvärde i att sträva efter att faktiskt vara den som är i final. För hur mycket by-/ulvvinst ni än kan argumentera för att det är så är det ju faktiskt bara två spelare som tar sig hela vägen.

Så ur varulvsspelssynpunkten så är det ett lagspel och flera spelare har spelat (och åkt ut) som om det vore ett Vanligt ulvspel™. Men det är fortfarande en bragging right att vara den/de som vunnit spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tolkar det som antingen vinner EN ulv (kastar kulan) eller TVÅ bybor.

Andra ulvar vinner "tekniskt sett" om EN ulv vinner, de andra byborna vinner "tekniskt sett" om två bybor vinner.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag tolkar det som antingen vinner EN ulv (kastar kulan) eller TVÅ bybor.

Andra ulvar vinner "tekniskt sett" om EN ulv vinner, de andra byborna vinner "tekniskt sett" om två bybor vinner.
Nä, det är väl tvärt om utifrån det @Anthrox skrev? Vi vinner som lag, men det är lite extra prestiege i att leva till slutet?

Det här ställs ju lite på sin spets nu och det finns olika strategier beroende på hur det är utformat, så jag kommer nog att be om förtydligande igen 😅:

Inga mellanlägen, om vi hårddrar det och skiter i prestiege och annat:

Vinner lager eller individen? @Anthrox
 
Top